Gå til innhold

Fattige venner - dyrt hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg sitter her og klarer ikke legge fra meg noe som plager meg.

Jeg har ei venninne, og rett før sommeren kjøpte hun og mannen hennes et hus sammen. Hun var så gira, og sendte meg melding med boligannonse og alt mulig. Jeg fikk sjokk da jeg så prisen - 11,5 millioner! Jeg ble faktisk så sjokkert, at jeg ikke helt klarte å tro på det. Men nå skal de flytte inn, så det er jo helt sikkert at de har kjøpt det.

De har ikke høye lønninger, og de satt igjen med under en million etter de solgte leiligheten sin. De har ikke arvet, de har ikke vunnet i Lotto, de har ikke solgt noe. Da hadde jeg visst det. Så hvordan i alle dager har de råd?
Jeg og mannen min er meget høyt utdannet, og vi har ikke råd til en villa i Oslo-området til snart 12 millioner. Så jeg skjønner ikke - hvor kommer pengene fra?! 

Gir bankene virkelig så store lån til vanlige folk? Det virker i så fall veldig uforsvarlig. Men jeg sliter så med tanken på dette huskjøpet, og jeg har spurt hvor pengene kommer fra. Svaret var "sparepenger", men dette er ikke folk som har overskudd nok til å spare så mye. De har vært sammen i 6 år, og han hadde ikke en eneste krone på sparekonto da de møttes, så hun brukte alle sine på egenkapitalen til leiligheten.
Jeg er nesten der at jeg føler de pengene ikke er helt rene, såpass lite på greip henger dette for meg.
Noen som kan gi meg en økonomisk forklaring på dette? Er det mulig for lavtlønnede mennesker å ende opp med en villa til over 11 mill?

Anonymkode: cfe3d...c85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp fra foreldre, eneste mulighet. Banker kan noen ganger strekke lån til over fem ganger inntekt, men de gir deg ikke lån på 10 ganger.

Anonymkode: 4cce5...763

• Liker 8
Skrevet

Meget spesielt å sitte å spekulere her på KG angående din såkalte vennine…

Men dersom du er så høyt utdannet som du skriver bør du vite at man kan få lån på 5 x inntekt. 

Hva vet du hvordan din vennine og hennes man disponerer pengene sine? Man trenger ikke å ha en høyt på strå jobb for å klare å spare opp litt penger…

Anonymkode: db480...597

• Liker 25
Skrevet

Kanskje hun lyver når hun svarer sparepenger? Noe som i så fall er helt innafor, med tanke på hvor frekk du er som spør. Du har ingen ting med det, og hadde jeg fått greie på at en av mine venninner diskuterte min økonomi på et nettforum, vel... 

Anonymkode: 389e5...fbd

• Liker 34
Skrevet

Jeg hadde ikke fortalt deg hvor pengene kom fra. Du er en «venninne» sier du, da burde du ha visst hvor de kommer fra. Og du utstråler nok det du skriver her. Så jeg hadde ikke fortalt deg det, på trass.

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hjelp fra foreldre, eneste mulighet. Banker kan noen ganger strekke lån til over fem ganger inntekt, men de gir deg ikke lån på 10 ganger.

Anonymkode: 4cce5...763

Der er du inne på noe. Foreldrene hennes har mulighet til å hjelpe. Men jeg forstod det slik at det ikke var noen kausjonister.

Skrevet

Det går an å spare heftig i fond! Kanskje de skal ha leietakere? 

Anonymkode: 3bb01...a07

• Liker 10
Skrevet

Hvordan vet du om de ikke har vunnet i lotto eller arvet noe? Om jeg arver en så stor sum penger, eller vinner det i lotto, så er det INGEN andre enn samboer og nærmeste familie som får vite noe. Ikke engang mine nærmeste venninner. Det handler  om at mitt vennskap ikke skal basere seg på penger. Du aner ikke hvor glad noen plutselig kan bli i deg om du plutselig sitter med en god slump penger. 

• Liker 45
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går an å spare heftig i fond! Kanskje de skal ha leietakere? 

Anonymkode: 3bb01...a07

Åh..ja. Det har jeg ikke tenkt på. Fond. Hm, kanskje. Jeg vet ikke om de har peiling på slikt, de er ikke akkurat typen. Men det er jo i alle fall en mulighet!

Skrevet

Hva vet du om at de ikke har arvet? 

Jeg har kjøpt leilighet for mange millioner pga arv. Ingen vet at jeg er arving. Er ikke mye til venninne du, for da hadde du faktisk visst hvordan de hadde råd til huset. 

Anonymkode: 46ce8...811

• Liker 12
Skrevet
Lacuna skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du om de ikke har vunnet i lotto eller arvet noe? Om jeg arver en så stor sum penger, eller vinner det i lotto, så er det INGEN andre enn samboer og nærmeste familie som får vite noe. Ikke engang mine nærmeste venninner. Det handler  om at mitt vennskap ikke skal basere seg på penger. Du aner ikke hvor glad noen plutselig kan bli i deg om du plutselig sitter med en god slump penger. 

Hehe, nei, tviler på at hun hadde klart å holde munn om noe sånt. Hun er nok for glad i oppmerksomhet til det.

Skrevet

Hvor får man villa i Oslo-området til 11 mill? Strekker man da "Oslo-området" veldig langt? Her holder det til et rekkehus eller tomannsbolig, og Asker er vel å regne som Oslo-området, men ikke noe særlig lenger ut enn det vel??

Anonymkode: 16ffc...57d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hehe, nei, tviler på at hun hadde klart å holde munn om noe sånt. Hun er nok for glad i oppmerksomhet til det.

At du tenker slik om venninnen din? Dette lyser litt misunnelse. Det er en grunn til at de fleste lotto-millionærer ønsker å fremstå anonyme..... 

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor får man villa i Oslo-området til 11 mill? Strekker man da "Oslo-området" veldig langt? Her holder det til et rekkehus eller tomannsbolig, og Asker er vel å regne som Oslo-området, men ikke noe særlig lenger ut enn det vel??

Anonymkode: 16ffc...57d

Er i Oslo, ja. Den var lagt ut til høyere pris, men de fikk den til det jeg skrev. 

Skrevet
Lacuna skrev (1 minutt siden):

At du tenker slik om venninnen din? Dette lyser litt misunnelse. Det er en grunn til at de fleste lotto-millionærer ønsker å fremstå anonyme..... 

Altså, jeg og mannen min har kanskje det doble i lønn som disse to, og vi har ikke fått til å spare opp nok egenkapital til å få lån til et hus over 10 mill. Jeg snakket om å kjøpe hus først, og vi har leita lenge. Og plutselig har to jeg aldri trodde kom til å kjøpe seg et hus, flyttet til et som er dyrere enn vi får til å kjøpe?! Det henger bare ikke sammen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, jeg og mannen min har kanskje det doble i lønn som disse to, og vi har ikke fått til å spare opp nok egenkapital til å få lån til et hus over 10 mill. Jeg snakket om å kjøpe hus først, og vi har leita lenge. Og plutselig har to jeg aldri trodde kom til å kjøpe seg et hus, flyttet til et som er dyrere enn vi får til å kjøpe?! Det henger bare ikke sammen.

De har enten arvet penger eller vunnet i lotto og vært oppegående nok til å ikke fortelle noen om det :). Hvis dette plager deg så forferdelig mye, så kan du jo spørre venninnen din hvor pengene kommer fra?

Endret av Lacuna
  • Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da har de vært smartere med hvordan har spart kanskje. De har fått til noe dere ikke har fått til, det betyr jo ikke at det de har fått til er umulig. 

Anonymkode: 1f81f...ce9

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Virker veldig rart ja. Her jeg bor er det også vennepar og flere jeg kjenner som har bygd seg flotte hus eller kjøpt hus for flere mill. som har samme lønna som oss. Som heller ikke har arvet eller vunnet på Lotto. Lever som konger.. shopper, reiser, dyrt interiør osv. Jeg tenker det er mye kredittkort gjeld rundt omkring. 
når de flytter inn i huset kan du søke opp huset på se min eiendom, da ser du ha huset koster og hva belåningen er på huset. 
virker som det er noe rart ja, enig med deg. Det handler hverken om misunnelse eller at du er ei dårlig venninne.. det handler om enkel matematikk som en ikke får til å stemme. 

• Liker 2
Skrevet
Sunnys skrev (45 minutter siden):

Som heller ikke har arvet eller vunnet på Lotto. 

Hvordan vet du egentlig det? Jeg har arvet to ganger, ingen av venner eller bekjente fikk høre om det. Og hadde noen spurt, hadde jeg ikke følt meg forpliktet til å svare ærlig. Hva er det forresten som er så spennende med å spekulere i andre folks liv og økonomi? Søke opp eiendom på nettet for å se belåningsgrad, ærlig talt, det er ynkelig. 

Anonymkode: 389e5...fbd

• Liker 13
Skrevet

Jeg har tjent litt på kryptovaluta, men kun familie og nære venner vet det. Det er ikke noe jeg føler for å utbasunere til hele verden. Selv om ikke lønnsinntekten er høy, så kan man likevel ha høy inntekt hvis man har vært heldig med investeringer. 

Denne venninna di har sannsynligvis enten fått hjelp av foreldre, arvet, vunnet i lotto, vært heldig med investeringer (fond, aksjer, kryptovaluta). Det er selvfølgelig en liten sjanse for at det er noe kriminelt, men det er vanskeligere og vanskeligere å slippe unna med slikt.

Fordi nei, bankene gir ikke mer enn ca 5x årslønn i privat lån sist jeg sjekket. Og man må ha ca 15% egenkapital.

Anonymkode: 5987b...82a

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...