AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Er de sunne som i at dette er sunn kost som man bør spise, eller er de sunne som i "mindre usunn enn vanlige kaker". Anonymkode: 5b059...100
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Mat som blir varmebehandlet mister noe nærling, er kun det 😅 raw er ikke varmebehandlet mat Anonymkode: 4075c...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Finnes mye raw som er ganske usunt altså. Alt med måte, uansett raw eller vanlig kake! Anonymkode: 4075c...a1c
Ullvott Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 Alt har en grense. Mange rawfoodkaker inneholder mye nøtter, frukt og bær, og bruker andre ting enn raffinert sukker som søtemiddel. Derfor kan de ha mange sunne ingredienser, men de er gjerne minst like kaloritette som alle andre kaker. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er de sunne som i at dette er sunn kost som man bør spise, eller er de sunne som i "mindre usunn enn vanlige kaker". Anonymkode: 5b059...100 De har ofte mer næringsrike ingredienser ( dadler, nøtter, avokado, osv.), så de er ofte "sunnere" en vanlig kakke. Det er uansett kake, noe man spiser sjeldent og nyter når du først spiser det. Om du velger raw eller en "vanlig" kakestykke spiller egentlig ikke noen rolle. Anonymkode: f52a9...d7a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 Takk, det var svar på det jeg lurte på TS Anonymkode: 5b059...100
Gjest Malika Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 Har ikke smakt en rawfood-kake som smaker så godt at jeg ofrer kalorier på det. Ta tar jeg heller og spiser et skikelig kakestykke med smør, egg, krem, hvetemel og sukker de få gangene jeg spiser kake. Selv om veganere og andre som lever ut denne livsstilen mener cashewkrem er SÅ godt at du ikke kjenner forskjell på det og vanlig krem... Og at marengs med kikertlake og ikke eggehvite er helt likt.
Ugresset Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 (endret) Definér "sunt". Noen mener lavkarbo er sunt, noen mener vegetarisk er sunt, noen mener melke og - glutenfritt er sunt og noen mener raw food sunt. Det kommer an på hvilken livsstil man har og hvilket kosthold man har. Men for å svare på hva det er som gjør at raw food er sunt er at det er 100% rene råvarer som er ferske eller tørket/varmebehandlet opp til 42 grader. Ved å spise raw food lever man på frukt, bær, grønnsaker, nøtter, frø,oljer og av og til rå fisk eller annet animalsk protein. Dette er sunne matvarer som vi alle har godt av å få i oss, men det er veldig kaloririkt så hvis man ser en "raw cake" er den ikke nødvendigvis så sunn for akkurat deg. Kaken vil da være laget av feks nøtter, dadler, kokosolje og kakao, og den inneholder derfor veldig mye kalorier. For de som da bryr seg om kalorier er ikke raw food ideelt, men at råvarene som brukes er sunne, det er de. Må legge til at å leve på raw food er ganske (mildt sagt) ekstremt. Man lever i hovedsak vegansk, altså uten kjøtt, melk, egg, fisk, honning, men i tillegg spiser man ikke belgvekster (med mindre de er rå og spiret). Man spiser heller ikke mel (med mindre man lager det av feks spiret bokhvete) eller sukker. Dette er bare noen eksempler for lista er lang og i Norge har vi ikke det beste utvalget av frukt og grønnsaker. Jeg tror ikke det er sunt å leve på raw food nettopp fordi det er veldig fanatisk og ekstremt, men det man spiser er veldig sunne råvarer. Jeg tenker en balanse gjør et kosthold sunt. Å nekte seg en kjøttbit fordi den er varmebehandlet i stekepanne og ikke i en dehydrator mener jeg ikke er sunt. Ja, jeg har spist mye raw food og kan mye om dette. Kan legge til at jeg følte meg fantastisk i kroppen, men det krevde altfor mye planlegging og som jeg skrev over, altfor ekstremt. Endret 3. september 2021 av Ugresset Leifer 2
Ugresset Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 Malika skrev (1 time siden): Har ikke smakt en rawfood-kake som smaker så godt at jeg ofrer kalorier på det. Ta tar jeg heller og spiser et skikelig kakestykke med smør, egg, krem, hvetemel og sukker de få gangene jeg spiser kake. Selv om veganere og andre som lever ut denne livsstilen mener cashewkrem er SÅ godt at du ikke kjenner forskjell på det og vanlig krem... Og at marengs med kikertlake og ikke eggehvite er helt likt. Enig med deg, men kikertlake er ikke raw sånn til info. Den brukes som erstatning for egg hos veganere men har blitt veldig populær hos de som er allergiske også, og det er jo en bra ting! Kikerter er kokt og laken det samme, derav ikke "raw". Jeg liker dog. cashewkrem, men ikke søren om det smaker det samme som vanlig krem! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå