Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine godt voksne foreldre eier en hytte som vi ønsker skal være i familiens eie også etter at de går bort. Min søster bor i utlandet og ønsker ikke å ta over hytta, men har behov for penger nå. Et forslag som ligger på bordet er at jeg allerede nå kan (starte med) å kjøpe henne ut, noe jeg anser som vinn-vinn pga lave renter og ellers god økonomi. Vi har fått takst, og den foreløpige planen er å kjøpe ut 50% av min andel nå, og 50% på et senere tidspunkt (f.eks. ved foreldres død); grunnen til å dele det opp er at vi ikke ønsker å ta opp lån til å betale ut alt på en gang.

Det er ikke ønskelig å arve hytta på forskudd; det er fremdeles våre foreldre som bruker hytta klart mest og driver med vedlikehold, etc. Dette er hovedsakelig et forsøk på å hjelpe søster med penger. Jeg og min søster har et godt forhold, og det viktigste er å gjøre dette på mest mulig rettferdig og ryddig måte.
Er det noen som har erfaring med denne måten å gjøre det på; er dette en farbar vei og hvilke utfordringer/feller ligger i denne måten å gjøre det på. Hvilke klausuler bør være med ifm. f.eks arveavgift, skatteregler osv? Andre innspill eller forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke andre verdier som hun kan arve i stedet for hytta?

• Liker 1
Skrevet

Det er sikkert mulig å få dette til, men du må ha helt vanntette avtaler både med foreldre og din søster. Anbefaler deg å skaffe deg en advokat som kan hjelpe deg med å unngå alle fallgrubene som det her vil være.

• Liker 1
Skrevet

Her har du en fin vei inn i et finurlig mareritt når AP, SV og RØDT! vandrer inn i regjeringskvartalet senere i høst. Arveskatt, dødsskatt...

Gjør som Jens Stoltenberg gjorde. Få tak i en advokat og overfør midler fra foreldre til barn NÅ, og lag en heftelse på at foreldre har bruksrett på hytta frem til de dør. Da eier du, du kan kjøpe ut søster, og foreldrene dine kan bruke hytta som de vil. Så slipper du skatt på slike oppgjør

• Liker 8
Skrevet

Så lenge dere har en skriftlig og bindende avtale, burde dette være greit. Hun kan få penger nå og dere får hytta senere. Men dere bør snakke mye rundt dette, samt ta med mange eventualiteter. 

Dere har en takst som gjelder nå. Mulig hytta stiger en del i verdi etter hvert. Da vil din søster kunne føle på at dere får mer enn henne.

Dere kan arve hele hytta nå, kjøpe ut henne, men la dine foreldre ha bruksrett på den. Brukes gratis mot vanlig vedlikehold. Skulle større ting utbedres, betaler dere for dette. På den måten fordeler dere på en måte litt mer "rettferdig".

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, newman01 said:

Gjør som Jens Stoltenberg gjorde. Få tak i en advokat og overfør midler fra foreldre til barn NÅ, og lag en heftelse på at foreldre har bruksrett på hytta frem til de dør. Da eier du, du kan kjøpe ut søster, og foreldrene dine kan bruke hytta som de vil. Så slipper du skatt på slike oppgjør

Dette blir det mest ryddige i min mening. Minst risiko for kjipe situasjoner. 

Anonymkode: af8a6...325

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...