Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er gift, i midten av 20årene og bor nå sammen. Min mann tjener ca 850 tusen kroner i året, og jeg er student, han eier leiligheten vi bor i, og han mener at vi må dele på kostnadene på å bo sammen, det er jeg litt uenig i, da boligen hans jo uansett stiger i verdi.

Anonymkode: 087d9...2f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sier du at det ikke passer ditt budsjett, og foreslår å leie et rom i et kollektiv. 

Jeg er for å dele på kostnadene. Men da må man tilpasse seg den som har minst. 

Anonymkode: 28546...477

• Liker 36
Skrevet

Det komme jo helt an på hvilke kostnader det er snakk om. Renter? Avdrag? Strøm? Husleie? Kommunale utgifter? Oppussing?

Anonymkode: c543a...fed

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi er gift, i midten av 20årene og bor nå sammen. Min mann tjener ca 850 tusen kroner i året, og jeg er student, han eier leiligheten vi bor i, og han mener at vi må dele på kostnadene på å bo sammen, det er jeg litt uenig i, da boligen hans jo uansett stiger i verdi.

Helt rett at mannen din skal betale alt for deg. Slik at du kan leve i sus og dus som ei lita prinsesse :) 

Anonymkode: c5ead...815

• Liker 18
Skrevet

Nei. Du skal bidra ja, men etter egen evne. 

• Liker 13
Skrevet

Du kan betale en liten sum i leie, tilsvarende som du ville gjort om du leide hybel eller studentbolig :)

• Liker 6
Skrevet

Du skal selvsagt betale for deg! Dere skal dele forsikringer, kommunale avgifter, strøm og internett.

Anonymkode: eb4ef...d03

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det komme jo helt an på hvilke kostnader det er snakk om. Renter? Avdrag? Strøm? Husleie? Kommunale utgifter? Oppussing?

Anonymkode: c543a...fed

Mat, restauranter & reiser. Ikke boligutgifter.

Skrevet

Halvparten av faste kostnader bortsett fra boliglån. Ønsker han fancy middag og reiser får han betale mer. Du burde få leie for litt mindre en markedspris på leie. 

Anonymkode: e07dc...b08

• Liker 10
Skrevet

Om du ikke betaler for boligkostnader, kan du fint dele på reiser og mat.

Anonymkode: e07dc...b08

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da sier du at det ikke passer ditt budsjett, og foreslår å leie et rom i et kollektiv. 

Jeg er for å dele på kostnadene. Men da må man tilpasse seg den som har minst. 

Anonymkode: 28546...477

Når passer det budsjettet til ei dame da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mat, restauranter & reiser. Ikke boligutgifter.

Mat, restaurant og reise har da ingenting med boligen hans som stiger i verdi?

Disse utgiftene bør dere dele ja. Enten ved at dere legger dere på ditt økonomiske nivå og deler 50/50, eller ved at dere skjevdeler etter en fordelingsnøkkel basert på inntektene deres. 

Anonymkode: ac7ce...c95

• Liker 10
Skrevet

Er man gift er vel i prinsippet all inntekt felles inntekt. Men om man skal dele burde man dele prosentvis når man er i et seriøst forhold tenker jeg. Blir feil om den ene betaler nesten hele inntekten og spiser knekkebrød til middag mens den andre spiser biff og har masse penger til overs. Dersom han eier leiligheten tjener jo også du på verdiøkningen ved en eventuell skilsmisse, så sånn sett er det jo rett at du betaler 50 prosent..

Anonymkode: 3cdba...cb2

• Liker 6
Skrevet

All inntekt er jo felles hvis dere er gift, høres ut som en idiot denne mannen

• Liker 5
Skrevet

Dere er gift, han tjener mye, du er student og har minimal inntekt. Dere skal jo da i grunn dele det dere tjener på to. Legge sammen inntektene, så trekke fra utgiftene. Så dele resten på to. Så hvis han presser på her så er det jo han som taper for da må han jo GI deg penger i tillegg til utgiftene med boligen. For jeg regner med at han ikke betaler over 45.000 for boligen og regninger, altså har han mye mer å rutte med etter å ha betalt dette enn det du har, dere skal jo ha likt. 

Dere har felles underholdsplikt.

Anonymkode: 69879...559

• Liker 7
Skrevet

En litt rar problemstilling iom at dere er gift. Har dere ikke snakket og avklart økonomien? Du studerer? Da vil jo du få økt inntekt når du er ferdig. Og man har forsørgeransvar for ektefelle. 

Anonymkode: 877c8...4b8

• Liker 10
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (13 minutter siden):

Når passer det budsjettet til ei dame da? 

Fordi alle kvinner tjener dårlig, mener du? 

Jeg eier bil, enebolig og båt alene. Bil og båt er gjestfrie. (Boligen har jeg ca 800 k igjen på). Selvsagt enklere med utgifter nå som jeg har samboer, men jeg syns ikke jeg klarte meg spesielt dårlig før han kom inn i bildet, heller. 

Anonymkode: af1ac...428

• Liker 10
Skrevet

Gjeldsfrie*

Anonymkode: af1ac...428

Skrevet

Skal du betale halvparten må dere legge dere til en livsstil som passer ditt budsjett. Dvs ikke reise, ikke spise noe særlig ute osv. Så får han spandere om han ønsker at dere skal finne på noe.

Du bør spare opp BSU siden han eier leiligheten. 

Anonymkode: c7e64...b81

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke regne med å bo og spise gratis. Hva synes du er rettferdig at du bidrar med?

Anonymkode: 56813...c0a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...