Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt gravid, og har nå begynt å tenke på dette med ultralyd. 

Vil det være vanskelig å få gode bilder på ultralyd, når jeg har noen kilo ekstra?

Jeg er 175, bruker str 42 i klær, men veier litt over 100 kilo.

Jeg har en del ekstra på magen, men om jeg løfter den litt opp, blir det ganske flatt.

Sikkert et teit spørsmål, men jeg lurer altså på dette..

Anonymkode: 7b777...e78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også noen kilo ekstra, var ingen problem med ultralyd :)

Skrevet

Hvis de ikke får gode bilder på utvendig ultralyd tar de bare innvendig istedet. Et tips er å drikke før undersøkelsen slik at blæren fylles. Da løftes livmoren litt og det kan gjøre at de får bedre bilder. Dette sa gynekologen til meg. 

Anonymkode: 0211b...84d

Skrevet

Jeg måtte ta tidlig ultralyd i uke 12 innvendig. Prøvde utenpå men ble ikke bra nok. På ordinær og på senere ultralyder så måtte de gjerne presse litt hardt inn i magen med proben for å se og det kan være litt ubehagelig. Ellers ok :)

Anonymkode: 13d9e...ba4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil det være vanskelig å få gode bilder på ultralyd, når jeg har noen kilo ekstra?

Jeg har en del ekstra på magen, men om jeg løfter den litt opp, blir det ganske flatt.

Utvendig tidlig UL kan bli en utfordring. Innvendig vil gå helt fint og ordinær utvendig vil også gå fint.

Anonymkode: f68ee...dc7

Skrevet

Det kan bli vanskeligere å se ja. Jeg er som deg mtp målene dine, og jeg fikk beskjed om at ettersom avstanden ble for stor mellom proben og livmora, ble det dårlige bilder med abdominal ultralyd. Måtte ta innvendig. Dette gjaldt tidlig ultralyd, ikke den ordinære. Men det var uansett ingen hyggelig opplevelse med abdominal ultralyd, ettersom de måtte trykke så innmari hardt ned i magen for å få bilde 🙈

Anonymkode: 3096b...04e

Skrevet

Har opplevd at de trykker litt hardt utvendig jeg også, men ellers ingen problemer.

Anonymkode: e1b8d...573

Skrevet

Jeg er ganske så overvektig, og det har ikke vært noe problem med tanke på det og ultralyd :)

Anonymkode: afd77...546

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjempehøy bmi, nærmere 50, og det gikk helt fint med ultralyd på magen i uke 13. Hun klemte ganske hardt, men jeg slapp innvendig og er fornøyd med det. Fikk veldig fine bilder😀

Anonymkode: 33947...a41

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bruker 40/42 i klær og fikk helt fine bilder. Var aldri snakk om noe annet heller hos jordmor. 

Anonymkode: 64f84...8d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan bli vanskeligere å se ja. Jeg er som deg mtp målene dine, og jeg fikk beskjed om at ettersom avstanden ble for stor mellom proben og livmora, ble det dårlige bilder med abdominal ultralyd. Måtte ta innvendig. Dette gjaldt tidlig ultralyd, ikke den ordinære. Men det var uansett ingen hyggelig opplevelse med abdominal ultralyd, ettersom de måtte trykke så innmari hardt ned i magen for å få bilde 🙈

Anonymkode: 3096b...04e

Dette er da helt normalt for tidlig ultralyd, og har ingenting med vekten din å gjøre. Håper ikke gynekologen/jordmor ga deg inntrykket av at det var pga magen din! 

Anonymkode: 64f84...8d8

• Liker 4
Skrevet

Jeg er også overvektig, men syns jeg fikk fine bilder når jeg var på OUL nå nylig. Følte litt at magen var stor ettersom jordmoren knotet en del (skal sies hun var under opplæring), måtte trykke hardt rundt på magen og 'lete' litt. Men virket ikke som hun følte det var et problem. Og bildene ble som sagt fine.

Skrevet

Det kan være vanskeligere å få gode bilder med UL hvis det er mye lenger inn til barnet enn ved normalvekt. Men de får det til, det krever bare større ressurser/lengre tid å gjennomføre. 

Du ligger vel mellom fedme og alvorlig fedme ift kmi, men det er bare en kategorisering basert på vekt og høyde. Noen kan jo ha den meste vekten plassert på rumpe og lår, samt bryst og armer, og at magen ikke nødvendigvis er så stor, og da blir det ikke fullt så vrient. 

Anonymkode: da98f...9ff

Skrevet

Jeg var 172 cm og 90 kg da jeg ble gravid, og det har ikke vært noen problemer med ultralyd, hverken i uke 12 eller i uke 18. 

Anonymkode: 7eba5...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...