Gå til innhold

Hvorfor er så mange sinte på de som kjøper bolig for å leie ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett at hver gang det er en tråd om utleie her, så hiver hylekoret seg på. Kanskje spesielt på dagtid når folk flest er på jobb, mens de fattige og uføre sitter hjemme og spyr ut det de kan om "alle slemme utleiere som blir rikere av de fattige"

Du skal være glad for at du har et sted å bo. Også om det er en billig drittleilighet. Det er ikke utleier sin skyld at det er det eneste du har råd til. Slutt å klag, start å spar!

Anonymkode: 8425c...29c

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har sett at hver gang det er en tråd om utleie her, så hiver hylekoret seg på. Kanskje spesielt på dagtid når folk flest er på jobb, mens de fattige og uføre sitter hjemme og spyr ut det de kan om "alle slemme utleiere som blir rikere av de fattige"

Du skal være glad for at du har et sted å bo. Også om det er en billig drittleilighet. Det er ikke utleier sin skyld at det er det eneste du har råd til. Slutt å klag, start å spar!

Fordomsfull gitt. Tror du seriøst at det bare er "fattige og uføre" som sitter hjemme på dagtid? 

Anonymkode: a9e3f...072

• Liker 22
Skrevet

De som kjøper boliger for å leie ut, reduserer antall primærboliger tilgjengelig. Dette gir også økte boligpriser. Økte boligpriser gjør igjen at færre får anledning til å faktisk kunne kjøpe seg bolig. 

For å sette på spissen: Så jo, det blir indirekte utleie(haier) som gjør at man ikke får råd til å kjøpe seg bolig selv. 

Anonymkode: a9b89...f87

• Liker 38
Skrevet

De som kjøper boliger for å leie ut, reduserer antall primærboliger tilgjengelig. Dette gir også økte boligpriser. Økte boligpriser gjør igjen at færre får anledning til å faktisk kunne kjøpe seg bolig. 

For å sette på spissen: Så jo, det blir indirekte utleie(haier) som gjør at man ikke får råd til å kjøpe seg bolig selv. 

Men da er det jo bare for de å ikke leie av sånne da? Disse såkalte bolighaiene.

• Liker 3
Skrevet

Men da er det jo bare for de å ikke leie av sånne da? Disse såkalte bolighaiene.

Vi må jo ha et sted å bo. Hvis alle utleiehaiene la ut boligene sine til salgs samtidig ville mange av oss ha råd til å kjøpe. I stedet for å fortsette å gjøre dem rikere og rikere mens vi selv får spart minimalt.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi bor ikke i billige drittleiligheter, vi bor i dyre drittleiligheter.

Og klarer fint å klage og spare samtidig 😜

Anonymkode: bb419...a4c

• Liker 22
Skrevet

Sjalusi.

Anonymkode: 26f92...b57

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi må jo ha et sted å bo. Hvis alle utleiehaiene la ut boligene sine til salgs samtidig ville mange av oss ha råd til å kjøpe. I stedet for å fortsette å gjøre dem rikere og rikere mens vi selv får spart minimalt.

Tenk på det mens dere gjør haien rikere og feitere 😉 Også lagt merke til at det er viktig å poengtere HVOR mye penger man har her osv 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva betyr "reduserer"? Du kan jo være med i budrunden sammen med dem og kjøpe leiligheten i stedet for at de gjør det 

Anonymkode: 0b361...b2e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, vi må ha et sted å bo, og derfor bør folk kanskje være glade for at det finnes noen som leier ut? 

Anonymkode: 0b361...b2e

• Liker 4
Skrevet

Husker selv for noen år siden da jeg ikke hadde noen leilighet - da bekymret jeg meg mye over det å kjøpe bolig. Ikke noe gøy å stå utenfor boligmarkedet når du ser prisene stiger til himmels.

Jeg har sympati for dere som ikke kommer dere inn i markedet. Likevel synes jeg ikke det er enkeltpersoner leier ut 1-3 leiligheter sin feil.

Synes derimot store utleiefirmaer burde vært regulert, det å sitte med tusenvis av utleieboliger i et firma burde vært strengere regulert...

• Liker 6
Skrevet

Kanskje fordi de ønsket seg den og ville bo i den selv?

Anonymkode: ca531...3d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi de ønsket seg den og ville bo i den selv?

Det er det jeg tror også. Så er de sure fordi de ikke får lån i banken og ikke spart heller fordi "det er så dyrt å bo" osv. Du har valgt det selv. Det finnes alltid alternativer. Alltid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker å kjøpe en leilighet og som jeg skal leie ut. Det skal være med på å spe på inntekten i mine eldre dager. 

Anonymkode: a7846...82a

• Liker 2
Skrevet

Det er det jeg tror også. Så er de sure fordi de ikke får lån i banken og ikke spart heller fordi "det er så dyrt å bo" osv. Du har valgt det selv. Det finnes alltid alternativer. Alltid.

Skjønner det jo godt. Finner man en drømmebolig er den jo vanskelig å glemme.

Skrevet

Det de glemmer er at vi også har kjøpt vår første bolig en gang.

Det gjorde jeg gjennom å ikke bo dyrt og sentralt. Men ekstremt desentralt i et kollektiv, leve på suppe, ikke dra på ferie. Og vipps så var egenkapitalen der til en liten og desentral leilighet. 

Da hadde man en fot innenfor, kunne fortsette å spare, så investere. Og selvfølgelig gjør jeg det. Jeg driver ikke veldedighet for de som ønsker en rimelig, stor og fresh leilighet som første bolig, uten å ha ofret noe for å komme dit. 

Anonymkode: c7d75...d83

• Liker 5
Skrevet

Skjønner det jo godt. Finner man en drømmebolig er den jo vanskelig å glemme.

Den kan jo alltids leies da 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg var selv i en veldig vond situasjon hvor jeg fikk tilbud om 1,7 millioner lån i banken i 2018. Hadde selv spinket og spart og opparbeidet meg noen hundre tusner. I Oslo kommer du ikke langt med 2 millioner til bolig.

Man bør hvertfall ha 3 millioner, og innen det er spart opp må man sikkert ha 3,5-4 millioner... Er absolutt ikke noe sånn at man «må» bo i Oslo, men klart det er kjedelig å se andre komme seg inn i markedet når man selv står utenfor med foreldre som ikke har mulighet til å hjelpe.

Det blir jo en situasjon hvor man hele tiden føler man ligger «bakpå».

• Liker 4
Skrevet

Den kan jo alltids leies da 😅

Bortkastet penger når man vil kjøpe noe selv.

• Liker 2
Skrevet

Det de glemmer er at vi også har kjøpt vår første bolig en gang.

Det gjorde jeg gjennom å ikke bo dyrt og sentralt. Men ekstremt desentralt i et kollektiv, leve på suppe, ikke dra på ferie. Og vipps så var egenkapitalen der til en liten og desentral leilighet. 

Da hadde man en fot innenfor, kunne fortsette å spare, så investere. Og selvfølgelig gjør jeg det. Jeg driver ikke veldedighet for de som ønsker en rimelig, stor og fresh leilighet som første bolig, uten å ha ofret noe for å komme dit. 

Anonymkode: c7d75...d83

Veldig smart :) Tror nok vi lever i et samfunn idag hvor mange føler at «alle rundt seg» har god råd. Og man føler vel et press på å kjøpe tidlig. Selvom realiteten er å kjøpe når man er 35 år gammel :) 

Husker mormoren min stadig forteller om da hun var yngre: da hadde alle sammen dårlig råd. Men, de var så lykkelige sier hun. Tror på mange måter det var enklere da «alle hadde litt mindre penger» :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...