AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Jeg har en helt forferdelig helsesøster som ikke gir gode nok råd. Babyen min er snart 5mnd. Ved sist kontroll fikk jeg beskjed om at vekten til babyen har stagnet og babyen bør øke kaloriinntaket. Jeg ble anbefalt olje, avokado osv, men ingen nærmere råd. Jeg ammer babyen i tillegg til fast føde. Babyen min sine fast måltider er som følger: (jeg ammer nesten hver 2.time i tillegg). Måltid 11:00: grøt, blandet med vann og ferdigblandet nan. Sviskemos. 1 ts kaldpresset rapsolje Måltid 17:00: kokt poteter, gulrøtter osv. 1 ss olje Kveldsmåltid: grøt, blandet med vann og ferdigblandet nan 1. Enten sviskemos eller annen fruktmos (i nestle glass) sammen med grøten. Samt 1 ts kaldpresset rapsolje. Er det skadelig for så liten baby å få i seg så mye svisker og olje f.eks? Er det skadelig å blande ferdigblandet nan i nestle grøt som er beregnet til vann? Blandingsforhold blir ca.50/50 vann og mme. Jeg stilte helsesøster disse spørsmålene og hun svarte at jeg bare må prøve meg frem. Men jeg vil ikke skade babyen ved å blande og triks mye forskjelllig, noe som kan gi tarmproblemer eller hemme opptak av næringsstoffer i mat for eksempel.. Førstegangsmor, veldig takknemlig for all hjelp Anonymkode: 56c95...fcb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Skrevet 3. september 2021 Man må egentlig bare prøve seg frem altså, det er noe alle får beskjed om mtp fast føde Der finnes ingen fasit,selv om det hadde vært fint. Når amming er hovedmaten, babyen spiser, legger på seg, ikke har vondt eller dårlig i magen osv og man introduserer det nye gradvis og små doser av gangen er det ikke noe som er feil. Det er bare noen matvarer ikke små babyer skal ha, som honning også alt med salt. Anonymkode: ad630...a09
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #3 Skrevet 3. september 2021 Men jeg leser at grøt beregnet for vann for eksempel ikke bør blandes med nan? Kan man hemme opptak av jern for eksempel, eller er det innafor? Anonymkode: 56c95...fcb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #4 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg leser at grøt beregnet for vann for eksempel ikke bør blandes med nan? Kan man hemme opptak av jern for eksempel, eller er det innafor? Anonymkode: 56c95...fcb Min helsesykepleier sa at det ikke gjør noe å blande med MME, men helst blande med vann. Du kan tilføre mer fett i maten til baby. Datteren min får en klatt smør i grøten eller eggeplomme. Og man må faktisk bare prøve og feile, selv om det er skikkelig kjipt. Datteren min har hatt mye magevondt under utprøving, men det går seg til! Anonymkode: 890d4...54d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 Du kan be om å bytte til en annen helsesøster hvis du ikke liker den du har. Ellers er det prøving og feiling som er hovefgreia med babyer uansett. Jeg hadde en som ikke gikk opp nok i vekt og hadde i olje (kokos, oliven, avokado) i mat, eller en smørklatt, eggeplomme osv. En sunn og fettrik smoothie/mos er ABC mos. Avokado, banan og kokosmelk. Søtt og godt også, så de fleste unger liker det nok. Det er ikke skadelig å gi mye sviske. Melk skal ikke gis fordi det hemmer opptak av jern. Anonymkode: ba5cb...018
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men jeg leser at grøt beregnet for vann for eksempel ikke bør blandes med nan? Kan man hemme opptak av jern for eksempel, eller er det innafor? Anonymkode: 56c95...fcb Du kan ta rapsolje i grøten. Det er bra for babyer i vekst. Anonymkode: d5192...bf9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 Jeg ville prøvd å gi noe annet enn svisker hele tiden. Det er jo kjent for å fungere under forstoppelse liksom. Som AB over skriver: avokado, banan og kokosmelk er gull! Masse fett og energi. Det er ikke skadelig med melk i grøt som skal blandes med vann, men det er dette med jernopptak da. Men per nå bør du fokusere på vektoppgang, så legg vekk jernfokuset en måneds tid bare. Anonymkode: d5192...bf9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 Takk for svar alle sammen. Er det en spesiell kokkosmelk jeg bør gi til baby på 5mnd? Anonymkode: 56c95...fcb
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar alle sammen. Er det en spesiell kokkosmelk jeg bør gi til baby på 5mnd? Anonymkode: 56c95...fcb Nei, hvilken som helst kokosmelk. Jeg bruker rema1000 sin, fordi det er der jeg som regel handler. Anonymkode: 890d4...54d
myMa Skrevet 4. september 2021 #10 Skrevet 4. september 2021 Banan og avokado er som regel en favoritt hos de små. Og det er jo veldig mye energi I det 😊 Er annet tips er å lage bananlapper. Det er mulig babyen din er akkurat litt for liten enda men ganske snart kan du prøve: 1 egg, 1 moden banan og litt grøt pulver/havregryn. Bland med stavmikser og stek lapper i litt smør/olje. Kjempe populært her. En annen ting er å prøve å introdusere litt fet fisk. Laks med litt moset søtpotet f eks.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #11 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar alle sammen. Er det en spesiell kokkosmelk jeg bør gi til baby på 5mnd? Anonymkode: 56c95...fcb Nei. Slapp av og stol på deg selv! Anonymkode: d5192...bf9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #12 Skrevet 4. september 2021 myMa skrev (1 time siden): Banan og avokado er som regel en favoritt hos de små. Og det er jo veldig mye energi I det 😊 Er annet tips er å lage bananlapper. Det er mulig babyen din er akkurat litt for liten enda men ganske snart kan du prøve: 1 egg, 1 moden banan og litt grøt pulver/havregryn. Bland med stavmikser og stek lapper i litt smør/olje. Kjempe populært her. En annen ting er å prøve å introdusere litt fet fisk. Laks med litt moset søtpotet f eks. Bananlapper gir ikke så mye energirik næring. Anonymkode: d5192...bf9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå