Gå til innhold

Har foreldre en viss taushetsplikt om barns helse? Har barn rett til selv å bestemme hvem som skal få info om dets helse, seksualitet e.l.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nevø har fått en ‘skambelagt’ diagnose han må leve med resten av livet. Han begynte i 8. klasse nå i høst. Min svigerinne forteller om diagnosen, sykdomsforløpet og alt, til hvem som helt som vil høre på. Hun har null filter. Jeg synes at hun bør dele litt mindre med tilfeldige folk, og heller la det være opp til gutten å få bestemme hva han vil dele med vennene sine. Men når moren hans allerede har fortalt absolutt alt om helsen hans til alle, så mister han muligheten til å få bestemme hvem han vil dele hva med.

Jeg er engstelig for at han kommer til å få sosiale problemer pga. denne ‘skambelagte’ diagnosen. Han har allerede litt sosiale problemer fra før, så han har ikke den fordelen at han er en av de kule eller en del av stor vennegjeng. Han er heller ikke tøff nok til å snakke for seg enda, og blir stille og sjenert når noen av de kule slenger en bemerkning hans vei. Jeg tenker at det er vanskelig nok å begynne på ungdomsskolen, og at det er en unødvendig tilleggsbelastning at han må ‘forsvare’ seg mot denne diagnosen hele tiden.
I tillegg vil han kunne bli ‘konfrontert’ eller påminnet sykdommen sin overalt, det er ikke bare på skolen, men også på trening og fritidsaktiviteter, på diskokveld/juleball osv. Han får egentlig aldri fri fra spørsmål og kommentarer når absolutt alle vet det.
Her vi bor kommer han alltid til å være ‘Per med **** sykdom’. Han kommer aldri til å slippe unna, dette kommer til å følge ham helt til han eventuelt velger å flytte herfra når han blir voksen.

Nå er det jo uansett for sent, svigerinnen min har allerede fortalt det til alle. Men jeg har begynt å tenke en del på dette med hvilke rettigheter et barn har til å eie/bestemme over sitt eget privatliv. Er det greit at foreldre blotter barns privatliv for andre, eller bør man la det være opp til barnet å få bestemme dette selv? 

Jeg forstår at man må dele helsopplysninger med skolen, nære venner, familie e.l., så spørsmålet mitt handler om alle andre personer som barnet ikke nødvendigvis har en nær og fortrolig relasjon til. Jeg tenker at det ikke er greit at foreldre forteller private ting om barnet til alle på skolen eller på fotballaget/korpset/ballettgruppa e.l., men at dersom barnet selv ønsker det kan han/hun velge å fortelle det til de han/hun ønsker å dele det med.
Jeg tenker det er en grunnleggende rettighet at store barn selv skal få bestemme om han/hun ønsker å fortelle andre om sin helse, seksualitet, religion eller andre private ting.
Hva tenker dere om dette?
Og ved hvilken alder tenker dere at et barn (helt eller delvis) skal kunne bestemme over dette?

Anonymkode: 547dc...adf

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min nevø har fått en ‘skambelagt’ diagnose han må leve med resten av livet. Han begynte i 8. klasse nå i høst. Min svigerinne forteller om diagnosen, sykdomsforløpet og alt, til hvem som helt som vil høre på. Hun har null filter. Jeg synes at hun bør dele litt mindre med tilfeldige folk, og heller la det være opp til gutten å få bestemme hva han vil dele med vennene sine. Men når moren hans allerede har fortalt absolutt alt om helsen hans til alle, så mister han muligheten til å få bestemme hvem han vil dele hva med.

Jeg er engstelig for at han kommer til å få sosiale problemer pga. denne ‘skambelagte’ diagnosen. Han har allerede litt sosiale problemer fra før, så han har ikke den fordelen at han er en av de kule eller en del av stor vennegjeng. Han er heller ikke tøff nok til å snakke for seg enda, og blir stille og sjenert når noen av de kule slenger en bemerkning hans vei. Jeg tenker at det er vanskelig nok å begynne på ungdomsskolen, og at det er en unødvendig tilleggsbelastning at han må ‘forsvare’ seg mot denne diagnosen hele tiden.
I tillegg vil han kunne bli ‘konfrontert’ eller påminnet sykdommen sin overalt, det er ikke bare på skolen, men også på trening og fritidsaktiviteter, på diskokveld/juleball osv. Han får egentlig aldri fri fra spørsmål og kommentarer når absolutt alle vet det.
Her vi bor kommer han alltid til å være ‘Per med **** sykdom’. Han kommer aldri til å slippe unna, dette kommer til å følge ham helt til han eventuelt velger å flytte herfra når han blir voksen.

Nå er det jo uansett for sent, svigerinnen min har allerede fortalt det til alle. Men jeg har begynt å tenke en del på dette med hvilke rettigheter et barn har til å eie/bestemme over sitt eget privatliv. Er det greit at foreldre blotter barns privatliv for andre, eller bør man la det være opp til barnet å få bestemme dette selv? 

