Gå til innhold

Førstegang gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var til jordmor i uke 6. Står på helsenorge (?) at du skal ringe jordmor/lege når du har funnet ut at du er gravid, så da gjorde jeg det da jeg ikke har peiling. Ringte i uke 4 og fikk time i uke 5 eller 6, alt etter hva jeg ville. 
blodprøver ble tatt, fødeplass ble søkt, samtale om kosthold, livsstil osv, og satt opp ny time om en mnd. 
fritt fram for å kontakte henne ved spm eller annet. Pga at jeg var der tidlig fant vi ut ting som gjør at jeg nå skal på tidlig ultralyd på sykehuset i uke 8. Så for MEG var det nyttig å ha timen tidlig 🙂 

Anonymkode: 929b8...5bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pga at jeg var der tidlig fant vi ut ting som gjør at jeg nå skal på tidlig ultralyd på sykehuset i uke 8.

Som hva? 

Anonymkode: 3966c...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder deg til å følge hypnobirthingkurs. Søk Positiv fødsel på nett. Alle vil prøve å fortelle deg sin grusomme fødehistorie. Ikke la dem. Dette kan være så fint. Lykke til!

Anonymkode: 62727...f8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Som hva? 

Noe med mitt hjerte som kan ha betydning for utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noe med mitt hjerte som kan ha betydning for utvikling.

Høres rart ut at de tar deg inn i uke 8. Vanlig praksis ved risikosvangerskap er ultralyd i uke 12. Før det er det ingenting å se. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Var til jordmor i uke 6. Står på helsenorge (?) at du skal ringe jordmor/lege når du har funnet ut at du er gravid, så da gjorde jeg det da jeg ikke har peiling. Ringte i uke 4 og fikk time i uke 5 eller 6, alt etter hva jeg ville. 
blodprøver ble tatt, fødeplass ble søkt, samtale om kosthold, livsstil osv, og satt opp ny time om en mnd. 
fritt fram for å kontakte henne ved spm eller annet. Pga at jeg var der tidlig fant vi ut ting som gjør at jeg nå skal på tidlig ultralyd på sykehuset i uke 8. Så for MEG var det nyttig å ha timen tidlig 🙂 

Takk for denne!❤️ Blir helt oppgitt over folk som ikke kan forstå dette her...

Anonymkode: 09f99...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Wtf sier jeg bare.

hvis du ikke tar graviditet på alvor før uke 23 så ønsker jeg deg og dine barn masse lykke til. 
noen av oss gleder seg faktisk over en graviditet og første barn og faktisk vil se at ting så tidlig som mulig ligger bra an og sikre seg at man gjør alt riktig fra sin side. Og det er faktisk mange som går så tidlig til legen, og de anbefaler å gå privat. Man kan faktisk høre hjerte, man kan faktisk se ting mye tidligere enn i uke 12. 

Dette er irrelevant til det den du svarer mente. Alle gravide vil gjerne vite mest mulig så tidlig som mulig og tar graviditet på alvor fra start, men det er ikke det som er poenget.

Før uke 23 regnes ikke fosteret som levedyktig, altså før det er det "bare" et foster og om noe galt skjer vil det regnes som en abort. Fra uke 23 derimot regner helsepersonell fosteret som et et selvstendig liv som har krav på behandling og derfor er oppfølgingen veldig mye tettere. Det er det hun du svarte med å bli tatt på alvor etter uke 23 :)

Selvfølgelig kan man se masse på ultralyd før uke 12, jeg var på tidlige ultralyder privat i alle mine svangerskap :) Men hos den offentlige svangerskapsomsorgen tas ikke ultralyd med mindre det er en grunn til det. Det man derimot gjør er å lytte til hjertelyd med doppler (et lite ultralydapparat uten bilde, bare lyd), og denne vil ikke klare å finne fosterets hjertelyd før rundt uke 12-16 hos de fleste gravide. :)

Anonymkode: a05f1...d28

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, dra til jordmor om du ikke var fornøyd hos legen. 

Jeg var hos fastlegen på første kontroll i uke 8 med andremann (lege og ikke jordmor fordi jeg måtte ha sykemelding, ellers går jeg helst kun til jordmor) og da fylte vi ut helsekort, tok blodprøver, søkte fødeplass, osv, som man gjør på en kontroll (men selvfølgelig ikke lytte etter foster så tidlig) :)

Noen som svarer her inne har nok født for noen år siden når de ikke var vanlig å få første kontroll før etter uke 12, som det var da jeg fikk førstemann.

Nå er det nye retningslinjer og første kontroll tas mellom uke 6-12 og spesielt førstegangsfødende skal få tilbud om tidlig kontroll og få time innen en uke etter at de tar kontakt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres rart ut at de tar deg inn i uke 8. Vanlig praksis ved risikosvangerskap er ultralyd i uke 12. Før det er det ingenting å se. 

Trenger ikke se barnet så mye da. Poenget er å se om det er god nok flow inn til barnet.. 

helt ok for meg at du syns det høres rart ut. Mulig det er det, og at noe annet er vanlig. Men velger å tro at St.Olav vet hva de snakker om. 

ts ønsker jo å høre fra oss, og jeg deler min erfaring. Selv om den ikke stemmer med din, så gjør det den ikke mindre riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er du bare teit. Selvfølgelig kan man se noe før uke 12. Jeg var på ultralyd i uke 7 med første og uke 10 med andre og fikk se masse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, men å forvente søknad om fødeplass i uke 7.... altså.............

Anonymkode: 82ebc...8fb

Jeg var på første svangerskapskontroll i uke 7. Da tok jeg masse blodprøver, fylte ut helsekort for gravide, og ikke minst; søkte om fødeplass!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte helsestasjonen og fikk første time i uke 10, ringte i uke 4/5. Hun sa blodprøvene ikke burde tas for tidlig.

Var hos legen i uke 6 da jeg trengte sykmelding, fikk det, men hun foretok seg ikke noe annet av prøver etc.

Er 35 år så begynner vel å nærme meg risikogrupper pga alder. 

Anonymkode: f841a...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Råder deg til å følge hypnobirthingkurs. Søk Positiv fødsel på nett. Alle vil prøve å fortelle deg sin grusomme fødehistorie. Ikke la dem. Dette kan være så fint. Lykke til!

Anonymkode: 62727...f8e

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bli for knyttet til celleklumpen på noen uker ennå. Det er veldig vanlig at det går galt tidlig.

Anonymkode: b2fd4...52e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 15.04):

Forventet å kunne søke fødeplass, kanskje høre hjertet, ta noen blodprøver, eller bare få noe som helst for behandling, men det eneste jeg fikk var info om kvalme og en liten brosjyre om graviditet og thats it.. hadde jeg visst det ble sånn hadde jeg ikke brukt tiden min på noe sånn. I tillegg virker det som at leger ikke tar en graviditet på alvor før uke 12. nei uff dette var en nedtur

Det stemmer. Før uke 12 er sjangsen for spontanabort veldig høy.

Årsaken til at de likevel ønsker å ha inn gravide så tidlig er for å kartlegge livsstil og for å veilede deg på dette så tidlig som mulig. Det gir deg et best mulig utgangspunkt for et sunt svangerskap.

For å høre hjertelyden i uke 7 må man bruke innvendig ultralyd. Hadde legen din det?

Man søker ikke fødeplass før man vet om det i det hele tatt blir en baby. Og det vet man ikke med sikkerhet før man har fullført uke 23. Beklager men så kynisk er det nok. 

Anonymkode: df376...e83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette er irrelevant til det den du svarer mente. Alle gravide vil gjerne vite mest mulig så tidlig som mulig og tar graviditet på alvor fra start, men det er ikke det som er poenget.

Før uke 23 regnes ikke fosteret som levedyktig, altså før det er det "bare" et foster og om noe galt skjer vil det regnes som en abort. Fra uke 23 derimot regner helsepersonell fosteret som et et selvstendig liv som har krav på behandling og derfor er oppfølgingen veldig mye tettere. Det er det hun du svarte med å bli tatt på alvor etter uke 23 :)

Selvfølgelig kan man se masse på ultralyd før uke 12, jeg var på tidlige ultralyder privat i alle mine svangerskap :) Men hos den offentlige svangerskapsomsorgen tas ikke ultralyd med mindre det er en grunn til det. Det man derimot gjør er å lytte til hjertelyd med doppler (et lite ultralydapparat uten bilde, bare lyd), og denne vil ikke klare å finne fosterets hjertelyd før rundt uke 12-16 hos de fleste gravide. :)

Fra uke 20 må du føde barnet selv da, så ehhh.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer. Før uke 12 er sjangsen for spontanabort veldig høy.

Årsaken til at de likevel ønsker å ha inn gravide så tidlig er for å kartlegge livsstil og for å veilede deg på dette så tidlig som mulig. Det gir deg et best mulig utgangspunkt for et sunt svangerskap.

For å høre hjertelyden i uke 7 må man bruke innvendig ultralyd. Hadde legen din det?

Man søker ikke fødeplass før man vet om det i det hele tatt blir en baby. Og det vet man ikke med sikkerhet før man har fullført uke 23. Beklager men så kynisk er det nok. 

Anonymkode: df376...e83

Veldig rart at det over alt anbefales å søke fødeplass så tidlig som i uke 7, og at en hel haug sitter med erfaringen av å ha gjort det.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville faktisk skrudd forventningene helt av i graviditeten. Ting kan gå galt, mannen kommer til å irritere deg, du kan bli gal av hormonene.

Anonymkode: a6b5c...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 19.19):

Tips til graviditeten spesielt: vær snill med deg selv. Første gang jeg var gravid var jeg veldig streng og til tider slem mot meg selv, fordi jeg følte jeg burde gjøre mer og orke mer. Klarte ikke å ta inn over meg hvor mye energi som faktisk går med til å lage et barn. Resultatet ble bare at jeg var mye sur og deppa. 

Så denne gangen passer jeg på å bare gjøre så mye på en dag som jeg føler jeg orker. Vet at energien og overskuddet til å være aktiv kommer tilbake igjen etter hvert. 

Anonymkode: b2620...880

Skriver under på denne. Har hatt bekkenløsning med alle tre barna mine, men med førstemann var jeg fast bestemt på å leve som normalt. Resultat: kunne ikke gå lange turer uten bekkenvondt i halvannet år ETTER fødsel. Vondt = gå til fysioterapeut og respekter kroppen din så du slipper plager lenge etterpå.

Og ellers: alle graviditeter og babyer er forskjellige. Les deg gjerne opp på ting, men husk at du ikke kan vite hvordan det blir uansett hvor mye du forbereder deg. Ta ting som de kommer, og husk å kose deg underveis!!

Anonymkode: 0f414...d9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig rart at det over alt anbefales å søke fødeplass så tidlig som i uke 7, og at en hel haug sitter med erfaringen av å ha gjort det.. 

I Bergen søker man ikke fødeplass. Da får man OUL på KK. Ønsker man å føde på Voss, kontakted de mot slutten av graviditeten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...