AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Fant ingen kalkulator der jeg kunne fylle inn diverse fradrag, som megler o.s.v. Man får vel ikke 100% fradrag for megler? La oss si jeg kjøpte en andels-bolig for 2.5 millioner. Selger for 2.6 med under 12 mnd botid. Da er visst 100.000 kr gevinst, selvom meglerjobben koster 100.000. Skatt på gevisnt er 22%. Så 22.000 må jeg da skatte dersom jeg får solgt til den prisen? Men så leste jeg at man kan få fradrag for meglerhonnar og slik. Men hvor mye det fradraget er finner jeg ikke ut av. Gjelder dette fradraget når man selger med ''gevinst''? Anonymkode: 62689...14a
solmåneogstjerner Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 (endret) Du kan trekke fra alt du har brukt på megler, fotograf, tilstandsrapport osv 😊 Så i ditt eksempel har du ingen gevinst og det blir heller ingen skatt. Endret 3. september 2021 av solmåneogstjerner
Håkon 1970 Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Du får 100% fradrag for alle omkostninger ved salget. Du må også huske på å inkluderer dokumentavgiften du (evt) betalte når du kjøpte, denne inngår i kostprisen på eiendommen. Du betaler 22% skatt på gevinsten, får evt 22% fradrag dersom du har netto tap.
smilo Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 Her blir det ikke mye igjen å skatte for. Hadde du hatt en selveier så ville du sannsynligvis fått fradrag grunnet dokumentavgiften
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå