AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 Fortell meg det du ønsker noen fortalte deg om å være gravid, å fødsel/barsel tid Er gravid for første gang, å hate å ikke vite ting😅 Anonymkode: 84ce8...587
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Mitt beste råd er å ikke ha for høye forventninger til første kontroll hos fastlege/jordmor. er i uke 7 i dag og var hos legen og var meget skuffa... Anonymkode: 09f99...a4b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt beste råd er å ikke ha for høye forventninger til første kontroll hos fastlege/jordmor. er i uke 7 i dag og var hos legen og var meget skuffa... Anonymkode: 09f99...a4b Hva skjedde, hvorfor er du skuffa? Anonymkode: f841a...178
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva skjedde, hvorfor er du skuffa? Anonymkode: f841a...178 Forventet å kunne søke fødeplass, kanskje høre hjertet, ta noen blodprøver, eller bare få noe som helst for behandling, men det eneste jeg fikk var info om kvalme og en liten brosjyre om graviditet og thats it.. hadde jeg visst det ble sånn hadde jeg ikke brukt tiden min på noe sånn. I tillegg virker det som at leger ikke tar en graviditet på alvor før uke 12. nei uff dette var en nedtur Anonymkode: 09f99...a4b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 At det finnes hundrevis av plager og sykdommer man kan pådra seg i et svangerskap. At man ikke må glemme å lese seg opp på tiden ETTER fødsel og ikke bare være opptatt av graviditet og fødsel. At man må føde ut morkaken, at man får etterrier ved amming i flere døgn etter fødsel og disse er så vonde at man vil helst ikke amme. At det finnes noe som heter barselstårer og at psyken blir skikkelig ustabil etter fødsel. At livet blir snudd totalt på hodet og at døgnrytme er fraværende de første ukene etter fødsel. Alt strevet, våkennetter, tårer og frustrasjon er en midlertidig tilstand og det å sette et liv til verden er det mest fantastiske man kan oppleve Anonymkode: df376...e83 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Forventet å kunne søke fødeplass, kanskje høre hjertet, ta noen blodprøver, eller bare få noe som helst for behandling, men det eneste jeg fikk var info om kvalme og en liten brosjyre om graviditet og thats it.. hadde jeg visst det ble sånn hadde jeg ikke brukt tiden min på noe sånn. I tillegg virker det som at leger ikke tar en graviditet på alvor før uke 12. nei uff dette var en nedtur Anonymkode: 09f99...a4b Dra til jordmor Anonymkode: a05f1...d28 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 At forberedelse til fødselen er NØKKELEN til en god fødselsopplevelse! Og da mener jeg ikke en dårlig fødselsforberedende kurs i regi av helsestasjonen, men å lese bøker eller melde seg på kurs (Positiv Fødsel!) der man lærer om pusteteknikker, fødestillinger, visualiseringer og får et realistisk bilde av hva som kan skje under fødsel. Man lærer også om hva som hjelper kroppen under fødsel og hva som ikke gjør det. De fleste førstegangsfødende (meg selv inkludert) tenker at "kroppen fikser dette". Men kroppen fikser det MYE bedre om man er mentalt forberedt. At dersom man ikke tisser etter fødsel må man kateteriseres hver fjerde time og urinen må måles etter hvert dobesøk helt til du får ut all urin selv. At om du har plager etter fødsel er det få som tar det på alvor, det gjelder fremfall og varig sår i underlivet. At amming er en kunst og du må jobbe litt for å få det til, men når det er på plass er det enkelt. At dersom du har store sår på brystvortene burde du bruke ammeskjold. At dersom barnet har et stort sugebehov (vil suge på puppen, men begynner bare å skrike når det kommer melk), så trenger det faktisk smokk, selv om det bare er noen dager gammelt. At det ikke er sikkert folk renner ned døren din etter fødsel, men at det blir helt stille. