Gå til innhold

Hvorfor tror enkelte at sjenert og introvert er det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? Jeg er introvert, men langt fra sjenert. 

Anonymkode: 7265b...b61

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her. Jeg er introvert, men utadvendt. Trenger bare at samvær med andre skjer på mine premisser, og det tapper meg ofte å være sosial. Men mange misforstår dette pga uvitenhet og ikke gidde å sette seg inn i det enkelt og greit.

• Liker 6
Skrevet

Samme her

Anonymkode: 96bc0...0cb

• Liker 3
Skrevet

Uvitenhet 

Anonymkode: 24ae7...660

Skrevet

Ja, det har alltid plagd meg. Så kommer de og sier at jeg ikek er introvert siden jeg ikke er sjenert. Ehh...BS

Jeg er introvert som bare det! Men sjenert? Nope. Finnes ikke sjenert i det hele tatt.

Anonymkode: d3680...9e9

• Liker 2
Skrevet

Samme gjelder meg. Jeg kan fint være sosial og snakke med folk, men det tapper meg for energi. Går fortere tom for energi med mingling og small talk, holder ut mye lengre om det er snakk om litt dypere samtaler.

• Liker 2
Skrevet

Det er fler av oss!

Anonymkode: 84801...825

Gjest TheCatLady
Skrevet

Kanskje det er noen av de ekstremt utadvendte som tror at siden en person ikke er akkurat som de så må de være sjenerte? 

Opplever at endel slike ikke akkurat har særlig stor forståelse for at ikke alle er av typen som skravler og får masse energi av det.

Jeg er sjenert og introvert, men samtidig så tror jeg at uten sjenansen så er jeg mer utadvendt enn jeg har trodd. Liker å være sosial, men ikke for mye av det. 

Skrevet

Jeg tror dette er fordi det kan se nokså likt ut utad. Forskjellen er ofte hva som skjer i hodet ditt. Hvis man er litt ekstra stille kan det enten være fordi man ikke tør stikke seg så veldig fram (sjenerthet), eller fordi man blir sliten av alt som skjer i den ytre verden og trenger en pause for å være litt i eget hode også. Når det er sagt tror jeg de som er sjenerte ofte kan være stillere enn de introverte alt i alt, for de som er introverte kan i høyere grad snakke uten å bli redd/nervøs, selv om de blir slitne av det. Introverthet handler ikke om å være stille, men de er oftere stille enn de ekstroverte likevel, som en virkning.

Selv er jeg introvert og litt sjenert. De gangene jeg ikke prater så mye er det noen ganger fordi det kjennes stressende/jeg blir nervøs og selvbevisst, andre ganger fordi jeg rett og slett blir sliten av å være så sosial. 

Anonymkode: 3915b...a8b

• Liker 2
Skrevet

Fordi alle sjenerte er introverte. men ikke alle introverte er sjenerte.

Skrevet

Samme her. 

Jeg finnes ikke sjenert, og er heller ikke redd for å ta ordet i større forsamlinger. Å holde tale og foredrag fremfor mange gjør meg ingenting. Snakker gjerne med fremmede, og griper inn i situasjoner når jeg føler det er riktig. 

Derfor er det mange som ikke tror meg når jeg sier jeg er introvert. Og jeg er ikke bare introvert, men superintrovert 🙂

Anonymkode: 07ae7...0af

• Liker 1
Skrevet

Det handler vel om at «introvert» og «ekstrovert» har blitt populærpsykologiske ord som alle kan, men mange ikke kjenner til definisjonen av? Dermed har introvert nesten blitt et synonym til sjenert. Merkes f.eks godt når uttrykket misbrukes i jobbannonser.

Anonymkode: 39f4c...8f5

• Liker 3
Skrevet
mbiema skrev (1 minutt siden):

Nope. Sjenert og ekstrovert her.

• Liker 4
Skrevet
mbiema skrev (1 minutt siden):

Man kan faktisk være ekstrovert og sjenert også. Man trenger mye sosial stimuli og blir ikke så sliten av det, og er ikke like glad i å være alene som de introverte, men likevel kan man være selvbevisst og nervøs for å stikke seg fram. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan faktisk være ekstrovert og sjenert også. Man trenger mye sosial stimuli og blir ikke så sliten av det, og er ikke like glad i å være alene som de introverte, men likevel kan man være selvbevisst og nervøs for å stikke seg fram. 

Nope. Sjenert og ekstrovert her.

En sjenert person tar ikke mye oppmerksomhet, de vandrer rundt i mengden. En ekstrovert tørr å ta oppmerksomhet i motsetning til hva 'sjenerte' folk er. Det å gå på fest og i folkemengden gjør ikke deg til ekstrovert. Sjenerte folk sliter med kommunikasjon, ekstroverte sliter ikke.

Skrevet
mbiema skrev (2 minutter siden):

En sjenert person tar ikke mye oppmerksomhet, de vandrer rundt i mengden. En ekstrovert tørr å ta oppmerksomhet i motsetning til hva 'sjenerte' folk er. Det å gå på fest og i folkemengden gjør ikke deg til ekstrovert. Sjenerte folk sliter med kommunikasjon, ekstroverte sliter ikke.

Det er mulig det fins overlapp mellom introvert og sjenerthet, men det er ikke det samme og dermed er det også mulig å være ekstrovert og sjenret. Det er nok mange ekstroverte som tør å ta oppmerksomhet, men dette inngår ikke i definisjonen på hva en ekstrovert er. Om man er introvert eller ekstrovert handler om hvor man får energi, av å være alene/med få eller med mange? Det går an at det å være rundt mennesker gir en energi, samtidig som man synes det kan være litt skummelt å prate mye etc. 

• Liker 5
Skrevet

Det er mulig det fins overlapp mellom introvert og sjenerthet, men det er ikke det samme og dermed er det også mulig å være ekstrovert og sjenret. Det er nok mange ekstroverte som tør å ta oppmerksomhet, men dette inngår ikke i definisjonen på hva en ekstrovert er. Om man er introvert eller ekstrovert handler om hvor man får energi, av å være alene/med få eller med mange? Det går an at det å være rundt mennesker gir en energi, samtidig som man synes det kan være litt skummelt å prate mye etc. 

Når du er sjenert, så er det åpenbart at du ikke er i stand til å måle den "energien" du får fra andre, med din egen, derfor reagerer sjenerte folk mer passiv. Det gjør at man trekker tilbake. Jo mindre oppmerksomhet du tar, jo mindre sosial er du.  Det henger sammen. 

Skrevet

Men nå heter det ikke sjenert lenger, nå heter det sosial angst.

Skrevet

Beklager til dere som føler dere støtt av å bli kalt skjellsordet sjenert.

Anonymkode: 2393d...1eb

Gjest TheCatLady
Skrevet

Beklager til dere som føler dere støtt av å bli kalt skjellsordet sjenert.

Anonymkode: 2393d...1eb

Folk bruker det utelukkende som noe negativt så kanskje ikke rart at folk opplever det sånn da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...