Jeg forstår at man må dele helsopplysninger med skolen, nære venner, familie e.l., så spørsmålet mitt handler om alle andre personer som barnet ikke nødvendigvis har en nær og fortrolig relasjon til. Jeg tenker at det ikke er greit at foreldre forteller private ting om barnet til alle på skolen eller på fotballaget/korpset/ballettgruppa e.l., men at dersom barnet selv ønsker det kan han/hun velge å fortelle det til de han/hun ønsker å dele det med.
Jeg tenker det er en grunnleggende rettighet at store barn selv skal få bestemme om han/hun ønsker å fortelle andre om sin helse, seksualitet, religion eller andre private ting.
Hva tenker dere om dette?
Og ved hvilken alder tenker dere at et barn (helt eller delvis) skal kunne bestemme over dette?

Hva er denne skambelagte diagnosen? Aldri hørt om noen skambelagte diagnoser bortsett fra hiv. 

Anonymkode: f89d7...97c

• Liker 18
Skrevet

Det er litt trist at du mener det finnes en skambelagt sykdom, men ja, jeg synes absolutt barna burde få være med på å bestemme hva som deles. I alle fall når de når en viss alder. 

Anonymkode: d6554...7a0

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er denne skambelagte diagnosen? Aldri hørt om noen skambelagte diagnoser bortsett fra hiv. 

Tja, feks syndromer og sykdommer knyttet til mannlige kromosomer, kjønnshormoner eller kjønnsdeler kan da være ganske skambelagt for en 8.klassing. Man har vel som foreldre også begrenset innsyn i barnets helseopplysninger fra det er 12 år, og ingen innsyn fra 16 år. Da tenker jeg at man bør holde sg for god som forelder å dele slik informasjon med unødige andre. Men taushetsplikt på linje med helsepersonell har man jo ikke. Når gutten er i 8.klasse mener jeg at all informasjon som gis andre bør klareres med han. Han kan kanskje ikke stoppe at informasjon gis til skolen, men han skal være informert, og ha fått uttale seg. 

Anonymkode: 290bd...35d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det ønsker jeg ikke å dele her. Jeg ønsker en generell debatt om barn selv bør kunne bestemme hva som deles av helseopplysninger, seksualitet og andre private ting, men forklarte bakgrunnen for spørsmålet mitt da jeg tenkte at det kanskje kunne bidra til en mer interessant debatt.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er litt trist at du mener det finnes en skambelagt sykdom, men ja, jeg synes absolutt barna burde få være med på å bestemme hva som deles. I alle fall når de når en viss alder. 

Det er ikke jeg som mener at dette er en skambelagt sykdom. Jeg skrev det også i hermetegn.

Fra hvilken alder tenker du at barn bør kunne få bestemme slikt selv?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ønsker jeg ikke å dele her. Jeg ønsker en generell debatt om barn selv bør kunne bestemme hva som deles av helseopplysninger, seksualitet og andre private ting, men forklarte bakgrunnen for spørsmålet mitt da jeg tenkte at det kanskje kunne bidra til en mer interessant debatt.

Det er ikke jeg som mener at dette er en skambelagt sykdom. Jeg skrev det også i hermetegn.

Fra hvilken alder tenker du at barn bør kunne få bestemme slikt selv?

Det kommer jo veldig an på hva det er snakk om. Jeg synes f.eks ikke et 8 år gammelt barn kan bestemme at ingen skal få vite det er lettere psykisk utviklingshemmet f.eks, men jeg mener absolutt det skal få velge at det er hemmelig at det er sengevæter. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg kunne fortalt det til de som spør HVIS sykdommen er synlig. (Typ man ser jo at noen har downssyndrom, man ser at noen har en annen form for funksjonshemning i form av rart ganglag, rar oppførsel etc) 

Jeg ville sett på det som et svik mot mitt barn hvis jeg babler hemningsløst om hans helse til hvem-som-helst. Jeg forteller ting om hans helse til ansatte i barnehagen, helsesykepleier, lege, mine nærmeste (typ pappa), svigermor og hans oldemor (fordi det er greit at de vet siden de innimellom gir meg og samboer spontant barnefri noen timer)

Jeg tenker at et barns helse-historikk ikke skal blottlegges. Foreldrene er barnas talerør utad når de ikke klarer å fortelle ting selv, og ellers mener jeg at det er en privatsak som kun er for de nærmeste og som har mest med barnet å gjøre (lærere, spesial-pedagoger, PPT, besteforeldre etc) 

Hadde mora synes det var kult hvis hennes nærmeste fløy rundt og fortalte at hun f.eks revna med grad 4 og nå er inkontinent for urin og avføring? 

Anonymkode: 2a0e8...9c8

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene mine fortalte alle inkludert klassen min på ungdomskolen at jeg har Asperger. Det er ikke noe jeg er spesielt glad for. Da jeg sa jeg ikke likte det så sa de at de hadde rett til å fortelle det fordi jeg var under 18. Klassen trakk seg desverre unna meg når de fikk vite dette. Så jeg synes at man må bestemme selv om man vil at noen skal vite. 

Anonymkode: 3e0c8...b26

• Liker 7
Skrevet

Foreldre har ikke taushetsplikt om helseopplysninger om sine egne barn, men de skal ta med barnet sitt på råd om ting som handler om helsa, og når barnet er over 12 skal det legges stor vekt på hva barnet mener. 

Det høres helt hinsides ut at moren deler det hun gjør, for det vil antakeligvis være bare til ulempe for barnet. Likevel trenger hun ikke nødvendigvis å ha gjort noe som er direkte ulovlig. Idiotisk, hjernedødt, dumt og alle andre synonymer; ja. Ulovlig: trolig ikke. 

Anonymkode: 63b3e...6b5

• Liker 6
Skrevet

Interessant tema! 

Anonymkode: f8ea1...f19

Skrevet

Det kommer jo an på hvem det deles til. Det er for eksempel uheldig om barnet nekter foreldre å opplyse om hvilke medikamenter h*n bruker, eller at h*n har en koagulasjonsdefekt, med tannlegen.

Anonymkode: 0b280...065

• Liker 1
Skrevet

Et barn vi kjenner  (nå ung voksen) har en tarmsykdom som skaper en del problemer. Foreldrene valgte tidlig å være helt åpne om dette, og det har vært flott og rørende å se hvordan kameratene har slått ring rundt gutten. Alle har bare blitt enige om at dette er ikke flaut, vi backer deg.

Jeg sier ikke at det er sånn for alle. Tenker det hjelper veldig hvis man har en god og tett vennegjeng med oppegående foreldre, og selvsagt at barnet selv ser at det er en fordel at andre vet og kan hjelpe.

Anonymkode: d2661...984

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes foreldre skal være forsiktig med å dele slike opplysninger om sine barn. Seksualiteten til ens barn er barnets, ikke foreldrenes, og barnet selv må få bestemme om det er noe det ønsker å dele med andre. Jeg hadde blitt rasende om mine foreldre hadde fortalt andre at jeg er homofil, det er noe jeg selv ønsker å vurdere om andre trenger å vite. Jeg husker selv min mor som hele tiden fortalte familie om hvor syke vi barna var, nesten som om det var en konkurranse. Nå var det snakk om lette plager som allergi, men likevel ikke noe hele slekta eller andre trenger å få oppdateringer på. 

Anonymkode: 5bb8d...10a

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Kommer helt an på hva diagnose det er snakk om og alder på barnet. 

Men hva er en "skambelagt" diagnose? 

Skrevet (endret)

.

Endret av Marcie
Skrevet

Hva går under skambelagte diagnose? Bare ved å kalle en diagnose det så er man med på å stigmatisere de som har den, som om de ikke har det jævlig fra før av.

Takk for den trådstarter!

Anonymkode: f3276...1df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva går under skambelagte diagnose? Bare ved å kalle en diagnose det så er man med på å stigmatisere de som har den, som om de ikke har det jævlig fra før av.

Takk for den trådstarter!

Anonymkode: f3276...1df

Kanskje hun tenker på f.eks en tarmsykdom som gir ufrivillig avføring, lekkasje. Sånne type ting. Ikke veldig kult for ungen at så private ting deles med gud og hvermann inkl andre barn og ungdommer som ikke har forutsetningene eller vett nok til å håndtere det ok

Anonymkode: 76ab7...007

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på diagnose og konsekvenser for barnet. I utgangspunktet syns jeg ikke man skal informere så mye om barns sykdom/behandling, men i en del tilfeller kan det være nødvendig enten for å forebygge reell fare eller for å hindre stigma. Så her er det diagnoseavhengig. 

Anonymkode: fe5a1...2df

Gjest hellokitty
Skrevet (endret)

Uansett diagnoe burde det være opp til barnet hvor mye som skal deles. Stakkars gutt. Håper du kan snakke med moren hans. Når han er såpass gammel er det ikke greit å dele slik denne moren gjør

Endret av hellokitty
Skrevet

Vi er inni i tid der vi har behov for å dele alt med absolutt alle.

Jeg har funnet ut at det ikke alltid er like greit å dele absolutt alt. Jeg kan dele om meg selv, men tror jeg ikke hadde utlevert barna mine.

Dem går på videregående og si visst en av dem hadde fått diagnose Asberger, så tror jeg hadde holdt det innenfor familien og skolen. Ikke fordi jeg er flau eller skammer meg over det, men for å skjerme mitt eget barn for rykter og stigmatisering.

Ingen av mine egne barn har en diagnose, men jeg selv har fått diagnosen adhd (add). Skammer meg ikke over det, men kun mann og barna som vet om det. Har ikke nevnt det til arbeidsgiver. Grunnen er fordi jeg ikke vil bli satt i bås 

Anonymkode: 4c06f...0e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...