Gå til innhold

Hvorfor lar noen foreldre barna bli overvektige? Det er så dårlig gjort.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor lar foreldre barn bli overvektige i utgangspunktet? Med et godt grunnlag hjemmefra, og nødvendige justering burde ingen barn bli påført den store belastningen som overvekt medfører. Er det overvektige foreldre som lager overvektige barn? 

Anonymkode: 833d9...171

• Liker 28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir sikkert litt ekstra fokus på mat i hjem med overvektige.

Anonymkode: ed41f...ea3

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er matkultur. Mange vet bare ikke hvor dårlig mye mat som er normalt innenfor norsk matkultur er. For eks hvordan søtningsstoffer kan mate dårlige bakterier i magen selv om det ikke har kalorier. Eller hvordan norskt kosthold har generelt lite protein i seg, og mye fett og dårlige karbohydrater. Ris og visse typer søtpotet som er vanlig i enkelte asiatiske land oppfordrer kroppen til å forbrenne proteiner osv. Det er gode karbohydrater. Brødskiver som vi spiser mye av i Norge, er ikke så effektive. Pluss at det som spises med brød ofte er protein- og næringsfattig. 

Anonymkode: 6d0bd...1e7

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor lar foreldre barn bli overvektige i utgangspunktet? Med et godt grunnlag hjemmefra, og nødvendige justering burde ingen barn bli påført den store belastningen som overvekt medfører. Er det overvektige foreldre som lager overvektige barn? 

Det kan de ikke noe for de er barne som eter ikkje foreldrene de har ulik forbrenning og interesse jeg veide 100 kg 14 år noen år senere veier jeg 135 tror du det er de sine feil?

Anonymkode: 35640...755

Skrevet

Jeg tror foreldrene ikke har samme motivasjonen som normalvektige til å leve et sunt liv. Parert med at de gjerne er løse på porsjoner og måltider, i tillegg til å se overvektige ut, er jo en oppskrift på overvektige barn. 

Det er nok også mindre snakk om kosthold og hvorfor det er DÅRLIG å være tjukk. Nettopp fordi forelderen er tykk og det virker så dobbeltmoralsk å snakke om at det er en dårlig ting når de er det selv. 

Snakker som en som kjenner 10 - 15 overvektige mennesker: ALLE kommer fra overvektige familier. ALLE sliter med disiplin rundt kosthold og kunnskap om mat. ALLE ønsker at foreldrene hadde prøvd bedre. 

Jeg var et overvektig barn som slanket meg 30 kilo, og er virkelig glad for det! All fedmen dekket virkelig over for meg, nå er jeg vakker og har en god kroppsfasong, kan sjekke en mann med bare et blikk.. ER SÅ GLAD! Men jeg er ikke glad når jeg tenker på foreldrene mine sine kosthold... Mors søster døde i en alder av 46... 

Anonymkode: 4399e...56d

• Liker 12
Skrevet

Her er et ærlig svar:

Jeg tror det finnes mange grunner, men vårt barn ble overvektig i løpet av pandemien. Vi er to voksne og et undervektig barn og et barn som var normalvektig. Det nå overvektige barnet går i siste halvdel av barneskolen, og vi bor i et område hvor skolen har vært stengt mer enn noen andre steder i Norge, og hvor fritidsaktiviteter for barn også har vært stengt mer enn noen andre steder i Norge. Da pandemien kom, forsvant de daglige 4 km gåtur til skolen og tilsvarende til fritidsaktiviteter. Barnet mitt drev aktivt med svømming, og med unntak av to uker før høstferien i fjor og én uke etter jul i år, har svømmingen vært stengt fra mars 2020 og frem til nå denne uka. Den andre aktiviteten har ikke vært stengt like mye, men den har også vært mer stengt enn åpen i året som har gått. Samtidig var alle de andre aktivitetene vi drev med i helgene utilgjengelige; og det er veldig begrenset hvor enkelt det er å tvinge en tiåring med på den tusende gåturen i nabolagsskogen, selv om vi er opptatt av at alle trenger en tur ut hver dag. De daglige turene kunne på ingen måte veie opp for hverdagsaktiviteten som fullstendig forsvant. De kunne heller ikke besøke hverandre, så gåturer og sykkelturer forsvant der også. 

Dette kombinert med at det er lett å lage "noe godt" til lunsj når vi alle sammen uansett er stuck hjemme, gjorde at vi fikk et kosthold som ikke var optimalt. Knekkebrød til frokost ble byttet ut med rundstykker med kokt egg fordi vi hadde tid til det, det samme med lunsj og kveldsmat. 

Et annet aspekt er at overvekt kommer så snikende, når man ser den, er den der allerede. Barnet mitt kunne nok fint levd med de endringene vi hadde i kostholdet dersom ikke all aktivitet hadde forsvunnet samtidig. Jeg er helt enig i at barn burde slippe det, og derfor gjør vi endringer nå. Men det er ikke lett, særlig ikke med eldre barn som man ikke har kontroll på. Vi kan alltids nekte barna våre å ha med penger som kan brukes på Joker'n på vei hjem, men vi kontrollerer ikke de andre barna. Vi kontrollerer heller ikke hva et så stort barn spiser på besøk hos andre, og ungene velger selvfølgelig å gå til de hjemmene der de får spise nudler eller ostesmørbrød etter skolen fremfor å komme hit hvor det nå kun er knekkebrød tilgjengelig. 

Anonymkode: 9f1c7...9d2

• Liker 11
Skrevet

Tror at de aller fleste oppegående foreldre tar tak i det hvis de ser at barna er overvektige men man kan ikke trylle. Det kan være sykdom og andre ting som forårsaker overvekten og det er ikke alt foreldre har kontroll over heller .

Selv er jeg feit og har et relativt sunt kosthold, guttungen er tynn og aktiv. Jeg har PCOS og diverse som gjør at vekten holder seg godt på i tillegg til at jeg liker sjokolade og ikke er så aktiv som jeg kunne ha vært. 

Ingen av mine feite venner eller bekjente har feite barn, ingen. Kjenner til 3 foreldresett som har feite barn og der er de voksne alle tynne og vet at 2 av de er skikkelig sunne treningsfolk som drar ungene med på toppturer liksom så at barna deres er såpass overvektige er for meg et mysterium.

• Liker 4
Gjest Innsikten
Skrevet

Hvorfor lar  noen voksne seg selv bli overvektige? Det er så innmari dumt :ironi:

Altså man kan ikke kontrollere unger  på den måten. Det eneste voksne kan gjøre er å fremme gode matvaner og fysisk aktivitet hjemme. Barn kan fremdeles bli overvektige pga uvaner, genetikk og sykdommer/helse. 

Skrevet

Kan svare for meg selv; rundt 10-års alderen ble jeg svært deprimert. Jeg kom fra et hjem med psykisk, fysisk og seksuell mishandling. I tillegg ble jeg mobbet og utfryst. Mat var min eneste venn. Jeg kunne spise 2-3 sjokoladeplater på 200 gram daglig. Jeg kunne spise 4-5 kartonger med slike freia påskeegg daglig. Jeg var rundt 150 cm og veide 65 kilo som 12-åring. Dette var i aller høyeste grad foreldrene mine sin feil. De mobba meg, kalte meg for flodhesten, slo meg, så stygt på meg om jeg spise osv. Nesten alt jeg spiste var alene på rommet mitt. 
heldigvis ble det bedre. Jeg fikk venner, ble aktiv, mat var ikke lengre vennen min og jeg ble normalvektig da jeg flytta ut.

Anonymkode: d759a...069

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Med fare for å virke slem. Jeg tror en av hovedgrunnene til overvekt hos barn er foreldre, som er redde for konfrontasjon med barnet. De serverer gjerne barna akkurat det de vil ha, mens barnet sitter på sofaen. Det er uansvarlig og dårlig gjort overfor barn. De overvektige barna jeg kjenner har typisk slike foreldre. De klager på at barna blir tykkere uten å ta innover seg at kalorier må forbrennes for å ikke bli til overvekt. Syns virkelig synd på de barna med late og feige foreldre! Sånn, kom med det. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg har en venninne som alltid var «stor». Hun spiste aldri godteri når vi var små. Hun pleide å kjøpe en pakke tyggis på lørdager, men det var ofte uten sukker. Likevel ble hun kalt for «feit» på skolen, enda hub spiste normal mat.

Anonymkode: 0618e...17e

Skrevet
Jessic_a skrev (9 minutter siden):

Med fare for å virke slem. Jeg tror en av hovedgrunnene til overvekt hos barn er foreldre, som er redde for konfrontasjon med barnet.

Det tror jeg også, og det er jo tydelig i den andre tråden om overvektige barn. Ethvert forslag om å si til barnet at det ikke kan få akkurat det det vil ha, møtes med redsel for å påføre barnet skam eller en konstatering av at barnet da heller ville valgt noe enda mer usunt. Det er som om voksne har glemt at de faktisk bestemmer over barna.  

Anonymkode: 9f1c7...9d2

• Liker 8
Skrevet

Som mor til 3 barn der et er undervektig, et er overvektig og et er normalvektig kan jeg med hånden på hjertet si at jeg mener det er genetisk!

Alle 3 får normal sunn kost. Altså samme mat og samme mengde (jeg lager maten til dem og serverer).

Alle 3 går på barneskolen og er tette i alder.

Det overvektige barnet ligner mest meg som også har slitt med overvekt, og det undervektige barnet ligner sin far som har slitt med å legge på seg. 

Det normalvektige barnet er en god blanding av begge foreldre. 

Og jeg skal si deg at det er veldig vanskelig å skulle både "slanke" et barn og samtidig få et annet til å legge på seg. Og samtidig ikke fokusere for mye på mat og skape spiseforstyrrelser 

Anonymkode: 12b81...131

• Liker 18
Skrevet

Det er nok ikke alltid foreldrene er årsaken, men i noen tilfeller er det jo det. 

Jeg hadde en venninne hvor foreldrene alltid hadde chips, brus og godteri i skapet. Det lå plassert slik at hun ikke hadde noen problemer med å komme til og forsyne seg. Foreldrene var også overvektig. Det gikk mye i pizza, pasta, burger, matretter med potet og grønnsaker (men hun spise sjeldent grønnsaker). Altså mye fargeløs mat. Det var også alltid is i frysen. Fikk alltid noe godt når jeg var der selv om det var ukedag. 

Det er nok vanskelig å vri om på gamle vaner dersom de er levd ut over en lengre periode. For hva skal man si til barnet, når det reagerer på at ukentlig pizza, burger og taco byttes ut eller gjøres vesentlig sunnere? Det er vanskelig å få de til å forstå uten at det er merkbart, og kanskje kan ta skade av det. Jeg hadde hvert fall reagert som liten om taco med kjøttdeig, rømme, guacamole, masse ost +++ ble byttet ut med "tacoshell" av salatblad, masse grønnsaker, ingen ost og kylling. 

Derfor er dert jo om å gjøre å ha et sunt og variert kosthold med en gang man får barn. Egentlig er det foreldrene som burde blitt kartlagt fra barna ble født - årlig. Slik de raskere kunne lært hva et sunt kosthold og fysisk aktivitet er. Det bør læres FØR det videreføres til barna, og før barna tar skade av det. Enten i form av fysiske plager pga. overvekt, eller for å unngå evt. spiseforstyrrelse i senere tid. 

Anonymkode: 41158...aa2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange foreldre har ikke peiling på kosthold. Se bare i den tråden over her der moren argumenterer for at barnet skal få pesto, guacamole osv. hver eneste dag på pizzaskiva til kvelds med smeltet ost og pepperoni. Ungen er visst så fysen, så han må få to sun lolly hver dag. Allikevel hevder moren at det er sunt fett og at hun kan så mye om kosthold. Da er det ikke rart vekta øker...

Anonymkode: fb070...6f6

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ESom mor til 3 barn der et er undervektig, et er overvektig og et er normalvektig kan jeg med hånden på hjertet si at jeg mener det er genetisk!

Alle 3 får normal sunn kost. Altså samme mat og samme mengde (jeg lager maten til dem og serverer).

Alle 3 går på barneskolen og er tette i alder.

Det overvektige barnet ligner mest meg som også har slitt med overvekt, og det undervektige barnet ligner sin far som har slitt med å legge på seg. 

Det normalvektige barnet er en god blanding av begge foreldre. 

Og jeg skal si deg at det er veldig vanskelig å skulle både "slanke" et barn og samtidig få et annet til å legge på seg. Og samtidig ikke fokusere for mye på mat og skape spiseforstyrrelser 

Anonymkode: 12b81...131

👏👏👏👏👏

Jeg har 3 søsken, den ene har en annen far.

Vi helbiologiske av samme kjønn har nogenlunde likt utgangspunkt. Helt lik kroppsform som mor/bestemor på morssiden. 

Vi er nok i sjiktet øvre normalvektig om vi er aktive og spiser sunt. Ingen har vært tynne/veldig slanke uten usunne slankekurer eller pga sykdom. Samme med mye overvekt (fedme=man overspiser, ingen i familien har fedme uten å gå inn for det eller pga medisiner/sykdom). 

Bror er kliss lik sin far, og er høy og veldig slank på grensen til tynn.

Hans stadig pågående prosjekt har heller vært å måtte spise høykalori for å gå opp omtrent 1 kg. Vanlig mat og slapp livsstil = superslank. 

Slik var vi i barndommen og, og vi spiste jo alle det samme. Ingen fikk matpenger osv - så begrensede muligheter for å binge.

Vi jentene har hatt periodevise forsøk på vekttap uten særlig langvarig hell, mens bror gjør det samme for å øke i vekt uten særlig langvarig hell. 

For oss er alt gener 🤷‍♀️

Anonymkode: 76812...188

• Liker 8
Skrevet

Tror noen bare er blinde på hvor mye, og hvor kaloririk, maten faktisk er. Så litt og litt for mye blir overvekt tilslutt. Men få innser dette og mange vil si jeg snakker usant. Det tror oppriktig det  er gener og sykdom som gjør at de er overvektige, ikke matinntaket.Ikke snakk om å tilpasse maten, for genene/sykdommen gjør det umulig å være normalvektige for noen. Det er de hvertfall overbevist om. Så de gjør ikke dette mot Barna fordi de er slemme eller konfliktsky, de skjønner ikke at matvanene er for mye/feil mat i forhold til forbrenningen. 

Anonymkode: 58f11...7fd

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan de ikke noe for de er barne som eter ikkje foreldrene de har ulik forbrenning og interesse jeg veide 100 kg 14 år noen år senere veier jeg 135 tror du det er de sine feil?

Anonymkode: 35640...755

Selvfølgelig var det dine foreldre sin feil. 

Anonymkode: e7ed9...e4f

• Liker 11
Skrevet (endret)

Synes det er svært positivt at foreldre ikke driver slanking av barn.

Det å nekte barna å spise seg mette er hekt sinnsykt. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...