Gå til innhold

Hvordan vet man at de ikke bytter baby på sykehuset og at man kommer hjem med en annen baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, og gru gleder meg til fødsel. I det siste har jeg begynt å tenke på at hva hvis noen tar min baby? Jeg har hørt noen skrekk historier om at det har skjedd at noen har fått med seg feil baby hjem fra sykehuset. Man føder og de tar babyen med seg litt, så får du babyen tilbake? Synes det er skremmende å tenke på. Grøss og gru!! Flere som har fått slike tanker? 😔

Anonymkode: ea642...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De setter merkelapp (haha, mener sånn rundt armen) på babyen før de forlater rommet. 

Anonymkode: fdff0...ee1

• Liker 27
Skrevet

Jeg har også tenkt på det🙈 Men jeg har sett på fødeavdelingen, og da får stort sett faren (eller andre som er med deg) være med når de tar med bort babyen for veiing og sånt. De eneste tilfellene jeg har sett der de tar babyen alene er når det er noe galt med den.

Anonymkode: 04d6a...ed3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De setter merkelapp (haha, mener sånn rundt armen) på babyen før de forlater rommet. 

Anonymkode: fdff0...ee1

Jepp 😄 Skjønner frykten da, men det skjer ikke noe bytte altså ☺️

Anonymkode: eb58b...cf6

• Liker 3
Skrevet

Vår førstefødte ble tatt med hastekeisersnitt og da var det en god stund hvor hverken far eller jeg hadde barnet. Det var en hektisk kveld på sykehuset og mange andre fødsler samtidig så vi lurer litt på om vi fikk med rett jente hjem. Er glad i henne uansett da.

Anonymkode: aeb9e...806

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tre barn, alle født naturlig og på sykehus☺️ Ingen av mine forlot fødestua når de skulle veies, måles eller tørkes. Så for min del var det helt umulig at de ble forvekslet😉 Prøv å slapp av🥰

Anonymkode: 5acb7...5d4

• Liker 8
Skrevet

Det var faktisk min største frykt og 😆

Men med mindre det er noe galt med barnet og de må haste av gårde så blir ungen inne på fødestua. Etter 5 minutter med ungen på brystet hadde jeg kjent ham igjen uansett 😛 Men jeg var litt gal på det der de første dagene, bare far fikk ta ham med noe sted uten meg 😛

Anonymkode: 729f0...be2

• Liker 1
Skrevet

Det var litt vel hektisk den sommermorgenen vår minste ble født. De tok på henne navnebåndet med navnet til en annen kvinne. Heldigvis forlot de aldri rommet med henne alene  (far var med å veide og målte), og jeg oppdaget det med en gang de kom tilbake. 

Anonymkode: 6445a...a2a

• Liker 1
Skrevet

De har en regel på at ungen ikke skal ut av rommet før er tagget med armbånd. Dette nettopp for å hindre ombytting. Armbåndene faller ikke av, må klippes av. Noen ganger setter de på navnelapp både på fot og arm.

Utover det er sykehus i Norge såkalt "mor og barn vennlig" som betyr at de ikke har ett rom med alle babyene som på film. Men babyene er inne på rommet hos moren hele tiden. Mine barn møtte ikke andre babyer på sykehuset.

Anonymkode: c55d7...8ca

• Liker 19
Skrevet (endret)

Jeg har født to ganger. Det ene barnet ble veid og målt på fødestua og var aldri ut av min synsvinkel. Det andre haster de avgårde med pga mistanke om alvorlig sykdom. Far ble da selvsagt med.ikke mulig med forbytting. 

Endret av Gidavmeg
  • Liker 2
Skrevet

Ved en normal fødsel tar de ikke babyen ut av fødestuen. Jeg har vert sammen med mine heletiden i dagene på sykehuset. De tar den bare ved den ene undersøkelsen (føllingprøve?), hvor de stikker i hælen og sjekker baby for mange sykdommer. Men dette er etter en dag eller to ig da kjenner du igjen babyen din og hadde merket det om det var en annen som kom tilbake. 

Anonymkode: 666f4...837

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vår førstefødte ble tatt med hastekeisersnitt og da var det en god stund hvor hverken far eller jeg hadde barnet. Det var en hektisk kveld på sykehuset og mange andre fødsler samtidig så vi lurer litt på om vi fikk med rett jente hjem. Er glad i henne uansett da.

Dette tror jeg ikke på, hehe 😄 

Anonymkode: 7dade...14e

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ligner hun ikke på noen av dere da?:)

Anonymkode: ef5fc...5fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ligner hun ikke på noen av dere da?:)

Anonymkode: ef5fc...5fb

Jo hun ligner litt, men har brune øyne, det har ingen av oss foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Hehehe, dette har jeg aldri tenkt på før faktisk 😅 

For min del fikk både jeg og ungene en lapp rundt håndleddet, der det stod mitt navn på rett etter fødsel.

I tillegg var barna aldri utav syne, så har nok fått rett med meg hjem hver gang🙈 

Anonymkode: c5b37...1eb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan plutselig dukke fram, og og husk at grønne øyne genetisk er en brunfarge😊

Anonymkode: 3f4cf...c42

• Liker 5
Skrevet

Tenk så forferdelig hvis man finner det ut etter et par år 😅 Og barnet man egentlig skulle hatt lever med slaskete storrøykere i en rønne liksom. Leverer du tilbake ungen du har blitt glad i for å "redde" din egen, eller hva? 😅

Anonymkode: 343c2...833

• Liker 5
Skrevet

Det var ikke et øyeblikk jeg ikke så babyen min på sykehuset. Jeg ble med for å veie og kle på og jeg ble med på undersøkelser. Det er jo ikke vanlig å ta babyen fra mor etter fødsel, da. De fleste fødsler går naturlig og fint for seg og babyen trenger ikke ekstra tilsyn eller hjelp. 

Anonymkode: e0f07...ff0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan plutselig dukke fram, og og husk at grønne øyne genetisk er en brunfarge😊

Anonymkode: 3f4cf...c42

Ja, det stemmer sikkert og vi tenker ikke så mye på det. Hun er 18 nå og er uansett "vår" jente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da hadde jeg sjekket det opp tror jeg😂

Anonymkode: 9fd2d...93a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...