Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor forskjell kunne siste andel gjort om alle gjorde en beslutning å bruke sin stemmerett å velge ett parti?

Om jeg ikke tar feil er gjennomsnitt for de som stemmer under stortingsvalget litt over 60%. Så det betyr i seg selv 40 % kunne virkelig gjort ett solid bidrag til mange partier

Videoannonse
Annonse
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Sikker på at de prosentene er riktig?

Om de fleste bryr seg så lite, så ville de vel bare stemt blankt eller stemt på noe ugjennomtenkt uansett?

Skrevet

valgdeltakelse

Ser det er underkant 80% ved stortingsvalg, så relatvit høyt, samtidig så kunne de siste 20 % gjort en forskjell. 

Hva tror dere?

Gjest Alterego666
Skrevet
Egenskap skrev (12 timer siden):

Hvor stor forskjell kunne siste andel gjort om alle gjorde en beslutning å bruke sin stemmerett å velge ett parti?

Om jeg ikke tar feil er gjennomsnitt for de som stemmer under stortingsvalget litt over 60%. Så det betyr i seg selv 40 % kunne virkelig gjort ett solid bidrag til mange partier

https://www.ssb.no/valg/stortingsvalg/statistikk/valgdeltakelse

Nesten 80% stemmer ved stortingsvalg.

De siste 20% kunne likevel utgjort en stor forskjell.

Gjest Alterego666
Skrevet
Egenskap skrev (7 minutter siden):

valgdeltakelse

Ser det er underkant 80% ved stortingsvalg, så relatvit høyt, samtidig så kunne de siste 20 % gjort en forskjell. 

Hva tror dere?

Jeg tenker det samme som deg.

På én måte kan man tenke at de siste 20% vil stemme litt ubevisst og svekke de store styringspartiene.

På en annen måte kan man også tenke at om alle stemmer, vil de etablerte partiene bli tvunget til å ta opp i seg nye strømninger i folket tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...