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forventet å kunne søke fødeplass, kanskje høre hjertet, ta noen blodprøver, eller bare få noe som helst for behandling, men det eneste jeg fikk var info om kvalme og en liten brosjyre om graviditet og thats it.. hadde jeg visst det ble sånn hadde jeg ikke brukt tiden min på noe sånn. I tillegg virker det som at leger ikke tar en graviditet på alvor før uke 12. nei uff dette var en nedtur Anonymkode: 09f99...a4b Øh. Her jeg bor hører man ikke på hjertelyden før uke 24. Hvorfor skal legene hause opp noen ting, det kan fortsatt gå galt. Er faktisk kun blodprøver som er viktig så tidlig i graviditeten. Anonymkode: 82ebc...8fb 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mitt beste råd er å ikke ha for høye forventninger til første kontroll hos fastlege/jordmor. er i uke 7 i dag og var hos legen og var meget skuffa... Anonymkode: 09f99...a4b Hvorfor gikk du til legen i uke 7? Anonymkode: 3966c...882 9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forventet å kunne søke fødeplass, kanskje høre hjertet, ta noen blodprøver, eller bare få noe som helst for behandling, men det eneste jeg fikk var info om kvalme og en liten brosjyre om graviditet og thats it.. hadde jeg visst det ble sånn hadde jeg ikke brukt tiden min på noe sånn. I tillegg virker det som at leger ikke tar en graviditet på alvor før uke 12. nei uff dette var en nedtur Anonymkode: 09f99...a4b Du hadde helt feil forventninger. Hvorfor trodde du at dette skulle skje? Før uke 12 er det kun blodprøver som taes, og eventielt utfylling av helsekort. Det kan trossalt, dessverre, fremdeles gå galt. Eneste du trenger å vite er hva du kan og ikke kan spise/drikke/innta. Det er først etter uke 12 svangerskapsoppfølgingen begynner ordentlig. Og satt helt på spissen, ingen tar svangerskapet alvorlig før uke 23(24?), for det er først da det er levedyktig utenfor livmoren. Anonymkode: 6c416...bf8 12
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #10 Skrevet 3. september 2021 At baby kan få problemer med nakke, rygg, hofter og knær resten av livet etter en tøff fødsel, og at man bør få en sjekk hos f.eks. fysio eller manuellterapeut ved tegn til favorittside. I ettertid har jeg skjønt at baby hadde vondt allerede mens vi var på barsel. Det var ingen andre nybakte mødre som gikk og bysset utrøstelige babyer i korridorene om natta i timevis i strekk. Gikk og gikk og gikk... (Det går bedre nå, men tenåringen går fortsatt til behandling.) Anonymkode: ceb0f...a85
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #11 Skrevet 3. september 2021 Tips til graviditeten spesielt: vær snill med deg selv. Første gang jeg var gravid var jeg veldig streng og til tider slem mot meg selv, fordi jeg følte jeg burde gjøre mer og orke mer. Klarte ikke å ta inn over meg hvor mye energi som faktisk går med til å lage et barn. Resultatet ble bare at jeg var mye sur og deppa. Så denne gangen passer jeg på å bare gjøre så mye på en dag som jeg føler jeg orker. Vet at energien og overskuddet til å være aktiv kommer tilbake igjen etter hvert. Anonymkode: b2620...880 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #12 Skrevet 3. september 2021 At jeg hørte til folk som uttalte seg om at "graviditet ikke er en sykdom". Og det er ikke det... Men den kan gjøre deg syk. Så det er LOV å ta hensyn til sine egne behov. Det er lov å hvile og ha mindre aktive dager. Og det er lov å be om hjelp og tilrettelegging når man behøver det. Anonymkode: bf6ae...06e 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #13 Skrevet 3. september 2021 At ikke alle får strekkmerker At det kan være så rart og plagsomt med mye bevegelse i magen at jeg tidvis fikk "alien"-fornemmelse og et behov for at det skulle stoppe At jeg ble veldig kåt i graviditeten At man ikke trenger å ha en lang åpningsfase/aktiv fase som førstegangs At man må passe på seg selv i graviditeten fordi helsesystemet kan ha en tendens til å svikte At magen blir trykket hardt på etter fødsel flere ganger for å stimulere livmoren til sammentrekning (syntes dette var vondt) At amming er veldig teoretisk og krever mye forkunnskap (les på ammehjelpen.no) At ammefri er en egen lov i lovverket. Anonymkode: 9add3...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #14 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor gikk du til legen i uke 7? Anonymkode: 3966c...882 Fordi det de Aller fleste plasser står at det er vanlig å gå til lege for første gang mellom uke 6-10??! Anonymkode: 09f99...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #15 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du hadde helt feil forventninger. Hvorfor trodde du at dette skulle skje? Før uke 12 er det kun blodprøver som taes, og eventielt utfylling av helsekort. Det kan trossalt, dessverre, fremdeles gå galt. Eneste du trenger å vite er hva du kan og ikke kan spise/drikke/innta. Det er først etter uke 12 svangerskapsoppfølgingen begynner ordentlig. Og satt helt på spissen, ingen tar svangerskapet alvorlig før uke 23(24?), for det er først da det er levedyktig utenfor livmoren. Anonymkode: 6c416...bf8 Wtf sier jeg bare. hvis du ikke tar graviditet på alvor før uke 23 så ønsker jeg deg og dine barn masse lykke til. noen av oss gleder seg faktisk over en graviditet og første barn og faktisk vil se at ting så tidlig som mulig ligger bra an og sikre seg at man gjør alt riktig fra sin side. Og det er faktisk mange som går så tidlig til legen, og de anbefaler å gå privat. Man kan faktisk høre hjerte, man kan faktisk se ting mye tidligere enn i uke 12. Anonymkode: 09f99...a4b 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #16 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Wtf sier jeg bare. hvis du ikke tar graviditet på alvor før uke 23 så ønsker jeg deg og dine barn masse lykke til. noen av oss gleder seg faktisk over en graviditet og første barn og faktisk vil se at ting så tidlig som mulig ligger bra an og sikre seg at man gjør alt riktig fra sin side. Og det er faktisk mange som går så tidlig til legen, og de anbefaler å gå privat. Man kan faktisk høre hjerte, man kan faktisk se ting mye tidligere enn i uke 12. Anonymkode: 09f99...a4b Jo, men å forvente søknad om fødeplass i uke 7.... altså............. Anonymkode: 82ebc...8fb 12
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #17 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Wtf sier jeg bare. hvis du ikke tar graviditet på alvor før uke 23 så ønsker jeg deg og dine barn masse lykke til. noen av oss gleder seg faktisk over en graviditet og første barn og faktisk vil se at ting så tidlig som mulig ligger bra an og sikre seg at man gjør alt riktig fra sin side. Og det er faktisk mange som går så tidlig til legen, og de anbefaler å gå privat. Man kan faktisk høre hjerte, man kan faktisk se ting mye tidligere enn i uke 12. Anonymkode: 09f99...a4b Høre hjertet i uke 7? Altså, da må du på tidlig ultralyd privat, ikke hos fastlegen. Du har nok dessverre helt feil oppfatning av svangerskap, typisk førstegangsfødende som er litt naive. Anonymkode: 3966c...882 11
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #18 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jo, men å forvente søknad om fødeplass i uke 7.... altså............. Anonymkode: 82ebc...8fb Ta et Google søk du de fleste plassene står det at man skal søke «så tidlig som mulig!» for å sikre seg plass. Noen plasser kan det nemlig fylle seg fort opp Anonymkode: 09f99...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #19 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høre hjertet i uke 7? Altså, da må du på tidlig ultralyd privat, ikke hos fastlegen. Du har nok dessverre helt feil oppfatning av svangerskap, typisk førstegangsfødende som er litt naive. Anonymkode: 3966c...882 Jeg kjenner også de som har gått offentlig som har hørt hjerte i uke 7.. men du vet visst bedre enn alle andre. Og du trenger ikke komme her å fornærme meg for å være førstegangsfødende😅 Hvor mange unger du har poppa ut gjør deg ikke noe bedre enn noen Anonymkode: 09f99...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #20 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner også de som har gått offentlig som har hørt hjerte i uke 7.. men du vet visst bedre enn alle andre. Og du trenger ikke komme her å fornærme meg for å være førstegangsfødende😅 Hvor mange unger du har poppa ut gjør deg ikke noe bedre enn noen Anonymkode: 09f99...a4b Da har de fått innvilget tidlig ultralyd, og det skal det medisinske grunner til. Man kan ikke bare "høre hjertet" og kreve "behandling" (hva du nå enn mener med det) i uke 7 😅 Anonymkode: 3966c...882 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå