AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Får ny jobb til mandag og får høre at det er tungt psykisk. Hvorfor det? Erfaringer takk🖐🖐 Anonymkode: 5a322...e7e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Hva vet du egentlig om ALS? Anonymkode: e0a43...dbb 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Du bør kanskje lese deg opp først? Anonymkode: f1bb5...83e 10
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du bør kanskje lese deg opp først? Anonymkode: f1bb5...83e Hvordan da...,? Anonymkode: 5a322...e7e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 Tungt psykisk fordi de har en forferdelig diagnose. De er helt klare men kroppen svikter så det blir såklart ofte mye depresjon og angst. Også vanskelig å forstå hva de sier. Må ofte gjette deg til hva det er. Samtidig så fungerer ikke kroppen, så du må hjelpe til med alt. Fra forflytting til riktig plassering av fingre. Og det uten at pasienten ofte klarer å bruke stemmen optimalt (ofte veldig vanskelig å forstå ordene). Anonymkode: 284b5...934 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tungt psykisk fordi de har en forferdelig diagnose. De er helt klare men kroppen svikter så det blir såklart ofte mye depresjon og angst. Også vanskelig å forstå hva de sier. Må ofte gjette deg til hva det er. Samtidig så fungerer ikke kroppen, så du må hjelpe til med alt. Fra forflytting til riktig plassering av fingre. Og det uten at pasienten ofte klarer å bruke stemmen optimalt (ofte veldig vanskelig å forstå ordene). Anonymkode: 284b5...934 Jeg hørte det var det det. De kunne visst også være litt nedstemt som igjen kunne gi mye dårlig humør og tøffe ord fra als pasienten. Første dag til mandag! Anonymkode: 5a322...e7e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 Jeg forstår virkelig ikke at du har søkt på, og FÅTT, en jobb du tydeligvis ikke aner hva innebærer. Anonymkode: e0a43...dbb 16
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 Synes det er rart at du har tydeligvis fått en jobb du ikke er kvalifisert for. ALS er en av verdens verste sykdommer å få. Hadde aldri latt deg komme nær en av mine når du er så uvitende. Anonymkode: dbbd0...0fb 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Synes det er rart at du har tydeligvis fått en jobb du ikke er kvalifisert for. ALS er en av verdens verste sykdommer å få. Hadde aldri latt deg komme nær en av mine når du er så uvitende. Anonymkode: dbbd0...0fb Ikke jeg heller. Har et familiemedlem med ALS som jeg er veldig nær med, og jeg var med i ansettelsprosessen sist hen skulle ha ny BPA. Jeg var nøye på å sjekke kunnskapen deres om ALS på intervju! Anonymkode: e0a43...dbb 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #10 Skrevet 3. september 2021 Mennesker som har vært så uheldig å få Als er like forskjellige som en hvilken som helst tilfeldig tilfeldig kø foran kassa på butikken. De kan i 20 årene og over 80 år. Det er først og fremst en fysisk sykdom. Innstillingen din må uansett være at du skal assistere voksne oppegående mennesker med det de ønsker og trenger hjelp til fordi kroppen ikke virker. Anonymkode: de0d7...888 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #11 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg forstår virkelig ikke at du har søkt på, og FÅTT, en jobb du tydeligvis ikke aner hva innebærer. Anonymkode: e0a43...dbb Det er full opplæring! Anonymkode: 5a322...e7e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #12 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er full opplæring! Anonymkode: 5a322...e7e I arbeidsoppgavene ja! Men synes du bør sette deg inn i sykdommen. Det er tungt psykisk å jobbe med først og fremst fordi du er vitne til en helt for jævlig sykdom. Der du vil vitne personen gradvis men hurtig bare visne vekk kroppslig foran øynene dine. Du vil vitne at muligens en ganske ressurssterk og selvstendig person gradvis mister seg selv og opplevelsen av sin egen verdighet. Du vil vere vitne til et mennesket kjempe om å være tilstede lengst mulig for sine nærmeste så lenge dei kan, spesielt om det er barn i bildet. Så hvordan har du tenkt å kunne stå i dette? Anonymkode: 6856c...b66 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #13 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 22.36): Hva vet du egentlig om ALS? Anonymkode: e0a43...dbb Mye nå. Tøft yrke, psykisk Anonymkode: 5a322...e7e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #14 Skrevet 10. september 2021 Min bestefar døde av ALS, han levde 9år med denne jævelske sykdommen. Vi har fått tilbud om gentest, men foreløpig takket nei. så et tips er å sette seg inn i sykdommen og de 2 variantene som er, og om arvelige gen osv. tenker det er smart Anonymkode: 17a79...53c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 Hvordan syns du det går å jobbe med ALS-pasient? Er selv BPA på et tiltak med ALS-rammet bruker og det er tungt psykisk, spesielt i samvær med pårørende. Anonymkode: 7aa07...aea
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 Hører mye klaging om at det er store problemer med å skaffe BPA i dag. Mange ubesatte stillinger. Denne nedsnakkingen bidrar ikke akkurat til dette. Og pårørende kan ikke forvente de kan få ansatt ufaglærte som vet mye om sykdommen til deres kjære. Hvis de vil ha kvalifisert helsepersonell får de betale de ekstra kronene det koster å ansette faglært helsepersonell og sykepleiere. Men de ser ut til å ikke forstå at en type jobb som dette hvor du nærmest må oppgi litt ditt eget privatliv for å være standby for et annet menneske som trenger hjelp, og det for en lav lønn…da kan man ikke velge og vrake i kandidater. De pårørende bør heller fokusere på at jobbsøkeren er et bra empatisk menneske som de skal lære opp. Anonymkode: 177c8...c29 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 16.55): Ikke jeg heller. Har et familiemedlem med ALS som jeg er veldig nær med, og jeg var med i ansettelsprosessen sist hen skulle ha ny BPA. Jeg var nøye på å sjekke kunnskapen deres om ALS på intervju! Anonymkode: e0a43...dbb Og jeg kan ikke forstå hvordan kjipe familiemedlemmer som ikke er villig til å betale for kvalifisert faglært helsepersonell har såpass lite mellom ørene at de ikke forstår at BPA ikke har utdannelse i jobben sin. Hva annet forventer dere? I kommunen jeg bor har de store problemer med å finne nok folk til å fylle disse BPA-stillingene. Kanskje nettopp fordi pårørende innbiller seg de ansetter en semi-sykepleier? Anonymkode: 177c8...c29 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #18 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 7.00): Og jeg kan ikke forstå hvordan kjipe familiemedlemmer som ikke er villig til å betale for kvalifisert faglært helsepersonell har såpass lite mellom ørene at de ikke forstår at BPA ikke har utdannelse i jobben sin. Hva annet forventer dere? I kommunen jeg bor har de store problemer med å finne nok folk til å fylle disse BPA-stillingene. Kanskje nettopp fordi pårørende innbiller seg de ansetter en semi-sykepleier? Anonymkode: 177c8...c29 Du undervurderer jobben vår som BPA, sykepleiere vi møter i jobben har ofte ikke vært borti de samme oppgavene vi får kurs og opplæring i. Hjemmerespirator og det hele, mange som trekker seg vekk når vi holder på. Noe så enkelt som en uridom har en bruker måtte forklare til legen hva er for noe. Så det er ikke sånn at sykepleiere eller leger kan alt for det om man skulle tro det, og det finnes faglærte som ikke er like fullt tilstrekkelig for å ta imot opplæring som ufaglært. Tåpelig kommentar. Anonymkode: 7aa07...aea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå