Gå til innhold

7-8 åringer på fotballtrening. Hvor mye man man forvente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har i noen år vært fotballtrener for sønnen vår sitt fotballag. Han har selv spilt mange år i 1.div. og er enda aktiv i lavere div., men jeg syns ikke han er en spesielt god fotballtrener selv om han er en god spiller 🙈🙃 

Jeg syns har forventer for mye og at det er for lite lek på treningene. Laget han har er nå 3.klassinger. Og han klager mye (til meg) over at ungene ikke hørte etter tuller, krangler og sloss. De har også problemer med å rekruttere til klubben generelt (covid har nok litt av skylden). 

Laget under har trening samtidig og treneren der kjører litt samme greia. Jeg har selv aldri spilt fotball eller vært aktiv i miljøet så har ingen ting å sammenligne med. Men har selv vært turner og turntrener i mange år før vi fikk barn og til de minste hadde vi alltid mye fokus på å finne en god kombinasjon av trening og lek, og vi hadde inntrykk av at partiet var populært og ungene hadde det gøy samtidig som de hadde en god progresjon innenfor turn, med tanke på aldersgruppen. 

Er det noen andre fotballmødre/fedre, eller trenere her som kan fortelle litt om hvordan de legger opp treningen hos dere? 

Anonymkode: 9ef80...ccc

Skrevet

Hos oss er det også lite lek og blir fort alvor og mye «kamp-trening» i ballsporten for de minste. Og noen av trenerne her synes også at barna er for lite disiplinerte, noe som fort fører til endel runder med tilsnakk av ungene.  Kan bli litt tøft for de mest forsiktige ungene...

Jeg har ikke noe svar på om det er riktig at det skal være slik i ballsport for barn, siden jeg har null erfaring med det fra egen oppvekst. Jeg synes også det er litt vanskelig å skulle være kritisk til formen på treningene, siden jeg ikke kan bidra med trenerkompetanse selv🤷🏻‍♀️ De foreldrene som er trenere gjør jo en stor innsats og bruker mye av fritiden sin.

Anonymkode: 4ea2e...b08

• Liker 2
Skrevet

Snakk med mannen din vel?

Anonymkode: 1f5ad...819

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk med mannen din vel?

Anonymkode: 1f5ad...819

Som ab ovenfor syns jeg det er vanskelig å kritisere når jeg ikke har noen erfaring som verken fotballtrener eller spiller. Helt i starten kom jeg med forslag om litt ballek som jeg fant på nett, men han tok det ikke videre til treningene så mine forslag falt nok ikke i smak 🤷‍♀️

Hadde jeg vist at lista lå lavere i andre klubber kunne jeg prøvd på nytt og gitt eksempler. 

Skrevet

Jeg har lignende erfaringer. Begge mine barn har testet fotball, men fordi det ble nesten bare spilling og drilling veldig tidlig, så fant de ganske kjapt ut at det ikke var noe for dem.. Så begynte den ene på håndballskole, og den andre på innebandy, og der har de blitt. På håndballskole er det null spill og konkurranse, det er bare leking med og uten ball. På innebandy var det lite kamptrening de første årene, kun lek med og uten ball. Nå som de deltar i kamper er det litt mer ferdighetstrening, men mye er drillet inn i lek og samarbeid. Lite konkurranse. 

Jeg har ingen veldig gode råd til deg egentlig, det er fantastisk at noen foreldre orker å ta på seg trenerrollen - all ære til dem for det. Men min erfaring er at du beskriver ett reelt problem, som går utover rekruttering. 

Anonymkode: d93f0...62d

• Liker 4
Skrevet

https://www.fotball.no/barn-og-ungdom/

Nå har jeg tittet her, og det er veldig lite fokus på lek. Mange gode punkter her, men jeg tror kanskje det ikke er en del av fotballkulturen selv for de yngste? 

