Gå til innhold

Over vektkurven - når er det grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 10 mnd er kommet over på vektkurven. Hun spiser veldig godt og vi har ikke begrenset henne. Hun stopper når hun er mett, men spiser glatt 2-3 brødskiver feks. Hun drikker minimalt med mme, det vil hun ikke ha lenger. Maks 200 ml daglig. Noen dager ingenting. Så det er fast føde som er hovednæringen.

Jeg var selv en stor baby, brukte samme klær som søsteten min som var 2 år eldre (hun var liten da). Jeg var også mye større enn de andre både i høyde og bredde frem til u-skolen. Er nå normalvektig, men har hatt perioder med både overvekt og lett fedme også i voksen alder/ungdommen. 

Jeg syntes jo jenta mi er nydelig, og dette er absolutt ikke snakk om å slanke henne!! Men lurer litt på om hva og evt. når vi bør gjøre noe? Vil jo for hennes del at hun skal ha en normal og sunn vekt og ikke slite med det samme som jeg har gjort. 

Syntes dette er vanskelig! Helsesøster virket ikke bekymret.😊

Anonymkode: 80b9b...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helsesøster virket ikke bekymret.😊

Her har du svaret ditt 😊

Anonymkode: 53902...a49

• Liker 18
Skrevet

Min gutt lå over vektkurven fra han ble født. Stor baby. Høy og. Han er fremdeles høy for alderen, men helt normal vekt for sin høyde nå som 6 åring. 

Husk at normalkurven bare er et gjennomsnitt. Det vil alltid finnes noen over og noen under. Det viktigste er at han følger sin kurve fint. Jeg tok noen ekstra kontroller i forhold til vekt på helsestasjonen, men det var bare fordi jeg var redd for å bli en sånn mor som ikke så mitt eget barns overvekt 😅 Stress ned, og ikke tenk vekt allerede nå. Ha fokus på sunn mat med mange gode næringstoffer når den tid kommer ❤ 

Anonymkode: 57d77...67c

Skrevet

Nevøen min var svær, ble fort en tung unge. Men fra han var 1 til 2 år så økte han svært lite i vekt, kroppen og kroppssammensetningen bare forandret seg. Tror ikke man skal se seg blind på antall kilo :) Hun er vel aktiv og holder på? Snart lærer hun vel å gå og så løpe, da skjer det jo mye med fysikken.

Anonymkode: 9fe5d...470

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så misunnelig på dere som har babyer og barn som spiser godt! Heller en lubben og matglad baby enn en som overhodet ikke vil spise. Ingenting er verre enn å lure på om barnet får i seg tilstrekkelig med næring 😰

Jeg skjønner selvsagt deres bekymring også, men så lenge ikke helsesøster mener det er grunn til bekymring ville jeg lagt fra meg det.

Anonymkode: 4bb7c...d1a

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk for svar. :) Hun har ikke følgt sin egen kurve, hun var under gjennomsnittet når hun ble født, og har hoppet ett hakk opp på omtrent hver kontroll siden hun var 3-4 mnd. Nå er hun altså utenfor skjemaet til helsesøster. 

Jeg er ikke veldig bekymret altså, er glad hun spiser og vil heller hatt det slik det er nå enn motsatt vei😊 det er bare at jeg selv slet med litt erting osv, og ønsker ikke det samme for henne. Hun er veldig aktiv og har såvidt begynt å gå nå. Så satser på det jevner seg ut snart. 👏

Skrevet

Over snittkurven mener du?  Det er en snittkurve. Det er ikke et mål å ligge på den.  Mener du utenfor kurven kan det være noe man bør følge opp,eller om baby vokser over flere kurver. 

Men du er bekymret fordi det er en høyere kurve ville jeg satt meg inn i hvordan dette fungerer.

Anonymkode: 5363f...7cd

Skrevet

Datteren min var en alltid stor baby, og lå godt over snittkurven - til og med over snittet til gutter😅 vi har aldri vært bekymret. Hun var ei lang og matglad jente, og nå som hun springer rundt som halvannet åring har vekten jevnet seg ut. 

Jeg tenker du skal slutte å bekymre deg. Ja, barn kan være slemme. Men jeg tviler på barnet ditt blir ertet allerede nå? Og babykiloene raser som regel av når de begynner å løpe rundt. Vær heller glad for at du har ei matglad frøken, og ha heller fokus på variert mat og glede ved måltidene. 🙌

Anonymkode: b23fd...9f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for svar. :) Hun har ikke følgt sin egen kurve, hun var under gjennomsnittet når hun ble født, og har hoppet ett hakk opp på omtrent hver kontroll siden hun var 3-4 mnd. Nå er hun altså utenfor skjemaet til helsesøster. 

Jeg er ikke veldig bekymret altså, er glad hun spiser og vil heller hatt det slik det er nå enn motsatt vei😊 det er bare at jeg selv slet med litt erting osv, og ønsker ikke det samme for henne. Hun er veldig aktiv og har såvidt begynt å gå nå. Så satser på det jevner seg ut snart. 👏

Hun følger altså ikke sin egen kurve, men har bare gått på tvers av diagrammet fra langt under snitt til langt over snitt? 🤔 jeg vet ikke når du burde bli bekymret, "alle" sier jo at sålenge babyen følger sin egen kurve så.. 🤷🏻‍♀️ jeg vet altså ikke, bare svarer siden andre folk svarer som om du spør om en baby som ligger jevnt over snittet (noe jeg får inntrykk av at du ikke lurer på 😅)

Anonymkode: d7154...c0c

Skrevet

Men er hun lang også, eller er det bare vekten som øker?

