Gå til innhold

Dere som har høyt forbruk etter faste utgifter - hva går det til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har sikra oss ny bolig uten lån og sitter trygt i det. Etter faste utgifter som bolig, internett, telefon og transport og barnehage så sitter vi igjen med 30 000. Vi har ett barn. Etter å ha satt meg inn i ting og lest her inne, så forstår jeg ikke helt hva folk bruker så mye penger på. Vi har begynt å sløse mye og tenke lite på sparing, siden vi omtrent ikke har lån og har mye trygghet av ulike grunner. Jeg har gått gjennom regninger og det månedlige forbruket vårt ser ut omtrent sånn her:

9000 mat + husholdningsartikkler 

3000 korttidsparing til ferier 

2000 korttidssparing til buffer

6000 moro og diverse, omtrent 2000 kroner for hver av oss. Dette er alt fra restaurant, kurs, klær og gaver.

Da sitter vi igjen med 10 000. Dette er etter å ha sløst MYE! Dette er jo ca det Sifo anbefaler, men deres budsjett kalles nøkternt. Disse 10 000 går som regel til sparing (selv om vi har mer enn nok) eller en god sak.  Dere som bruker mye mer. Hvor går alle pengene? For å bruke mer enn dette ville vi måttet anstrenge oss for å finne ting som er dyre vi har lyst på.

Anonymkode: 512b8...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra de kriteriene ( 2 voksne 30-50 år og jente 4-5 år) så skal dere bruke 21 900 pr mnd utenom boligkostnader, men inklusive mat o.l.  Dette inkluderer klær, nye møbler, husgeråd, ferier, og alt av kostnader som ikke er relatert til bolig.  Dere handler neppe møbler eller husgeråd hver måned?  

image.thumb.png.9d7334d0acba9a8ef951a78b72375320.png

Anonymkode: a5bf6...9a4

Skrevet

Vi handler såpass lite møbler at det nok går under diverse, eller om det er krise, buffer. Så vi ligger ganske nærme sifos budsjett. Men vi kjøper jo akkurat det vi vil i hverdagen. Og vi har en godt under gjennomsnittlig inntekt, 45 000 inn etter skatt for husholdet. Og likevel sitter vi igjen med masse penger. Jeg forstår bare ikke hva andre bruker disse pengene på. 

Noen ganger går vi på dyre restauranter som koster 6 000 for et måltid for to, men dette gjør vi jo bare en gang eller to i året. Er det sånne ting folk bruker penger på mange ganger i måneden? Selv dyre møbler bytter man jo ikke ut SÅ ofte? Jeg får det bare ikke til å gå opp.

Om begge jobber fulltid får man vel inn ca 60 000 etter skatt. Kjenner mange som har slike jobber, og de vasser jo ikke i penger noe mer enn oss. Tvert i mot, så sparer de mye mindre og må legge av penger for at ikke alt skal gå til forbruk. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med barnehage? Har dere bil? Da er det jo bensin, forsikring og evt bom. Hva med husforsikring, personforsikring og innbo? Spotify, Netflix, Storytel, treningssenter? 

Folk kaster ut tall etter faste utgifter, men det er så få som faktisk tar med alle utgifter.

Vi har ca 30 000 kroner etter faste utgifter. Og da er alt med..

Vi bruker det vi ikke sparer til å pusse opp et gammelt hus.

Anonymkode: 7c137...04d

• Liker 2
Skrevet

Kort oppsummert: reising og motorsykkel (bor midt i Europa så er ofte på helgeturer i tillegg til lengre turer). Om vinteren hyppige turer til alpene på ski.

Anonymkode: dc0c4...a31

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mannen og jeg har sikra oss ny bolig uten lån og sitter trygt i det. Etter faste utgifter som bolig, internett, telefon og transport og barnehage så sitter vi igjen med 30 000. Vi har ett barn. Etter å ha satt meg inn i ting og lest her inne, så forstår jeg ikke helt hva folk bruker så mye penger på. Vi har begynt å sløse mye og tenke lite på sparing, siden vi omtrent ikke har lån og har mye trygghet av ulike grunner. Jeg har gått gjennom regninger og det månedlige forbruket vårt ser ut omtrent sånn her:

9000 mat + husholdningsartikkler 

3000 korttidsparing til ferier 

2000 korttidssparing til buffer

6000 moro og diverse, omtrent 2000 kroner for hver av oss. Dette er alt fra restaurant, kurs, klær og gaver.

Da sitter vi igjen med 10 000. Dette er etter å ha sløst MYE! Dette er jo ca det Sifo anbefaler, men deres budsjett kalles nøkternt. Disse 10 000 går som regel til sparing (selv om vi har mer enn nok) eller en god sak.  Dere som bruker mye mer. Hvor går alle pengene? For å bruke mer enn dette ville vi måttet anstrenge oss for å finne ting som er dyre vi har lyst på.

SIFO "anbefaler" ikke i sitt budsjett. De har regnet ut gjennomsnittet, og presenterer hva folk faktisk bruker i gjennomsnitt, altså hva som er normalt å bruke. Ikke hva de anbefaler.

Anonymkode: 8fe40...9e7

• Liker 5
Skrevet

Forsikring 2500 kr 

Bil ca 4000 kr ing diesel og bom

Fellesutgifter 3000 kr

Strøm ca 1800-3000 kr inkl leiligheten og hytta (vi leier ut og har inntekt på hytta)

Barnehage ca 3700 kr

Mat ca 8-10 000 kr

Mobil ca 1200 kr inkl 3 mobiler og en nedbetaling

Annet (fritidsaktiviteter for barna, svømmehall, klær, bursdagsgaver ect) ca 10 000 kr, bruker ikke like mye hver mnd men det er budsjettet

Sparing 10-15 000 kr

= 45 400 til 52 400 kr hver måned. Resten av lønna går til boliglån (16 500 kr ca) og på sparing eller buffer om den trenger en oppfriskning.

Anonymkode: b1fe6...c99

Skrevet

Skjønner meg ikke på folk som kaster penger ut av vindu på skit..

Skrevet

Vi er ett barn mer enn dere, men mat og  husholdningsposten vårt er mye høyere enn deres. Tipper vi ligger på ca 18 000😅 vært er hinsides høyt, men jeg syntes 9000 hørtes litt knapt ut jeg, i hvert fall ikke mye sløsing. 

Anonymkode: e3fbe...0bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

SIFO "anbefaler" ikke i sitt budsjett. De har regnet ut gjennomsnittet, og presenterer hva folk faktisk bruker i gjennomsnitt, altså hva som er normalt å bruke. Ikke hva de anbefaler.

Anonymkode: 8fe40...9e7

Nei, sifo budsjettet er ikke et gjennomsnitt av hva folk faktisk bruker, men et budsjett folk bør kunne greie å leve på over tid. 

Anonymkode: e3fbe...0bf

• Liker 3
Skrevet

Folk betaler jo huslån, barnehage, sfo osv.. vi har over 9.000 kr i barnepass hver måned. Om dere hadde hatt feks 10.000 kr i lån på huset i måneden ville regnestykket vært annerledes, samme om dere hadde hatt billån og studielån også som mange har.

• Liker 5
Skrevet
goho skrev (11 minutter siden):

Skjønner meg ikke på folk som kaster penger ut av vindu på skit..

Sikkert noen som syns du kaster penger ut av vinduet på skit...

Jeg skjønner meg ikke på folk som bryr seg om hva andre bruker pengene sine på.

Anonymkode: 68641...475

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert noen som syns du kaster penger ut av vinduet på skit...

Jeg skjønner meg ikke på folk som bryr seg om hva andre bruker pengene sine på.

Kaster ikke bort penger på skit så :)

Skrevet
goho skrev (2 minutter siden):

Kaster ikke bort penger på skit så :)

Mener du ja - tviler på at alle enige.

Skrevet

Det var en periode hvor jeg sløste vekk alt på tull. Jeg tror nok jeg gikk gjennom en krise og mannen har bare vært støttende. 

Etter faste utgifter som mat, strøm, barnehage, klær til barnet, fast sparebeløp i måneden, satt vi igjen med rundt 40 000kr i måneden. Det gikk til restaurant og mye shopping. 

Jeg har kommet meg gjennom kneika nå og alt går til investeringer. 

Anonymkode: 5d243...c56

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du ja - tviler på at alle enige.

Sparer mesteparten av penger jeg så. Hva med deg?

Skrevet
goho skrev (3 minutter siden):

Sparer mesteparten av penger jeg så. Hva med deg?

Nedbetalt bolig, betalte bilen cash og har haugevis av penger på konto.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nedbetalt bolig, betalte bilen cash og har haugevis av penger på konto.

Fett liv! 😎

Skrevet

Dette bruker vi penger på. Utenom faste utgifter som bolig, strøm, forsikring, kommunale avgifter, vaskehjelp, kontaktlinser, min trening, internett osv. og er på ca. 20.000 i måneden. Så har vi brukt gjennomsnittlig de første 6 månedene av 2021:

Aktiviteter, Ferie, Underholdning 8400
Bil 1200
Gaver 1500
Hus 9600
Klær 4400
Dagligvarer 14800
Personlig pleie 1800
  41700

Vi er 2 voksne og 3 barn. Jeg har skrevet ned alt vi har brukt hver måned. Vi har pusset opp en del i huset og kjøpt ny spisestue. Personlig pleie inkluderer også lege, hatt noen ekstrautgifter grunnet en skade. Dette halvåret er det husposten som skal ned. I tillegg til personlig pleie. Ønsker å kutte i dagligvarer, men det er vanskelig. Er også øl inne i denne potten. Gave budsjettet var litt høyere enn normalt grunnet en barnedåp. Regner også med at ferieutgiftene blir lavere. Her inkluderer dette en vinterferie på ski og leid hytte, en uke i Nord Norge samt en helg med fly til Bergen for alle 5. Service på bilen kommer nå, så den posten øker.

Har tilsammen utbetalt rundt 100,000 så sparer fortsatt mye.

Anonymkode: 3bc0d...728

Skrevet

Tja, dere har bare ett lite barn. Sparer mye penger på å kun ha ett. Å de er jo svært billige når de er i barnehagealder. 

Har dere bil som krever drivstoff og diverse? 

Trenger noen av dere dyre medisiner? 

Har dere et uteområde som skal oppgraderes? 

Er mange faktorer som spiller inn. Men det virker jo som om dere er svært heldige økonomisk i og med at dere har et nytt hus som dere ikke har lån på. Samt at dere kun har ett barn. Kan ikke du lagre denne tråden, så ser du tilbake på den om 10-12 år? Livet skjer. 

Anonymkode: 1b0bc...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...