Gå til innhold

Innfører USAs strengeste abortlov – ulovlig å kjøre noen til abortklinikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Trumps reaksjonære, splittende politikk hjemsøker nå USA. Høyesterett sier ja til sjokkerende abortjuss." melder Dagsavisen.

Natt til onsdag avviste amerikansk høyesterett med fem mot fire stemmer alle innsigelsene mot ny abortlovgiving i Texas, USAs nest største stat. Det betyr at loven som forbyr å assistere eller på noe vis bidra til abort etter sjette uke nå trer i kraft.

• Abort ulovlig fra uke seks.
  • Ingen unntak for voldtekt eller incest.
  • Straffbart å kjøre noen til et abortsenter.
  • Loven gir innbyggerne i Texas adgang til å saksøke enhver abortklinikk og alle som bistår med å gjennomføre en abort.

Så kan man lure på, er det så ille eller overdriver norsk presse?

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2021/09/02/abortkrise-i-usa/

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har vel også utlovet dusør til de som anmelder de som tar abort etter uke 6 på 10.000 dollar, som den som hjelper eller tar aborten må betale.?

• Liker 19
Skrevet
Adara skrev (2 minutter siden):

De har vel også utlovet dusør til de som anmelder de som tar abort etter uke 6 på 10.000 dollar, som den som hjelper eller tar aborten må betale.?

Ja, og ikke bare det.

Dersom den som er ute etter dusøren taper saken, må den andre parten fortsatt dekke egne sakskostnader.

I realiteten kan man altså saksøke de man ikke liker, og selv om du taper påfører du vedkommende enorme (egne) sakskostnader. Og sånn kan man fortsette gjentatte ganger til vedkommende er blakk og i stor gjeld og ikke lenger klarer å forsvare seg.

• Liker 19
Skrevet

Trumpistan der altså. 

• Liker 21
Skrevet

På et nivå er det så ille. På et annet er dette antagelig ett steg på veien for at USA FÅR en abortlov.

Hva som skjer nå, skjer ikke i et vakuum.

Jeg har ikke lest begrunnelsen knyttet til at loven gikk igjennom, og følgelig ikke hvor endelig dette er, men alle ekstreme statlige lover tidligere, har resultert i føderale lover som innskrenker.

Og den høyesteretten som sitter i dag er konservativt lojal til loven. Jeg tror mange av de religiøse fanatikerne som gleder seg idag, kommer til å oppleve en  reaksjon senere.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så bra at barna har fått mer rettsvern. Når det er sagt så bør det finnes løsninger for de som lever under ekstreme forhold, det gjelder også incest og overgrepsofre. 

Endret av Gjenferdet
Jeg ser at flere har reagert på dette innlegget, så jeg har valgt å nyansere innlegget litt slik at jeg får frem at det bør være unntak for overgrepsofre (blant annet). Ellers vil jeg opplyse om at de groveste ytringene er tipset om til politiet.
  • Liker 5
Skrevet
parmanoia skrev (3 minutter siden):

Trumpistan der altså. 

Dette har ingenting med Trump å gjøre, dette er knyttet til den religiøse fanatiske grunnstamme i det republikanske partiet, og de har jobbet målrettet siden iallefall 80-tallet.

Trump er populist, han ville i utgangspunktet støtte lovarbeid om abort tidlig i valgkampen. Da ble han innkalt på teppet og etterpå måtte gå ut å klargjøre at han var mot abort for å fortsatt kunne fronte en valgkamp som republikansk kandidat.

• Liker 6
Skrevet

Så rart at de som påstår at de er "konservative" og "for en liten stat" er de som er for størst mulig statlig kontroll.

• Liker 9
Skrevet
jabx skrev (5 minutter siden):

Så rart at de som påstår at de er "konservative" og "for en liten stat" er de som er for størst mulig statlig kontroll.

Hvis du leser artikkelen som er linket inn , ser du at det ikke stemmer.

Skrevet (endret)

Altså ... Det Gamle Testamentet ble skrevet i en tid hvor mannen forsørget kvinnen og barna og hvor en voldtatt kvinne ble regnet som en kvinne uten ære (jomfruhinne). Så voldtektsmannen måtte ta ansvar for kvinnen og eventuelt barn som kommer fra voldtekten siden ingen andre menn ville ønsket henne nå som hun mistet all sin ære (altså ikke var jomfru på bryllupet). Ingen tenkte en gang på om kvinnen som var voldtatt kunne i det hele tatt leve sammen med sin voldtektsmann og bli voldtatt om og om igjen, denne gangen i ekteskapet. Eller føde barn i disse omstendighetene.

