Gjest Airman Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Etter å ha sett NRKs dokumentar om Afghanistan og det landets historie opp mot siste ukers hendelser med IS-bombinger så kan en undre seg om det nåværende taliban bare er en nøkkel til et nytt bandittregime bestående av IS. Stakkars bvefolkning sier jeg ..hva tror du ?
Tiuren Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Det er et land med kontraster, når man ser filmene i linken under skulle man ikke tro det var samme land som det vi ser nå. https://www.bbc.co.uk/news/special/2014/newsspec_8529/index.html
Leifr Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Taliban og IS hater hverandre som pesten, da, og vil gjerne utslette hverandre. Man kan håpe at begge lykkes i det. 1
AmonymBruker Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 Det er inntrykket man sitter igjen med dersom man kun leser vestlige medier. Bandittregime. Du er klar over hvem USA innsatte som styrende organ i 2001 da styrtet Taliban? En samling kriminelle krigsherrer som brukte sin nye tildelte posisjon til å både stjele alt de kommer over av verdi i landet inkludert nødhjelp, og begikk krigsforbytelser mot befolkningen og sine tidligere motstandere fra alle kanter. Det var ikke Taliban som var hovedårsaken til at Afghanistan har vært blant verdens største produsenter av flyktninger i de 20 årene USA styrte. Bandittregime er det regime som har sittet de siste 20 årene. Et regime som er blitt omtalt som verdens eneste kleptokrati. Det er dette regime vesten forsvarer, det er dette regime som kommer til ordet i vestlige medier, det er dette regime som får fortelle hvordan ståa er i afghanistan. Hadde jeg mistet min tilgang til stjålede penger hadde jeg også klaget. Vesten har ingen problemer med styresettet i Afghanistans nabolag. Pakistan, Iran og Saudi Arabia er land som står EU nært. Ikke blant noen av disse landene står kvinnerettigheter og ytringsfrihet særlig høyt, uten at Vesten har noe problemer med det. Og det er ingenting som tyder på at samfunnet under Taliban vil være særlig annerledes enn i disse landene. 5
Leifr Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Jau, altså. Man kan argumentere for, og rettferdiggjøre, å gå til militær intervensjon for å fjerne et tilstrekkelig bedritent regime. Men. Det burde forutsette at man faktisk er i stand til å erstatte det med noe betydelig bedre. Tilsvarende som Taliban i Afghanistan, så kunne det i og for seg høres som en god idé å fjerne regimene i Irak (og Libya, og Syria...) Dette har dog hatt lite ønskelige konsekvenser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå