Gå til innhold

Jenta/jenten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså kjenner jeg blir småirritert, for leser det ganske ofte at mange mødre, også opprinnelige nordmenn skriver jenten. Det er feil for pokker! Det skrives jenta! 

Jeg leser at mange skriver for eksempel «I dag har jenten min lekt i barnehagen». Det er feil. Synes det er rart ikke folk ser det selv når de skriver. Det skrives «I dag har jenta mi vært i barnehagen»

Anonymkode: 7a307...869

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Bergen sier de det. De kan godt skrive det også

Anonymkode: 3f580...5c5

• Liker 9
Skrevet

Er uvanlig, men ikke feil å skrive jenten. Hunkjønn kan man velge om skal ende med a eller en. 

Anonymkode: a55ff...fb5

• Liker 4
Skrevet

Begge deler er riktig.

https://ordbok.uib.no/jente

Som bergenser bruker man ikke hunkjønnsform på noen ord. Jeg grøsser ved tanken på at jeg skulle bli tvunget til å skrive ei jente, ei bok, ei hytte. 😖

Anonymkode: 98dbb...5d9

• Liker 6
Skrevet

Det skrives jenten, boken, solen, osv. Hunkjønn er valgfritt. 

Hilsen bergenser. 

Anonymkode: 68865...94f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg leser at mange skriver for eksempel «I dag har jenten min lekt i barnehagen». Det er feil. Synes det er rart ikke folk ser det selv når de skriver. Det skrives «I dag har jenta mi vært i barnehagen»

Anonymkode: 7a307...869

Jeg synes det er rart at du ikke har fått med deg at hankjønnsform også er korrekt, i norsktimene på skolen.

Anonymkode: 98dbb...5d9

• Liker 1
Skrevet

Kvifor trur du at det er feil? Begge deler er lov på bokmål. Bergensarar og andre som ønsker det må då få lov å skriva jenten😄 

Anonymkode: e3649...bbf

Skrevet

Det er bergensk, ja. Er man ikke fra Bergen er det høyst merkelig å skrive det slik. Det finnes ikke i noen andre dialekter, og ser egentlig veldig rart ut skriftlig.

Anonymkode: ad7d8...764

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Som bergenser var det vanskelig å lære hunkjønn i undervisning om substantivet i norsktimene på skolen 🙉 Dette selv om jeg hadde flyttet (...) til en helt annen kant av landet da jeg begynte på skolen. Jeg behersket begge dialekter like godt. Likevel var det vanskelig å huske på å skrive f.eks. jenta, senga eller døra, og ikke skrive, jenten, sengen eller døren

Skrevet

Det er normalt, særlig i Bergen. 

Anonymkode: 821f9...1e7

Skrevet

"Jænten". Jeg grøsser.

Anonymkode: 7b691...124

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

"Jænten". Jeg grøsser.

Anonymkode: 7b691...124

:ler: :ler: :ler:

Skrevet

Tenker at om man sier «en jente» så blir det jenten. Skriver man «ei jente» blir det jenta. 
(Har dog sett «en jente - jenta» her i Oslo og synes det alltid er litt snålt  O_o )

Gjest Blondie65
Skrevet
Peanut skrev (1 minutt siden):

Tenker at om man sier «en jente» så blir det jenten. Skriver man «ei jente» blir det jenta. 
(Har dog sett «en jente - jenta» her i Oslo og synes det alltid er litt snålt  O_o )

Dette var faktisk et svært godt svar.

Som @Millimani ble jeg helt satt ut når jeg begynte på skolen og skulle forholde meg til katta, jenta og boka - noe jeg aldri har sagt i dagligtale. 

TS: for bergensere er det like unaturlig å skrive jenta som det er for deg å skrive jenten. Vi har rett og slett ikke hunkjønnsformen i dialekten vår.

Skrevet

Dessverre så er begge deler korrekt. Jeg bruker a-endinger.

Jeg liker å skrive ho i stedet for hun, men vet mange reagerer på det, så jeg veksler litt. Prøver å bruke hun, men hender jeg glemmer meg. Jeg ville likt det godt om jeg kunne brukt ho i stedet for henne også (men det blir direkte feil). Hva tenker du om det?

- Ho er ei flott jente. 
- Det skal jeg fortelle ho. 

Jeg skriver han og ham, og ikke han og han. Begge deler er lov, og sistnevnte blir mer og mer vanlig, og jeg får iblant "tilsnakk" på grunn av at jeg skriver ham. Det er visst feil. Det kan være lurt å sjekke opp i skrivereglene før man klager på andre.

Jeg skriver heldigvis ikke hvem jente. 

Anonymkode: 467f9...a08

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skriver han og ham, og ikke han og han. Begge deler er lov, og sistnevnte blir mer og mer vanlig, og jeg får iblant "tilsnakk" på grunn av at jeg skriver ham. Det er visst feil. Det kan være lurt å sjekke opp i skrivereglene før man klager på andre.

Heller ho i steden for «henne»  >_< 

Skriver også han og ham, hittil ikke fått noe «tilsnakk». Hvem og hva er det som sier noe slikt? O_o 

Skrevet

Hunkjønn skulle vært obligatorisk 

Anonymkode: 591c0...371

• Liker 1
Skrevet
Peanut skrev (6 timer siden):

Heller ho i steden for «henne»  >_< 

Skriver også han og ham, hittil ikke fått noe «tilsnakk». Hvem og hva er det som sier noe slikt? O_o 

Jeg liker også ho. Det er så unaturlig for meg å si og skrive hun og henne.

Jeg har altså fått tydelig beskjed her på KG at det er feil med ham! Husker ikke hvilken tråd det var, og det er ei stund tilbake. Mi niese og nevø (13 og 15 år) er veldig klare på at det er ugreit å bruke ham. Lærerne deres bruker han og han, sier de. Et par venner av meg har også korrigert det de mener er en gjentakende og irriterende skrivefeil 🙈 (og ho ene skriver til og med hun i stedet for henne)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...