Gå til innhold

Afghanistans fremtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha sett NRKs dokumentar om Afghanistan og det landets historie opp mot siste ukers hendelser med IS-bombinger så kan en undre seg om det nåværende taliban bare er en nøkkel til et nytt bandittregime bestående av IS. Stakkars bvefolkning sier jeg ..hva tror du ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Taliban og IS hater hverandre som pesten, da, og vil gjerne utslette hverandre. Man kan håpe at begge lykkes i det.

• Liker 1
Skrevet

Det er inntrykket man sitter igjen med dersom man kun leser vestlige medier.

Bandittregime. Du er klar over hvem USA innsatte som styrende organ i 2001 da styrtet Taliban? En samling kriminelle krigsherrer som brukte sin nye tildelte posisjon til å både stjele alt de kommer over av verdi i landet inkludert nødhjelp, og begikk krigsforbytelser mot befolkningen og sine tidligere motstandere fra alle kanter. Det var ikke Taliban som var hovedårsaken til at Afghanistan har vært blant verdens største produsenter av flyktninger i de 20 årene USA styrte.

Bandittregime er det regime som har sittet de siste 20 årene. Et regime som er blitt omtalt som verdens eneste kleptokrati. Det er dette regime vesten forsvarer, det er dette regime som kommer til ordet i vestlige medier, det er dette regime som får fortelle hvordan ståa er i afghanistan.

Hadde jeg mistet min tilgang til stjålede penger hadde jeg også klaget.

Vesten har ingen problemer med styresettet i Afghanistans nabolag. Pakistan, Iran og Saudi Arabia er land som står EU nært. Ikke blant noen av disse landene står kvinnerettigheter og ytringsfrihet  særlig høyt, uten at Vesten har noe problemer med det. Og det er ingenting som tyder på at samfunnet under Taliban vil være særlig annerledes enn i disse landene.

• Liker 5
Skrevet

Jau, altså. 

Man kan argumentere for, og rettferdiggjøre, å gå til militær intervensjon for å fjerne et tilstrekkelig bedritent regime.

Men.

Det burde forutsette at man faktisk er i stand til å erstatte det med noe betydelig bedre. 

Tilsvarende som Taliban i Afghanistan, så kunne det i og for seg høres som en god idé å fjerne regimene i Irak (og Libya, og Syria...) Dette har dog hatt lite ønskelige konsekvenser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...