Gå til innhold

Hvordan tjener man penger på aksjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å forstå hvordan man kan tjene penger på aksjer. Jeg skjønner at utbytteaksjer gir aksjonærene en viss del av overskuddet til aksjonærene. Mens andre aksjer kan man bare tjene på ved å selge dem til høyere pris enn man kjøpte dem for. Men hva er det som gir disse aksjene noen verdi i det hele tatt?

Anonymkode: 6904e...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En aksje er en liten del av et børsnotert selskap. For at aksjen skal ha verdi må selskapet ha en verdi eller en forventet verdi. Forventning til økt/videre omsetning/verdi er som regel årsaken til at folk vil eie aksjer i et gitt selskap. Jo høyere forventet omsetning desto større etterspørsel etter aksjene. Den etterspørselen (kombinert med antallet aksjer) er det som avgjør prisen i likhet med i alle andre markeder. Noen ganger kan etterspørselen bli unaturlig høy, altså ikke ha sammenheng med forventet omsetning. Gamestop-aksjen er et eksempel. 

Skrevet
8 hours ago, Embryo said:

En aksje er en liten del av et børsnotert selskap. For at aksjen skal ha verdi må selskapet ha en verdi eller en forventet verdi. Forventning til økt/videre omsetning/verdi er som regel årsaken til at folk vil eie aksjer i et gitt selskap. Jo høyere forventet omsetning desto større etterspørsel etter aksjene. Den etterspørselen (kombinert med antallet aksjer) er det som avgjør prisen i likhet med i alle andre markeder. Noen ganger kan etterspørselen bli unaturlig høy, altså ikke ha sammenheng med forventet omsetning. Gamestop-aksjen er et eksempel. 

Så en aksje i seg selv har er ikke knyttet til noen som helst reell verdi? Hvis jeg forstår det rett er den rett og slett verdiløs før man selger den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så en aksje i seg selv har er ikke knyttet til noen som helst reell verdi? Hvis jeg forstår det rett er den rett og slett verdiløs før man selger den.

Ingenting har reell verdi. Det er kostnader knyttet til å lage noe men verdien er en funksjon av markedet. Hvis objekter hadde en reell verdi ville et hus i Oslo kostet det samme som et hus i Finnmark. Det gjør det ikke. Vi/markedet/etterspørselssiden verdsetter et hus i Oslo mer en huset i Finnmark og derfor blir det dyrere. Mange ser seg blinde på tilbudssiden. 

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe aksjer før du lærer mer om helt elementære innsikter om økonomi. I tillegg bør du sette deg godt inn i markedet du skal inn i og de ulike selskapenes posisjon i dette markedet.

Å kjøpe en aksje kan sammenliknes med å vedde på at selskap X kommer til å tjene mer enn selskap Y i tiden som kommer. Noen vedder basert på helt meningsløs info og innsikt. De taper penger. Andre vedder basert på informasjon. De tjener, og jo bedre info desto mer fortjeneste. Informasjon og evnen til å vurdere er nøkkelen, innsideinformasjon er veien til rikdom men vanskelig å få tak i for folk utenfor miljøet. Du må også konkurrere mot maskiner som kjøper og selger i et vanvittig tempo, vi mennesker taper mot de maskinene fordi vi ikke prosesserer informasjonen like fort som kunstig intelligens og de har solgt, kjøpt og tjent penger på en bestemt aksje innen vi forstår at den kan være noe å satse på (dette dreier seg om daytrading, styr hardt unna ellers taper du pengene dine!).

Anbefaler at du begynner å spare i et globalt indexfond, det gir i ca 99 % av tilfellene mer avkastning over tid enn å kjøpe og selge aksjer. Hvis du absolutt vil kjøpe aksjer og valuta bør du bestemme deg for å bruke en bestemt prosent av det du sparer på det. Feks 85 % i indeksfond og 15 % i aksjer. Ikke omvendt.

Skrevet
14 minutter siden, Embryo said:

Ingenting har reell verdi. Det er kostnader knyttet til å lage noe men verdien er en funksjon av markedet. Hvis objekter hadde en reell verdi ville et hus i Oslo kostet det samme som et hus i Finnmark. Det gjør det ikke. Vi/markedet/etterspørselssiden verdsetter et hus i Oslo mer en huset i Finnmark og derfor blir det dyrere. Mange ser seg blinde på tilbudssiden. 

Når du snakker om et hus har det en konkret verdi fordi det faktisk kan brukes til noe. Aksjer er, om jeg forstår det rett, egentlig... ingenting.

Jeg driver ikke med aksjehandel. Har fond, som virker som en trygg måte å spare på. Prøver bare å forstå hvordan aksjer egentlig fungerer. Som sagt er det åpenbart at utbytteaksjer har en reell verdi siden du får litt av firmaets overskudd. Men man tjener altså ingenting på å eie vanlige aksjer. Jeg forstår at prisen på aksjer varierer med hvor mye tro folk har på selskapet og at man kan tjene på å selge dem, jeg forstår bare ikke hva som egentlig gir en vanlig aksje verdi. Greit, jeg eier en del av selskapet og kan kanskje få kaffetrakteren som står igjen hvis de går konkurs. Altså, jeg kunne i prinsippet tatt et blankt stykke papir og si at jeg vil ha hundre kroner for det, og så satse på at noen vil kjøpe det for å kunne selge det videre for 105 kr.

Er det riktig å tenke på aksjer som egentlig en form for penger? Penger, altså mynter og sedler har jo ikke mye verdi i seg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du snakker om et hus har det en konkret verdi fordi det faktisk kan brukes til noe. Aksjer er, om jeg forstår det rett, egentlig... ingenting.

Jeg driver ikke med aksjehandel. Har fond, som virker som en trygg måte å spare på. Prøver bare å forstå hvordan aksjer egentlig fungerer. Som sagt er det åpenbart at utbytteaksjer har en reell verdi siden du får litt av firmaets overskudd. Men man tjener altså ingenting på å eie vanlige aksjer. Jeg forstår at prisen på aksjer varierer med hvor mye tro folk har på selskapet og at man kan tjene på å selge dem, jeg forstår bare ikke hva som egentlig gir en vanlig aksje verdi. Greit, jeg eier en del av selskapet og kan kanskje få kaffetrakteren som står igjen hvis de går konkurs. Altså, jeg kunne i prinsippet tatt et blankt stykke papir og si at jeg vil ha hundre kroner for det, og så satse på at noen vil kjøpe det for å kunne selge det videre for 105 kr.

Er det riktig å tenke på aksjer som egentlig en form for penger? Penger, altså mynter og sedler har jo ikke mye verdi i seg selv.

Aksjer er en verdi, en eierandel av et selskap, som du kan selge for å realisere verdien i penger.

Å sammenligne det med å selge et papir er ikke akkurat riktig. Sammenlign det heller med å eie en andel i en travhest som går løp og tjener penger. Si at du kjøper din andel i hesten for 1000 kr. Etter 3 år så har hesten begynt å tjene penger og gjør det bra på travbanen. Verdien på hesten er nå større fordi folk ser at denne hesten tjener penger og er villige til å betale deg 10 000 kr for din andel i hesten. Du får selvfølgelig ikke de 10 000 kr før du faktisk velger å selge, men du eier fortsatt verdien.

Anonymkode: e7cef...ab5

• Liker 2
Skrevet

Kjøpe billig, selge høyt er et godt utgangspunkt. Kjøp fond du og sett inn penger jevnt og trutt så skal du få se fondet vokse og vokse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Prøver å forstå hvordan man kan tjene penger på aksjer. Jeg skjønner at utbytteaksjer gir aksjonærene en viss del av overskuddet til aksjonærene. Mens andre aksjer kan man bare tjene på ved å selge dem til høyere pris enn man kjøpte dem for. Men hva er det som gir disse aksjene noen verdi i det hele tatt?

Aksjer er en andel av et selskap. Hva er selskap er verdt er som hovedregel basert på selskapets eiendeler, selskapets økonomi, fremtidsutsikter og nærliggende faktorer.

Man deler ofte inn selskaper i verdiselskaper (bedrifter med jevn inntektsstrøm/resultat) og vekstselskaper(selskaper som man anser å ha et potensiale for (høy) inntjening i fremtiden).

• Liker 1
Skrevet

Basert på hvor lite du vet om aksjer ville jeg tenkt, hold deg langt unna enkeltaksjer. Med mindre du kan forklare hvorfor du bør eie et selskap (helst over lang tid), så har du ingen business som trader. Da bør du holde deg til fond, om du vil handle aksjer finn deg et kurs som forklarer grunnleggende prismekanismer og økonomi, det er for komplekst for et KG svar…

Anonymkode: 8cbad...8ee

• Liker 3
Skrevet

Et fond består jo av opp mot 2000 enkeltakjser fra forskjellige selskaper samlet i samme portefølje. Verdien på hver av disse aksjene bestemmes jo av samme verdivurdering som en enkeltaksje, men i fondet er det så mange forskjellige bransjer samlet at faren for konkurs /nedgang i alle samtidig er redusert betydelig i forhold til å kun eie i et selskap 

Anonymkode: 61109...0fa

Skrevet
On 9/3/2021 at 11:44 AM, AnonymBruker said:

Aksjer er en verdi, en eierandel av et selskap, som du kan selge for å realisere verdien i penger.

Å sammenligne det med å selge et papir er ikke akkurat riktig. Sammenlign det heller med å eie en andel i en travhest som går løp og tjener penger. Si at du kjøper din andel i hesten for 1000 kr. Etter 3 år så har hesten begynt å tjene penger og gjør det bra på travbanen. Verdien på hesten er nå større fordi folk ser at denne hesten tjener penger og er villige til å betale deg 10 000 kr for din andel i hesten. Du får selvfølgelig ikke de 10 000 kr før du faktisk velger å selge, men du eier fortsatt verdien.

Anonymkode: e7cef...ab5

OK, da har jeg fått bekreftet at jeg forstår hvordan aksjer fungerer i prinsippet. Kjøp noe du tror vil stige i verdi, selg det for mer enn du kjøpte det for.

Og aksjen er altså egentlig en helt verdiløs ting i seg selv. OK, du eier en del av en hest som gjør det bra i løp? Hva så? Du har absolutt null og niks å tjene på det, med mindre du selger den videre. Verdens beste hest kan tjene en milliard kroner, men du får ikke et øre av pengene med mindre du selger, og det samme gjelder den som evt. kjøper aksjene av deg.

Jeg syntes dette var et veldig rart opplegg, for før trodde jeg at det å eie en aksje betyr at man får en viss del av det bedriften tjener (at alle aksjer var utbytteaksjer). Jeg tenkte det var som når noen starter en butikk og tar ut lønn fra overskuddet. Men så er det i prinsippet det samme som å vedde i et hesteløp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 22.47):

Aksjer er jo eierandeler i selskapet! Eier du over 50 % har du i realiteten kontroll og kan sette inn ditt eget styre som ansetter din egen ceo osv..

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

OK, da har jeg fått bekreftet at jeg forstår hvordan aksjer fungerer i prinsippet. Kjøp noe du tror vil stige i verdi, selg det for mer enn du kjøpte det for.

Og aksjen er altså egentlig en helt verdiløs ting i seg selv. OK, du eier en del av en hest som gjør det bra i løp? Hva så? Du har absolutt null og niks å tjene på det, med mindre du selger den videre. Verdens beste hest kan tjene en milliard kroner, men du får ikke et øre av pengene med mindre du selger, og det samme gjelder den som evt. kjøper aksjene av deg.

Jeg syntes dette var et veldig rart opplegg, for før trodde jeg at det å eie en aksje betyr at man får en viss del av det bedriften tjener (at alle aksjer var utbytteaksjer). Jeg tenkte det var som når noen starter en butikk og tar ut lønn fra overskuddet. Men så er det i prinsippet det samme som å vedde i et hesteløp.

Det som ikke kommer frem her er at du har stemmerett på generalforsamlinger og igjennom dette så bestemmer du hva selskapet skal, og ikke skal gjøre. Igjennom denne prosessen kan det stemmes over om man skal betale ut hele overskuddet som utbytte, eller om man skal reinvestere midlene i bedriften for at bedriften skal ha penger til å enten kunne hive seg på muligheter, eller andre ting. Så verdiløst er det ikke. Det blir litt som å si at hundrelappen er verdiløs fordi det er bare et papir, men du vet jo at det ligger lover og regler bak som gjør at du kan bytte denne mot tjenester og produkter. Legger du ut en Equinor aksje for salg til rett pris så er den borte på under ett minutt!

Anonymkode: 4a135...96c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...