Jenta mi var under snittet da hun ble født, men har siden da ligget godt over. Hun ligger over 97 % percentilen på skjemaene. Men hun har også vokst mye i høyden da. 

Men i utgangspunktet tenker jeg at dersom helsesøster ikke bekymrer seg enda, så trenger ikke du det heller..

Anonymkode: d03bc...1d3

Skrevet

MME-barn har gjerne en veldig ujevn kurve.

Anonymkode: 4bd52...b05

Skrevet

Hva mener du med "over på vektkurven"? Har hun krysset mange percentiler? Det er jo veldig vanlig at små barn vokser i rykk og napp.

Min yngste var litt stor som nyfødt (4,2kg), men kom raskt på øverste percentil og også over den. Den øverste percentilen (øverste streken/vekststreken) på vekstskjemaet til helsesøster er 97-percentilen, (97% av barna ligger under, og 3% ligger over). Siden min ligger litt over den øverste, er hen antakelig blant de 1-2% største barna på samme alder, og hen bruker nesten samme størrelse som sitt tre år eldre søsken (som er veldig gjennomsnittlig). Noen må jo vøre blant de største barna også.

Så lenge barnet spiser og stopper selv når det er mett, drikker, får mulighet til å bevege seg og er fornøyd, ville jeg ikke vært bekymret. Og spesielt ikke om helsesøster er bekymret. Som du skriver, trenger barnet mer mat når det får lite næring gjennom drikken. Senk skuldrene og kos deg med jenta di ❤

Anonymkode: a1c9e...9be

Skrevet

Over kurven mener jeg over alle strekene, altså at hun ikke ligger på noen strek - men over. På 10 mnd kontrollen var hun 11,2 kg og 75 cm. :) takk for svar, skal ta det opp på 12 mnd kontrollen om det ikke jevner seg ut!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Over kurven mener jeg over alle strekene, altså at hun ikke ligger på noen strek - men over. På 10 mnd kontrollen var hun 11,2 kg og 75 cm. :) takk for svar, skal ta det opp på 12 mnd kontrollen om det ikke jevner seg ut!

Hun bruker størrelse 80, og det er relativt romslig (bruker for det meste klær fra Lindex)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har jeg en gutt på 8 mnd som veier 13,2 kg, og har sprengt ALLE kurver 😅 har gått opp 10 kg siden han ble født. Nå har helsesøster begynt å lure på hva vi forer ham med. Skal sies at jeg gjerne skulle hatt en helsesøster som din, for liker ikke måten min er på (gutten får et sundt og variert kosthold, bare så det er sagt). Min unge bruker 80 og 86 i klær nå.

Kan i det minste si at du har ingenting å bekymre deg over så lenge helsetjenesten ikke gjør det.

Skrevet

Etter min erfaring så vokser unger i rykk og napp. Har vært perioder der jeg har sett at mine har fått gode kinn, og så øker aktivitetsnivået og de tærer på det de har. Så skjer det samme på nytt - bygger seg opp og tærer ved nytt aktivitetsnivå.

Jeg opplevde også at ungene mellom 8-24 mndr ca spiste omtrent alt de kom over. Etter toårsalder ble de mer og mer kresne i matveien, så de regulerte seg selv på den måten 🤣

Sunn mat og aktivitet 🙏 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er så misunnelig på dere som har babyer og barn som spiser godt! Heller en lubben og matglad baby enn en som overhodet ikke vil spise. Ingenting er verre enn å lure på om barnet får i seg tilstrekkelig med næring 😰

Jeg skjønner selvsagt deres bekymring også, men så lenge ikke helsesøster mener det er grunn til bekymring ville jeg lagt fra meg det.

Anonymkode: 4bb7c...d1a

Helt enig!

har også en 3 åring som er super-kresen og helt fra han var baby bare ikke har vært så interessert i mat.. i kombo med at han er supermotorisk og propell-aktiv så ja.. han er en tynn flis.. Nå med virusinfeksjon som var vArt i nesten en uke der han spiser ennå mindre skal jeg love deg at det hadde vært en fordel med litt å gå på..:/ er kjempeslitsomt . 
i tillegg er han også mye oftere sutrete , osv fordi han ikke får i seg nok.. 

Har også en baby som spiser godt og har litt å gå på. Mye bedre!!

Anonymkode: 77f1c...2ff

• Liker 1
Skrevet

herregud ikke bruk ordet slanking om en baby!!!!

stress ned og stol på at barnet selvregulerer. Ikke kav med å få barn til å spise mer eller mindre enn du som mamma tror er viktig. De trenger ikke å ha balanse i hvert måltid så lenge de er i balanse over hele uka sett under ett. Det fikser de som regel helt fint selv så lenge du ikke blander deg og begynner å presse dem til å spise mer eller begrense dem til å spise mindre.

Anbefaler Jesper Juuls bok "Smil vi skal spise" for å få inn litt trygghet hos deg som mor på at du kan stole på barnets evne til å selvregulere.

Anonymkode: 2e52f...1ae

• Liker 1
Skrevet

Man skal være bekymret/ta grep om barnet ligger over 97 percentilen. 

Anonymkode: 4bd52...b05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...