Gå til innhold

Koke mandelpoteter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært helt heldig med koking av mandelpotetene jeg har kjøpt nå etter sommeren. De sprekker så fort opp, men jeg vil jo ikke ha dem for lite kokt heller. Jeg hadde aldri kjøpt mandelpoteter før jeg i fjor, så jeg har ikke mye erfaring, men de gikk ikke like fort i oppløsning da. Jeg pleier å koke først og så skru av platen for videre trekking. Hvor lenge koker/trekker dere? 

Anonymkode: 0ee4d...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren min kjøper alltid mandelpoteter, og han koker dem i sytten til tjue minutter, litt avhengig av om de er store eller små. Han bruker tidsur så de ikke koker for lenge. 
Dette har jeg sett når jeg er på middag der. Tjue minutter maks.

Anonymkode: 10ae1...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en potetrist, og damp dem på rist med vann under. Da sprekker de ikke, selv om du skreller før damping.

Anonymkode: 4f6a1...468

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker mandelpoteter på svak varme til de nesten er ferdige. Deretter dampes de til de er helt ferdige. Mandelpoteter holder seg alltid fine på denne måten. Umulig å anslå noe tid da det varierer fra størrelse, om de er kalde eller romtemperert og hvor ferske de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Faren min kjøper alltid mandelpoteter, og han koker dem i sytten til tjue minutter, litt avhengig av om de er store eller små. Han bruker tidsur så de ikke koker for lenge. 
Dette har jeg sett når jeg er på middag der. Tjue minutter maks.

Anonymkode: 10ae1...48a

Koker han dem eller trekker? Sprekker de ikke opp når han koker så lenge? Jeg har pleid å koke først og trekke etterpå, men nå sprekker de opp før samlet tid er så mye

Anonymkode: 0ee4d...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker dem 10 min, slår av vannet, legger på lokket, og lar dem dampe ferdig i 10 min. 

Anonymkode: 0b6e8...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg mandelpoteter i en kjele, litt øl oppi som dekker bunnen men som dekker bare til ca halveis til mandelpotetene. Jeg gjør dette, og da kan mandelpotetene dampes i flere timer og det blir ikke en eneste sprekk i dem. Tar det ofte på denne måten når jeg skal dampe kjøtt i som tar et par timer, legger bare kjøttet over mandelpotetene. Lærte meg dette for noen få år siden. :)

Anonymkode: 20abd...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...