Gå til innhold

Brukte doppler her om dagen og skal til jordmor i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at doppler ikke skal brukes for ofte. Helst ikke mer enn noen minutter maks en gang i uken. Bør jeg si fra om dette til jordmor, og si at hun ikke skal lytte etter hjertelyd, eller går det fint?

Anonymkode: 1fb69...ab0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør øve på å gjøre egne vurderinger og ta egne avgjørelser. Du skal snart bli mor. Folk kommer til å si du tar feil uansett hva du velger å gjøre. Du er nødt til å lære å stole på deg selv ellers kommer du til å bli utslitt. Du kan også komme til utsette barnet for en litt tilfeldig og usammenhengende oppdragelse fordi du påvirkes/lar deg styre av til enhver tid siste taler.   

Skrevet

Noen som har erfaring med dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som har erfaring med dette?

Mener du virkelig at jordmor ikke skal lete etter hjertelyden pga at du brukte doppler noen minutter?? Ta deg sammen!!

Anonymkode: a3824...ffc

• Liker 16
Skrevet

At jordmor lytter til og vurderer hjertelyd til fosteret med doppler er en medisinsk undersøkelse og må prioriteres fremover at du leker med dette hjemme. Dropp å lytt mellom kontrollene. 

Anonymkode: d7d00...943

• Liker 23
Skrevet

Fortell og spør

Anonymkode: 2087d...e80

• Liker 1
Skrevet

Jeg har doppler og har brukt dette flere ganger i uken av forskjellige grunner, det går helt fint. 

Anonymkode: fb168...17c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har lest at doppler ikke skal brukes for ofte. Helst ikke mer enn noen minutter maks en gang i uken. Bør jeg si fra om dette til jordmor, og si at hun ikke skal lytte etter hjertelyd, eller går det fint?

Jordmor skal lytte på hjertelyden, ikke du. Det er ingen EKG, bare puls. Du får ingenting ut av doppler.

Anonymkode: 36ce8...4ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jordmor skal lytte på hjertelyden, ikke du. Det er ingen EKG, bare puls. Du får ingenting ut av doppler.

Anonymkode: 36ce8...4ce

Jeg får masse ut av doppler takk☺️

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det farlig å bruke doppler for mye?

Anonymkode: 60f80...6e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det farlig å bruke doppler for mye?

Anonymkode: 60f80...6e4

Jeg klarer ikke finne noen skikkelige kilder, men det står at for mye bruk KAN gjøre fostervannet litt varmere. Og de har sett en litt høyere tendens til venstrehendthet på mennesker der det er brukt mye doppler.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg får masse ut av doppler takk☺️

Største faren er om du ikke er helsepersonell og kan feiltolke målingene. Når du blir usikker skal du aldri bruke doppler og stole på resultatet. Du blir kanskje beroliget, men leser du av feil og lar være å reise akutt til sykehuset med en gang kan du potensielt miste barnet. 

Anonymkode: 9d8dc...aae

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Største faren er om du ikke er helsepersonell og kan feiltolke målingene. Når du blir usikker skal du aldri bruke doppler og stole på resultatet. Du blir kanskje beroliget, men leser du av feil og lar være å reise akutt til sykehuset med en gang kan du potensielt miste barnet. 

Anonymkode: 9d8dc...aae

Jeg leser ikke av noenting. Jeg er så tidlig at jeg ikke kjenner bevegelse, har heller ikke symptomer, og da er det deilig med en bekreftelse på at det er noe der. Skjønner ikke hvor du fikk ut av teksten jeg skrev at jeg bruker doppler til å gjøre medisinske vurderinger på babyen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte doppler flere ganger i uken jeg altså, med alle mine tre barn uten at de tok noen skade av det. Det jordmor sa til meg da jeg spurte om bruk av doppler da vi skulle ha førstemann, var at de ikke anbefalte det fordi mor kunne bli unødvendig bekymret og de ikke ønsket at hysteriske mødre skulle fly ned døra der når det ikke er uvanlig å ikke finne hjertelyden. Ville ikke brukt en doppler fra en eller annen jalla side da riktignok. Vi hadde den fra babyplan, som var helt super for meg som var mye bekymret før jeg kjente liv selv. Da skal man jo så klart følge mer med på bevegelsene enn hjertelyden (vet du ikke spør om akkurat dette, men bare ville nevne det fordi jeg synes doppler var veldig trygt i starten jeg og, og var klar over hva man faktisk skulle være obs på)

Anonymkode: b3240...4c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg brukte doppler flere ganger i uken jeg altså, med alle mine tre barn uten at de tok noen skade av det. Det jordmor sa til meg da jeg spurte om bruk av doppler da vi skulle ha førstemann, var at de ikke anbefalte det fordi mor kunne bli unødvendig bekymret og de ikke ønsket at hysteriske mødre skulle fly ned døra der når det ikke er uvanlig å ikke finne hjertelyden. Ville ikke brukt en doppler fra en eller annen jalla side da riktignok. Vi hadde den fra babyplan, som var helt super for meg som var mye bekymret før jeg kjente liv selv. Da skal man jo så klart følge mer med på bevegelsene enn hjertelyden (vet du ikke spør om akkurat dette, men bare ville nevne det fordi jeg synes doppler var veldig trygt i starten jeg og, og var klar over hva man faktisk skulle være obs på)

Anonymkode: b3240...4c6

Det er vel sikkert det du sier som er grunnen ja. Jeg klarer ikke finne noen gode kilder, som fhi feks, som bekrefter at det faktisk kan skade fosteret. Det er kun en lege i tv2 eller en lege på en engelsk nettside som har sagt det.

Hva er det man skal være obs på ved bruk av doppler? Ref til den siste setningen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel sikkert det du sier som er grunnen ja. Jeg klarer ikke finne noen gode kilder, som fhi feks, som bekrefter at det faktisk kan skade fosteret. Det er kun en lege i tv2 eller en lege på en engelsk nettside som har sagt det.

Hva er det man skal være obs på ved bruk av doppler? Ref til den siste setningen din.

Hjertet er det siste som slutter å arbeide, så hjertelyden sier ingenting om babyens helse. Bevegelse er det beste kjennetegnet du har på å vurdere om barnet ditt har det bra. Se denne linken til Kjennliv, og bli kjent med din babys bevegelsesmønster 🙂

Doppler er ikke skadelig, men det er ingen forsikring om at ting går bra, så bør kun brukes for kosens skyld. Er du usikker om ting går bra etterhvert må du aldri slå deg til ro med hjertelyden fra doppler. 

Anonymkode: 69497...fe3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hjertet er det siste som slutter å arbeide, så hjertelyden sier ingenting om babyens helse. Bevegelse er det beste kjennetegnet du har på å vurdere om barnet ditt har det bra. Se denne linken til Kjennliv, og bli kjent med din babys bevegelsesmønster 🙂

Doppler er ikke skadelig, men det er ingen forsikring om at ting går bra, så bør kun brukes for kosens skyld. Er du usikker om ting går bra etterhvert må du aldri slå deg til ro med hjertelyden fra doppler. 

Anonymkode: 69497...fe3

Som jeg skrev tidligere så bruker jeg det ikke som noe diagnostisering. Kjenner ikke liv enda, så bruker det som en bekreftelse på at det faktisk er noe der inne, da jeg ikke har noen symptomer. Registrerer meg ikke hvor mange slag det er en gang, da det ikke spiller noen rolle for meg, siden jeg ikke kan det der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 6.44):

Jeg gikk til jordmor i svangerskapet og hun brukte aldri doppler..

Skrevet
Just now, Sommerkommer said:

Jeg gikk til jordmor i svangerskapet og hun brukte aldri doppler..

Brukte hun stetoskop da? Å lytte til hjertelyd er en del av svangerskapskontrollen, men man trenger ikke doppler, den bare gjør jobben litt lettere :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brukte hun stetoskop da? Å lytte til hjertelyd er en del av svangerskapskontrollen, men man trenger ikke doppler, den bare gjør jobben litt lettere :)

Ja selvsagt.Jordmorstetoskop eller hva det heter. Og det kan jo helt umulig være farlig.. om det var doppler en her var redd for. Men tviler veldig på at doppler er farlig på noen måte. Da ville det stått på fhi sine sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...