Gå til innhold

Jeg blir presset til å ha barnet hjemme i høstferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstremt sliten for tiden, nesten slik at jeg er i ferd med å møte veggen. Akkurat nå har jeg hodet over vann, jobber mellom 9-12 timer hver dag for å holde det gående. Det er mye som er krevende på jobb, og føler jeg er i en dårlig periode nå. Alt stresser meg og dette går direkte utover min psykiske helse. 

Midt oppi dette ser jeg det ene lyspunktet mitt, nemlig høstferien. Jeg trenger den for å komme meg ovenpå, lade batteriene og puste ut. Men nå blir dette pusterommet tatt i fra meg, mandag fikk jeg en epost fra barnehagen der de ba om at barn som kunne bør være hjemme i ferien. De var såpass ærlige at de sa det som det var, de har ansatte i barnehagen som vil på ferie.

Dagen etterpå satte de opp en liste i garderoben,  der kunne de som hadde mulighet ha barnet hjemme, skrive seg på. Jeg har bare gått forbi listen og latt som den ikke er der. 

Senest i går begynte en ansatt på avdelingen til barnet mitt å snakke løst og fast om høstferien ved henting.  Jeg svarte unnvikende.  I dag var hun ganske direkte ved henting og spurte rett ut om X skulle være hjemme i ferien med meg siden jeg hadde fri. Jeg svarte at jeg ikke var helt sikker på dette enda, da jeg hadde mye annet jeg måtte ta tak i og at barnet uansett får korte dager den uka. 

Nå har jeg igjen fått en epost der de igjen ber om at vi som kan bør holde barnet hjemme i høstferien. De sa at vi måtte skrive oss på snarest slik at de fikk planlagt best mulig. 

Jeg kommer seriøst til å gå under hvis jeg ikke får ha litt barnefri i høstferien.  Planen er å ha barnet i barnehagen kl.09.30-14.15. Disse timene vil jeg bruke på å slappe av, planlegge og rydde litt i hodet. Og selvfølgelig dra på kafe, shoppe og gjøre litt sånne ting som jeg aldri får tid til ellers.

Kan barnehagen pålegge meg å ha barnet hjemme i høstferien? De vet at jeg er hjemme og har "fri" fra jobben min da. 

Anonymkode: 10e2b...4be

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, her tenker jeg barnehagen er i overkant frimodige🤦🏼‍♀️ Og grunnen de oppgir er at ansatte vil på ferie? Nei, hadde det vært pga enormt høyt sykefravær/korona etc kunne jeg forstått en mild oppfordring, men her tenker jeg du selvsagt gjør som passer deg og din familie og hverdag best 🥰

Skrevet

De kan pålegge deg det som står i barnehagens vedtekter. Trolig er det at barnet skal ha fem (tror jeg) uker ferie pr kalenderår og at tre uker skal være sammenhengende. Noen barnehager har også sommerstengt, så det kan variere. 

Ellers forekommer planleggingsdager og hvis barnehagen må holde stengt av ulike årsaker (pestkontroll, covid-stengt, utlufting etter tilløp til brann osv). 

Nei, de kan ikke kreve at folk holder unger hjemme fordi de ansatte alle vil ha langhelg, romjulsfri eller på hytta. De kan, og vi foreldre bør absolutt, forvente å få vite planlagt fri i god tid så de ansatte kan olanlehhe avspasering og fridager deretter. Det tjener barna våre på også. 

Du kan enten overse henvendelsen eller du kan være på tilbudssiden:

"Hei. Sander kommer til å være i barnehagen fra 9.30 til 14.30 denne uken." 

Anonymkode: f304f...9ab

• Liker 29
Skrevet

For det første så får du slutte å fortelle dem at du skal ha fri hvis du har tenkt å være hjemme uten barnet. Det er ikke deres sak.

Når det gjelder dette konkrete tilfellet så får du enten finne på noe som du skal gjøre som er en legitim grunn i deres hoder; eller finne annen barnevakt. Det er sikkert en ungdomsskoleelev som synes det er helt topp å tjene noen kroner på barnepass.

Anonymkode: d4e61...e22

• Liker 29
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ekstremt sliten for tiden, nesten slik at jeg er i ferd med å møte veggen. Akkurat nå har jeg hodet over vann, jobber mellom 9-12 timer hver dag for å holde det gående. Det er mye som er krevende på jobb, og føler jeg er i en dårlig periode nå. Alt stresser meg og dette går direkte utover min psykiske helse. 

Midt oppi dette ser jeg det ene lyspunktet mitt, nemlig høstferien. Jeg trenger den for å komme meg ovenpå, lade batteriene og puste ut. Men nå blir dette pusterommet tatt i fra meg, mandag fikk jeg en epost fra barnehagen der de ba om at barn som kunne bør være hjemme i ferien. De var såpass ærlige at de sa det som det var, de har ansatte i barnehagen som vil på ferie.

Dagen etterpå satte de opp en liste i garderoben,  der kunne de som hadde mulighet ha barnet hjemme, skrive seg på. Jeg har bare gått forbi listen og latt som den ikke er der. 

Senest i går begynte en ansatt på avdelingen til barnet mitt å snakke løst og fast om høstferien ved henting.  Jeg svarte unnvikende.  I dag var hun ganske direkte ved henting og spurte rett ut om X skulle være hjemme i ferien med meg siden jeg hadde fri. Jeg svarte at jeg ikke var helt sikker på dette enda, da jeg hadde mye annet jeg måtte ta tak i og at barnet uansett får korte dager den uka. 

Nå har jeg igjen fått en epost der de igjen ber om at vi som kan bør holde barnet hjemme i høstferien. De sa at vi måtte skrive oss på snarest slik at de fikk planlagt best mulig. 

Jeg kommer seriøst til å gå under hvis jeg ikke får ha litt barnefri i høstferien.  Planen er å ha barnet i barnehagen kl.09.30-14.15. Disse timene vil jeg bruke på å slappe av, planlegge og rydde litt i hodet. Og selvfølgelig dra på kafe, shoppe og gjøre litt sånne ting som jeg aldri får tid til ellers.

Kan barnehagen pålegge meg å ha barnet hjemme i høstferien? De vet at jeg er hjemme og har "fri" fra jobben min da. 

Anonymkode: 10e2b...4be

Nei det kan de ikke.  Du har kjøpt en tjeneste og har sterkt behov for den. 

Skrevet

Så lenge du ikkje gir dem et klart svar så vil de jo spør? 

Anonymkode: 7834c...89c

• Liker 30
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars barn som blir nedprioritert i en ferie som kunne vært en fin uke sammen med gode opplevelser.. Om du jobber så mye så er det også et barn som har behov for full fokus og tid med forelderen sin

Anonymkode: 058dd...0b5

Ja, det har du rett i, og jeg syntes barn generelt er for mye i bhg, men ingen barn er tjent med en forelder som møter veggen heller. Det er hakket verre. 

Skrevet

Er du lærer? Antar barnet har hatt sine ferieuker. Gi beskjed om at barnet kommer,  gjerne med tidspunkt, og bruk tiden til å hente deg inn. 

Anonymkode: 38080...f39

• Liker 19
Skrevet

Jeg forstår at du opplever det som mas, men jeg jobber selv i barnehage og det er så mange foreldre som ikke får med seg informasjon. Så denne må gis både muntlig, på SMS, lapp på døra OG mail før vi vet at de fleste har fått infoen med seg.

Men at den ansatte bruker "du har jo fri"-argumentet er innblanding i ditt privatliv og hører ikke hjemme. Det er ikke greit.

Barnehagen er der for å gi deg barnepass. Om årsaken er at du skal jobbe eller slappe av, betyr ingenting. Det står ikke i vedtektene at du må være på jobb for å benytte plassen. Så bare svar helt kort på sms eller mail: "XX kommer i barnehagen i høstferien." Og hvis en ansatt prøver seg igjen, svarer du bare: "Jeg har ikke fri". 

Anonymkode: 1e5cd...08f

• Liker 45
Skrevet

Tror du heller bør ta tak i forhold til jobb og helsa di. Regner med du kanskje er lærer, og har hatt en tøff oppstart?

Hva med å ha barnet f.eks mandag og tirsdag, og så kose dere hjemme sammen? Jeg hadde dessverre skammet meg litt om alle visste at jeg hadde fri, men likevel hadde barnet i barnehagen🙈 

• Liker 7
Skrevet

Haha, bare si nei. Du har behov for at barnet er i barnehagen, det er det du betaler de for. 

Helt utrolig at barnehagen for lov til å gjøre deres ferie opplegg til foreldrene sin sak, de må rett og slett bare innrette seg etter hvordan foreldrene velger å gjøre det. Har de problemer med det må de ta det med arbeidsgiver.

Barnet har det fint i barnehagen og så for du tatt deg inn og kan har det koselig med barnet når du henter, enten du henter tidlig eller seint. :) 

• Liker 14
Skrevet

De kan ikke pålegge deg å ha barnet ditt hjemme. Bare lyv, si at du må jobbe likevel, si at du skal ta et viktig kurs/videreutdanning/skrive oppgave, om de presser deg.

Og nyt frien og drit i kjerringene på kg som hauker over barna sine hvert våkne minutt i frykt for å beskyldes for å ha et eget liv. En sunn og frisk mamma som trenger litt alenetid er en bedre mamma enn en utslitt mamma som er sammen med barnet sitt hele tiden😘

Anonymkode: 9facd...84f

• Liker 30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...