Gå til innhold

Blir det slutten for mange private barnehager nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på det såkalte ‘Storberget-utvalget det har vært en del skriv om i media siste halve året. Ei venninne som jobber i privat barnehage og jeg diskuterte dette i kveld.

Slik jeg har forstått det, så ble det foreslått at private barnehager ikke skal få like mye støtte som før. Dette fordi noen private barnehager har utviklet seg til store barnehagekjeder og konserner og tar ut vanvittig store utbytter. Samtidig som de kanskje fokuserer mer på lønnsomhet enn kvalitet for barna.

Dermed ønsker de nå at hver enkelt kommune skal få avgjøre hvor mye støtte skal gis til den enkelte private barnehagen. Altså slik jeg tolker det så er de er vel ikke ute etter å ta de små private barnehagene som såvidt får det til å gå rundt, men hindre at de store konsernene tjener mye mer enn de trenger og likevel får statlig støtte? 

I barnehagen venninna mi jobber i, er de nemlig svært bekymret nå. Barnehagen er en idyllisk gårdsbarnehage litt ute på landet. Den er noe helt for seg selv, der dagen til barna i stor grad handler om å stelle og ta vare på kosete og barnevennlige griser, sauer, kuer og hester. Noe helt unikt som betyr enormt mye for barna som går der. De tar bla imot mange vanskeligstilte barn de vet vil ha godt av å gå der og har hatt samarbeid med kommunen rundt dette. De har likevel slitt økonomisk mange år fordi barnehagen er dyr i drift og de får jo ikke mer offentlig støtte enn andre private barnehager. De kan per i dag heller ikke kreve mer betaling av foreldre pga samarbeidet med kommunen der fokuset er at alle barn skal stille likt med samme tilbud. Derfor skal alle foreldre betale samme pris for barnehagetilbudet. 

Nå tror imidlertid styreren og de ansatte i barnehagen hennes at de de skal miste støtte, og det vil bety slutten for barnehagen omtrent på dagen. Jeg forsøker å berolige henne med at det neppe er en slik barnehage hun jobber i, de vil ta fra støtte. Hun mener derimot at det nok er nettopp en slik barnehage hun jobber i de vil ta fordi de stiller med et unikt tilbud som kanskje er bedre enn de fleste typiske kommunale barnehager og hun tenker kommunen kanskje vil foretrekke at denne barnehagen stiller 100% privat fordi de tenker foreldre kanske kan være villige å betale mer for at barnet skal få gå i nettopp denne unike barnehagen. Hun tenker at nettopp det at denne barnehagen er noe ekstraordinært, vil gjøre at mange tenker at denne barnehagen er bedre enn andre og dermed ikke er likestilt et standard kommunalt barmehage tilbud. Jeg ser jo tankegangen hennes. Og blir selv i tvil på min egen tolkning av Storberget -utvalget når jeg leser artikkelen under.

Så hva tenker dere om dette? Ca 50% av alle barn går i private barnehager med offentlig støtte. Det sier seg selv at vi er avhengig av denne ordningen. Så hva vil bli konsekvensene om de tar fra private barnehager støtte? Og ER det kun de store konsernene de vil ta fra støtte, de små ulønnsomme som tar inn få barn? Eller gjelder det alle private barnehager? 

Og har jeg forstått det rett i at kommunen skal få velge hvor mye støtte hver enkelt barnehage kan få? Altså ikke lik støtte til alle, men kanskje mer støtte til de som sliter mest og mindre til de som går med kraftig overskudd? Altså en mer sosialistisk tankegang?

https://www.dagbladet.no/meninger/tidenes-politiske-ran/74098763

Innlegget her burde nok stått under politikk kategorien, men la det it her pga jeg ville være anonym😌

Anonymkode: 52e79...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg Håper det!! På tide kommunene får drifte barnehagene. De private frihetene tjener i søkk og kav, og det er ikke bra 

Anonymkode: 5a413...9b2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg Håper det!! På tide kommunene får drifte barnehagene. De private frihetene tjener i søkk og kav, og det er ikke bra 

Enig!

Anonymkode: 3341d...a82

• Liker 1
Skrevet

Men dere svarer jo ikke på innlegget mitt?!

Det er kun 1/3 av de private barnehagene som tjener godt. De 2/3 får det såvidt til å gå rundt. Mener dere disse også skal miste støtte?

Vi er faktisk avhengig av private barnehager for å få full barnehagedekning. De kan uansett ikke slutte å gi støtte før de har fikset et alternativ for barna dersom de private må avvikle..

Anonymkode: 52e79...29d

• Liker 17
Skrevet

Jeg tror ikke det blir noen endring. Om private bhg må legge ned blir det ramaskrik så nei  jeg tror de fleste er trygge

Anonymkode: cb717...ccc

• Liker 3
Skrevet

Nei jeg tror ikke dette går gjennom, om det gjøt det så er det nok slutten ja

Anonymkode: 8de15...7c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For noe tull

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det offentlige sparer allikevel milliarder hvert år på å bruke private barnehager. I tillegg er kvaliteten i private barnehager bedre på omtrent alle målepunkt, sånn som TS er inne på. 

Burde man ikke heller fokusert på hva fellesskapet betaler og hva de får igjen?

Hvor mye skal man ofre for å hindre at noen tjener penger? Det ser ut som ren misunnelse for meg.

• Liker 13
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For noe tull

Det er tull at det sitter eiere som tar ut store utbytter fra de private barnehagene, og da særlig de store kjedene?

Nei, det er så absolutt sant. Her gir fellesskapet enorme summer til noen få, og selv om bunnlinjen muligens går i pluss, så er det likevel helt fjernt at de mange skal gi mye til noen veldig få.

Anonymkode: 499f3...ff2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tull at det sitter eiere som tar ut store utbytter fra de private barnehagene, og da særlig de store kjedene?

Nei, det er så absolutt sant. Her gir fellesskapet enorme summer til noen få, og selv om bunnlinjen muligens går i pluss, så er det likevel helt fjernt at de mange skal gi mye til noen veldig få.

Anonymkode: 499f3...ff2

Er ikke fan av denne delen av det private, men det er jo en realitet at offentlige barnehager sliter enormt med underbemanning/styring og derav dårligere oppfølging av barna.

Anonymkode: 39d02...52b

• Liker 6
Skrevet

Om staten fortsatt skal ha full bhg dekning må de da kjøpe opp de private barnehagene.

Gjør meg ingenting å bli kommunalt ansatt 

Anonymkode: 32d67...e54

• Liker 4
Skrevet

Private barnehager er bedre enn offentlige, uavhengig av om noen tjener penger på det. Da er det merkelig at man vil legge dem ned....

Hadde Rødt og SV fått makta enerådende ville alt bli lagt ned, forhåpentligvis tar AP til vettet og stopper en rasering av Norge. 

Anonymkode: 8c62e...93c

• Liker 8
Skrevet

Jeg bor i en kommune der det er ca. 5 kommunale barnehager. Ett par av de er for barn med spesielle behov.  Ellers er det over 20 private barnehager her. Om ikke fler. 

Noen er store kjeder som Espira og Fus, og ja.. De tjener grovt for de har så mange barn  ofte 20 - 25 barn på hver avdeling og 6 avdelinger. Disse kunne man nok ha gjort noe med. 

Men leit om man mister de små barnehagene.  

Anonymkode: 628e3...7bf

• Liker 2
Skrevet

Regner med at alle private barnehagee blir lagt ned i løpet av en fem år, hvis venstresiden kommer til makten. Da blir det nok vanskelig å få barnehageplass.

Anonymkode: 233c3...1ca

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er ikke fan av denne delen av det private, men det er jo en realitet at offentlige barnehager sliter enormt med underbemanning/styring og derav dårligere oppfølging av barna.

Anonymkode: 39d02...52b

Det gjelder en god del private barnehager også skal jeg love deg. 

Anonymkode: e9456...1f8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Regner med at alle private barnehagee blir lagt ned i løpet av en fem år, hvis venstresiden kommer til makten. Da blir det nok vanskelig å få barnehageplass.

Anonymkode: 233c3...1ca

Har du kilder på dette? 

På hvilken måte gagner det regjeringen av at mange barn mister barnehageplasser og foreldrene må bli hjemme? 

Anonymkode: b74d4...03a

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg bor i en kommune der det er ca. 5 kommunale barnehager. Ett par av de er for barn med spesielle behov.  Ellers er det over 20 private barnehager her. Om ikke fler. 

Noen er store kjeder som Espira og Fus, og ja.. De tjener grovt for de har så mange barn  ofte 20 - 25 barn på hver avdeling og 6 avdelinger. Disse kunne man nok ha gjort noe med. 

Men leit om man mister de små barnehagene.  

Anonymkode: 628e3...7bf

Tror du kommunen vil legge dem ned og starte mange bittesmå søte barnehager?

Nei. De vil kjøpe dem i dyre dommer for offentlige midler. Deretter ganske sikkert drive dyrere, og i verste fall ha et dårligere tilbud. 

Fellesskapet risikerer betale penger bare for å øke utgiftene.

Endret av Isambard
  • Liker 5
Skrevet

Det er merkelig, men det er visst vanskelig å forstå for noen at private som regel  driver både bedre og billigere enn det offentlige. Alle parter tjener på dette. Eller mener dere at vi alle skulle vært direkte ansatt i staten? 
Her er vår glimrende barnehage som private drev på vegne av kommunenen nå tatt tilbake av Oslo kommune. Og for et tragisk fall i kvalitet! Alle de ansatte på avdelingen har sluttet, de nye er helt uinteresserte og stort sett sykemeldt hele tiden. Den flotte appen vi brukte til å kommunisere er tatt bort. Kommunen sparer heller ikke en krone på dette, tvert i mot. Ren ideologi.

Anonymkode: 24817...f35

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men da må de bygge kommunale barnehager da! Her vi bor er det stor mangel på barnehageplasser, men vår private barnehage får ikke lov til å utvide. (Selv om de har plass) fordi de «ikke vil satse på private barnehager». Jeg komme godt hatt barna mine i en kommunal barnehage jeg, men det finnes kun én kommunal barnehage innenfor vår skolekrets. 

Anonymkode: cb2e1...cc7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja la det offentlige som er dyrere og dårligere på absolutt alt ta over og kjøre fraværet i taket sammen med utgiftene, lenge leve misunnelsen😂

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...