Gå til innhold

Noen som har et aksjetips?

Gjest ABM

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Generelt i disse høyt prisede tider med utsikt til høyere renter, sats på selskap med lite til moderat gjeld og solid positiv cash flow som er mindre utsatt for endringer i pengepolitikk.

Anonymkode: e1bfe...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri ta i mot tips fra fremmede på nett. Invester heller pengene i et globalt indeksfond, gjerne to eller tre forskjellige om det er snakk om en god del penger. Da sprer du risikoen så godt som du kan. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (7 timer siden):

Et selskap du har klokketro på..og gjerne hvorfor?

Jeg har vurdert Bouvet, Yara, Mowi, DNB og en del ulike egenkapitalbevis (sparebanker).

Begrunnelsen er rett og slett at jeg ønsker å kjøpe aksjer i solide verdiselskaper som betaler utbytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (4 timer siden):

Jeg har vurdert Bouvet, Yara, Mowi, DNB og en del ulike egenkapitalbevis (sparebanker).

Begrunnelsen er rett og slett at jeg ønsker å kjøpe aksjer i solide verdiselskaper som betaler utbytte. 

Du utelukker alt i det grønne skiftet som lever på våre penger en stund ennå? Havvind? Batteri? Elbil? Hydrogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ABM skrev (49 minutter siden):

Du utelukker alt i det grønne skiftet som lever på våre penger en stund ennå? Havvind? Batteri? Elbil? Hydrogen?

Jeg synes usikkerheten er alt for stor til å kjøpe enkeltaksjer i disse sektorene(har noen kroner i «grønne» fond). Verdt å nevne er at jeg synes det er lettere p vurdere norske aksjer enn utenlandske, fordi jeg da kjenner mer til historikken og omkringliggende faktorer. 

Fra mitt perspektiv er «grønne» sektorer preget av at politikere kaster subsidier og penger etter en haug med selskaper basert på rent ideologisk grunnlag. Poenget er at det ikke er noe særlig fortjeneste å hente i disse sektorene i et kort og mellomlangt perspektiv. Stort sett alle aksjene er utelukkende vekstaksjer hvor mye av potensialet allerede virker å være hentet ut. I Norge skjer mye av dette allerede ved børsnoteringen (Spetalen er jo ekstremt dyktig til å utnytte dette eksempelvis).

I grunn synes jeg  Nysnø viser poenget ganske tydelig; her kaster man penger inn i et fond som skal tjene penger på det «grønne skiftet», og i følge en artikkel jeg leste for noen dager siden var fortjenesten på hele 2% siden 2017.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Lacuna said:

Aldri ta i mot tips fra fremmede på nett. Invester heller pengene i et globalt indeksfond, gjerne to eller tre forskjellige om det er snakk om en god del penger. Da sprer du risikoen så godt som du kan. 

Hva er poenget med å investere i flere globale indeksfond?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å ta i mot forslag her, sagt at det hadde vært noen som var kvalifisert i forslaget sitt, så har ikke du satt deg ned selv å lest rapportene, lagt energi i å forstå hva selskapet driver med etc. så første dag kursen svinger nedover så har du lyst å selge for det eneste du har å lene deg på er det psykologiske "kursen går ned, det må bety at selskapet er en dårlig investering" og så selger du.

Så er det alltid risikoen at den personen du tar imot forslag fra har ikke peiling selv, så da er det 50/50 om det bærer frukter.

Anonymkode: 11069...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Håkon 1970 skrev (4 timer siden):

Hva er poenget med å investere i flere globale indeksfond?

Fordi globale indeksfond ikke investerer i de samme selskapene selv om de anses som globale? Du kan gjerne kombinere passiv og aktivt forvaltede fond - og da ha 1 indeksfond, men jeg hadde gått for flere indeksfond fordi slike historisk sett i de fleste tilfeller har bedre avkastning, samt at de er billigere

Endret av Lacuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet med å ta i mot forslag her, sagt at det hadde vært noen som var kvalifisert i forslaget sitt, så har ikke du satt deg ned selv å lest rapportene, lagt energi i å forstå hva selskapet driver med etc. så første dag kursen svinger nedover så har du lyst å selge for det eneste du har å lene deg på er det psykologiske "kursen går ned, det må bety at selskapet er en dårlig investering" og så selger du.

Så er det alltid risikoen at den personen du tar imot forslag fra har ikke peiling selv, så da er det 50/50 om det bærer frukter.

Anonymkode: 11069...9d0

Lacuna skrev (9 timer siden):

Man kan jo spørre om tips også dykke videre med i dem for å selv vurdere om man vil kjøpe aksjer der. Skjønner ikke hva som er galt med det, man sluker jo ikke tipsene rått heller. 

Anonymkode: 47b38...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 19.28):

Tesla.

Anonymkode: 47b38...96d

Jepp. Å kjøpe Tesla-aksjen er som å plukke penger fra gaten. Tesla vil bli verdens største selskap om få år. Det er nesten latterlig hvor enkelt det er å få avkastning bare ved å investere i Tesla. Helt utrolig at flere ikke har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
ABM skrev (På 3.9.2021 den 18.29):

Et selskap du har klokketro på..og gjerne hvorfor?

Mitt aksjetips er å ikke lytte til aksjetips gitt på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...