AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Vi har tispe, og har fått med oss at alle i kullet har fått løpetid. Vi har dog enda ikke sett noe blod hos vår. Har fulgt med nøye, kjøpt truse og vært oppmerksomme. Har også lest at første løpetid kan være såpass lite at man ikke merker det, eller at tispen er veldig renslig, så man ikke får det med seg. Eneste endring er at hun har tisset / markert litt mer enn vanlig de siste ukene, og hannhundene har vært mer interessert i henne. De to siste dagene, etter at hun har sovet, og kun da, har det kom en liten strek med hvitt slim / tråd når hun står opp - hvis jeg skal beskrive det som noe som helst, så ser det ut som eggløsningsslim hos kvinner. Jeg har googlet og prøvd og finne ut av det, lest meg opp på løpetid og sykluser, både før og nå, men jeg finner ikke ut av denne. Tenker ringe dyrlegen på mandag, også for og høre om de sjekke om hun har evt hatt løpetid, men er det noen som har noen tanker eller tips? Hva kan dette være? Hun er i helt fin form, spiser og drikker, uten noe spesielle plager ellers. Anonymkode: 81887...1d5
Troyamin Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Det er ikke uvanlig at tispene har løpetid på forskjellige tidspunkt. Noen er tidlige og andre er sene. Jeg ville droppet turen til veterinæren, hvis jeg var deg. Løpetiden kommer når den kommer. Og du vil uansett se litt blod. Hyppigere rengjøring, mer markering og hannhundene vil ta helt av der hun har tisset. Det er sikkert ikke nødvendig å påpeke at hun ikke skal leke med hannhunder nå som du venter løpetid, og fram til du er sikker på at den er helt over, men må bare nevne det sånn i tilfelle du ikke vet det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 Troyamin skrev (58 minutter siden): Det er ikke uvanlig at tispene har løpetid på forskjellige tidspunkt. Noen er tidlige og andre er sene. Jeg ville droppet turen til veterinæren, hvis jeg var deg. Løpetiden kommer når den kommer. Og du vil uansett se litt blod. Hyppigere rengjøring, mer markering og hannhundene vil ta helt av der hun har tisset. Det er sikkert ikke nødvendig å påpeke at hun ikke skal leke med hannhunder nå som du venter løpetid, og fram til du er sikker på at den er helt over, men må bare nevne det sånn i tilfelle du ikke vet det. Jeg forstår tisper får løpetid på ulike tider, men det er grunnen til at vi er observante at det kan komme, siden alle har fått det nå, i tillegg til noen små endringer. Jeg tenkte ikke dra til veterinæren fordi hun skal få, eller kanskje har hatt løpetid, men pga utfloden på morgenen. Det har kommet veldig plutselig og jeg syns det er greit og få sjekket det ut. Hvis jeg googler det og prøver og finne tips eller råd, får jeg bare livmorsbetennelse. Kan det være infeksjon? At hun har hatt løpetid uten at vi har sett det, og fått infeksjon i etterkant, eller om de har noen generelle tanker rundt det. Spørsmålet mitt rettet til om noen visste hva utflodet kan være, eller om de har opplevd lignende. Er det kanskje helt vanlig hos tisper? Anonymkode: 81887...1d5
Troyamin Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår tisper får løpetid på ulike tider, men det er grunnen til at vi er observante at det kan komme, siden alle har fått det nå, i tillegg til noen små endringer. Jeg tenkte ikke dra til veterinæren fordi hun skal få, eller kanskje har hatt løpetid, men pga utfloden på morgenen. Det har kommet veldig plutselig og jeg syns det er greit og få sjekket det ut. Hvis jeg googler det og prøver og finne tips eller råd, får jeg bare livmorsbetennelse. Kan det være infeksjon? At hun har hatt løpetid uten at vi har sett det, og fått infeksjon i etterkant, eller om de har noen generelle tanker rundt det. Spørsmålet mitt rettet til om noen visste hva utflodet kan være, eller om de har opplevd lignende. Er det kanskje helt vanlig hos tisper? Anonymkode: 81887...1d5 Utflod tett opp mot løpetid er ikke uvanlig. Dersom det er misfarget og/eller lukter, er det grunn til bekymring.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Det er ikke uvanlig med utflod både før og etter løpetid. Vulva vil også svulme opp noe. Hos noen blir de veldig store, men hos andre er det bare en liten endring. Mengden blødning varierer også fra hund til hund. Om hunden er korthåret, så er det enklere å se hvor mye hunden blør, og vanskeligere for hunden å vaske seg før det drypper både her og der, siden de ikke har hår som kan holde på blodet til de får vasket seg. Livmorsbetennelse i hunder er noe som vanligvis skjer i eldre hunder. Da vil du også se et plutselig fall i allmenntilstanden, så du trenger ikke å bekymre deg for det så lenge hunden er frisk og rask. Hannhunder kan lukte en kommende løpetid på en tispe en måned før det kommer, og kan begynne å vise litt interesse ved å lukte de bak litt mer enn normalt. Når løpetiden har begynt, så vil den interessen bli langt mer tydelig. Hold tispa unna hannhunder under løpetiden. Selv når tispa ikke er klar for å parre, så kan 'flørtingen' fra hannhunder bli plagsomt. Når tispa har sluttet å blø, så er hun vanligvis klar for å parre seg. Noen tisper vil dra ut for å finne seg en hannhund om de har muligheten, så det er viktig å alltid ha henne i bånd i et par uker etter at hun har sluttet å blø. Anonymkode: 99485...02a 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 Individuelt, den kommer når den kommer. Noen får den tidlig og andre senere. Hilsen hundeoppdretter Anonymkode: 176c5...0d1
Gjest Linny111 Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 Vi var akkurat som dere og var skikkelig usikre, men det var absolutt ingen tvil når løpetiden først kom. Det begynte med at vi så litt blod når hun tisset, og dagen etter var det ganske mye blod. Hun ble også veldig hoven der nede. Vi hadde henne ikke i nærheten av hannhunder.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 Tusen takk for svar Da tar jeg utfloden som noe normalt, og lever vanlig frem til vi ser noe! Anonymkode: 81887...1d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå