Fjongfrøken Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Fikk ei oppskriftebok i posten nå, med anti-flammstoriske oppskrifter, der er det en god del oppskrifter med opptil 3-4 forskjellige melsorter i ei oppskrift. Lurer derfor på om noen av dere som har peiling på baking, og erstattingsprodukter kan være så snill å svare meg på om jeg kan bytte ut noe av dette: * bokhveteflak * jordmandelmel/ tigermel * cassavamel * topiokastivelse Med f.eks mandelmel, rismel, mazena, eller noe annet som er litt letter å få tak i (typ selges på obs, kiwi eller rama)?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Jeg aner ikke hva anti-inflammatoriske oppskrifter betyr, så det kan jeg ikke gi råd om. Men jeg har cøliaki så har litt erfaring med å bake av alternative melsorter. Rismel er det billigste (og mest næringsfattige) av de du lister opp. Men det er også nokså lett tilgjengelig i vanlig butikk og er enkelt å bake med, så kan være et greit mel å begynne med og så kan man heller blande inn litt andre mel etterhvert som man får mer erfaring. Smaker ingenting. Maismel er også billig og næringsfattig, og smaker lite. Lett å bake av. Baker du av kun ris- og/eller maismel får du et brød som ser pent ut, men metter lite. Kassava og tapioka smaker egentlig så mye det heller, men mer en rismel. Bedre næringsinnhold. Ikke bruk for mye av dette i en melblanding. Bokhveteflak er ristet og er sprøtt, og ikke noe jeg ville brukt i brødbaking. Bruk heller bokhvetemel eller bokhvetegryn. Førstnevnte selges i de fleste dagligvarebutikker. Sistnevnte kan du lage grøt av. Bokhvete har en nøtteaktig, litt mørk, smak som ikke alle liker første gang. Kan være lurt å teste i små mengder første gang så slipper du mislykket bakst. Ikke bruk kun bokhvetemel i en brøddeig, da kan brødet bli litt sprøtt, og det får en mørk farge. Det samme gjelder for nøttemel. Brødet blir flatt og sprøtt. For å erstatte glutenet må du fylle på med fiberhusk eller egg. Det beste er å lage brød av en blanding av meieriprodukter, frø (oppmalte eller hele), fiberhusk og ulike melsorter. Jeg bruker mest havremel, bokhvetemel, hirsemel, teff og linsemel, og blander det med ulike oppmalte frø. Da får jeg et næringsrikt brød som metter. Siste tipset er kanskje det viktigste tipset. Lag deigen mye løsere enn ved vanlig hvetemelsbakst. Tenk heller kakerøre enn brøddeig. Anonymkode: e5830...d14 3
Fjongfrøken Skrevet 5. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2021 Tusen takk for svar, og fin infornasjon, skal prøve meg frem med denne nye kunskapen 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå