Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gått ned i vekt under svangerskapet? Og endte på en lavere vekt når barnet ble født enn før graviditeten? 

Her er matlysten på bånn, og jeg er mye kvalm. Maten jeg får i meg er sunnere enn før graviditeten, og ikke veldig kaloririk. Kunne levd på knekkebrød, helst. Får I meg nok til at jeg fungerer greit, men siden jeg er overvektig, opprettholder jeg ikke vekten med det jeg spiser.

jeg har flere kilo for mye i utgangspunktet,  så vektnedgang vil sånn sett bare være positivt. 

Anonymkode: d5f10...7df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke nedgang i svangerskapet, unntatt tre kg i starten, men gikk kun opp syv kg, og ned ni kg med fødselen. Var også overvektig i utgangspunktet, så var innenfor anbefalingene mellom fem og ni kg. 

Selvom man er overvektig er det ikke anbefalt med vektnedgang i svangerskapet, men moderat oppgang eller i det minste vedlikehold av kroppsvekt. Vil anbefale deg å snakke med jordmor om dette, da kan du få svar på hva som er lurt akkurat for ditt tilfelle.

Anonymkode: 2f5bc...ef8

• Liker 2
Skrevet

Var overvektig og fikk påvist svangerskapsdiabetes. Gikk ned tre kilo etter jeg la om kostholdet og holdt vekten stabil på slutten av graviditeten. Endte opp tre kilo lavere enn startvekt etter fødselen. La på meg totalt sju kilo. Babyen veide rett under fire kilo.

Anonymkode: 8b80e...5cc

Skrevet

Jeg var også overvektig da jeg ble gravid første gang. Fikk påvist svangerskapsdiabetes, og målte blodsukkeret 4 ganger om dagen fra rundt uke 24 tror jeg det var. Da jeg kom hjem etter fødsel veide jeg 15 kg mindre enn da jeg ble gravid. Nå er jeg gravid på nytt, og veier 2 kg mindre enn da jeg ble gravid i våres. Jeg har ikke vært spesielt kvalm eller kastet opp i noen av svangerskapene mine, jeg har heller ikke bevisst gått inn for å gå ned. Kroppen min går tydeligvis inn i forbrenningsmodus når den er gravid. 

Alt, og litt ekstra, kom tilbake i barseltiden da( ammet ikke).

Anonymkode: 7c655...318

Skrevet

Har veid 5 kilo mindre enn utgangspunktet etter begge mine graviditeter.

Anonymkode: 16bbf...a76

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har veid 5 kilo mindre enn utgangspunktet etter begge mine graviditeter.

Kan legge til at siste veide over 4,6 kilo da hun ble født så hun led ingen nød 🙃

Skrevet

Det er mor som «lider», barnet tar til seg det som trengs.

Få i deg det du klarer og nok væske, det var beskjeden jeg fikk fra sykehuset da jeg ble lagt inn pga kvalme. 
uke 33 nå og kvalmen er der fortsatt, så jeg spiser 1-2 måltider om dagen og sørger for å drikke nok.

Vekst på babyen ser ut til å være innenfor normalen.

Skrevet

Ja, gikk ned 10 kg. Var ikke overvektig i utgangspunktet. Barnet veide 3,5 kg 3 uker før termin.

Anonymkode: 568cf...ae5

Skrevet

Du skal ikke NED i vekt. Du skal la være å gå opp. Alt annet blir feil perspektiv. Ta denne praten med lege eller jordmor. IKKE KG.

Anonymkode: 8cd8d...9ac

Skrevet

Snakk med jordmor eller lege :) 

Jeg gikk ned 4 kg i løpet av første trimester (var ikke kvalm men spiste MYE sunnere og trente mer pga svangerskapet), og så gikk jeg opp 10 kg i løpet av andre og tredje trimester. Var +6 kg fra startvekt da jeg fødte, og 5 kg under startvekt en uke etter fødsel. Barnet var gjennomsnittlig stort og friskt. Jordmor la vektnedgangen først og den marginale vektøkningen etterpå på at jeg spiste mye sunnere og mosjonerte mer = jeg gikk ned i fettvekt samtidig som jeg la på meg babyvekt. Så når babyvekten forsvant etter fødsel hadde jeg «slanket» meg selv på en måte 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: c9e73...c2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Snakk med jordmor eller lege :) 

Jeg gikk ned 4 kg i løpet av første trimester (var ikke kvalm men spiste MYE sunnere og trente mer pga svangerskapet), og så gikk jeg opp 10 kg i løpet av andre og tredje trimester. Var +6 kg fra startvekt da jeg fødte, og 5 kg under startvekt en uke etter fødsel. Barnet var gjennomsnittlig stort og friskt. Jordmor la vektnedgangen først og den marginale vektøkningen etterpå på at jeg spiste mye sunnere og mosjonerte mer = jeg gikk ned i fettvekt samtidig som jeg la på meg babyvekt. Så når babyvekten forsvant etter fødsel hadde jeg «slanket» meg selv på en måte 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: c9e73...c2b

Samme her. Uke 33, har gått opp 6 kilo totalt (gikk ned noen kilo i første trimester). En Jakke som var litt trang før graviditeten passer like bra nå når jeg er høygravid. Så åpenbart at jeg har gått ned i vekt. 
Derfor jeg mener at NED i vekt som i minus på vekten IKKE bør være et mål fot TS.

Anonymkode: 8cd8d...9ac

Skrevet

Veide 15 kg mindre enn utgangspunktet ved fødsel. Baby var stor og fin!

Anonymkode: ba27b...4ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...