• Liker 1
Skrevet

Mine barn fikk ikke gå på fotball i den alderen. Dette fordi enkelte foreldre og tilitsverv i klubben ikke klarte å skille barneidrett og proffliga. Det endte med slosskamp imellom to fedre i en sammenkomst da de var uenige om noe rundt denne fotballen. Slosskjempene lever tydelig ut sine drømmer igjennom barna for de selv har ikke tittet i et speil de siste 30 år. Jeg tror ikke de hadde klart å løpe over banen engang. Uansett ønsker jeg ikke mine barn skal lide under slike tullinger og boikotter fotball. 

Barn i 7-8 års alder skal leke seg og trives med det de gjør og ikke piskes. Lek skaper trivsel og på sikt kansje en idrettsglede. Fotballen skaper det motsatte. Huleboere og neandertalere. 

• Liker 10
Skrevet

Fotball ER jo lek. Men det har selvfølgelig, som alle andre leker, noen forutsetninger som må mestres før man kan leke på en skikkelig måte. Man må kunne reglene og mestre litt elementær ballkontroll. Hvis ikke barna lærer seg det mest grunnleggende ved fotball, så er det jo helt meningsløst at de deltar på fotballTRENING. Da kan de heller leke fritt i nabolaget.

Anonymkode: be2bb...76a

• Liker 1
Skrevet

Her er lek oppvarming. Og når de er ferdig varmet opp så er det fotball og da er det ikke lek og tull lenger. Sånn hadde vi det på håndballen også. 

Anonymkode: 21412...058

• Liker 3
Skrevet

Mnja, som oppmann og reservetrener må jeg si at en viss disiplin må forventes. 8 åringer bør ha nok selvkontroll til å kunne ta i mot en beskjed uten å ape rundt. Dersom halvparten egentlig ikke er interessert i fotball, kun lek så vil dette kunne gå utover de spillerene som ønsker å utvikle seg. Vanskelig balanse, syns heller ikke at det skal være automatikk i at alle skal presses inn i  fotballen kun fordi foreldrene har interessen og ikke barnet. 

Anonymkode: 40ddf...3d1

• Liker 4
Skrevet

Problemet med at det blir seriøst så fort i fotball er at det blir vanskelig for de som trenger litt ekstra tid på å mestre ballen å faktisk fatte interesse. Når man begynner som 6-åring og ikke har noe erfaring med fotball fra før, og 2/3 av treningen består av å spille kamp og at det i praksis betyr at "de flinke" løper rundt med ballen mesteparten av tiden, og man får sukk og kommentarer hvis man skulle treffe ballen eller skyte den mot feil mål eller noe annet man lett kan finne på, da blir det jammen med vanskelig å bli bedre også. 

Jeg er forøvrig enig i at trenere og de voksne som leder kamp bør ha en viss "disiplin", det er ingen som synes det er moro om det bare blir tøys og tull. Men, 8-åringer har kort oppmerksomhetsspenn, så det er lurt å ta hensyn til. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mnja, som oppmann og reservetrener må jeg si at en viss disiplin må forventes. 8 åringer bør ha nok selvkontroll til å kunne ta i mot en beskjed uten å ape rundt. Dersom halvparten egentlig ikke er interessert i fotball, kun lek så vil dette kunne gå utover de spillerene som ønsker å utvikle seg. Vanskelig balanse, syns heller ikke at det skal være automatikk i at alle skal presses inn i  fotballen kun fordi foreldrene har interessen og ikke barnet. 

Litt uenig! Jeg mener at det er viktigere sett fra ett samfunnsperspektiv, at idretten fungerer som breddeidrett når de er så små! 

De er barn, og skal kose seg og ha det gøy! Det er utrolig viktig at vi beholder barn i idretten, slik at de får fysisk trening. 

Toppidrett kommer om mange, mange år😊

• Liker 3
Skrevet

Det er desverre helt vanlig og skyldes at de fleste fotballtrener for barn mangler utdannelse på det å trene barn. De har stort sett bare egen erfaring som spillere.

en god trener klarer å finne balansen mellom lek og alvor og lage trening basert på seriøs moro. Skal man bli god krevet det repetisjon. Observerer du barn som leker fritt vil du se at repetisjon også er nøkkelen i det meste av lek. Ved å bruke lek bevisst i trening kan man få til repetisjon uten at det blir kjedelig - og man lærer.

Det krever god planlegging og gjennomførte økter, men også en holdningsendring om hva fotballtrening for barn skal være  

Å ikke mestre, å stå i kø og å vente på en trener som skal forklare ferdig skaper uro og lite disiplin  Så om Mannen din opplever det på trening, trenger han å endre innholdet på treningene og egen trenerstil  

Anonymkode: 7ba5e...e72

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mannen min har i noen år vært fotballtrener for sønnen vår sitt fotballag. Han har selv spilt mange år i 1.div. og er enda aktiv i lavere div., men jeg syns ikke han er en spesielt god fotballtrener selv om han er en god spiller 🙈🙃 

Jeg syns har forventer for mye og at det er for lite lek på treningene. Laget han har er nå 3.klassinger. Og han klager mye (til meg) over at ungene ikke hørte etter tuller, krangler og sloss. De har også problemer med å rekruttere til klubben generelt (covid har nok litt av skylden). 

Laget under har trening samtidig og treneren der kjører litt samme greia. Jeg har selv aldri spilt fotball eller vært aktiv i miljøet så har ingen ting å sammenligne med. Men har selv vært turner og turntrener i mange år før vi fikk barn og til de minste hadde vi alltid mye fokus på å finne en god kombinasjon av trening og lek, og vi hadde inntrykk av at partiet var populært og ungene hadde det gøy samtidig som de hadde en god progresjon innenfor turn, med tanke på aldersgruppen. 

Er det noen andre fotballmødre/fedre, eller trenere her som kan fortelle litt om hvordan de legger opp treningen hos dere? 

Ingen erfaring med fotball, men jeg har derimot vært irritert både på ballett, turn og kampsport over at det er mer lek enn teknikk. Jeg trenger ikke å betale 2500 eller mer i halvåret for at ungen min skal leke sisten og fjåse rundt, enten ungen er 4 eller 8 år! Det gjør de hver dag aldeles gratis sammen med vennene sine.

Også sinnsynt irriterende med alle deittungene uten evne til konsentrasjon som går der og ødelegger treninga til de andre, så treneren ender opp som barnevakt i stedet for å fokusere på å lære ring til de barna som evner å homde kjeft og høre etter.

Her endte ungen med å slutte på dans da hun var fem fordi hun ble lei av at en del andre barn løp rundt og herjet og ikke hørte etter og ødela undervisningen så de ikke faktisk fikk danset noe særlig. En annen unge på samme partiet sluttet av samme grunn. 

Breddeidrett betyr tydeligvis at foreldrene til en del utagerende/uoppdragne barn får billig barnevakt en time i uka 🙄

Anonymkode: 11ba8...b18

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hos oss er det også lite lek og blir fort alvor og mye «kamp-trening» i ballsporten for de minste. Og noen av trenerne her synes også at barna er for lite disiplinerte, noe som fort fører til endel runder med tilsnakk av ungene.  Kan bli litt tøft for de mest forsiktige ungene...

Jeg har ikke noe svar på om det er riktig at det skal være slik i ballsport for barn, siden jeg har null erfaring med det fra egen oppvekst. Jeg synes også det er litt vanskelig å skulle være kritisk til formen på treningene, siden jeg ikke kan bidra med trenerkompetanse selv🤷🏻‍♀️ De foreldrene som er trenere gjør jo en stor innsats og bruker mye av fritiden sin.

Anonymkode: 4ea2e...b08

De forsiktige barna er vel neppe de som oppfører seg sånn at de må få tilsnakk…? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen erfaring med fotball, men jeg har derimot vært irritert både på ballett, turn og kampsport over at det er mer lek enn teknikk. Jeg trenger ikke å betale 2500 eller mer i halvåret for at ungen min skal leke sisten og fjåse rundt, enten ungen er 4 eller 8 år! Det gjør de hver dag aldeles gratis sammen med vennene sine.

Også sinnsynt irriterende med alle deittungene uten evne til konsentrasjon som går der og ødelegger treninga til de andre, så treneren ender opp som barnevakt i stedet for å fokusere på å lære ring til de barna som evner å homde kjeft og høre etter.

Her endte ungen med å slutte på dans da hun var fem fordi hun ble lei av at en del andre barn løp rundt og herjet og ikke hørte etter og ødela undervisningen så de ikke faktisk fikk danset noe særlig. En annen unge på samme partiet sluttet av samme grunn. 

Breddeidrett betyr tydeligvis at foreldrene til en del utagerende/uoppdragne barn får billig barnevakt en time i uka 🙄

Dette har jeg hørt flere trenere blåse ut sin frustrasjon rundt. Enkelte sender ungene sine alt for tidlig alene, i stedet for å følge opp. Så står treneren der med X antall unger og prøver å få ro i rekkene og treningen blir det heller lite av. Det resulterer i at de som liker forball/håndball/friidrett faller fra. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ser ikke helt sammenhengen mellom dette og mangel på leking? Høres heller ut som problemet er at barna tuller og er uoppdratte. Mulig har han lagt opp treningen dumt da, med mye veldig kjedelige øvelser eller mye venting, så det kan han jo ta til vurdering om han kan gjøre treningen mer aktiv. Det går vel også an å snakke litt med foreldrene, så de kan gi beskjed til barna om at de må høre på treneren, tulle mindre, kanskje være med på trening og passe på barna om det er veldig ille. 

Jeg tenker at idrettstrening er trening og ikke bør være bare lek, det kan vel barna gjøre utenom. Men det bør jo være lystbetont, men det skal jo sporten i seg selv være. Og mye øvelser man gjør på trening er jo gøy for mange barn (stafett, forskjellige øvelser med ball osv?)

Jeg har aldri trent ballsport men trente for mange år siden ski, men de var 9 år. Det var ikke så mye lek da, det var trening og å øve på bedre skiteknikk som var fokus, men å kjøre på ski i seg selv var jo gøy. Men så hadde vi jo en del øvelser for det som var morsomme og iblant blandet vi inn mer lekne øvelser som å kjøre på 1 ski osv - som vi trenere visste at var for å trene balansen men som var morsomt for barna. På barmarkstrening (uten snø) var det litt som gymtime egentlig, spilte ballspill, hadde hinderløyper, stafett osv. Noe av det var jo forskjellige leker, som typisk sånne man gjorde i gymmen (stiv heks, fange hale og sånt). Men forventet at alle barna hørte etter og oppførte seg ordentlig :) 

Anonymkode: c3aea...850

Skrevet

Jeg har ikke vært fotballtrener, men håndballtrener for 1-3 klassejenter (10-15 stk) Vi var to trenere.   Vi var veldig opptatt av teknikk, men også veldig opptatt av differensiering så vi valgte i stor grad hvem som fikk gjøre øvelser sammen, de som forstyrret mye ble flyttet rundt så de ikke fikk med seg fler.  Vi kunne på ene siden være litt strenge for vi syntes grunnleggende teknikk er viktig.  Ble jentene for utagerende fikk de en liten pause.  På den andre siden var vi veldig opptatt å være 1-1 med spillerne så en av oss gikk hele tiden rundt til hver enkelt og korrigerte og roste spillerne for fremgangen.  Jeg forventet at spillerne hørte etter og en spiller sluttet fordi hun syntes vi var for strenge mot henne (3.klasse). Treningene ble mye mer harmonisk etter at hun sluttet og flere fikk utfolde seg. 

samtidig som jeg trente håndballjenter trente min mann fotballgutter, og selv om de var flere trenere var det også større områder og flere spillere og ikke like enkelt  Hvorfor han ble trener- for å kontrollere vår egen sønn som kunne krangle litt og ikke kunne konsentrere seg og ville skravle. Han er nå 15 og spiller fortsatt og mannen min er fortsatt assistenttrener.   (Sønnen trenger ikke lenger å passes på) Flere foreldre bør engasjere seg for å få barna til å følge med og bør være til stede deler av treningen for å se hva som må jobbes med hjemme av fokus. Helt til 5-6 klasse var det gutter med som mest lekte seg inne i småmålene enn å faktisk trene- fordi foreldre mente guttene trengte sosial trening.  (Etter 6. klasse har det kun sluttet tre spillere og de måtte velge en idrett og valgte bort fotball. ) De fleste som sluttet 1-5 klasse var de som i liten grad var interessert i å trene og lære seg fotball.

For at alle skulle få utbytte av treningene begynte de veldig tidlig med differensiering eller dele opp i grupper så det ble lite ventetid.  Mye småspill mot små mål med få spillere.  Har brukt 3v3 baner helt opp i 14. årsklassen for å tvinge ballen til å gå langs bakken og mer effektivt spill ved at ballen ikke forsvinner så lett. Mye konkurranser, løping med ballen, kun pauser når det var null fokus, ha ulik pausetid for ulike smågrupper. 

Min sønn har aldri vært flink, men har kun misset treninger pga sykdom og vi brukte mye energi på å få fokuset på trening, han har alltid elsket fotball og ser mye på tv og er på banen utenom trening 1-3 dager i uka utenom trening så han har likt treningene selv om det kreves konsentrasjon. Vi foreldre er også interessert i fotball. De fleste barna som sluttet på laget hadde ikke foreldre som var interessert i fotball og klarte ikke å engasjere seg for treningen (hverken barn eller foreldre).  Det har ikke sluttet EN spiller som har vært over middels. Det er både bredde og topp i laget til sønnen så noe utsiling er det ikke. 3. kretslagsspillere, men også 3 stk 15-åringer som ikke skyter hardt nok/bra nok til å kunne score på straffe, så trenerne kan ikke beskyldes for å være for seriøse, men de tre beste + flere har ikke gjort en «teknisk» øvelse med de svakeste spillerne på maaaaange år.  

Mange steder finnes det også FFO (akademi etter skolen.  I klubben til mine barn er det allidrett frem til 4. klasse. Frem til da mener klubben de ikke har nok fokus til å bare drive med fotball hver uke, men noen få kan. 

Mitt råd er altså å differensiere, ingen øvelser med ventetid, konkurranser, forvente fokus, bruke mer tid 1-1 med de svakeste, ha tett dialog med foreldrene om hva som forventes på treningsfeltet, prate mye med spillerne om hva som forventes, ha oppmøtetid i god tid før trening så forventningene til treningen blir forklart, gi barna «lekser» hjemme med ting de kan øve i hagen ( jfr Haalands gamle barne/undomstreners opplegg), 

Til foreldre som forventer lek- ta med ungene på løkka selv, og la trenerne som tar av sin tid på frivillig basis gratis få den respekten de fortjener og la de lære bort det alle betaler for- fotball.

Fotballens største utfordring er at den mange steder er eneste tilbudet og derfor blir den så lett en barneoppbevaring, det begynner for mange barn som ikke aner hva fotball er.  Min 11-åring var dømt til å spille fotball, i storebrors 3-4 første år med fotball sto hun og jeg på sidelinjen og sparket og øvde så gun var klar for å begynne på et lag.

Anonymkode: 9aa1a...5d1

• Liker 1
Skrevet

Min unge går på fotball og kampsort, det er MYE lek involvert, som gjør at de minste trives.  Jeg syntes det er bra, laget er nok ikke det beste, men en kan se at barna trives og det er det viktigste. 

Skrevet

Denne tråden bare beviser hvorfor jeg holder barnet mitt langt unna fotball og håndball. Jeg er veldig glad for at frivillige trenere stiller opp, men det er uaktuelt at barnet mitt skal måtte forholde seg til at bevegelse og samvær med venner er seriøst og alvorlig på mange år ennå. Det er unødvendig i en alder der det er viktigst at alle er med og at alle lærer hvor gøy det er å bevege seg og kontrollere kroppen.

Anonymkode: f6946...3c2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...