Gå til innhold

Hvor mye legger dere i barnebursdag? Hvordan feires barnebursdag nå for tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere feirer bursdagen til barnet deres? Vi har ikke feiret med unger før, hittil har det kun vært familiebursdag. Men gutten vår går siste året i barnehagen nå, og det er blitt vanlig å invitere til bursdag. Han har vært i ett par allerde det. Det har vært alt fra innleid klovn og hoppeslott i hagen, til en utebursdag med rebusløp, "skattejakt" som  endte i grillfest og buffet i bursdagsbarnets hage. 

Jeg begynner å lure på hvor mye man legger i barnebursdag nå for tiden. Selv har jeg ikke vært borti barnebursdag siden jeg selv var barn på 1990- tallet, da gikk det i dekket bord, godteripose og pølser. Kaken var en langpanne sjokoladekake med bursdagsbarnets navn skrevet med nonstop. Men dette er vel helt ut? 

Spør dere mer erfarne foreldre her på forumet, hva legger dere i barnebursdag? Hvordan ferier dere barnebursdag nå for tiden? 

Anonymkode: 7b3a7...0bd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv har jeg ikke vært borti barnebursdag siden jeg selv var barn på 1990- tallet, da gikk det i dekket bord, godteripose og pølser. Kaken var en langpanne sjokoladekake med bursdagsbarnets navn skrevet med nonstop.

Vi har gjort akkurat dette flere ganger, og mange av barnets venner har feiret på samme måte, spesielt de første årene med barnebursdag. Vi har hatt skattejakt for å finne godteposene da, for det synes vårt barn er veldig stas, men ellers har vi holdt det helt enkelt. Noen feirer på lekeland o.l. også, men langt fra alle. Min erfaring er at barna synes bursdag er stas uansett. :)

En gang hadde vi skattejakten først i selskapet, for å slippe at barna maste hele selskapet om det ble skattejakt snart. (De visste jo etter hvert at det pleide å være det hos oss.) Da var skatten hjemmelagde papirpenger som de kunne bruke i "kiosken" (et bord foran døra til terassen) for å kjøpe pølser, is og kakestykker. Vi hadde invitert flere enn vi hadde plass til inne, så de satt på tepper i hagen og var på piknik. Det er vel det meste vi har gjort ut av en barnebursdag, og det var veldig populært. ;)

Anonymkode: e784f...231

• Liker 7
Skrevet

Barnehagebursdag har vi hatt hjemme. Gjerne med gammeldags leker (flasketuten, hauk og due, stiv heks), trampolinehopping i hagen, fri lek, fotball, disko eller lignende avhengig av vær og årstid. Og så har vi stort sett hatt pølser, frukt, kake/muffins og godteposer med fiskelek (obligatorisk her). Vi har også hatt julebursdag med grøt i stedet for pølse.

For skolebarn har vi hatt bursdag i lekeland, megazone, trampolinepark, gocart, bowling, svømmehallen og slikt siden det er mange ville gutter i klassen. Har slått oss sammen med en annen familie. Enkelt og egentlig en billig forsikring sammenlignet med alt som hadde risikert å bli splittet i atomer hjemme!

Anonymkode: b2703...3ad

Skrevet

Her vi bor er barnebursdag fortsatt (i de aller fleste tilfeller) et selskap hjemme med pølser/pizza, og kake, muffins og godteposer. Noen ganger selskapsleker som flasketuten peker på, pakkeleken, stolleken osv. 

Vi har også arrangert grilling og leker ute i barnebursdag, og en gang på trampolinepark (litt større barn). 

Anonymkode: e9c8d...f4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan dere feirer bursdagen til barnet deres? Vi har ikke feiret med unger før, hittil har det kun vært familiebursdag. Men gutten vår går siste året i barnehagen nå, og det er blitt vanlig å invitere til bursdag. Han har vært i ett par allerde det. Det har vært alt fra innleid klovn og hoppeslott i hagen, til en utebursdag med rebusløp, "skattejakt" som  endte i grillfest og buffet i bursdagsbarnets hage. 

Jeg begynner å lure på hvor mye man legger i barnebursdag nå for tiden. Selv har jeg ikke vært borti barnebursdag siden jeg selv var barn på 1990- tallet, da gikk det i dekket bord, godteripose og pølser. Kaken var en langpanne sjokoladekake med bursdagsbarnets navn skrevet med nonstop. Men dette er vel helt ut? 

Spør dere mer erfarne foreldre her på forumet, hva legger dere i barnebursdag? Hvordan ferier dere barnebursdag nå for tiden? 

Når de gikk i bhg var det vanlig bursdag hjemme med langpannekake, fiskedam og flasketuten peker på. Koster ikke mer enn 1000 kr. 

Da de kom i skolealder kom det regler om at alle i klassen eller kun jentene/ guttene måtte inviteres. Da ble det ikke plass til å ha det hjemme lenger. Lekeland, leid lokale, utebursdag osv ble derfor alternativet. Hakket dyrere men hvis man ikke har plass hjemme til 20 stk så er det nødvendig.

Under korona har det blitt kun de helt nærmeste vennene som har fått blitt med ut å spise og på en aktivitet.

Anonymkode: 31358...a8a

Skrevet

Kommer helt an på foreldrene der du bor, rett og slett. Noen går all in, andre har mer vanlige bursdager. Man merker hvor lista ligger. Men helt ærlig, småunger er mest opptatt av lek og godtepose. 

Anonymkode: 2703f...22e

• Liker 2
Skrevet

Ikke får å «kuppe» tråden, men hvor mye organisert lek bruker dere å ha i bursdag til 4-5 åringer? Mat, kake, fiskelek med godteposer, men deretter da? Da er det sikkert 1,5 time igjen. Er det vanlig å ha andre organiserte leker for å sysselsette barna, eller skal de bare få styre seg selv? Jeg er redd de plutselig skal kjede seg, og så blir det en «kjedelig» bursdag hos oss. Hva er vanlig? 

Anonymkode: c918e...01f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke får å «kuppe» tråden, men hvor mye organisert lek bruker dere å ha i bursdag til 4-5 åringer? Mat, kake, fiskelek med godteposer, men deretter da? Da er det sikkert 1,5 time igjen. Er det vanlig å ha andre organiserte leker for å sysselsette barna, eller skal de bare få styre seg selv? Jeg er redd de plutselig skal kjede seg, og så blir det en «kjedelig» bursdag hos oss. Hva er vanlig? 

Første halvtime: ta i mot gjestene, leke litt med bursdagsbarnets leker, sjekke ut rommet til jubilanten

Andre halvtime: Spise pølser etc

Tredje halvtime: Åpning av gaver og muffins/kake

Fjerde halvtime: Fisking og frilek

Tiden går kjempefort, er min erfaring!

Anonymkode: be4f2...02b

• Liker 5
Skrevet

Vi kjører 90-tallsbursdager for våre, og det gjør nesten alle andre her i området også. Andreklassingen har vært i én bursdag som ble holdt på en besøksgård, alle andre bursdager har vært hjemme (vi lånte barnehagen et par år for å få plass når alle hadde med foreldrene sine). Har til og med servert Rema sin fryste langpannekake, sp her har vi gjort det enkelt. 

Anonymkode: 6a1ba...8d5

• Liker 1
Skrevet

Her begynte vi å feire med alle guttene eller alle jentene på avdelingen siste året i barnehagen. Alle har gjort det helt enkelt, noe jeg er glad for. Pølser, langpanne sjokoladekake med enkel pynt, engangsservice i papp, gjerne noen ballonger. Alle har fram til nå hatt utebursdag, og de som ikke har plass i hagen har feiret på en lekeplass eller ute i barnehagen. Leken har variert mellom hopping på trampoline i hagen, rødt lys, haien kommer eller ganske enkelt frilek på lekeplassen. Godtepose, ofte med fisking. Glad vi slipper presset med å leie klovn og slikt! 

Anonymkode: 8f93a...73f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tviler på at de kommer til å kjede seg. Dere kan jo ha noen fellesleker i bakhånd hvis dere ser at noen blir utenfor? 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her begynte vi å feire med alle guttene eller alle jentene på avdelingen siste året i barnehagen. Alle har gjort det helt enkelt, noe jeg er glad for. Pølser, langpanne sjokoladekake med enkel pynt, engangsservice i papp, gjerne noen ballonger. Alle har fram til nå hatt utebursdag, og de som ikke har plass i hagen har feiret på en lekeplass eller ute i barnehagen. Leken har variert mellom hopping på trampoline i hagen, rødt lys, haien kommer eller ganske enkelt frilek på lekeplassen. Godtepose, ofte med fisking. Glad vi slipper presset med å leie klovn og slikt! 

Jeg mente å skrive nest siste året 🙂 

Skrevet

her har nesten alle hatt det på lekeland i bhg alder, for da kan barna løpe mer fra seg antar jeg. 

Anonymkode: 909ad...a40

Skrevet

Her har det vært helt enkle bursdager med pølse/pizza, godtepose og kaker. Frilek stort sett, kanskje fisking av godteposer. Ikke noe mer fancy, men ungene har vært veldig fornøyde 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 21.35):

Bor du et veldig fasjonabelt sted? Vi har barnebursdag sånn som du husker. Noen leker (tegne hale på grisen etc). Mest ekstragavante i området her er å ha bursdag i trampolineparken, eventyrfabrikken eller lignende. Resten har vanlig bursdag hjemme. Hilsen trebarnsmor.

Anonymkode: 6e3fd...183

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 8.29):

Vi hadde akkurat 4 års dag, og det slo meg at de fremdeles er såppass små at overganger er vanskelig for enkelte. Vi hadde fiskedam, pakkelek og rebusløp, vi hadde planlagt én ting til, men det droppet vi da flyten i gruppa bar så bra, og det virket som om alle koste seg. Jeg var fremdeles glad for at vi hadde én aktivitet til i backup, sånn i tilfelle. 

Anonymkode: 0ef21...fe3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 22.28):

Når de gikk i bhg var det vanlig bursdag hjemme med langpannekake, fiskedam og flasketuten peker på. Koster ikke mer enn 1000 kr. 

Da de kom i skolealder kom det regler om at alle i klassen eller kun jentene/ guttene måtte inviteres. Da ble det ikke plass til å ha det hjemme lenger. Lekeland, leid lokale, utebursdag osv ble derfor alternativet. Hakket dyrere men hvis man ikke har plass hjemme til 20 stk så er det nødvendig.

Under korona har det blitt kun de helt nærmeste vennene som har fått blitt med ut å spise og på en aktivitet.

Anonymkode: 31358...a8a

Kjipt for det barnet som ikke er noen sin nærmeste venn...

Anonymkode: 88fd1...ce5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 21.35):

Bor du på Oslo beste vest? 

Anonymkode: 88fd1...ce5

Skrevet
On 9/3/2021 at 8:29 AM, AnonymBruker said:

Hadde nylig bursdagsselskap for 4 åringen. Hadde ikke noe planlagt opplegg uten om mat. Tiden fløy av sted og barna lekte seg både ute og inne uten innblanding av voksne. Syns det er "vanskelig" nok å avbryte leken for å servere maten. 

Anonymkode: 954fd...cb8

• Liker 1
Skrevet

her får barna velge hva de ønsker, ofte er det på lekeland eller annet, men bruker å samkjøre bursdager da. i år ønsket ingen a v jentene mine klassefest, så de inviterte sine venner på feiring, ei ønsket resturang å kino, ei ønsket bowling. Minstemann ønsket lekeland. Jeg har ikke mye penger men vet at bursdager kommer, så sparer litt hver mnd så når deres dag kommer så gjør vi spesielle ting

Anonymkode: 5ea5f...88a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...