AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Del Skrevet 3. september 2021 Dette er så merkelig, men av en annen rar grunn så roter jeg det alltid til når jeg skal skrive artikler i kildehenvisning ! Dette gjelder spesialpedagogikk : https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/02/19/Spesialpedagogikknr12019.pdf?fbclid=IwAR1N_SBq5r3iG0z6tnobEoFHa0zu052zur8oWhN-gVeV2Fa0sjWVIIFCVzw og dette er oppskriften: Dette er min versjon : Mjaavtn, E. P., Buseth, H. L. & Forstad, P. (2019). Mest støtte til de faglig sterke?: Spesialpedagogikk, årgang (84), s. 53- 63. https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/02/19/Spesialpedagogikknr12019.pdf?fbclid=IwAR1N_SBq5r3iG0z6tnobEoFHa0zu052zur8oWhN-gVeV2Fa0sjWVIIFCVzw ser dette riktig ut ? Anonymkode: fcd11...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Del Skrevet 3. september 2021 Dette er ikke det du spør om, men hvis du bruker f.eks EndNote i skrivingen blir det lettere for deg, for da kan du velge referansestil og så gjør sataprogrammet resten. Anonymkode: 5df46...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Del Skrevet 4. september 2021 Ja, det ser riktig ut! Ser jeg rett er screenshotet fra kildekompasset.no, den driftes på samarbeid av flere universiteter og du kan derfor stole på at den er oppdatert. Syns forøvrig APA sin henvisning i tekst er veldig rotete, så jeg har brukt: (Etternavn år: sidetall), dvs. eksempelvis (Jensen 2011: 234-236)😊 Anonymkode: 11841...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #4 Del Skrevet 4. september 2021 Ifølge oppskriften skal forfatterne være i alfabetisk rekkefølge i litteraturlista. Det har ikke du gjort. Buseth, Forstad, Mjaavatn. Anonymkode: b8542...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann12345 Skrevet 4. september 2021 #5 Del Skrevet 4. september 2021 Etternavn skal være alfabetisk. Jeg tror ikke du skal skrive «årgang» i henvisningen? Hvis artikkelen f.eks hadde vært fra Illustrert vitenskap i 2006, og nummer 7, skriver du bare: 2006(07). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #6 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ifølge oppskriften skal forfatterne være i alfabetisk rekkefølge i litteraturlista. Det har ikke du gjort. Buseth, Forstad, Mjaavatn. Anonymkode: b8542...3e2 Man skal skrive forfatterne i den rekkefølgen som artikkel eller bok oppgir. Altså Mjaavatn først. Særlig i forskningsartikler vil det være en «hovedforfatter» som står først (derav Navn et al/m.fl). Men hele litteraturlista skal selvsagt være i alfabetisk rekkefølge Anonymkode: 11841...a70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #7 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal skrive forfatterne i den rekkefølgen som artikkel eller bok oppgir. Altså Mjaavatn først. Særlig i forskningsartikler vil det være en «hovedforfatter» som står først (derav Navn et al/m.fl). Men hele litteraturlista skal selvsagt være i alfabetisk rekkefølge Anonymkode: 11841...a70 Hvorfor sier du det? I oppskriften hun har lagt ut lenger opp så står det: i litteraturlista: forfatter A, forfatter B, forfatter C osv. i teksten skal det være første forfatter først. det er forskjell på henvisning i teksten og henvisning i litteraturlista. Anonymkode: b8542...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor sier du det? I oppskriften hun har lagt ut lenger opp så står det: i litteraturlista: forfatter A, forfatter B, forfatter C osv. i teksten skal det være første forfatter først. det er forskjell på henvisning i teksten og henvisning i litteraturlista. Anonymkode: b8542...3e2 Dette er helt feil, den du siterer har rett. Rekkefølgen forfatterne er skrevet opp i sier noe om mengden arbeid de har lagt ned i verket, man kan ikke bare endre det etter eget forgodtbefinnende. Førsteforfatter er hovedforfatter, sisteforfatter er gjerne seniorforsker i prosjektet. Henvisning i teksten og henvisning i litteraturlisten skal være sammenfallende så man faktisk finner igjen kilden det er snakke om. Nytter ikke at det står Andersen, Bertilsen, Haraldsen, Nilsen og Olsen i litteraturlisten hvis det står Nilsen m.fl i teksten. Anonymkode: 5df46...31c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #9 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette er helt feil, den du siterer har rett. Rekkefølgen forfatterne er skrevet opp i sier noe om mengden arbeid de har lagt ned i verket, man kan ikke bare endre det etter eget forgodtbefinnende. Førsteforfatter er hovedforfatter, sisteforfatter er gjerne seniorforsker i prosjektet. Henvisning i teksten og henvisning i litteraturlisten skal være sammenfallende så man faktisk finner igjen kilden det er snakke om. Nytter ikke at det står Andersen, Bertilsen, Haraldsen, Nilsen og Olsen i litteraturlisten hvis det står Nilsen m.fl i teksten. Anonymkode: 5df46...31c Ja, ser nå at jeg har lest oppskriften feil. Det står etternavn, A, etternavn B osv… de henviser til fornavn. jeg mistolket det. Sorry! Anonymkode: b8542...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå