AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Samboeren min og jeg deler ca likt på utgifter som mat, strøm, internett, leie, osv osv. Altså, FELLES utgifter. Jeg har alltid levd nøkternt og kjøper aldri noe jeg ikke trenger, samboeren min er litt mer sånn at han vil betale for bekvemmelighet. Men nå forventer han også at jeg skal betale halvparten av tingene HAN vil ha, men som JEG ikke vil bruke penger på. Er dette urimelig av ham, eller er det jeg som er urimelig? Hvordan fungerer det hos dere? Eksempler: - Jeg har alltid tørket klærne mine på tørkestativ, og er fornøyd med det. Han vil nå kjøpe tørketrommel. Greit nok, det, men jeg mener da at han skal betale for den. Jeg kommer ikke til å bruke den. - Han vil at vi skal bygge et skur i hagen til å lagre raker, spader osv i. Fordi det er lettere å få tak i enn å gå ned i kjelleren der det er lagret nå. Jeg ønsker ikke å bruke penger på et skur, går heller de tjue ekstra skrittene ned i og opp fra kjelleren. - Hunden hans (som han hadde før vi ble sammen) "trenger" ting hele tiden. Å ha hund koster penger. Han vil at jeg skal betale halvparten av et nytt bur til bilen for henne og andre ting som dukker opp. - Han ønsker seg ny flatskjerm i stuen. Jeg er fullstendig fornøyd med den vi har nå. - Osv osv. Tanker fra dere? Blir ikke fornærmet over å bli kalt gnien, så vær ærlig 😁 Anonymkode: 2eed8...26d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Høres ut som eksen min. Hans hobby var fisk og akvarium. Men han ville egentlig ikke ha fiskene, det var bare gøy å kjøpe nytt akvarium, bygge bunnen og putte oppi fisk. Med en gang det var ferdig, så begynte han å planlegge neste. Kjøpe nytt etter 2 uker. Større og større for hver gang, til slutt var han på 500 L før jeg dumpet han. Dette er en sinnsykt dyr hobby. Han mente jeg måtte være med å betale for hans hobby, for om han ikke fikk gjøre dette så ble han deprimert. Jeg selv prøvde å spare penger, og brukte ikke en krone på meg selv. Da ble han sur Han måtte også få kjøpt seg nye spill enten på sin iPhone eller PlayStation hver uke, ellers ble han deprimert. 🤢 psykolog? Nei, det var vist for teit og det hadde han ikke tid til, for tiden måtte gå til hobby 🤦🏼♀️ Glad jeg er singel Anonymkode: c04ca...4e2 1
PM75 Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Her synes jeg du kan være litt mer fleksibel. Det er ikke akkurat tur til Las Vegas vi prater om, men tørketrommel og skur i hagen. For meg handler disse ønskene om at han vil bygge et bedre «rede» sammen med deg hvor han trives og at han satser på forholdet deres. Hadde mannen min svart som du gjør på så enkle ønsker, så hadde jeg tenkt at han ikke vil bidra til vårt felles hjem. 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 Det eneste jeg reagerte på her var hunden hans. Den synes jeg han skal betale alt for selv. Jeg har for eksempel en katt som jeg hadde før jeg og samboer ble sammen, og den dekker jeg alt av mat/kattesand/ utstyr til selv. De andre eksemplene du kom med er ting dere må bli enige om. Hvis dere skal kjøpe inn tørketrommel/ flatskjerm eller bygge skur i hagen deres synes jeg det er rettferdig at begge bidrar. Kanskje dere kan inngå noen kompromiss, anskaffe noen av tingene men ikke alt? Tørketrommel er veldig kjekt å ha til feks håndklær og sengetøy 😊 Hvis samboeren min hadde reagert slik som deg på forslag jeg hadde om innkjøp til fellesskapet hadde jeg nok tenkt at han var litt gjerrig.. Anonymkode: e60b3...c13 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 PM75 skrev (2 minutter siden): Her synes jeg du kan være litt mer fleksibel. Det er ikke akkurat tur til Las Vegas vi prater om, men tørketrommel og skur i hagen. For meg handler disse ønskene om at han vil bygge et bedre «rede» sammen med deg hvor han trives og at han satser på forholdet deres. Hadde mannen min svart som du gjør på så enkle ønsker, så hadde jeg tenkt at han ikke vil bidra til vårt felles hjem. Takk for innspill, jeg skjønner hva du mener! Men jeg bidrar til hjemmet vårt, vi har kjøpt nye møbler, planter til hagen, masse ting vi trenger og som jeg føler er verdt å bruke penger. Men et skur til 7000 kr eller tv til 10.000 klarer jeg liksom ikke å få meg til å spleise på, og andre utgifter, som hans hobby, baller jo på seg 😕 Anonymkode: 2eed8...26d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Høres ut som eksen min. Hans hobby var fisk og akvarium. Men han ville egentlig ikke ha fiskene, det var bare gøy å kjøpe nytt akvarium, bygge bunnen og putte oppi fisk. Med en gang det var ferdig, så begynte han å planlegge neste. Kjøpe nytt etter 2 uker. Større og større for hver gang, til slutt var han på 500 L før jeg dumpet han. Dette er en sinnsykt dyr hobby. Han mente jeg måtte være med å betale for hans hobby, for om han ikke fikk gjøre dette så ble han deprimert. Jeg selv prøvde å spare penger, og brukte ikke en krone på meg selv. Da ble han sur Han måtte også få kjøpt seg nye spill enten på sin iPhone eller PlayStation hver uke, ellers ble han deprimert. 🤢 psykolog? Nei, det var vist for teit og det hadde han ikke tid til, for tiden måtte gå til hobby 🤦🏼♀️ Glad jeg er singel Anonymkode: c04ca...4e2 Huffda, han eksen din høres jo ganske forferdelig ut når han prøver å gi deg skyldfølelse for å ikke punge ut! Godt du er kvitt ham, gratulerer! ☺️ Anonymkode: 2eed8...26d 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det eneste jeg reagerte på her var hunden hans. Den synes jeg han skal betale alt for selv. Jeg har for eksempel en katt som jeg hadde før jeg og samboer ble sammen, og den dekker jeg alt av mat/kattesand/ utstyr til selv. De andre eksemplene du kom med er ting dere må bli enige om. Hvis dere skal kjøpe inn tørketrommel/ flatskjerm eller bygge skur i hagen deres synes jeg det er rettferdig at begge bidrar. Kanskje dere kan inngå noen kompromiss, anskaffe noen av tingene men ikke alt? Tørketrommel er veldig kjekt å ha til feks håndklær og sengetøy 😊 Hvis samboeren min hadde reagert slik som deg på forslag jeg hadde om innkjøp til fellesskapet hadde jeg nok tenkt at han var litt gjerrig.. Anonymkode: e60b3...c13 Takk for innspill! Nå skal det sies at jeg blir med på enkelte ting, for eksempel spleiset vi på en løv-støvsuger i fjor (LOL! Visste ikke engang at sånt fantes, men jeg gikk med på det for å gjøre han fornøyd og fordi den "bare" kostet 700 kr). Men et skur til 7000 kr eller tv til 10.000 klarer jeg liksom ikke å få meg til å spleise på. Møbler og alt vi virkelig trenger for å ha det komfortabelt og fint spleiser jeg selvsagt på. Dette gjelder bare innkjøp jeg synes er totalt nødvendig. Anonymkode: 2eed8...26d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 Sikker på at du aldri kommer til å bruke tørketrommel til f.eks sengetøy og håndklær hvis den først kommer i hus? Anonymkode: 9997c...208
regine Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 Dere er bare samboere, altså eier den som har kjøpt gjenstanden den enkelte gjenstand, det er blir aldri noe felleseie. Spleiser dere på noe så eies den av begge, men betaler han spisestuen og du salongen så er spisestuen hans og salongen din. Når det gjelder hunden så er den fullt og helt hans ansvar. Jeg hadde ikke ville betalt for ting til den, fordi den er og blir hans. Hunden er hans «hobby» og det er bare rett og rimelig at han betaler for det den koster. De andre tingene du ramser opp er litt mer i grenseland - eller det handler vel om hva den ene og den andre mener er nødvendig. Her i huset har det vært litt sånn at hvis jeg mener at tørketrommel er nødvendig, så kjøper jeg det, om samboer er enig eller ikke. Fordi hvis det er noe jeg mener vil gjøre livet mitt enklere, så syns jeg det er verdt å bruke penger på det, og jeg lar meg da ikke begrense av at han mener det ikke er nødvendig. Jeg ser at det høres litt brutalt ut når jeg sier det sånn, men vi er jo begge voksne mennesker og vet jo hva vi mener vi «trenger» for å ha det bra. Nå har det egentlig aldri vært noen veldig store ting dette har handlet om, fordi vi stort sett er enige om hva vi trenger. Men i mine øyne så er din samboer velkommen til å kjøpe seg flatskjerm, men han kan ikke kreve at du - som mener det er unødvendig - skal spleise på den, bare fordi han vil ha «siste skrik» på TV-fronten. Skur i hagen bør dere strengt tatt være enige i, fordi det er en endring på felles (?) hus. Men jeg syns altså ikke i utganspunktet at du er kjip fordi om du ikke ønsker å spleise på «luksus» ting, bare fordi han vil ha det ene eller det andre. Du kan fint leve med ting som de er nå, og da er det ingen automatikk i at du må spleise med han for å dekke hans «luksus» behov. Hvis han mener dette er superviktig, så må han skaffe det selv. 4
Heisann12345 Skrevet 4. september 2021 #10 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Høres ut som eksen min. Hans hobby var fisk og akvarium. Men han ville egentlig ikke ha fiskene, det var bare gøy å kjøpe nytt akvarium, bygge bunnen og putte oppi fisk. Med en gang det var ferdig, så begynte han å planlegge neste. Kjøpe nytt etter 2 uker. Større og større for hver gang, til slutt var han på 500 L før jeg dumpet han. Dette er en sinnsykt dyr hobby. Han mente jeg måtte være med å betale for hans hobby, for om han ikke fikk gjøre dette så ble han deprimert. Jeg selv prøvde å spare penger, og brukte ikke en krone på meg selv. Da ble han sur Han måtte også få kjøpt seg nye spill enten på sin iPhone eller PlayStation hver uke, ellers ble han deprimert. 🤢 psykolog? Nei, det var vist for teit og det hadde han ikke tid til, for tiden måtte gå til hobby 🤦🏼♀️ Glad jeg er singel Anonymkode: c04ca...4e2 Helt ærlig, jeg sitter her på nattevakt og skal være stille som en mus, men jeg dæver av latter. Bygge akvarium, som hobby??😂 Fyf. Har aldri hørt noe så dumt, og 500L da- uten fisk vell og merke.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #11 Skrevet 4. september 2021 Tro meg, en tørketrommel er genial. Om dere skal ha barn en gang i fremtiden så trengs det! Anonymkode: 43260...41b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #12 Skrevet 4. september 2021 Synes dere kan møtes på midten, vi hadde løst det slik; - TV; den som ønsker det, kjøper det. Generelt kjøpte vi alltid annenhver ting (frem til vi fikk felles økonomi), det ville også gjort fordelingen enkel ved brudd. - Bod i hagen; dette er jo en utmerket idé, som også øker verdien, og er praktisk, og frigjør plass inne. Ville gladelig betalt når han tok et slikt initiativ. - Kjæledyr; var mitt, jeg hadde tatt det med inn i forholdet, jeg tok hoveddelen av oppfølging og kostnader. - Uenighet om innkjøp; vi snakket godt sammen, argumenterte, og ble enige. Å fungere sammen som par betyr både at man innimellom må betale litt ekstra for noe man egentlig ikke har valgt selv (som boden), og at man innimellom ikke får kjøpe noe man ønsker seg (som tørketrommelen). OG: Dere gjør det veldig tungvint for dere selv med å spleise på ting. Nå endte ikke forholdet mitt med brudd, men hadde det gjort det ville det vært vanvittig enkelt, for sofaene var mine, spisestua hans, TVen hans, mesteparten av kjøkkenutstyret mitt... Og så videre. Anonymkode: ffc08...1c8 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #13 Skrevet 4. september 2021 I vårt forhold betaler jeg stort sett mer en samboer (m31 meg, og j27), utelukkende fordi jeg tjener en del mer enn henne- og det er selvsagt ok. Jeg betaler strøm, streamingtjenester og nedbetalinger på bilen. Når det er sagt så hadde jeg selvsagt forventet at hun skal delta på praktiske ting til hjemmet. I de fire eksemplene du nevner så hadde jeg forventet at samboer betalte på tørketrommel og bod. Hunden skal han selvsagt betale for selv. Flatskjermen burde bli en diskusjon om hvor gammelt dagens tv er, og hvis det er krise så burde begge betale. Anonymkode: 2771b...f69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå