Gå til innhold

Må jeg selge mine klær å dele vedien med mannen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen mener at hvis vi skall skilles så må jeg selge alle mine klær også å dele verdien med han ? Er det riktig? Hr man sameie for klær og sko som er brukt også? 

Anonymkode: fba25...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Latterlig!

Anonymkode: 36e75...b6d

• Liker 29
Skrevet

Høres sykt ut! Hvorfor snakker dere om det i det hele tatt?

• Liker 5
Skrevet

Det dere har opparbeidet i løpet av ekteskapet er felleseie som skal deles ved oppløsning av ekteskapet. Felleseie er ikke det samme som sameie.

Eiendeler må ikke selges før deling uansett om det er bil eller klær. 

Klær kommer inn under unntaket fra deling i ekteskapsloven:

"§ 61.Særskilte unntak fra delingen.

Følgende eiendeler kan en ektefelle holde utenfor delingen:

a. Eiendeler som utelukkende tjener til ektefellens personlige bruk, hvis det ikke vil være åpenbart urimelig å holde eiendelene utenfor delingen. På samme vilkår kan en ektefelle ta ut familiebilder og familiepapirer som kommer fra hans eller hennes slekt."

Anonymkode: 0beb8...97f

• Liker 13
Skrevet

Han mener at det ligger mye penger/verdi i garderoben min. Jeg er helt enkelt den som kjøper det jeg liker mens han liker å spare penger, og vi har hittils hatt fellesøkonomi. I det siste så begynnte vi å krangle litt og da sa han at hvis vi skall dele på økonomin så må jeg begynne med å selge alle mine klær og sko å dele på pengene som ligger i de først.  

noen som har en mening etter dette? 

hilsen 

TS 

Skrevet

Ektepakt og særeie anbefales.

Men ja, alt skal i utgangspunktet deles. Klær skal i utgangspunktet ikke deles, men om det er rådyre designermerker kjøpt mer som en investering enn til daglig bruk, er det alltids mulig din mann har et poeng. Om du sløser og han sparer, bør du uansett være redelig nok til å la fyren beholde det han har spart. 

Anonymkode: 6001f...b42

• Liker 15
Skrevet

Hvis du har vesker og sko til et fem-sekssifret beløp mens han hat spart det han kunne skjønner jeg han godt.

Skal dere skilles nå, eller er det bare hypotetisk? Det høres uansett ut som at det er lurt om dere rydder opp i økonomien, bestemmer hvor mye hver skal bidra, og hva som kan være personlig hver for dere. Dere har veldig ulikt forbruksmønster.

Anonymkode: 5c788...ac1

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke mindre du har klær til vanvittige summer som du skaffa mens dere var gift. I så fall kan det inngå i boet sammen med hans dyre utstyr til hobby etc.

Anonymkode: f5fba...80b

• Liker 3
Skrevet

Da må i såfall også mannen din selge klærne/turutstyr/sykkel/ski/golfkøller…osv osv…alt han har kjøpt til eget bruk mens dere har vært gift og dele summen med deg. 

Nei, du skal ikke selge klærne dine, helt tullete av han å påstå noe sånt. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg kan ikke lover og regler på dette, men om du har svindyre klær der et par sko koster 50000 kr, så skjønner jeg han jo.

Anonymkode: bd036...d52

• Liker 1
Skrevet

Selge dine klær? Latterlig! 

Anonymkode: c9d5c...c8d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han mener at det ligger mye penger/verdi i garderoben min. Jeg er helt enkelt den som kjøper det jeg liker mens han liker å spare penger, og vi har hittils hatt fellesøkonomi. I det siste så begynnte vi å krangle litt og da sa han at hvis vi skall dele på økonomin så må jeg begynne med å selge alle mine klær og sko å dele på pengene som ligger i de først.  

hilsen 

TS 

Hvis du ikke har penger til å bidra i fellesøkonomien, så må du jo skaffe penger på en måte. Enten ved å tjene mer, bruke mindre eller selge ting du har. 

Jeg skjønner at mannen din blir sur hvis du sløser vekk felles penger på dyre klær.

• Liker 2
Skrevet

Vedrørende første kommentaren min så tok jeg utgangspunkt i at du har en helt vanlig basis-garderobe ts, men hvis det er sånn at dere har fellesøkonomi der du bidrar lite med penger inn og dermed bruker av hans inntjente penger til å kjøpe dyre designklær og vesker til 10-20 000 så kan jeg forstå at han blir muggen og sur, da er det jo han som jobber og tjener penger for dine dyre vaner i klær/sko/vesker 

Blir litt som da jeg var ungdom og bodde hjemme; fikk helt vanlige klær av moren min, men hvis jeg ville ha noen spesielle merkeklær, f.eks levis-bukse, så fikk jeg summen av hva ei vanlig bukse på H&M/Cubus ville ha kostet, mellomlegget måtte jeg spare til selv.

Men likevel så tror jeg ikke han kan kreve at du selger garderoben din i en evt skilsmisse. Hvis det går så langt som til retten når boet skal deles så tviler jeg på at en dommer dømmer deg til det. Da må i såfall han selge sitt også, likt skal være likt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Klær kommer inn under unntaket fra deling i ekteskapsloven:

"§ 61.Særskilte unntak fra delingen.

Følgende eiendeler kan en ektefelle holde utenfor delingen:

a. Eiendeler som utelukkende tjener til ektefellens personlige bruk, hvis det ikke vil være åpenbart urimelig å holde eiendelene utenfor delingen. På samme vilkår kan en ektefelle ta ut familiebilder og familiepapirer som kommer fra hans eller hennes slekt."

Her står d jo?!

Endret av Lolllll
Skrevet

Vi har regulert at mine vesker, smykker og dyre plagg er mine i ektepakt. 

Ikke at jeg noen gang kan se for meg at han vil være like dust som mannen din er. Men man vet jo aldri ved brudd. 

Anonymkode: 557ea...939

• Liker 3
Skrevet

Er ikke så mye penger i brukte klær og sko

Anonymkode: eb0b3...5d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hilsen 

TS 

Dette får meg til å lure på om økonomien, og ulike forventninger til forbruk har skylda for bruddet.

Han høres jo helt teit ut. 😂😂😂

Beklager at jeg let, men hvis han virkelig mener dette, er det helt tragisk.

Anonymkode: c5799...0f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener han snakker tull, uansett hva som står i loven.

Skjerpings, mann!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette får meg til å lure på om økonomien, og ulike forventninger til forbruk har skylda for bruddet.

Han høres jo helt teit ut. 😂😂😂

Beklager at jeg let, men hvis han virkelig mener dette, er det helt tragisk.

Anonymkode: c5799...0f8

Ja, kanskje det er på tide å lytte til mannens følelser? 

Han synes det er ubehagelig at alt det han gjør innsats med å spare vil tilfalle deg med halvparten. Mens du bruker din del på klær til deg.

Hva om du tar hensyn til hans følelser om dette. 

Og så snakker du med han og sier du vil at dere skal lage en skriftlig avtale om at den delen av hans sparing fremover som tilsvarer ditt ekstra forbruk, skal kun være særeie til han ved brudd. 

Det er jo rettferdig. 

Han kan ikke gå tilbake i tid på det, så lenge det ikke er uvanlig dyre klær du har som bør selges. Men om så så kan dere lage en klausul om at du skal betale han halvparten av bruktverdi for disse eiendelene. For du får vel halvparten av hans sparing ved brudd? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

hilsen 

TS 

Men herregud, dette er da ikke vanskelig å løse. Ha felles konto der dere begge setter inn en fast sum i mnd til alt av felles utgifter, inkludert mat, ting til ungene osv. Og også felles sparing til ferier, ting dere trenger osv. Sett opp sum slik at dere begge har et beløp igjen hver måned som dere begge kan bruke til hva dere vil. Hva dette går til har ikke den andre noe med. Da kan du kjøpe dyre klær, og han spare. Men da må dere skrive en avtale på at det han sparer på denne måten er penger du ikke har krav på ved et eventuelt brudd. Rett skal være rett tross alt. At en velger å bruke alle pengene skal ikke gå utover den som ønsker å spare.

Anonymkode: 7cded...988

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...