Det er oppsiktsvekkende at det finnes folk i dag som tviholder på tradisjoner som er såpass utdaterte og hører hjemme i en annen tid og ikke i dag. Her snakker jeg ikke bare om konservative kristne, men også muslimer for islam er ikke noe bedre når det gjelder å ta hensyn til kvinnen. Enda mer oppsiktsvekkende at slike mennesker skal diktere hvordan kvinner skal ha det i dag.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 20
Skrevet
AmonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan jo spørre seg hvorfor det er ansatte i Høyesterett som bestemmer abortpolitikken og ikke politikerne.

Det er ikke det som skjer.

Dette handler om hvilke lover en stat kan vedta i relasjon til den føderale grunnloven.

Dette lovforslaget er utformet slik at det ikke er i konflikt med grunnloven. Artikkelen dekker det ganske bra.

Man kan spørre seg hvorfor USA ikke har en lovtekst rundt abort, og kun har et domspresedens, men det er mye fordi folket faktisk ikke er enig om den politiske saken; domspresedensen er kun konsekvensen av hva de ER enig om.

• Liker 1
Skrevet
Gjenferdet skrev (2 timer siden):

Og hva med barna? Jeg kjenner jeg blir glad på vegne av barna som nå får et rettsvern. Fantastisk. Håper Norge kommer etter.

Rettsvern for barna my ass. Når Annie på 13 år blir gravid etter hun har blitt voldtatt av sin stefar skal hun bli saksøkt av staten for å gjennomføre en abort. 

En kvinne oppdager som regel ikke graviditeten før det har gått 6 uker. I praksis så betyr det at ingen abort vil bli lovlig gjennomført som igjen vil føre til store klasseforskjeller på hvem som har råd og ikke råd til å ta en abort. Det vil føre til økt fattigdom, økt kriminalitet og økt psykiske plager med ev. påfølgende rus- og alkoholproblemer. Dette er ikke rettsvern for et barn, dette vil kun påføre barn og kvinner lidelser som samfunnet ellers ikke vil ha ressurser eller prioritering til så fort barnet er født.

At du som kvinne kan støtte en slik lov er skremmende. At du som kvinne støtter at andre kvinner som har blitt gravide skal nå tvinges gjennom en uønsket graviditet med påfølgende fysiske og psykiske traumer er skremmende. At du som kvinne støtter at andre kan anmelde andre kvinner for abort, uavhengig om det er sant eller ei, hvor kvinnen får påfølgende store utgifter som kan i verste fall sette kvinner på gata og ut i fattigdom er skremmende. At du som kvinne støtter at man blir tvungen gjennom et svangerskap som skjedde gjennom voldtekt og incest er vanvittig skremmende. Skam deg. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (3 minutter siden):

Rettsvern for barna my ass. Når Annie på 13 år blir gravid etter hun har blitt voldtatt av sin stefar skal hun bli saksøkt av staten for å gjennomføre en abort. 

En kvinne oppdager som regel ikke graviditeten før det har gått 6 uker. I praksis så betyr det at ingen abort vil bli lovlig gjennomført som igjen vil føre til store klasseforskjeller på hvem som har råd og ikke råd til å ta en abort. Det vil føre til økt fattigdom, økt kriminalitet og økt psykiske plager med ev. påfølgende rus- og alkoholproblemer. Dette er ikke rettsvern for et barn, dette vil kun påføre barn og kvinner lidelser som samfunnet ellers ikke vil ha ressurser eller prioritering til så fort barnet er født.

At du som kvinne kan støtte en slik lov er skremmende. At du som kvinne støtter at andre kvinner som har blitt gravide skal nå tvinges gjennom en uønsket graviditet med påfølgende fysiske og psykiske traumer er skremmende. At du som kvinne støtter at andre kan anmelde andre kvinner for abort, uavhengig om det er sant eller ei, hvor kvinnen får påfølgende store utgifter som kan i verste fall sette kvinner på gata og ut i fattigdom er skremmende. At du som kvinne støtter at man blir tvungen gjennom et svangerskap som skjedde gjennom voldtekt og incest er vanvittig skremmende. Skam deg. 

Jeg kommer ikke til å svare mer i denne tråden, så det er ikke vits å sitere meg igjen, men du må slutte å tillegge meg meninger jeg ikke har sagt. Jeg har ikke forsvart noe av det du påstår. Jeg ser på abort som drap, og kan likeså stille spørsmålet tilbake - hvorfor forsvarer dere drap? Men jeg melder meg ut av diskusjonen, det kommer ikke noe godt ut av det. Folk har bare forskjellige meninger.

• Liker 6
Skrevet

Leste en sak om hvor en 11 år gammel jente  bli voldtatt og gravid og ble tvunget til å føde barnet.  11 år gamle barn får ikke lov til å adoptere barn men skal likevel tvinges det å føde et voldteksbarn. 

• Liker 34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...