AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Var hos fastlegen i dag for førstekontroll da jeg er 7 uker på vei. Det var ganske skuffende med lite informasjon.. jeg sa at jeg blant annet leste at på den fleste kontrollen skal man søke fødeplass fordi det er lurte gjøre så tidlig som mulig. Hun sa at det er noe jeg gjør selv. At jeg kan bare ringe det sykehuset jeg vil føde på. stemmer det? Anonymkode: d3129...ba3
Porkupine Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Nei, det er legen/jordmor som søker på vegne av deg med mindre du skal føde på feks ABC-klinikken. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Hvilket sykehus vil du på? Se hva de sier Anonymkode: ffe51...aea 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilket sykehus vil du på? Se hva de sier Anonymkode: ffe51...aea Vil på Voss sykehus Anonymkode: d3129...ba3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 Porkupine skrev (6 minutter siden): Nei, det er legen/jordmor som søker på vegne av deg med mindre du skal føde på feks ABC-klinikken. Syns hun behandler meg veldig stygt og avvisende. Jeg sa at jeg leste på nett at man skal søke fødeplass på første kontroll hos legen men hun bare nektet for det.. 😕 Anonymkode: d3129...ba3
MiaHI Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 Jeg måtte søke selv, innen uke 18. På neste kontroll bør du gå til jordmor istedenfor lege. De er ofte flinkere til å informere og har bedre kontroll på hva som gjelder der du befinner deg. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 MiaHI skrev (Akkurat nå): Jeg måtte søke selv, innen uke 18. På neste kontroll bør du gå til jordmor istedenfor lege. De er ofte flinkere til å informere og har bedre kontroll på hva som gjelder der du befinner deg. Takk for tips! Fastlegen sa neste kontroll må bli hos henne igjen fordi i dag var for tidlig til å gjøre «noe som helst». Men har nå sendt Mail til helsestasjonen jeg tilhører og håper jeg kan få ta en prat med de en dag. For håpe de er litt mer på service siden ☺️ Anonymkode: d3129...ba3
MiaHI Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for tips! Fastlegen sa neste kontroll må bli hos henne igjen fordi i dag var for tidlig til å gjøre «noe som helst». Men har nå sendt Mail til helsestasjonen jeg tilhører og håper jeg kan få ta en prat med de en dag. For håpe de er litt mer på service siden ☺️ Anonymkode: d3129...ba3 Det syns jeg du burde😊 Du bestemmer helt selv hvor du vil ha svangerskapskontrollene, så det stemmer ikke at du "må" ha neste kontroll hos fastlegen. Men du må nok innom legekontoret for å ta blodprøver. Jeg har en flink og grei fastlege, men likevel syns jeg det har vært mye bedre å gå til jordmor på kontroller. De har bedre tid, er jo spesialister på graviditet og hva som gjelder - i tillegg er de nok som regel litt mer interessert i gravide, hvis du skjønner hva jeg mener😅 Jeg tok de første 3 kontrollene hos fastlege, og det var nok derfor jeg måtte søke på fødeplass selv. Når jeg kom til jordmor på 4. kontroll så spurte hun om vi skulle søke på fødeplass, så hun hadde nok gjort det for meg hvis jeg ikke allerede hadde gjort det selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 Nå er realiteten sånn at ikke alle som er gravid i 7. uke vil trenge den fødeplassen om 7 måneder. Jeg opplevde selv å miste i uke 10, og angrer på at jeg dro på svangerskapskontroll i uke 7 selv. Er gravid på nytt og har kommet til uke 24. Har faktisk kun vært på 3 svangerskapskontroller så langt, men har dratt til legen for svangerskapsrelaterte problemer utenom kontrollene. Tror det er litt hyggeligere å dra til jordmor for de har mer tid. Lykke til med svangerskapet 🙂 Anonymkode: bc633...218 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #10 Skrevet 3. september 2021 Det er vel litt tidlig å søke fødeplass men det er ikke vanskelig å gjøre det selv altså Jeg gikk inn på sykehuset jeg ønsket å søke på, de hadde et skjema man lastet ned, printet ut, fylte ut og sendte i posten til en adresse som sto på nettsiden og på skjemaet. Fikk svar på helsenorge.no noen dager etterpå om at jeg hadde fått plass. Fastlege/jordmor kan også søke for deg men det er vel vanlig at de gjør det på kontrollen i uke 12/13 (første vanlige kontroll, der de tar blodprøver, blodtrykk, fyller ut helsekortet osv). Du kan velge selv om denne skal være hos fastlege eller jordmor, du mailer din nærmeste helsestasjon for å be om time om du vil ha kontrollen hos jordmor. Anonymkode: 709c8...f9f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #11 Skrevet 3. september 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Syns hun behandler meg veldig stygt og avvisende. Jeg sa at jeg leste på nett at man skal søke fødeplass på første kontroll hos legen men hun bare nektet for det.. 😕 Anonymkode: d3129...ba3 Dra til jordmor hvis fastlegen ikke har peiling! Selvfølgelig skal fastlege/jordmor ordne sykehusplass. Anonymkode: 75f6a...53b 1
bergenser Skrevet 3. september 2021 #12 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Var hos fastlegen i dag for førstekontroll da jeg er 7 uker på vei. Det var ganske skuffende med lite informasjon.. jeg sa at jeg blant annet leste at på den fleste kontrollen skal man søke fødeplass fordi det er lurte gjøre så tidlig som mulig. Hun sa at det er noe jeg gjør selv. At jeg kan bare ringe det sykehuset jeg vil føde på. stemmer det? Anonymkode: d3129...ba3 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vil på Voss sykehus Anonymkode: d3129...ba3 Har selv født på Haukeland. Søkte aldri fødeplass noe sted. Fylte bare ut et hekseerklæringskjema før fødsel på det sykehuset jeg ville føde på. For meg var det lurest å føde på Haukeland siden jeg hadde noen svangerskapsrelaterte sykdommer, og da er det bedre å være der enn på Voss. Men så lemge du ikke har noen risikosvangerskap, så er det egentlig bare å dukke opp på Voss sjukehus. Men hvis du ender opp medn oen risikoaktorer før fødsel, så er det lurere å føde på haukeland da de er såpass store at de har muligheter for mer enn det voss har. Men det er ikke sånn at de kommer til å si nei til deg hvis du kommer der og er i fødsel. Jo flere fødsler de har der, jo større sjangse er det for at de kan fortsette å ha et godt fødetilbud.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #13 Skrevet 3. september 2021 Du søker ikke fødeplass i Bergen (som jeg regner med du holder til). Når du har kommet litt lenger på vei, kan du selv kontakte Voss. Vent til du ihvertfall er kommet til uke 30. Anonymkode: ef32c...980
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #14 Skrevet 3. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du søker ikke fødeplass i Bergen (som jeg regner med du holder til). Når du har kommet litt lenger på vei, kan du selv kontakte Voss. Vent til du ihvertfall er kommet til uke 30. Anonymkode: ef32c...980 Men noen (fastlege/jordmor) må vel uansett gi beskjed til sykehuset at du er gravid sånn at de får registrert deg og kalt inn til rutineultralyd? Det gjelder overalt og er det man mener med å "søke fødeplass". De fleste har et sykehus de sogner til uansett, så det handler mest om å få deg inn i systemet der. Hvis man ikke "søker fødeplass" får man jo ikke innkallelse til rutineultralyd. Anonymkode: 75f6a...53b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #15 Skrevet 3. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du søker ikke fødeplass i Bergen (som jeg regner med du holder til). Når du har kommet litt lenger på vei, kan du selv kontakte Voss. Vent til du ihvertfall er kommet til uke 30. Anonymkode: ef32c...980 Men hvis man ikke søker fødeplass og ikke kontakter dem før i uke 30, hvor har man OUL da? Her i Oslo er OUL på sykehuset jeg har fødeplass på og jeg fikk innkallingen samtidig som plass (selv om det da var 2 måneder til OUL) Anonymkode: 709c8...f9f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #16 Skrevet 3. september 2021 https://helse-bergen.no/avdelinger/voss-sjukehus/fodeavdeling-voss/fode-poliklinikk-voss Føde poliklinikk Voss Alle gravide får tilbod om ultralydundersøking/ screening i 17.- 20. svangerskapsveke etter tilvising av kommunejordmor eller fastlege. Altså får du be lege/jordmor henvise deg til dette på neste time som sikkert er i uke 12, første svangerskapskontroll Eventuelt kan du kontakte Voss direkte og spørre: Telefon 56 53 35 00 Anonymkode: 709c8...f9f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #17 Skrevet 3. september 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvis man ikke søker fødeplass og ikke kontakter dem før i uke 30, hvor har man OUL da? Her i Oslo er OUL på sykehuset jeg har fødeplass på og jeg fikk innkallingen samtidig som plass (selv om det da var 2 måneder til OUL) Anonymkode: 709c8...f9f Sånn er det på andre sykehus utenfor Oslo også, man søkes til sykehuset av jordmor/lege på første kontroll og får så en bekreftelse på fødeplass og innkalling til rutineultralyd, selv om man bare skal føde på sykehuset man sogner til. Men akkurat Bergen/Voss kjenner jeg ikke til, rart om de skulle ha et eget system. Anonymkode: 75f6a...53b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå