AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Jeg er nå på aap og nav foreslår å søke jobber med midlertidlig lønnstilskudd fra nav. Jeg er i jobb i en liten stilling uten mulighet til å øke stillingsprosenten. Har noen erfaringer med å få seg fast jobb på denne måten? Jeg er redd man får vikariat etter vikariat, da man er billig arbeidskraft for en arbeidsgiver så lenge man har lønnstilskudd. Jeg har heller ikke lyst til å oppgi helseproblemene mine til arbeidsgivere, da de kanskje ikke vil vurdere meg som kandidat for en jobb senere når jeg forhåpentligvis er bedre og ikke trenger like mye tilrettelegging. Hvordan rettigheter har man i jobb med lønnstilskudd med tanke på foreldrepermisjon, pensjonspoeng og søke lån i bank. Anonymkode: 43f7d...e2d
Gjest laPistola Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Det fører svært sjelden til jobb, bare sosial dumping. Og ta sånne jobber er og ødelegge arbeidsmarkedet for seg selv og andre. Hvorfor skal de ansette deg til full lønn når tiltaksperioden er over, når de bare kan hente inn ny billig arbeidskraft ? Ideen var god den, og for 25 år siden var jeg positiv, men sånn det har blitt utnyttet og utviklet seg må alle la være og ta slike jobber slik at bedriftene må lyse ut aktuelle stillinger der det trengs for at du og andre ledige skal kunne få en reell jobb. du kan nok ikke få lån med dette. Pensjonspoeng får du vel når du betaler skatt 🤔 foreldrepermisjon fra hva- en 3 eller 6 måneders arbeidsutprøving? Vet ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 Hvis du får en ansettelse hvor arbeidsgiver mottar lønnstilskudd fra NAV, er det et vilkår at du får en "vanlig" ansettelse. Du skal ha lønn og samme vilkår som andre ansatte i bedriften. Det betyr at du opparbeider rettigheter til foreldrepenger og pensjon. Mtp. lån i banken, kommer dette an på om du har fast eller midlertidig kontrakt, vil jeg tro. Men banken har ikke noe med om arbeidsgiver får tilskudd fra NAV. Lønnstilskudd er IKKE en arbeidsutprøving, det er en ordinær jobb med ordinær lønn, hvor NAV refunderer en avtalt prosent av lønnen til arbeidsgiver. Målet er fast jobb uten at NAV skal være innblandet. Hvis en bedrift stadig har kandidater på lønnstilskudd og arbeidsutprøving, men det sjelden ender i ansettelse, bør varselklokkene hos NAV gå av, og de bør unngå den arbeidsgiveren. Du trenger ikke fortelle om helseproblemene dine til arbeidsgiver hvis du ikke vil. Men hvis du har behov for tilrettelegging bør du nok forklare litt rundt hva som er årsaken til det. Mange arbeidsgivere er forståelsesfulle. Og du trenger jo ikke oppgi diagnoser. Hvis jeg ikke husker feil, er lønnstilskudd og utdanning de NAV-tiltakene som oftest resulterer i jobb. Og jeg har personlig opplevd mange som har kommet i fast jobb gjennom lønnstilskudd😊 Anonymkode: 22248...265 5
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 (endret) Anonyminist skrev (27 minutter siden): Det fører svært sjelden til jobb, bare sosial dumping. Og ta sånne jobber er og ødelegge arbeidsmarkedet for seg selv og andre. Hvorfor skal de ansette deg til full lønn når tiltaksperioden er over, når de bare kan hente inn ny billig arbeidskraft ? Ideen var god den, og for 25 år siden var jeg positiv, men sånn det har blitt utnyttet og utviklet seg må alle la være og ta slike jobber slik at bedriftene må lyse ut aktuelle stillinger der det trengs for at du og andre ledige skal kunne få en reell jobb. du kan nok ikke få lån med dette. Pensjonspoeng får du vel når du betaler skatt 🤔 foreldrepermisjon fra hva- en 3 eller 6 måneders arbeidsutprøving? Vet ikke. Hvordan fører det å ha en lønnet jobb ikke til at man får jobb? Hva er dumpingen her? Selvsagt kan du få lån når du har en betalt jobb. Når du får lønn har du pensjonsgivende inntekt. Endret 4. september 2021 av PetterKanin 1
Gjest laPistola Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du får en ansettelse hvor arbeidsgiver mottar lønnstilskudd fra NAV, er det et vilkår at du får en "vanlig" ansettelse. Du skal ha lønn og samme vilkår som andre ansatte i bedriften. Det betyr at du opparbeider rettigheter til foreldrepenger og pensjon. Mtp. lån i banken, kommer dette an på om du har fast eller midlertidig kontrakt, vil jeg tro. Men banken har ikke noe med om arbeidsgiver får tilskudd fra NAV. Lønnstilskudd er IKKE en arbeidsutprøving, det er en ordinær jobb med ordinær lønn, hvor NAV refunderer en avtalt prosent av lønnen til arbeidsgiver. Målet er fast jobb uten at NAV skal være innblandet. Hvis en bedrift stadig har kandidater på lønnstilskudd og arbeidsutprøving, men det sjelden ender i ansettelse, bør varselklokkene hos NAV gå av, og de bør unngå den arbeidsgiveren. Du trenger ikke fortelle om helseproblemene dine til arbeidsgiver hvis du ikke vil. Men hvis du har behov for tilrettelegging bør du nok forklare litt rundt hva som er årsaken til det. Mange arbeidsgivere er forståelsesfulle. Og du trenger jo ikke oppgi diagnoser. Hvis jeg ikke husker feil, er lønnstilskudd og utdanning de NAV-tiltakene som oftest resulterer i jobb. Og jeg har personlig opplevd mange som har kommet i fast jobb gjennom lønnstilskudd😊 Anonymkode: 22248...265 Ok, brukte feil ord med arbeidsutprøving. Det er jo uansett lønnstilskudd i en avtalt periode? Jeg har personlig ( altså i omgangskrets ) og i jobb ( har hatt fast stilling i bedrifter som bruker folk med lønnstilskudd i noen av jobbene ) ikke opplevd en eneste person som har fått fast jobb . Ikke en. De henter bare inn nye når perioden er over. Det er bra du har opplevd det annerledes da, det er kanskje noen bedrifter som ser fordelen i mindre gjennomtrekk.
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 Anonyminist skrev (Akkurat nå): Ok, brukte feil ord med arbeidsutprøving. Det er jo uansett lønnstilskudd i en avtalt periode? Jeg har personlig ( altså i omgangskrets ) og i jobb ( har hatt fast stilling i bedrifter som bruker folk med lønnstilskudd i noen av jobbene ) ikke opplevd en eneste person som har fått fast jobb . Ikke en. De henter bare inn nye når perioden er over. Det er bra du har opplevd det annerledes da, det er kanskje noen bedrifter som ser fordelen i mindre gjennomtrekk. Et vilkår for å betale lønnstilsludd er vanligvis fast jobb. 1
Gjest laPistola Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 PetterKanin skrev (6 minutter siden): Hvordan fører det å ha en lønnet jobb ikke til at man får jobb? Hva er dumpingen her? Selvsagt kan du få lån når du har en betalt jobb. Når du får lønn har du pensjonsgivende inntekt. Det er jo for en avtalt periode. at reelle stillinger ikke blir utlyst til full lønn hva står det i kontrakten om varighet? ( i forhold til lån) søsteren min fikk ikke lån med lønnstilskudd ja, en får pensjon
Gjest laPistola Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Et vilkår for å betale lønnstilsludd er vanligvis fast jobb. Lønnstilskudd til pensjonsalder ? Er dette noe nytt? ( jeg VET at det ikke var sånn for et par år siden, men hvis dette er noe nytt jeg ikke har fått med meg , skal jeg forlate diskusjonen )
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 Anonyminist skrev (1 minutt siden): Det er jo for en avtalt periode. at reelle stillinger ikke blir utlyst til full lønn hva står det i kontrakten om varighet? ( i forhold til lån) søsteren min fikk ikke lån med lønnstilskudd ja, en får pensjon Lønnstilskuddet er for en periode, jobben skal som hovedregel være fast. Dette er jo reelle stillinger. Hvorvidt man får kån kommer nok mer an på hvor høy inntekten er. Banken vet jo ingenting om deler av den er lønnstilskudd eller ikke.
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #10 Skrevet 4. september 2021 Anonyminist skrev (1 minutt siden): Lønnstilskudd til pensjonsalder ? Er dette noe nytt? ( jeg VET at det ikke var sånn for et par år siden, men hvis dette er noe nytt jeg ikke har fått med meg , skal jeg forlate diskusjonen ) Jeg skrev ingenting om lønnstilskudd til pensjonsalder, men det forekommer også langvarige avtaler om dette, selv om det ikke er tema her. Ordningen med lønnstilskudd er slik at man som hovedregel skal tilby en fast jobb, og som følge av det får en andel av lønnen refundert i en periode der det skal dekkes utgifter til opplæring, utstyr, lavere arbeidstempo etc.
Gjest laPistola Skrevet 4. september 2021 #11 Skrevet 4. september 2021 PetterKanin skrev (11 minutter siden): Lønnstilskuddet er for en periode, jobben skal som hovedregel være fast. Dette er jo reelle stillinger. Hvorvidt man får kån kommer nok mer an på hvor høy inntekten er. Banken vet jo ingenting om deler av den er lønnstilskudd eller ikke. Så det vil stå i kontrakten til ts at hen er garantert jobb etter lønnstilskuddet? så nå får de «ordinær «kontrakt i tillegg som kan brukes til lån og andre ting?
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #12 Skrevet 4. september 2021 Anonyminist skrev (Akkurat nå): Så det vil stå i kontrakten til ts at hen er garantert jobb etter lønnstilskuddet? så nå får de «ordinær «kontrakt i tillegg som kan brukes til lån og andre ting? Nei. Kontrakten er ordinær, og det vil ikke stå noe om lønnstilskuddet der. Komtrakten er lik enhver annen kontrakt for arbeidstakere uten lønnstilskudd.
Gjest laPistola Skrevet 4. september 2021 #13 Skrevet 4. september 2021 PetterKanin skrev (11 minutter siden): Jeg skrev ingenting om lønnstilskudd til pensjonsalder, men det forekommer også langvarige avtaler om dette, selv om det ikke er tema her. Ordningen med lønnstilskudd er slik at man som hovedregel skal tilby en fast jobb, og som følge av det får en andel av lønnen refundert i en periode der det skal dekkes utgifter til opplæring, utstyr, lavere arbeidstempo etc. Det høres veldig likt ut sånn det var før, men før var man ikke garantert jobb etter at tiden med tilskudd er over. Er hen garantert jobb, er det jo null stress.
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #14 Skrevet 4. september 2021 Anonyminist skrev (Akkurat nå): Det høres veldig likt ut sånn det var før, men før var man ikke garantert jobb etter at tiden med tilskudd er over. Er hen garantert jobb, er det jo null stress. Det samme lovverket gjelder for arbeidstakere med lønnstilskudd som for arbeidstakere uten lønnstilskudd. Slik har det vært i allefall så lenge som NAV har eksistert.
Gjest laPistola Skrevet 4. september 2021 #15 Skrevet 4. september 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Det samme lovverket gjelder for arbeidstakere med lønnstilskudd som for arbeidstakere uten lønnstilskudd. Slik har det vært i allefall så lenge som NAV har eksistert. Jaha, så da vil en sannsynligvis ikke ha noe jobb etter at perioden med lønnstilskudd er over, slik det har vært i alle år nav har eksistert. Dette er altså ikke noe nytt, men den samme utnyttelsen av folk og nav som alltid har vært, ikke bare til fortvilelse for de som ønsker jobb, men også for saksbehandlere på nav.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #16 Skrevet 4. september 2021 Takk for svar😊 som jeg har skjønt blir de fleste ansatt i vikariat med midlertidig lønnstilskudd fra nav. Det er da ingen garanti at man får fast ansettelse. Det jeg er redd for er å gå i vikariat etter vikariat. Da står man i samme problem hver gang et vikariat går ut og man må leve med ustabil økonomi og framtid. Er lønnstilskudd noe nytt man gjør i stedet for ufør (i ulike grader)? En uføre grad gir en viss stabilitet og forutsigbarhet som ikke (midlertidig) lønnstilskudd gir Anonymkode: 43f7d...e2d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #17 Skrevet 4. september 2021 PetterKanin skrev (3 minutter siden): Det samme lovverket gjelder for arbeidstakere med lønnstilskudd som for arbeidstakere uten lønnstilskudd. Slik har det vært i allefall så lenge som NAV har eksistert. Men det blir utnyttet. Min mann fikk 2 år med lønnstilskudd. Han hadde fast jobb i bedriften, ble syk og nav gikk inn med tilskudd full lønn i to år og da skulle det gis opplæring i en ny maskin i løpet av perioden. En uke etter at de to årene var gått ble maskinen solgt og mannen plassert på lageret. På lageret var det ikke arbeidsoppgaver så han satt i 3 mnd og gjorde ingenting. Gikk fra kontor til kontor og div og spurte om noe å gjøre. Fikk heldigvis jobb i en annen bedrift men dette er hvordan bedrifter bruker lønnstilskudd for så å dytte den ansatte ut etterpå. Anonymkode: 5fa21...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #18 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar😊 som jeg har skjønt blir de fleste ansatt i vikariat med midlertidig lønnstilskudd fra nav. Det er da ingen garanti at man får fast ansettelse. Det jeg er redd for er å gå i vikariat etter vikariat. Da står man i samme problem hver gang et vikariat går ut og man må leve med ustabil økonomi og framtid. Er lønnstilskudd noe nytt man gjør i stedet for ufør (i ulike grader)? En uføre grad gir en viss stabilitet og forutsigbarhet som ikke (midlertidig) lønnstilskudd gir Anonymkode: 43f7d...e2d Meningen er at du skal ha fast jobb også etter at nav er ferdig med å betale lønnstilskudd men bedriftene utnytter etter alle kunstens midler. Lovverket er 0 verdt hvis en bedrift virkelig vil ha en ansatt ut. Anonymkode: 5fa21...5fd 1
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #19 Skrevet 4. september 2021 Anonyminist skrev (5 minutter siden): Jaha, så da vil en sannsynligvis ikke ha noe jobb etter at perioden med lønnstilskudd er over, slik det har vært i alle år nav har eksistert. Dette er altså ikke noe nytt, men den samme utnyttelsen av folk og nav som alltid har vært, ikke bare til fortvilelse for de som ønsker jobb, men også for saksbehandlere på nav. Nei, slik har det ikke vært. Du må klare å skille mellom tiltaksplasser og lønnstilskudd. 1
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #20 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det blir utnyttet. Min mann fikk 2 år med lønnstilskudd. Han hadde fast jobb i bedriften, ble syk og nav gikk inn med tilskudd full lønn i to år og da skulle det gis opplæring i en ny maskin i løpet av perioden. En uke etter at de to årene var gått ble maskinen solgt og mannen plassert på lageret. På lageret var det ikke arbeidsoppgaver så han satt i 3 mnd og gjorde ingenting. Gikk fra kontor til kontor og div og spurte om noe å gjøre. Fikk heldigvis jobb i en annen bedrift men dette er hvordan bedrifter bruker lønnstilskudd for så å dytte den ansatte ut etterpå. Anonymkode: 5fa21...5fd Din mann ble da ikke engang oppsagt selv om arbeidsoppgavene forsvant. Jeg forstår at det kan være kjipt, men å slitte var nå en gang hans valg i dette tilfellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå