Gå til innhold

Noen smarte hoder her som kan si hva som lønner seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 6.mill netto å kjøpe bolig for, da er jeg gjeldsfri.

1. mill av disse står i aksjerfond, og jeg lurer på hva som er mest lønnsom her da, å bare la den ene millionen stå i fondet hvor rentene løper, men jeg da må betale formueskatt og tar opp tilsvarende 1. mill i lån på huset jeg kjøper.

Eller å putte alle 6.mill i huset, være gjeldsfri, slippe så stor formueskatt og starte sparing i fond fra bunn igjen med de pengene som jeg ellers ville nedbetalt lånet med?

Anonymkode: ff6da...965

Skrevet

Fordi renta på boliglån er så lav nå så ville jeg latt pengene stå i fond og heller revurdert om renta øker.

Anonymkode: 8b72f...329

• Liker 4
Skrevet

Formuesskatten blir den samme uansett.

Anonymkode: 9ee77...f1b

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Formuesskatten blir faktisk lavere ved å beholde aksjefondet, siden det er verdsettelsesrabatt skattemessig på disse…..

Skrevet
Håkon 1970 skrev (7 timer siden):

Formuesskatten blir faktisk lavere ved å beholde aksjefondet, siden det er verdsettelsesrabatt skattemessig på disse…..

Sant, det glemte jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Håkon 1970 skrev (7 timer siden):

Det stemmer vel ikke, når man har midler i bolig reduseres verdien til en likningsverdi og ikke reell verdi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer vel ikke, når man har midler i bolig reduseres verdien til en likningsverdi og ikke reell verdi. 

Og den er på bare 30 prosent av markedsverdien til boligen. 

Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker said:

På primærbolig er det verdsettelsesrabatt på 75% (bolig verdsettes til 25% av antatt markedsverdi). På aksjer er det 45% verdsettelsesrabatt (pr 2021). 

Her er det snakk om to alternativer:

1: kjøp av bolig til 6 mill, 100% EK finansiert

2: kjøp av bolig til 6 mill, kjøp av aksjefond til 1 mill. Samlet finansiert med 1 mill i lån.

Skattepliktig formue ved de to alternativene blir:

1: 6 mill * 0,25 = 1,5 mill.

2: (6 *0,25) + (1*0,55) - 1 mill i lån = 1,05 mill

-> alternativ 2 gir lavest skattepliktig formue

(Forskjellen utgjør 45% verdsettelsesrabatt på aksjene, som er finansert med lån som kommer til fradrag med 100% i formuesberegningen) 

Endret av Håkon 1970
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men boligen skal jo kjøpes uansett, det var ikke spørsmålet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men boligen skal jo kjøpes uansett, det var ikke spørsmålet.

Det er en del av regnestykke for å finne ut av spørsmålet jo. Nordmenn kan virkelig ikke økonomi. 

Skrevet
Håkon 1970 skrev (41 minutter siden):

På primærbolig er det verdsettelsesrabatt på 75% (bolig verdsettes til 25% av antatt markedsverdi). På aksjer er det 45% verdsettelsesrabatt (pr 2021). 

Her er det snakk om to alternativer:

1: kjøp av bolig til 6 mill, 100% EK finansiert

2: kjøp av bolig til 6 mill, kjøp av aksjefond til 1 mill. Samlet finansiert med 1 mill i lån.

Skattepliktig formue ved de to alternativene blir:

1: 6 mill * 0,25 = 1,5 mill.

2: (6 *0,25) + (1*0,55) - 1 mill i lån = 1,05 mill

-> alternativ 2 gir lavest skattepliktig formue

(Forskjellen utgjør 45% verdsettelsesrabatt på aksjene, som er finansert med lån som kommer til fradrag med 100% i formuesberegningen) 

Takk:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en del av regnestykke for å finne ut av spørsmålet jo. Nordmenn kan virkelig ikke økonomi. 

Nei. Ts har bestemt seg for å kjøpe boligen. Altså har den samme formuesverdi uansett hvordan hun fordeler aksjer og gjeld.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei. Ts har bestemt seg for å kjøpe boligen. Altså har den samme formuesverdi uansett hvordan hun fordeler aksjer og gjeld.

Hva mener du egentlig? Jeg viste i detaljert regnestykke over at det vil ha noe å si for TS sin skattemessige formue hvorvidt han velger å fortsette å eie aksjene eller ei. Hva mener du er feil i regnestykkene? 

• Liker 2
Skrevet
Håkon 1970 skrev (1 time siden):

Hva mener du egentlig? Jeg viste i detaljert regnestykke over at det vil ha noe å si for TS sin skattemessige formue hvorvidt han velger å fortsette å eie aksjene eller ei. Hva mener du er feil i regnestykkene? 

Ingenting. Det var ikke deg jeg svarte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...