AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Hvor lenge er vanlig å få der? Anonymkode: 20312...59b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Avhenger av kapasitet. Har fått gå der så lenge jeg trengte. Anonymkode: c717b...ec9
Beneviento Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Kommer an på. Jeg vet om folk som har gått i ti år og jeg vet om de som har blitt avsluttet etter 10-12 timer.
Miranda Bailey Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 Det er ingen fasit. Alle kommuner er ulike, alle behandlere er ulike og det kommer veldig an på alvorlighetsgrad og funksjonstap. En med sosial angst vil sannsynligvis ikke kreve en like langvarig behandling som en med bipolar lidelse, for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Miranda Bailey skrev (7 timer siden): Det er ingen fasit. Alle kommuner er ulike, alle behandlere er ulike og det kommer veldig an på alvorlighetsgrad og funksjonstap. En med sosial angst vil sannsynligvis ikke kreve en like langvarig behandling som en med bipolar lidelse, for eksempel. Vet du brukte bipolar kun som eksempel, men min kjennskap til dps er at man får medisinhjelp og kurs som bipolar, ikke annen behandling. Da har du time hver 7-8 uke til du er riktig medisinert og så rett ut. Min erfaring er at dps varierer i stor grad, behandlere er presset og behandling går ut på å få vekk det verste symptomtrykket før man blir avsluttet. Anonymkode: 688e6...dc9
Miranda Bailey Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet du brukte bipolar kun som eksempel, men min kjennskap til dps er at man får medisinhjelp og kurs som bipolar, ikke annen behandling. Da har du time hver 7-8 uke til du er riktig medisinert og så rett ut. Min erfaring er at dps varierer i stor grad, behandlere er presset og behandling går ut på å få vekk det verste symptomtrykket før man blir avsluttet. Anonymkode: 688e6...dc9 Det er selvsagt individuelt, men bipolar lidelse er en av de lidelsene som ofte kan regnes som alvorlig og "livslang". Det finnes selvsagt individer med lidelsen som har et høyt funksjonsnivå og lange opphold mellom episodene sine, og det finnes også mennesker med generell angstlidelse som har et ekstremt lavt funksjonsnivå, men på en generell basis så vil bipolar lidelse regnes som mer alvorlig enn mange andre lidelser innenfor psykiatri. På lik linje med for eksempel schizofreni, borderline og PTSD. Jeg har vært i psykiatrien i flere år og har møtt de fleste av vennene mine på psykiatrisk avdeling, kurs og andre arenaer innenfor psykiatrien, i tillegg til at jeg har flere familiemedlem med psykiske lidelser, og min erfaring er at de fleste som blir tilbudt langvarig (flere år) behandling har lidelser som kan regnes som "livslange". Dvs at du ikke nødvendigvis blir kvitt diagnosen, men at du kan ha korte eller lengre perioder hvor du er fullt eller delvis symptomfri.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet du brukte bipolar kun som eksempel, men min kjennskap til dps er at man får medisinhjelp og kurs som bipolar, ikke annen behandling. Da har du time hver 7-8 uke til du er riktig medisinert og så rett ut. Min erfaring er at dps varierer i stor grad, behandlere er presset og behandling går ut på å få vekk det verste symptomtrykket før man blir avsluttet. Anonymkode: 688e6...dc9 Jeg har bipolar 2 og var tvangsinnlagt i lange perioder. Jeg gikk ukentlig på dps i 10 år. Nå går jeg i vedlikeholdsbehandling en gang i halvåret. Psykologen mener at det er verdt det fordi jeg har holdt meg stabil i 5 år kun ved hjelp av de halvårige samtalene. Det er ikke diagnosen som avgjør alene. De ser på samfunnsnytten og ikke minst at behandlingen faktisk har en effekt. Når en times prat en gang i halvåret holder meg i jobb, så regnes det som nyttig for samfunnet. Mange blir avsluttet rett og slett fordi de ikke viser bedring og det ikke har noen samfunnsnytte, hvorfor fortsette? Anonymkode: 8da0e...e9d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange blir avsluttet rett og slett fordi de ikke viser bedring og det ikke har noen samfunnsnytte, hvorfor fortsette? Anonymkode: 8da0e...e9d Men du glemte vel å legge til at mange også blir avsluttet fordi de er så syke at de ikke kan hjelpes. Kanskje de ikke en gang har sykdomsinnsikt og ikke vil gå i behandling. Anonymkode: 20312...59b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du glemte vel å legge til at mange også blir avsluttet fordi de er så syke at de ikke kan hjelpes. Kanskje de ikke en gang har sykdomsinnsikt og ikke vil gå i behandling. Anonymkode: 20312...59b Glemte ikke. Det går under samfunnsnytte og ingen bedring. Hvis behandlingen ikke har effekt, har det ingenting for seg å fortsette…. Anonymkode: 8da0e...e9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå