Gå til innhold

Er det førskolelærere her som jobber i høgskolen og underviser det faget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å studere neste år som førskolelærer og har veldig lyst å undervise i høgskolen, hva må jeg ta som videreutdanning for å jobbe i høgskolen ? 

Anonymkode: f1331...b3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet at førskolelærerne jobber med barn og ikke på høgskole? Høres ut som en risky plan

Anonymkode: a043f...707

• Liker 1
Skrevet

Min pedagogikklærar hadde 25 års erfaring får arbeid ved barnehagar. Eg vil tro at du må ha noko praksis frå feltet for å bli vurdert?

Anonymkode: 4c87c...1c7

• Liker 1
Skrevet

Nå går jeg grunnskoleutdanning, mine forelesere har samme bakgrunn, samt 10-20 års erfaring og PhD - kun én foreleser har sagt at han "kun har mastergrad" men har til gjengjeld jobbet 12 år som rektor. 

Anonymkode: 136fa...16e

• Liker 3
Skrevet

Så spennende at du har tenkt til å studere det! Regner med at du mener barnehagelærer, det heter det i dag. 

Selv er jeg utdannet det, jobbet fulltid i noen år i barnehage som pedagogisk leder, og styrer (anbefaler litt erfaring) og så kan du ta master i f eks master i spesialpedagogikk, master i barnehagepedagogikk... Du kan også søke og studere veldig mange andre masterstudier etterpå! Systemisk familiearbeid er også et alternativ. Det kommer litt an på hva du selv engasjerer deg i.  Fordi du har bachelor etter endt barnehagelærer og hvis du jobber minst to år etterpå, har du et hav av muligheter. Jeg kjenner flere som startet på barnehagelærerutdanning og som nå jobber som lektor på Høgskole og underviser de som går barnehagelærerutdanning! 

Lykke til! :)

Anonymkode: 93d80...811

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så spennende at du har tenkt til å studere det! Regner med at du mener barnehagelærer, det heter det i dag. 

Selv er jeg utdannet det, jobbet fulltid i noen år i barnehage som pedagogisk leder, og styrer (anbefaler litt erfaring) og så kan du ta master i f eks master i spesialpedagogikk, master i barnehagepedagogikk... Du kan også søke og studere veldig mange andre masterstudier etterpå! Systemisk familiearbeid er også et alternativ. Det kommer litt an på hva du selv engasjerer deg i.  Fordi du har bachelor etter endt barnehagelærer og hvis du jobber minst to år etterpå, har du et hav av muligheter. Jeg kjenner flere som startet på barnehagelærerutdanning og som nå jobber som lektor på Høgskole og underviser de som går barnehagelærerutdanning! 

Anbefaler ikke det studiet. Gud så dårlig og kjedelig!

Anonymkode: a043f...707

Skrevet

For å jobbe på en høgskole må du for det første MINST ha en mastergrad OG universitets- og høgskolepedagogikk eller tilsvarende. I praksis er det urealistisk å få jobb (i alle fall fast jobb) uten å ha en ph.d.-grad, så det er altså langt mer enn "videreutdanning" du trenger.

Med mastergrad, doktorgrad og UHped blir utdanningen grovt regnet omtrent tre ganger så lang som den bachelorgraden du vurderer å ta. 

• Liker 2
Skrevet
Ullvott skrev (1 time siden):

For å jobbe på en høgskole må du for det første MINST ha en mastergrad OG universitets- og høgskolepedagogikk eller tilsvarende. I praksis er det urealistisk å få jobb (i alle fall fast jobb) uten å ha en ph.d.-grad, så det er altså langt mer enn "videreutdanning" du trenger.

Med mastergrad, doktorgrad og UHped blir utdanningen grovt regnet omtrent tre ganger så lang som den bachelorgraden du vurderer å ta. 

For å studere/bli barnehagelærer må du ta bachelor. Det er en profesjonsutdannelse som gjør at du kan jobbe som barnehagelærer eller pedagogisk leder. Det er ingen andre profesjonsutdannelser på bachelornivå som også er en lederutdannelse også, og som har mye veiledning og pedagogikk. Mer enn alle andre profesjonsutdannelser, som f.eks vernepleier, sykepleier osv. Du kan alltid ta master rett etterpå, men anbefaler litt erfaring og jobb. :) 

En bachelor (som det du nevner HI, barnehagelærerutdanning) er alltid 180 stp, og med master ( to år etter) får du 120 stp til. 

Etter endt master, da kan du jobbe som Høgskolelektor, jobbe i NAV som veileder, jobbe i Familevernkontoret som rådgiver, jobbe i skole som spesialpedagog, eller jobbe i BUP eller i PPT. Noen eksempler. 

Etter masterstudie og grad fullført kan du også søke på stipend til Ph.d-grad. Den kan ta fra 3 til 4 år etter masterstudie. 

Til Ts og Ullvott. 

Red: tilføyelse 

• Liker 3
Skrevet

Som PhD-student må man undervise. Så du må altså ha en bachelor og master først. Det er ikke sant at du må ha praksis, siden at det inngår undervisning i alle PhD-stillinger. Anbefaler deg også å ta en «skikkelig» master på universitet (et av de gamle) da disse er høyere ansett i akademia og lettere får deg inn på PhD gitt at du får gode karakterer, da.

Anonymkode: 6d170...2a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som PhD-student må man undervise. Så du må altså ha en bachelor og master først. Det er ikke sant at du må ha praksis, siden at det inngår undervisning i alle PhD-stillinger. Anbefaler deg også å ta en «skikkelig» master på universitet (et av de gamle) da disse er høyere ansett i akademia og lettere får deg inn på PhD gitt at du får gode karakterer, da.

Ikke alltid sånn at det inngår undervisning i PhD-løp, bare for å nevne det. 

Ellers enig i at utdanningen bør tenkes nøye gjennom. Kravene for undervisning ved universiteter og høgskoler blir stadig strengere, så må vel minimum ha master og videreutdanning i universitetspedagogikk. Men praktisk erfaring fra arbeid med barn er jo gull, så greit å sette av tid til det og. 

• Liker 1
Skrevet
Ego skrev (19 minutter siden):

Ikke alltid sånn at det inngår undervisning i PhD-løp, bare for å nevne det. 

Ellers enig i at utdanningen bør tenkes nøye gjennom. Kravene for undervisning ved universiteter og høgskoler blir stadig strengere, så må vel minimum ha master og videreutdanning i universitetspedagogikk. Men praktisk erfaring fra arbeid med barn er jo gull, så greit å sette av tid til det og. 

Nei, men som regel. Og ikke sikkert vedkommende trenger UH-ped for å undervise med en master i pedagogikk fra før. Det er helt unødvendig i så tilfelle. 

Skrevet

Ser du har fått svar her, HI. 

Du spurte om det som heter tidl. Førskoleskolelærerutdannelse, som nå heter barnehagelærerutdannelse. 

Til dere andre her som svarer. Barnehagelærerutdanning. Dette er en bachelor i lærerutdannelse, profesjonrettet også, og altså ikke "bare" en bachelor i pedagogikk. Den er profesjonsrettet og har derfor også nødvendig praksis. Det er noe annet og mer bare "praktisk erfaring med barn". Men det kan være viktig og lærerikt å ha erfaring knyttet til profesjonen du tar i bachelor før master. Praksis i profesjonstudier (som for eksempel barnehagelærerutdanning, da har du hatt formell praksis, og ikke bare en praktisk erfaring) gjør at du kan søke rett på master i f.eks spesialpedagogikk, og kan etter det undervise på Høgskole eller Universitet. 

Flere masterstudier helse og sosiakfaglige som f.eks master Systemisk familiearbeid, hvor opptakskravet er selvfølgelig bachelor, hvor barnevernspedagoger, barnehagelærerutdannede og sykepleiere kan søke, må en ha ofte to år å vise til i arbeid før de kan søke på master. Dette gjelder både nyutdannede barnehagelærere og for eksempel nyutdannede sykepleiere som ikke har jobbet relevant i to år som masterstudiet handler om)  Derfor kan det være at du må ha jobberfaring (som ikke er lik praktisk erfaring med barn) i to år før du kan søke på et slikt studie. 

Søker du på master i ledelse og organisasjon, så kommer du rett inn på masterstuidet fordi du har det i bacheloren din som barnehagelærer. Det kan ikke en sykepleier gjøre bare basert på sin profesjonsutdanning i bachelor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men som regel. Og ikke sikkert vedkommende trenger UH-ped for å undervise med en master i pedagogikk fra før. Det er helt unødvendig i så tilfelle. 

Ja, det stemmer. Og i noen tilfeller hvis en "mangler" under 10 stp i nødvendig pedagogikk for å undervise på Høgskole eller Universitet, så får man ta dette før, eller etter ansettelse. 

Skrevet

på universitetet i Agder ansetter de ofte universitetslektor. det er krav om master i tillegg til førskole. 

tok master i pedagogikk selv. jeg jobber i PPT. 

har  flere medstudenter med didaktikk og med spesialpedagogikk fordypning som I etterkant har fått stilling på barnehagestudiet. de underviser i pedagogikk +annet relevant på studiet. 

sist utlysning var også barnehagepedagogikk nevnt.  samtidig er det litt mer jobbmuligheter med spesialpedagogikk/pedagogikk særlig i PPT. 

Anonymkode: 59302...861

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke noe «som regel», det kommer helt an på hvor man er stipendiat. Noen steder underviser de fleste (fireårig stilling), andre steder gjør få/ingen det. 

I tillegg til master, PhD og universitetspedagogikk (det er bare rundt 10 studiepoeng, så ingen big deal, egentlig), vil de sannsynligvis også ønske at du har flere års arbeidserfaring som førskolelærer. Mao: Et langt lerret å bleke. Og det er notorisk vanskelig å få fast jobb i akademia. Ikke er det bra betalt, heller. Mvh jobber der selv.

Anonymkode: 37fb2...96e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke noe «som regel», det kommer helt an på hvor man er stipendiat. Noen steder underviser de fleste (fireårig stilling), andre steder gjør få/ingen det. 

I tillegg til master, PhD og universitetspedagogikk (det er bare rundt 10 studiepoeng, så ingen big deal, egentlig), vil de sannsynligvis også ønske at du har flere års arbeidserfaring som førskolelærer. Mao: Et langt lerret å bleke. Og det er notorisk vanskelig å få fast jobb i akademia. Ikke er det bra betalt, heller. Mvh jobber der selv.

Ja, det du skriver stemmer. Men der jeg har vært tilknyttet akademia var det nå hvertfall slik at de lavest på rangstigen (PhD) måtte undervis mye,, mens professorer ofte slapp. Dette er utbredt. Og man trenger da ikke universitetspedagogikk med en master i pedagogikk. Det blir for dumt. Har du sett pensum i UH-ped? Det er bare en innføring i den mest basic ped, førsteårspensum. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det du skriver stemmer. Men der jeg har vært tilknyttet akademia var det nå hvertfall slik at de lavest på rangstigen (PhD) måtte undervis mye,, mens professorer ofte slapp. Dette er utbredt. Og man trenger da ikke universitetspedagogikk med en master i pedagogikk. Det blir for dumt. Har du sett pensum i UH-ped? Det er bare en innføring i den mest basic ped, førsteårspensum. 

Ja, jeg har UH-ped selv. Aner ikke hva som skal til for å få fritak for det, jeg er innenfor et annet fagområde. Det jeg skriver er generelt, poenget mitt er at UH-ped er et ganske lite fag, og kan ikke sammenlignes med PPU. 
Professorer bør absolutt undervise, det er jo de som har den høyeste kompetansen, og jeg er vant til at også de må undervise. Men det kan alltids være noen som klarer å skaffe seg gode avtaler, særlig hvis de truer med å finne seg jobb andre steder. 

Skrevet

Skal du får fast ansettelse som vitenskapelig ansatt i akademia må du påregne å ta en phd, en master holder som regel kun hvis det ikke er andre søkere tilgjengelig. Uansett er praktisk erfaring viktig for å kunne gjøre undervisningen relevant med gode eksempler, og innsikt i å knytte teori og praksis sammen er uvurderlig. 

Anonymkode: a7e54...bc2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser du har fått svar her, HI. 

Du spurte om det som heter tidl. Førskoleskolelærerutdannelse, som nå heter barnehagelærerutdannelse. 

Til dere andre her som svarer. Barnehagelærerutdanning. Dette er en bachelor i lærerutdannelse, profesjonrettet også, og altså ikke "bare" en bachelor i pedagogikk. Den er profesjonsrettet og har derfor også nødvendig praksis. Det er noe annet og mer bare "praktisk erfaring med barn". Men det kan være viktig og lærerikt å ha erfaring knyttet til profesjonen du tar i bachelor før master. Praksis i profesjonstudier (som for eksempel barnehagelærerutdanning, da har du hatt formell praksis, og ikke bare en praktisk erfaring) gjør at du kan søke rett på master i f.eks spesialpedagogikk, og kan etter det undervise på Høgskole eller Universitet. 

Flere masterstudier helse og sosiakfaglige som f.eks master Systemisk familiearbeid, hvor opptakskravet er selvfølgelig bachelor, hvor barnevernspedagoger, barnehagelærerutdannede og sykepleiere kan søke, må en ha ofte to år å vise til i arbeid før de kan søke på master. Dette gjelder både nyutdannede barnehagelærere og for eksempel nyutdannede sykepleiere som ikke har jobbet relevant i to år som masterstudiet handler om)  Derfor kan det være at du må ha jobberfaring (som ikke er lik praktisk erfaring med barn) i to år før du kan søke på et slikt studie. 

Søker du på master i ledelse og organisasjon, så kommer du rett inn på masterstuidet fordi du har det i bacheloren din som barnehagelærer. Det kan ikke en sykepleier gjøre bare basert på sin profesjonsutdanning i bachelor. 

Dette stemmer ikke. Det er fult mulig å ta master i ledelse og organisasjon basert på bachelor som sykepleier, hilsen en som har gjort det. 

Anonymkode: a7e54...bc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 20.34):

Et hav av muligheter?! Synes det høres ut som de fleste blir værende i barnehagen og ikke kommer seg videre.

Anonymkode: 53967...ddb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...