Gå til innhold

Vanskelig plass i livet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg føler jeg er på en vanskelig plass i livet, nesten som en slags identitetskrise. Jeg er i midten av 30-årene, jeg fikk barn før de fleste av vennene mine, som har mye yngre barn enn meg. Mange har babyer/ er gravide nå. Jeg har også lyst på er barn til, men mannen ønsker ikke. 

Problemet er at livet kjennes så tomt ut. Det er bare jobb, jobb jobb og kjedelige hverdager. Jeg bor en plass der jeg ikke kjenner så mange, og alle vennene mine har som sagt små babyer. Savner venner som er i samme fase som meg, men det er ikke så lett å blir kjent med nye folk i voksen alder synes jeg.

Jeg lurer på om jeg er inne i en depresjon, for jeg er helt flat i humøret. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Lurer egentlig bare på om noen har noen råd? 

Anonymkode: b16f6...d49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ansvar for eget liv. Du kjeder det fordi du er understimulert, ikke fordi du er deprimert. Alle har kjipe perioder, og da må vi alle gjøre noe som får oss til å føle oss bra.

Fyll hverdagen med stimuli som feks trening, kino, museum, bytte jobb, deltidsstudier, gå tur, delta i idrettslag/frivillighet, maling, ring en gammel venn og inviter på middag/vinglass, engasjer det i barnet så du blir kjent med andre foreldre, dra på weekendtur/hyttetur, mal et rom hjemme/freshe opp med nye gardiner/puter, start med håndarbeid, les bøker etc.

Anonymkode: c3d36...d35

• Liker 2
Skrevet

Det du opplever er ikke så uvanlig. Livet består av flest hverdager og for mange innebærer det mye jobb og familielogistikk og mange får plutselig en sånn "Er dette alt?"-følelse. Du er ikke alene, det er trøsten. Det som kanskje er verre (eller ikke?) er at du må ta tak i dette selv og at det ikke er noen magisk quick fix.

Ta kontakt med andre mennesker. Inviter foreldrene til dine barns venner til middag (med barna, så har de noen å leke med mens de voksne skravler). Heng opp en lapp i garderoben eller send ut epost og inviter til mammatreff hjemme hos deg (gjør det lettvint, enkel drikke og litt knask, be gjerne alle ta med noe). Slik får du kontakt med andre og er det noen du føler du får ekstra god kontakt med, ja, så spør før de drar (eller send en sms etterpå og spør) om dere skal finne på noe om det så er å gå tur/jogge om kveld, dra på café eller hva som helst. Utnytt det at du har barn for å komme i kontakt med andre med like gamle barn, det er en fantastisk måte å bli kjent med andre på og du vil oppleve at mange andre foreldre har samme ønske om å finne nye venner. Finn deg en hobby, enten noe du kan pusle med hjemme eller noe du kan dra ut på for å treffe andre. Hvis stedet du bor på har en egen Facebook-side, utnytt den. Spør etter andre i samme situasjon, spør om noen er interessert i å ha en strikkeklubb/bokklubb/matklubb/turklubb eller hva det er du kunne være interessert i. Vips har det slengt seg på noen og dere er en liten gjeng med samme interesser. 

Anonymkode: 80ffb...0df

Skrevet

Sjekk ut jordbærpikene og andre kaféer som kjører Skravlekopp-konseptet (Google det konseptet først). Bruk det fast og på samme plass. Kanskje det da kan bli lettere å bli kjent med andre.

Anonymkode: 5625c...569

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...