AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Er det normalt at ungen sier: (fornavn) skal spise, ( fornavn ) skal bare tisse, vent litt ( fornavn) kommer snart. Osv, istedenfor å bare si jeg? Ungen sier sitt eget navn hele tiden i omtrent alle setninger 😅 Han er gutt om det har noe å si, 3 år. Anonymkode: 1f625...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Det er normalt ja. Går seg som regel til etter hvert. Anonymkode: 51d4b...ec6 14
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Ja. Vår jente gjorde det en periode, dog kallenavnet sitt siden det er lettere.. Hun var bare to da, så gikk det over til "meg" istedet for "jeg". Nå sier hun "jeg". Anonymkode: 911e3...4a3 4
GulSitron Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 Ja, det er normalt. Blir litt som at man blir anbefalt å "snakke med babyen" og forklare alt man gjør fra de er små. Jeg skravler masse med 1åringen og det går i "Nå skal mamma på do", "mamma må ta på jakke". 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 Ja, det er en helt normal del av språkutviklingen. De slutter å snakke i jeg-form når språkforståelsen utvikler seg, og de får en større følelse av egen identitet. Anonymkode: 92ffe...ae8 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 "Jeg" og "meg" er ganske vanskelig å forstå ettersom det skifter utifra hvem som snakker. "Jeg er sulten" og "jeg skal smøre brødskiver" er ganske forvirrende. Det er lettere å forstå "Per er sulten" og "mamma skal smøre brødskive", fordi det ikke er noen usikkerhet i hvem som er Per og hvem som er mamma ettersom det er konstant hvem som er hvem. Anonymkode: ebddd...5ed 7
PetterKanin Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 Selvsagt. Hører man "Nå skal Axel bade", "vil Aksel ha en is", "Nå skal Axel i barnehagen" så blir det litt mer naturlig enn å si "jeg". 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 Helt normalt, i den alderen. Anonymkode: 5c5aa...976
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 Tror det. Anonymkode: fab31...1e2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #10 Skrevet 11. november 2021 Helt normalt. Men bruk gjerne du/deg når du snakker til han i stede for navnet, også «jeg» om deg selv i stede for mamma. Det vil hjelpe å utvikle følelse av egen identitet. «Vil du ha en is?», «skal jeg hjelpe deg?», «ble du lei deg når jeg sa nei til is?» Anonymkode: 299b8...363 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #11 Skrevet 11. november 2021 Min sønn på 2 sier "du" eller "deg" om seg selv. "Mamma leke med deg" , feks. Om han nyser sier han "du nøys" 😅. Går seg til Anonymkode: 11073...3fe
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #12 Skrevet 11. november 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Helt normalt. Men bruk gjerne du/deg når du snakker til han i stede for navnet, også «jeg» om deg selv i stede for mamma. Det vil hjelpe å utvikle følelse av egen identitet. «Vil du ha en is?», «skal jeg hjelpe deg?», «ble du lei deg når jeg sa nei til is?» Anonymkode: 299b8...363 Det var det min mamma gjorde. Jeg brukte «jeg» ganske tidlig, har aldri brukt navnet mitt. Har aldri hørt unger si noe annet enn «jeg» så trodde det var vanligst. Anonymkode: 25d6d...a32
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #13 Skrevet 11. november 2021 Min sa «du fornavn» om seg selv en periode. Da vi sluttet å kalle oss selv mamma og pappa, men brukte «jeg», begynte han også å si det. Anonymkode: 3bf11...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 Det er en helt normal del av den språklige utviklingen som ikke kan unngås. Noen barn hopper over det, på samme måte som noen barn hopper over krabbing eller andre deler av den motoriske utviklingen. Men det er ikke noe foreldre kan gjøre for å påvirk det. Det er som nevnt lenger opp her fordi du og jeg er veldig abstrakte begreper som barn ikke er i stand til å forstå ordentlig, fordi hvem det dreier seg om endrer seg. Mens Navnet er bare én person, og barna begynner å bruke eget navn omtrent samtidig som de fullt ut forstår at de er egne personer. Anonymkode: 1c927...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 Min eldste gjorde det. Tror det kom av at vi brukte mye navn, og omtalte oss selv som mamma/pappa. Vi endret oss, han sluttet med det. Med minste har jeg vært mer konsekvent på "jeg" fremfor mamma Anonymkode: cc468...9f2
Kaisada Skrevet 11. november 2021 #16 Skrevet 11. november 2021 Det er helt normalt så lenge foreldre går rundt og sier, skal mamma hjelpe deg med det? skal pappa gå på do? nå skal mamma på jobb. En totalt hinsides tullete måte å kommunisere på som forvirrer barn og andre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #17 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 21.06): Er det normalt at ungen sier: (fornavn) skal spise, ( fornavn ) skal bare tisse, vent litt ( fornavn) kommer snart. Osv, istedenfor å bare si jeg? Ungen sier sitt eget navn hele tiden i omtrent alle setninger 😅 Han er gutt om det har noe å si, 3 år. Anonymkode: 1f625...4c4 Dere gjør vel det samme selv? «Mamma skal bare». Foreldre er verst! Anonymkode: d79f7...f34 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #18 Skrevet 11. november 2021 Ikke så lett for dem når de er så små. Min sier «den er min» når vi svarer «ja den er din» så korrigerer han seg og sier «den er din»…. Skal ikke være lett Anonymkode: c13ae...12b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #19 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere gjør vel det samme selv? «Mamma skal bare». Foreldre er verst! Anonymkode: d79f7...f34 Men det er jo ikke "verst", det er helt normalt. Det er jo en måte å lære de yngste barna hva man vil kalles, altså "mamma". Etterhvert som språket til barnet utvikler seg så endrer man også hvordan man snakker med og til barnet. Da utvikler barnets språk seg enda mer. Dette er en trinnvis endring og kommunikasjonen mellom voksne og barn er hele tiden i endring og i takt med barnets språkutvikling. Er jo ingen som pøser ut setninger med 8 ledd til en toåring heller, men de lærer jo også det til slutt. Anonymkode: 9010b...79a 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #20 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min sønn på 2 sier "du" eller "deg" om seg selv. "Mamma leke med deg" , feks. Om han nyser sier han "du nøys" 😅. Går seg til Anonymkode: 11073...3fe Det gjør datteren min også 😅 Det er jo det de hører hele tiden. Storesøsteren brukte fornavnet sitt fram til hun lærte å bruke "jeg" og "meg". Jeg prøvde å være nøye på å bruke f.eks. "vil du ha banan?" i stedet for "vil *navn* ha banan?", denne gangen, men det slo altså litt feil. Til TS, så sier jeg meg enig i at det er en helt normal del av utviklingen. Når en ofte automatisk omtaler seg selv som mamma i stedet for jeg til barna som små, er det kanskje fordi man på et plan skjønner at det er lettest og tydeligst for dem. Og at de lærer å å bruke personlig pronomen etter hvert likevel. Anonymkode: b556b...f19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå