Gå til innhold

Skadelig å gå lenge uten å tisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min snart 9-åring går ofte veldig lenge uten å gå på do. F.eks. går han klokken 7 om morgenen, og han går så å si aldri på skolen. Når han kommer hjem, er det også ofte han ikke vil gå, fordi han ikke føler at han må tisse. Men når han først kjenner at han må, så løper han rett på do, og han har aldri uhell. Det kan eskalere til krangling iblant fordi jeg prøver å få ham til å gå på do etter skolen f.eks, når han sier han ikke må. Jeg tror ikke han er veldig flink til å drikke gjennom dagen, det kan være litt av grunnen.

Ser for meg at det er noe som kommer med alder, men før det skjer, kan det være skadelig å gå lenge, typ 9-10 timer, uten å tisse, når man faktisk ikke er tissetrengt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ihvertfall være skadelig å gå lenge uten å tisse når man faktisk er tissetrengt. Urinveisinfeksjon og det som verre er.

Jeg kan gjerne gå en hel arbeidsdag uten å late vannet selv, ihvertfall om jeg ikke drikker så mye. Da tenker jeg gjerne ikke over det engang, før jeg har kommet hjem. Men nå er jeg fullvoksen. En 8-åring sin blære er langt mindre, og om han virkelig ikke føler trangen i løpet av 9-10 timer så tyder det på at han får i seg for lite væske. Som kan være skadelig i seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Det er andre ting enn selve tissingen som kan bli problemer ved for lite væskeinntak. Jeg er av den typen som svært sjelden blir tørst, og jeg glemmer å drikke. Jeg har vært slik siden jeg var liten.  Jeg har hatt gjentatte nyrestener på grunn av dette, Noe som er faren ved å drikke lite, og derfor også tisse lite. 

Anonymkode: af874...0e0

Skrevet

Datteren min går aldri på do på skolen. Men går med en gang hun kommer hjem. Nå er jo det i 2-3 tiden. Men tidligere kunne klokken bli 4-halv 5 før hun kom hjem pga. SFO.

Anonymkode: 69c15...b2f

Skrevet

Så lenge han ikke sliter med uvi eller tisser seg ut så skal du ikke tvinge han til å gå på do. 
Send med han drikke på skolen, spør læreren om hun kan minne han på å drikke. Oppfordre han til å drikke når han kommer hjem. 

Anonymkode: 36f06...c1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...