Gjest førstedamen Skrevet 3. september 2021 #1 Skrevet 3. september 2021 https://www.tv2.no/a/14174357/ Jeg forstår ikke dette. Levde selvsagt mer kummelig som student, men jeg klarte det helt fint. Hadde råd til pils på fredager når jeg gikk en liten tur ut med jentegjengen. Hadde råd til enkel mat, og busskort. Dette er få år siden. Krever studenter idag for mye?
powerpuffen Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 (endret) Nei, det er vanskelig å gå i 0 som student. Man går ofte i minus når man får 8200 utbetalt i mnd. De færreste får studentbolig til 4000 kr, selv på små steder. Man får også et større stipend i august - men ofte går dette til bøker, semesteravgift, forskuddsbetaling husleie, depositum osv. På 3 år med studier økte husleien min med nesten 1000 kr. Stipendet økte med noen få hundrelapper. Endret 3. september 2021 av Lacuna 11
parmanoia Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Ikke overrasket. Har sett hva studenter må ut med for å bo. 10
Frustrert husfrue Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 Jeg vil heller si at huseiere krever for mye. Et rom i sentrum koster fort opp i 6-7000 kr. Er du heldig kommer du ned i 4-5000, men det spiser jo halve leien din. Vi få litt over 8000 utbetalt i måneden, bortsett fra august og januar, da får vi 20000, men dette flyr jo gjerne bort til depositumet eller bøker. 10
powerpuffen Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 DetVarIkkeMeg skrev (1 minutt siden): Jeg vil heller si at huseiere krever for mye. Et rom i sentrum koster fort opp i 6-7000 kr. Er du heldig kommer du ned i 4-5000, men det spiser jo halve leien din. Vi få litt over 8000 utbetalt i måneden, bortsett fra august og januar, da får vi 20000, men dette flyr jo gjerne bort til depositumet eller bøker. Jeg har brukt å sette bort resten av storstipendet som ikke har gått til depositum eller bøker. Plutselig har jeg behov for tannlegetime, legetime, ny bukse da de jeg har er hullete osv. Det har jeg ikke råd til på det jeg vanligvis får betalt ut hver måned. Med husleie på 6500 har jeg såvidt råd til mat igjen. 8
velociraptor Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 Hva legger de i «ikke råd til mat»? Jeg synes studenter nå for tiden virker utrolig bortskjemte. Hva skjedde med å i hovedsak leve på havregryn, ris, poteter og løk, pasta, bønner og linser i noen få år av livet, sånn de fleste gjorde da jeg studerte? 9
parmanoia Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 DetVarIkkeMeg skrev (5 minutter siden): Jeg vil heller si at huseiere krever for mye. Nettopp! 3
powerpuffen Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 velociraptor skrev (Akkurat nå): Hva legger de i «ikke råd til mat»? Jeg synes studenter nå for tiden virker utrolig bortskjemte. Hva skjedde med å i hovedsak leve på havregryn, ris, poteter og løk, pasta, bønner og linser i noen få år av livet, sånn de fleste gjorde da jeg studerte? Fordi matvareprisene har økt mer enn hva stipendet har gjort. Du lever svært nøkternt om du klarer deg på 1700-2000 kr mnd på mat. 21
Annna90 Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 Hvor studerte du, TS? Er jo forskjell på en som studerer på et lite sted med litt rimeligere leieutgifter enn de som må studere i Oslo fordi utdanningen ikke finnes noen andre steder. 2
powerpuffen Skrevet 3. september 2021 #10 Skrevet 3. september 2021 Annna90 skrev (Akkurat nå): Hvor studerte du, TS? Er jo forskjell på en som studerer på et lite sted med litt rimeligere leieutgifter enn de som må studere i Oslo fordi utdanningen ikke finnes noen andre steder. Ikke nødvendigvis. Jeg kjenner flere som studerer på små steder, men fy søren folk tar seg godt betalt for leie fordi de vet at studenter trenger tak over hodet. 5
Anje Skrevet 3. september 2021 #11 Skrevet 3. september 2021 førstedamen skrev (12 minutter siden): https://www.tv2.no/a/14174357/ Jeg forstår ikke dette. Levde selvsagt mer kummelig som student, men jeg klarte det helt fint. Hadde råd til pils på fredager når jeg gikk en liten tur ut med jentegjengen. Hadde råd til enkel mat, og busskort. Dette er få år siden. Krever studenter idag for mye? Du bruker TV2 som kilde. Det er som å bruke se og hør eller en av de høyreekstreme tulle-nyhetssidene som kilde. Tv2 må du slutte å se på som annet enn ren underholdning av typen fiksjon. Litt mer kildekritikk når du danner deg et bilde av verden. 4
velociraptor Skrevet 3. september 2021 #12 Skrevet 3. september 2021 Lacuna skrev (10 minutter siden): Fordi matvareprisene har økt mer enn hva stipendet har gjort. Du lever svært nøkternt om du klarer deg på 1700-2000 kr mnd på mat. Var det et svar på spørsmålet mitt? Får repetere. Hva legger de i «ikke råd til mat»? Og ja selvsagt har man et kjipt og nøkternt matbudsjett med 1700-2000 i måneden, poenget er at studenttiden er noen få år av livet, da klarer man å ha et kjipt og nøkternt kosthold. 3
Gjest førstedamen Skrevet 3. september 2021 #13 Skrevet 3. september 2021 Anje skrev (11 minutter siden): Du bruker TV2 som kilde. Det er som å bruke se og hør eller en av de høyreekstreme tulle-nyhetssidene som kilde. Tv2 må du slutte å se på som annet enn ren underholdning av typen fiksjon. Litt mer kildekritikk når du danner deg et bilde av verden. Kilden har lite å si i denne sammenheng. Jeg kunne unnlatt den og skrevet mer i hi.. Dette er et intervju av en student. Men artikkelen er et godt utgangspunkt for en diskusjon uansett. Jeg er klar over at intervjuet ikke er representativt for alle studenter.
Miss perfect Skrevet 3. september 2021 #15 Skrevet 3. september 2021 Vel, her inne er det mange som mener et matbudsjett på 1500-2000kr går knirkefritt.. 5
Fredsmegleren Skrevet 3. september 2021 #16 Skrevet 3. september 2021 Mitt inntrykk (som student, så er vel litt biased) er at man fikk mer valuta for studielånet før enn i dag og at corona har satt kjepper i hjulene for en del. Dette er 5. året mitt som student så da har jeg levd på studielånet i noen år og lagt merke til prisstigningen. -Jeg bor fremdeles i samme subsidierte studentbolig som da jeg flyttet ut for å studere. For 4 år siden så var husleien på 5000 kr måneden, nå er den på 6000 kr. Husleien har altså økt med 1000 kr mens studielånet har økt med underkant av 400 kr. Strøm kommer utenom (jeg føler at denne også har også blitt en del dyrere, men hvorfor vet jeg ikke) -I 2020 mistet jeg sommerjobben min (kontrakten var undertegnet og alt) pga corona. I år så var det også veldig vanskelig å få tak i sommerjobb (så jeg endte opp med å sikre meg noe annet, ubetalt, men ser greit ut på CV'en). Mange andre studenter ble permittert uten dagpenger fra deltidsstillinger og fikk ikke ekstravakter fra høsten 2020 til vår/sommer 2021. Denne lønnen blir brukt på å spe på studielånet, så nå man ligger gjerne litt bak på budsjettsmessig -Prisen på mat har gått opp både under corona og etter corona. Jeg hadde et matbudsjett på 1300 kr før corona og nå etter corona må jeg ut med 1700 kr for de samme varene. (Jeg lever av havregryn, frossent frukt og grønt, all bran-frokostblanding med melk, husmannsknekkebrød, pastaretter med bønner, indiske linsegryter, mye egg, osv). Jeg er også liten og nett, så jeg kan ikke se for meg at menn eller høye kvinner kunne levd slik som meg Prisstigningen har økt mer enn studielånet rett og slett. Mat, husleie, strøm, kollektivtransport, klær, medisiner, alt har blitt dyrere. Jeg vil si at jeg lever nokså nøkternt og bor så billig som jeg kan, men jeg går likevel litt i minus hver måned og har f.eks. ikke råd til å kjøpe epler og bananer på matbutikken 17
powerpuffen Skrevet 3. september 2021 #17 Skrevet 3. september 2021 (endret) velociraptor skrev (35 minutter siden): Var det et svar på spørsmålet mitt? Får repetere. Hva legger de i «ikke råd til mat»? Og ja selvsagt har man et kjipt og nøkternt matbudsjett med 1700-2000 i måneden, poenget er at studenttiden er noen få år av livet, da klarer man å ha et kjipt og nøkternt kosthold. Er ikke tallenes tale godt nok svar for deg? Du har ikke råd fordi mat er dyrt. det er forskjell på å leve nøkternt og å faktisk nærmest sulte. Du får mye mindre mat for 1700-2000 kr enn hva du gjorde selv for få år siden Selv har jeg kronisk sykdom som gjør at jeg konstant sliter med for lite vitaminer av diverse slag. Jeg er avhengig av å få i meg også kjøtt, fisk, grønnsaker for at kroppen min skal fungere. Dette er dyre matvarer selv om du velger first price. Jeg kunne ikke levd på bare pasta og linser fordi jeg ville blitt dårlig av det. Jeg er også på 5 året som student nå, og jeg har vært avhengig av hjelp hjemmefra til matbudsjettet fra da jeg ble syk. Da jeg kunne spise «hva som helst», gikk det greit med 2000 kr til mat. Endret 3. september 2021 av Lacuna 4
IDGAF Skrevet 3. september 2021 #18 Skrevet 3. september 2021 Livsoppholdsatsen i Norge er på 9323. Dette er da etter husleie. Studenter får mindre, FØR husleie. Det er da ikke vanskelig å forstå at det ikke er rom for mat i et slikt budsjett. 16
Regning1 Skrevet 3. september 2021 #19 Skrevet 3. september 2021 Jeg er student i en stor by med dyre boliger, og klarer ikke å skjønne alt dette med at studenter er så fattige. De aller fleste studenter jeg kjenner jobber eller får penger hjemmefra. De fleste fester også mye, spiser på cafè og restaurant av og til osv. Storstipend på 20.000 blir enten holdt av for å fordele på semesteret, eller svidd av i fadderuka. Jeg kjenner en som er fattig student, og han velger å ikke jobbe og får heller ikke penger hjemmefra. Han brygger ølet sitt selv. Jeg aner ikke om det bare er mitt miljø (kjenner selvfølgelig ikke alle, men hvertfall 30-40). De som er ekstremt fattige studenter velger enten å ikke jobbe, eller får ikke penger hjemmefra er min teori. (Jeg jobber selv og angrer ikke. Ja, det går utover skole til en viss grad, men jobbene jeg har søkt på som er relevante får jeg nettopp pga jobberfaring. Erfarer at C i snitt og å vite hvordan arbeid fingerer teller mer enn A i snitt og aldri ha jobbet før) 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå