AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Jeg og kjæresten har vært sammen i seks år. For fire år siden ble jeg dumpet, helt ut av det blå, men han ville ha meg tilbake igjen noen måneder etterpå og jeg ga han en ny sjanse. Problemet et at hver gang forholdet går litt trått, vi krangler etc. så er jeg ekstremt redd for å bli dumpet igjen. Det er som at det er et traume som sitter i meg. Dette kan vare i mange måneder og går veldig ut over livskvaliteten min. For eksempel, hvis vi har kranglet for tre dager siden, så er jeg redd for at han planlegger å dumpe meg hvis han bruker litt for lang tid på do. Da tenker jeg at han sitter og manner seg opp. Ganske urasjonelt. Har dere noen råd? Andre som har opplevd lignende? Kan det bli bedre? Det er helt forferdelig å gå rundt og ha det sånn. Anonymkode: 74621...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Det å dumpe noen og så ta de tilbake er vold. Man blir gående på eggeskall og det oppstår en maktulikhet som ikke går over, men i verste fall eskalerer til man har utslettet deg selv hundre prosent. Du skal ikke ha det sånn. Du bør dumpe han selv. Anonymkode: a32b5...d02 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det å dumpe noen og så ta de tilbake er vold. Man blir gående på eggeskall og det oppstår en maktulikhet som ikke går over, men i verste fall eskalerer til man har utslettet deg selv hundre prosent. Du skal ikke ha det sånn. Du bør dumpe han selv. Anonymkode: a32b5...d02 Ja, det var en god beskrivelse. Det føles som å gå på eggeskall. Og jeg blir en needy og irriterende kjæreste også. Nei huff… Men jeg klarer ikke å dumpe han. Vi har vært sammen så lenge, da vil alle årene føles for gjeves. Jeg vil også ha barn, og klokken tikker.. Anonymkode: 74621...0f9 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det var en god beskrivelse. Det føles som å gå på eggeskall. Og jeg blir en needy og irriterende kjæreste også. Nei huff… Men jeg klarer ikke å dumpe han. Vi har vært sammen så lenge, da vil alle årene føles for gjeves. Jeg vil også ha barn, og klokken tikker.. Anonymkode: 74621...0f9 Jeg synes du skal ta kontakt med krisesenteret. Det høres muligens overdrevet ut, men det er best for deg og for dine potensielle barn og for hele samfunnet at du ikke havner i noe som er skadelig for deg. Det vil være mye verre om du venter noen år til du er blitt syk av dette og enda mer avhengig av han og tilpasser deg enda mer enn du gjør nå. Det jeg da sikter til er å få snakke med noen der, som kan kaste ball med deg og lære deg noen måter å «tenke riktig på», stille deg selv de rette spørsmålene, for at du skal ha et best mulig liv. Eller delta på et kurs. Ut fra de teknikkene man lærer der, så er ofte ting mye enklere å sortere. Bare send en epost eller ring og si du opplever at du går på eggeskall og at du gjerne skulle hatt noen innspill slik at du unngår å havne i noe som er farlig. Forebygging er enklere, bedre og billigere enn å fikse noe som har gått helt i stykker Anonymkode: a32b5...d02
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes du skal ta kontakt med krisesenteret. Det høres muligens overdrevet ut, men det er best for deg og for dine potensielle barn og for hele samfunnet at du ikke havner i noe som er skadelig for deg. Det vil være mye verre om du venter noen år til du er blitt syk av dette og enda mer avhengig av han og tilpasser deg enda mer enn du gjør nå. Det jeg da sikter til er å få snakke med noen der, som kan kaste ball med deg og lære deg noen måter å «tenke riktig på», stille deg selv de rette spørsmålene, for at du skal ha et best mulig liv. Eller delta på et kurs. Ut fra de teknikkene man lærer der, så er ofte ting mye enklere å sortere. Bare send en epost eller ring og si du opplever at du går på eggeskall og at du gjerne skulle hatt noen innspill slik at du unngår å havne i noe som er farlig. Forebygging er enklere, bedre og billigere enn å fikse noe som har gått helt i stykker Anonymkode: a32b5...d02 Takk for svar. Kanskje det var jeg som formulerte meg uklart. Jeg går på ingen måte på eggeskall på den måten at jeg er redd kjæresten skal bli sint. Han blir svært sjelden sint, og har absolutt ingen antydninger til verken psykisk eller fysisk voldelighet. Når jeg sier jeg går på eggeskall mener jeg at jeg har så dårlig selvtillit at jeg er redd for at hver minste lille feil jeg gjør skal få han til å synes jeg er teit, dum, like meg mindre… og så slå opp med meg. Og dette sitter i hodet mitt, men kommer nok også fra hans manglende forståelse for at jeg trenger mye bekreftelse etter at jeg tross alt har blitt dumpet. Og du har helt rett i at jeg burde søke profesjonell hjelp… Anonymkode: 74621...0f9 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 Anbefaler deg å være singel så opplever du ikke det igjen. Tenk på deg selv og ikke PTSD. Anonymkode: 72ba2...839
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 Du må gå. Dette er ikke liv laga. Å gå på eggeskall er ikke kjærlighet. Ta praten med han. Spør han rett ut lm han elsker deg og om han vil ha deg helt og holdent. Anonymkode: 04c23...a66
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Kanskje det var jeg som formulerte meg uklart. Jeg går på ingen måte på eggeskall på den måten at jeg er redd kjæresten skal bli sint. Han blir svært sjelden sint, og har absolutt ingen antydninger til verken psykisk eller fysisk voldelighet. Når jeg sier jeg går på eggeskall mener jeg at jeg har så dårlig selvtillit at jeg er redd for at hver minste lille feil jeg gjør skal få han til å synes jeg er teit, dum, like meg mindre… og så slå opp med meg. Og dette sitter i hodet mitt, men kommer nok også fra hans manglende forståelse for at jeg trenger mye bekreftelse etter at jeg tross alt har blitt dumpet. Og du har helt rett i at jeg burde søke profesjonell hjelp… Anonymkode: 74621...0f9 Jeg mente ikke at han blir sint eller slår. Men det at han dumpet deg og så tok deg tilbake og at du stadig tenker på det, betyr at det er en maktforskjell mellom dere hvor han sitter på makten og du er i forholdet på hans nåde. Og det i seg selv er sterkt usunt. Helt riktig, det handler om selvtillit. Og det går veldig fint an å få hjelp til det hos en psykolog også, men...hvordan skal jeg si dette...min erfaring er bare at de på krisesenteret er utrolig mye flinkere til å støtte den utsatte mens den personen er i selve forholdet. En psykolog er ofte mer omstendelig og det tar ofte lang tid å skulle nøste opp i ting. Så for å konkretisere rådet mitt så må det være at du enten - avslutter forholdet og oppsøker en psykolog for hjelp med selvtilliten til senere forhold, eller - blir værende i forholdet, men søker råd på krisesenteret Det viktigste er i grunn at du oppsøker støtte fra noen som er profesjonell på dette. Du er verdt det! Anonymkode: a32b5...d02
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må gå. Dette er ikke liv laga. Å gå på eggeskall er ikke kjærlighet. Ta praten med han. Spør han rett ut lm han elsker deg og om han vil ha deg helt og holdent. Anonymkode: 04c23...a66 Enig! Kjøp deg katter istedet. De stikker av sånn Anonymkode: 72ba2...839
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #10 Skrevet 3. september 2021 Og ikke hør på disse menn er onde, katter er snille-menneskene. Det å ha lav selvtillit er ikke forbeholdt kvinner og det å dumpe og så ta tilbake er ikke forbeholdt menn. Anonymkode: a32b5...d02
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #11 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det å dumpe noen og så ta de tilbake er vold. Man blir gående på eggeskall og det oppstår en maktulikhet som ikke går over, men i verste fall eskalerer til man har utslettet deg selv hundre prosent. Du skal ikke ha det sånn. Du bør dumpe han selv. Anonymkode: a32b5...d02 Det er helt vanlig at par bryter opp og blir sammen igjen. Å kalle det vold er en ekstrem overdramatisering og bare tullprat. Det er ingenting i TS innlegg som antyder noen form for vold. TS: Han ønsker tydeligvis å være med deg. Jeg synes det er helt på sin plass at du ber om bekreftelser og at han fortsetter med dette helt til du føler deg trygg igjen. At du føler deg usikker og er redd er forståelig, men det virker kanskje ut som om det tar litt for mye plass i livet ditt. Kanskje du også kan jobbe litt med egen selvtillit? Anonymkode: 52791...855 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #12 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er helt vanlig at par bryter opp og blir sammen igjen. Det er muligens vanlig i enkelte deler av befolkningen, men det er absolutt ikke vanlig blant voksne folk som er friske i hodet. Anonymkode: a32b5...d02
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #13 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er muligens vanlig i enkelte deler av befolkningen, men det er absolutt ikke vanlig blant voksne folk som er friske i hodet. Anonymkode: a32b5...d02 Jo, det er faktisk det. En ting er forhold før ekteskap (fra ungdomsår til voksen), men skilsmissestatistikken taler også for seg. En god del av disse samlivsbruddene finner tilbake til hverandre igjen, uten noe videre dramatikk, vold eller mentale sykdommer som du beskriver. Anonymkode: 52791...855
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #14 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er faktisk det. En ting er forhold før ekteskap (fra ungdomsår til voksen), men skilsmissestatistikken taler også for seg. En god del av disse samlivsbruddene finner tilbake til hverandre igjen, uten noe videre dramatikk, vold eller mentale sykdommer som du beskriver. Anonymkode: 52791...855 Nei, det er det altså ikke. Det sunne og friske er å svare til et menneske som opplever å gå på eggeskall, på en måte som tar utgangspunk i hennes egen opplevelse. Å dra inn statistikk eller fraser om å «jobbe med selvtilliten» er ikke å møte et menneske, det er å snakke ovenfra og ned. Og det er ingenting voksent i det. Anonymkode: a32b5...d02
Gjest Berit89 Skrevet 3. september 2021 #15 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å dumpe noen og så ta de tilbake er vold. Man blir gående på eggeskall og det oppstår en maktulikhet som ikke går over, men i verste fall eskalerer til man har utslettet deg selv hundre prosent. Du skal ikke ha det sånn. Du bør dumpe han selv. Anonymkode: a32b5...d02 Ja, det er ille, men det er ikke vold. Partneren bestemmer selv å bli sammen, og tar et eget selvstendig valg på det med erfaringen av å blitt dumpa før. Klart det er kjipt, men vold er det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå