Gå til innhold

kjøpe bolig på landet og leie et annet sted pga barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke råd til å kjøpe bolig i området der barnet mitt går skole, ( sentralt i Oslo )  og eksen nekter å flytte.

jeg leier nå en leilighet til 11500, og det går greit men det er trangt. Barnet har ikke eget rom..

Jeg lurer på å kjøpe en liten enebolig med to sov. som ligger ute til 2 mill en time unna Oslo, og da bruke den som en slags "fritid" bolig / hytte til ferien, eller til helger, og når jeg ikke har barnet, mens jeg leier en liten leilighet der barnet går på skole. så kan vi være der om sommer og vinter og i helger.

Hva tenker dere om en slik ide? Er det helt teit? Jeg har ikke mulighet til å kjøpe to roms her i området og om barnet skal få eget rom, må vi uansett pendle i 40 min til skole morgen og kveld. Barnet er 9 år.

Anonymkode: d24aa...540

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Hvordan fordeler dere samvær? Og hvor godt samarbeider dere? Å dele bolig er jo en helt kurant og økonomisk løsning gitt at foreldre oppfører seg voksent. Det samme er å leie to steder på fellesen - en leilighet der barnet bor permanent og en hybel. Og så flytter dere voksne mellom. Da strekker man seg veldig lite for barnet, og bor ikke sammen, så den løsningen bør duge selv for foreldre som oppfører seg kun halvvegs voksent. 

Alternativt er det jo en ok løsning at far, som bor i skolekretsen, tar hverdager og du tar noen helger og ferier. Da kan du flytte ut på landet permanent. Om et barn på 9 skal pendle 1,5 time per dag er det veldig trolig vesentlig bedre (for barnet, som er den som betyr noe her) om far overtar omsorgen. 

Anonymkode: 2e0cc...5b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja. Hvordan fordeler dere samvær? Og hvor godt samarbeider dere? Å dele bolig er jo en helt kurant og økonomisk løsning gitt at foreldre oppfører seg voksent. Det samme er å leie to steder på fellesen - en leilighet der barnet bor permanent og en hybel. Og så flytter dere voksne mellom. Da strekker man seg veldig lite for barnet, og bor ikke sammen, så den løsningen bør duge selv for foreldre som oppfører seg kun halvvegs voksent. 

Alternativt er det jo en ok løsning at far, som bor i skolekretsen, tar hverdager og du tar noen helger og ferier. Da kan du flytte ut på landet permanent. Om et barn på 9 skal pendle 1,5 time per dag er det veldig trolig vesentlig bedre (for barnet, som er den som betyr noe her) om far overtar omsorgen. 

Anonymkode: 2e0cc...5b4

Oisann, var jeg så utydelig? nei nei, jeg skal ikke dele bolig med eksen.  

Jeg mente at jeg alene kjøper en billig enebolig 1 time unna oslo ( jeg jobber i oslo og har barn som går på skole i Oslo ) 

Og så leie en leilighet i nærheten av barnets skole. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe noe der vi bor nå, da må jeg uansett flytte 40 minutter med bil unna om vi skal ha to soverom. 

Usikker på om jeg får det til å gå opp. kanskje..

Da tenker jeg at jeg betaler kansje 6000-7000 på eneboligen, og så 10000 i leie..

• Liker 1
Skrevet

vi har 50% samvær..

Så da hadde jeg tatt med barnet til eneboligen i helger og på sommeren, og i ferier og ellers hatt han i leiligheten på samvær.

langsiktig må jeg jo leie større og lengre unna og bruker boligen som fritidsbolig, og pendler selv fra den når jeg ikke har barnet.

det ultimate hadde vært å møtt noen og kjøpe sammen med, men så langt har jeg slitt med dating og tør ikke lene meg på at det skal skje noe der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg mente at jeg alene kjøper en billig enebolig 1 time unna oslo ( jeg jobber i oslo og har barn som går på skole i Oslo ) 

Hvis du skal inn til Oslo for å jobbe vil det nok ta langt mer enn bare en time i rushtiden. Begge veier.

Skrevet
jabx skrev (14 minutter siden):

Hvis du skal inn til Oslo for å jobbe vil det nok ta langt mer enn bare en time i rushtiden. Begge veier.

Jeg hadde nok pendlet med tog og gått av på Grefsen, og så evt sykkel videre eller annet kollektivt om vinteren.  men ja det blir nok litt mer enn 1 time, 1 time og 20 minutter, kanskje, om jeg finner noe nært stasjonen.  med tog kan jeg jo jobbe på toget da.

Skrevet

Dersom det bare er snakk om helger osv ville jeg heller fokusert på å leie noe "bedre" mtp soverom og beliggenhet og spart mest mulig penger, for så å vente til barnet er 13 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og så leie en leilighet i nærheten av barnets skole. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe noe der vi bor nå, da må jeg uansett flytte 40 minutter med bil unna om vi skal ha to soverom. 

Da tenker jeg at jeg betaler kansje 6000-7000 på eneboligen, og så 10000 i leie..

Men da tenker du låneutgiftene når du skriver 6-7000? En enebolig koster mer enn bare renter og avdrag. Har du regnet med alle de andre utgiftene på en eiendom ?

Anonymkode: 2444b...cc4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pluss strøm, forsikring, kommunale avgifter osv på huset. Har du råd til det og i tillegg betale for den leiligheten du allerede har ? Det er dyrt med hus.

Skrevet

Kjøpe hus og leie ut? Du kommer deg inn på boligmarkedet, og får inn litt til å dekke kostnader.

Anonymkode: bc774...831

Skrevet

Det der er vanskelig. Du snakker om 17-20000 kr/mnd i diverse boligutgifter. Det kan da ikke være mye igjen av lønna etter det? Bil skal du ha, og det å holde en enebolig er dyrt...

Eneste måten jeg kan se for meg at det går opp på, er å dele med noen veldig gode venner. Kjøpe en enebolig til ~hytte i lag som er stor nok til at dere kan være der slik dere vil - samtidig, om hverandre; ett fett.

Alternativet er vel å leie en hytte de helgene dere trenger. Du kommer langt med 2-3000 kr. Gjør det to helger i måneden og det er fortsatt rimeligere enn å eie. Men du får ikke noe prisstigning som du kan kæsje inn på.

Det er ikke den enkleste situasjonen, og det suger balle å måtte bo i Oslo.

Anonymkode: 76cf3...3bd

• Liker 1
Skrevet

Det suger ja..

Jeg prøver å tenke på alle muligheter og har kommet frem til at dette blir for dyrt og vanskelig for meg. Jeg har ikke god nok lønn. 

Jeg må kjøpe noe som er lite, hvor jeg samtidig kan få nok plass til å gi barnet eget rom. Skal by på en leilighet nå neste uke så får se..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...