AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Del Skrevet 4. september 2021 Jeg leier en leilighet med to venner, men leiligheten står i mitt navn så jeg betaler hele husleia på 13500 til huseiers konto. De to andre betaler da leien til min konto. Vi betaler 4500 hver og strøm kommer utenom, så det er billig å leie. Nå er det slik at den ene venninna mi ikke har betalt husleie siden før sommeren. Sist hun betalte husleie var i april. Så nå er det snart 6 mnd om siden vi betaler den 1. i hver mnd. I begynnelsen spuete hun om jeg kunne legge ut, og at hun skulle betale snart. I sommer var jeg mye borte, og da jeg kom tilbake etter sommeren unngikk hun meg, og vil ikke prate om det. Jeg syns det er vanskelig, for jeg har måttet betale 9000 i leie hver mnd i snart 6 mnd. Blir det 1.okt. Hu skylder meg 27 000 om jeg ikke får penger 1.okt. Jeg vurderer å si opp og å flytte. Den andre venninna mi syns det er dumt at det er blitt sånn og sier at vi kan si opp. Hva skal jeg gjøre??? Anonymkode: 1ce68...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #2 Del Skrevet 4. september 2021 Har dere depositum? Vipps så ble delen til venninna di din, men ellers har du ingen rettigheter her. Du kan mase på venninna di og forsøke å få tilbake penger. Kontakte foreldre om du tør. Ikke legg ut for henne noe mer. Anonymkode: 3b373...a56 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere depositum? Vipps så ble delen til venninna di din, men ellers har du ingen rettigheter her. Du kan mase på venninna di og forsøke å få tilbake penger. Kontakte foreldre om du tør. Ikke legg ut for henne noe mer. Anonymkode: 3b373...a56 Jeg må uansett betale hele husleia til huseier, så vennene mine betaler til meg på min konto. Vi har ikke depositum her. Huseier orket ikke det tullet. Er enig med han i det. Nei, jeg må bare si opp og komme meg bort. Er uansett bare 1 mnd oppsigelse også, så ganske deilig. Anonymkode: 1ce68...875 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 4. september 2021 #4 Del Skrevet 4. september 2021 En sånn husleiekontrakt er dårlig deal for deg. Det er sannsynligvis du som får trøbbel med huseier om du lar være å betale hennes del. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #5 Del Skrevet 4. september 2021 Depositum hjelper ikke her, det er jo enngaranti for utleier, ikke for fremleier. Du må kreve inn pengene fra venninnen din, gå til forliksrådet hvis hun ikke vil betale deg. Har dere kontrakt dere i mellom? Anonymkode: d38b0...5ec 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #6 Del Skrevet 4. september 2021 C8H10N4O2 skrev (20 minutter siden): En sånn husleiekontrakt er dårlig deal for deg. Det er sannsynligvis du som får trøbbel med huseier om du lar være å betale hennes del. Ja, jeg betaler alltid hele husleia siden kontrakten står i mitt navn. Nå har jeg bare 1 mnd oppsigelse, så om venninna mi ikke kan betale noe for 1.okt, sier jeg opp. Anonymkode: 1ce68...875 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 4. september 2021 #7 Del Skrevet 4. september 2021 Hvordan i all verden er det mulig å holde det gående sånn i månedsvis? Dette er mye penger. 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Depositum hjelper ikke her, det er jo enngaranti for utleier, ikke for fremleier. Du må kreve inn pengene fra venninnen din, gå til forliksrådet hvis hun ikke vil betale deg. Har dere kontrakt dere i mellom? Anonymkode: d38b0...5ec Vi er tre venninner som ville leie sammen og fant denne leiligheten med 3 soverom. Huseier hadde en sånn kontrakt der man bare oppfører en leietager. Han vet at vi er tre venninner som bor der. Huseier ville ikke ha depositum da det ble for mye styr, og han har 1 mnd oppsigelse. Det står i kontrakten. Anonymkode: 1ce68...875 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #9 Del Skrevet 4. september 2021 norw skrev (1 minutt siden): Hvordan i all verden er det mulig å holde det gående sånn i månedsvis? Dette er mye penger. Ja, de blir 27000 om hun ikke betaler noe 1.okt... Anonymkode: 1ce68...875 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #10 Del Skrevet 4. september 2021 Idag prøvde jeg å ta det opp med henne, og hun sa at hun snart skulle få utbetalt mye lønn, så da skulle jeg få...men de sa hun før sommeren også... Anonymkode: 1ce68...875 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 4. september 2021 #11 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, de blir 27000 om hun ikke betaler noe 1.okt... Anonymkode: 1ce68...875 Men da burde jo dette vært løst for flere mnd siden. Du kaller henne en venninne, men dette er relativt alvorlig. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #12 Del Skrevet 4. september 2021 Jeg kan uansett ikke ringe foreldrene hennes. Vi er alle i 30-årene... Jeg er snart 40, og venninna mi som betaler er 30, og hun som ikke betaler er 37... Anonymkode: 1ce68...875 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 4. september 2021 #13 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg betaler alltid hele husleia siden kontrakten står i mitt navn. Nå har jeg bare 1 mnd oppsigelse, så om venninna mi ikke kan betale noe for 1.okt, sier jeg opp. Anonymkode: 1ce68...875 All ære til deg som dekker opp på den måten, jeg hadde ikke gjort det. Hvis du ellers trives, hvorfor ikke be venninna di betale alt hun skylder innen månedsskiftet, ellers så må hun flytte ut? Og dere finner en ny person til å flytte inn? Hun må om ikke annet gi deg en forklaring på hvorfor hun ikke betaler for seg. Og så ville jeg prøvd å få en individuell leiekontrakt. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #14 Del Skrevet 4. september 2021 norw skrev (Akkurat nå): Men da burde jo dette vært løst for flere mnd siden. Du kaller henne en venninne, men dette er relativt alvorlig. Ja, vi har vært venner i flere år, men vet ikke hva hun holder på med... Hun sier hun skal betale, men jeg vet ikke. Jeg vil flytte. Orker ikke mer. Den andre venninna mi har sagt kan betale halve husleia, men det syns jeg ikke er riktig. Da kan jo likesågodt hun som ikke betaler flytte ut. Anonymkode: 1ce68...875 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #15 Del Skrevet 4. september 2021 C8H10N4O2 skrev (2 minutter siden): All ære til deg som dekker opp på den måten, jeg hadde ikke gjort det. Hvis du ellers trives, hvorfor ikke be venninna di betale alt hun skylder innen månedsskiftet, ellers så må hun flytte ut? Og dere finner en ny person til å flytte inn? Hun må om ikke annet gi deg en forklaring på hvorfor hun ikke betaler for seg. Og så ville jeg prøvd å få en individuell leiekontrakt. Jo, men jeg føler jeg ikke orker leiligheten mer. Kan prøve å ta det opp med henne nå og høre hva hun sier. Anonymkode: 1ce68...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 4. september 2021 #16 Del Skrevet 4. september 2021 Det er dumt av deg å være så passiv så lenge. Problemet blir ikke mindre med tiden. Tvert i mot blir det bare større. Send henne en melding om utestående beløp og at om hun ikke gjør opp innen en frist så tar du rettslige skritt. Det er formkrav og en del frister som må defineres så her gjelder det å gjøre ting korrekt. Men en utkastelse vil fort ta noen måneder, og det er kun namsmannen som har lov til å kaste noen ut. Så med mindre hun plutselig betaler bør du nok forberede deg på å dekke hennes leie ei stund til. Å si opp din avtale med huseier ville jeg ikke gjort uten å rådføre meg med juridisk bistand. Husk at du er fremleier her og det betyr og at du har plikter og hun har rettigheter. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #17 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, men jeg føler jeg ikke orker leiligheten mer. Kan prøve å ta det opp med henne nå og høre hva hun sier. Anonymkode: 1ce68...875 Syns du skal stille krav til hun som ikke betaler, ikke bare «ta det opp». Hun skylder deg faktisk 6 mnd husleie, hvis navnet hennes hadde stått på kontrakten så hadde saken vært oversendt namsfogden for lenge siden. Her må du stille krav og si at det blir anmeldelse hvis ikke hun betaler innen 1/10. Saken blir nok tatt til forliksrådet. Hun er ikke venninne, hun er snylter uten verken å gi forklaring eller komme med løsningsforslag. Ikke la dette skli ut lenger. Anmeld og kast henne ut. Og aldri aldri mer gå med på at bare ditt navn på leiekontrakten. Du kan fint kreve at han inngår tre ulike, evt, som et dårligere alternativ, inngå med huseier og deretter vanntett kontrakt mellom deg og dine medboere. Med sistnevnte løsning risikerer du like fullt å tape penger. Huseier vil gjøre det som sikrer ham/henne penger og driter i rettighetene deres (ref: styr med depositumskonto og at leiekontrakten kun står i ditt navn. Useriøs utleier). Her er det du som sitter med makten og du må slutte å være konfliktsky/tafatt og begynne å handle med en gang. Anonymkode: e47af...077 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #18 Del Skrevet 4. september 2021 Har dere venninner kontrakt dere mellom? Har du skriftlig at hun skal betale hver mnd, så er det en enkel sak. Blir straks mer styr dersom avtalen dere mellom bare er muntlig. Er ihvertfall utrolig dårlig gjort av din venninne, slikt gjør man bare ikke. Anonymkode: eccbe...09d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #19 Del Skrevet 4. september 2021 Jeg hadde konfrontert, direkte. Gått sammen med venninne nummer tre, og krevd en prat. Vært direkte, sagt at dette er uholdbart, og at dere må finne en løsning. Spurt hva som ligger bak, om hun kan dele, slik at dere forstår, men så satt opp en nedbetalingsplan. Fortsetter det ville jeg bedt henne flytte, på dagen, for slike venninner er ikke verdt å samle på. Anonymkode: 56b8d...411 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #20 Del Skrevet 4. september 2021 Be henne ta opp forbrukslån hvis hun ikke har penger og gi henne en frist på å flytte ut. Du må være direkte og sette krav. Dette er ikke en venninne. Anonymkode: 18eda...ace 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå