Gå til innhold

Had du du blitt sur hvis jeg ikke ville dele på kjøringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lappen, men jeg HATER å kjøre på motorveien. Så jeg gjør det så og si aldri. En venninne skal kjøre fra en by til en annen alene, reisen er allerede planlagt. Nå lurer jeg på å spørre henne om jeg kan få sitte på, fordi jeg skulle gjerne dratt til den byen selv. Jeg kan jo fly, men å kjøre blir billigere, og tenkte det var greit siden hun allerede skal kjøre. Jeg vet at hun vil sette pris på selskap av meg på turen. Og jeg betaler selvsagt for bensin. Men! Er det helt urimelig av meg å si at jeg ikke vil dele på kjøringen?? Kjøreturen er på ca 10 timer, forresten. 

Takk for alle svar! 

Anonymkode: a722a...b7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Hadde (i overskriften) 

Skrevet

Hadde vært helt ok for meg så lenge det var avklart på forhånd :) 

• Liker 19
Skrevet

Jeg elsker å kjøre, og har null problem med å kjøre på motorvei osv, så jeg hadde ikke blitt sur. Så lenge du deler på utgiftene som drivstoff og bom.

• Liker 19
Gjest theTitanic
Skrevet

Mange foretrekker å kjøre egen bil selv, så antagelig ikke noe problem. Men greit å avklare for ingen liker overraskelser 

Skrevet

Så lenge du sier ifra om det og deler på utgiften så, men skal du virkelig unngå motorvei hele livet? 

Anonymkode: 830fa...55e

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har lappen, men jeg HATER å kjøre på motorveien. Så jeg gjør det så og si aldri. En venninne skal kjøre fra en by til en annen alene, reisen er allerede planlagt. Nå lurer jeg på å spørre henne om jeg kan få sitte på, fordi jeg skulle gjerne dratt til den byen selv. Jeg kan jo fly, men å kjøre blir billigere, og tenkte det var greit siden hun allerede skal kjøre. Jeg vet at hun vil sette pris på selskap av meg på turen. Og jeg betaler selvsagt for bensin. Men! Er det helt urimelig av meg å si at jeg ikke vil dele på kjøringen?? Kjøreturen er på ca 10 timer, forresten. 

Takk for alle svar! 

Du hadde ikke fått kjøre heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge du sier ifra om det og deler på utgiften så, men skal du virkelig unngå motorvei hele livet? 

Anonymkode: 830fa...55e

Vil si fra på forhånd. 

Godt poeng du har, håper ikke det! Vi får se. Jeg bor i et land der motorveiene er litt mer skumle enn de norske 😅😭

• Liker 3
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Du hadde ikke fått kjøre heller. 

Herlig! 😄

Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt.

Anonymkode: e2893...869

• Liker 2
Skrevet

Eg hadde isåfall forventa at du tok meir enn halvparten av utgiftene. Går ut frå at venninna di eig bilen også, så slitasje, auka forsikring, verditap pga kilometerstand osv må reknast med. 

• Liker 7
Skrevet

Tenker at dersom jeg ikke får fordelen med at turen tar kortere tid (mindre hvile) så vil jeg heller reise alene og høre på egen musikk osv. 

Anonymkode: 5a340...b2a

• Liker 6
Skrevet

Valg 1: Kjøre selv, ingen selskap, ta alle utgifter selv
Valg 2: Kjøre selv, ha selskap, dele på utgiftene

Med mindre personen ikke er så giret på selskapet ditt i 10+ timer, så er jo valg 1 dominert av valg 2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde vært helt uaktuelt.

Anonymkode: e2893...869

Kan du begrunne hvorfor? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du begrunne hvorfor? 

Jeg antar han/hun mente at det ikke ville føles helt trygt å ha noen bak rattet som ikke tør å kjøre motorveien? 

Anonymkode: 04c57...e02

• Liker 2
Skrevet
Gud skrev (4 minutter siden):

Eg hadde isåfall forventa at du tok meir enn halvparten av utgiftene. Går ut frå at venninna di eig bilen også, så slitasje, auka forsikring, verditap pga kilometerstand osv må reknast med. 

Så ekstremt knipent. Jeg hadde aldri fått meg til å ta meg betalt for noe annet enn bensin (knapt nok det om jeg allerede har planlagt tur på egen hånd). Tar du betalt ved uventet besøk i heimen også? Slitasje av parketten, ulykkesforsikring ved potensiell søling av kaffe i sofaen, bruk av dopapir, etc?

Anonymkode: e6eea...bbd

• Liker 24
Skrevet (endret)

Jeg hadde syntes det var helt greit. Bedre enn om vi skulle delt på det faktisk. Men det er jo greit å si ifra på forhånd, i tilfelle hun forventer at du også kjører. 

(Og det riktige er at du betaler halvparten av bensin og bom + litt ekstra, f eks spanderer mat)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så ekstremt knipent. Jeg hadde aldri fått meg til å ta meg betalt for noe annet enn bensin (knapt nok det om jeg allerede har planlagt tur på egen hånd). Tar du betalt ved uventet besøk i heimen også? Slitasje av parketten, ulykkesforsikring ved potensiell søling av kaffe i sofaen, bruk av dopapir, etc?

Nei, det gjer eg ikkje. Gjer du?

Eg synest ein person som får bil med privatsjåfør i ti timar er smålig om ein ikkje gir noko tilbake. Det treng ikkje vere pengar, men kanskje ein kan gjere ti timar arbeid tilbake?

Endret av Gud
  • Liker 2
Skrevet
Gud skrev (11 minutter siden):

Eg synest ein person som får bil med privatsjåfør i ti timar er smålig om ein ikkje gir noko tilbake. Det treng ikkje vere pengar, men kanskje ein kan gjere ti timar arbeid tilbake?

Jeg måler ikke vennetjenester i timer, men når du nevner det, så har jeg hjulpet henne med mange ting før, så da går det kanskje opp i opp, da 😊 Tror heldigvis ikke hun har like sær tankegang som deg.

• Liker 8
Skrevet
Gud skrev (Akkurat nå):

Eg synest ein person som får bil med privatsjåfør i ti timar er smålig om ein ikkje gir noko tilbake. 

Selvsagt ikke. Det er derfor jeg reagerer på din minutiøse finregning på utgifter overfor venner. Så i det øyeblikket din gode venn trer inn i ditt eminente kjøretøy forvandles du til hans privatsjåfør og er ikke lenger hans venn, men ser på deres relasjon som strictly business. Høres litt stusselig ut. 

Det er forresten forskjell på om vennen din gir noe tilbake og hva du selv forlanger. De aller fleste som spør om en slik tjeneste vil tilby en eller annen form for kompensasjon, noe som er vanlig høflighet. Jeg hadde takket ja til en flaske vin, og muligens delt bensinregning (kommer an på foranledningen). Hadde aldri i verden tatt betalt for slitasje, forsikring etc. Litt får man by i et vennskap, synes jeg.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...