AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Jeg er samboer med et barnehagebarn, vi skal kjøpe hus sammen og jeg prøver å finne ut hvor mye jeg har råd til å kjøpe for, jeg kommer kun til å oppføre min andel av utgifter her. Jeg ønsker innspill på hva dere tenker om budsjettet og om det blir trangt eller om man kan leve greit på dette budsjettet uten å hele tiden tenke økonomi. Inntekt 33.000 netto. Boliglån 6.000 (1 mill i lån med renteøkning ca 3,5%) Studielån 2.500 Strøm 1.700 Boligskatt 700 Kommunale avgifter 900 TV/internett o.l. 1.000 Forsikring 700 Busskort 800 Mat 4.000 Barnehage 1.700 Trening 500 Fritidsaktivitet barn 500 Linser 500 Mobil 300 Dette blir 21.800 i faste kostnader. Da har jeg igjen 11.200. Jeg har en god buffer og pensjonsspar i fond, så trenger ikke sette av til det. Men så kommer jo annet nødvendig forbruk som lege, medisiner, klær og annet forbruk som fritidsaktiviteter, ferie, gaver, spise litt ute osv. Siden jeg nærmer meg 40 år ønsker jeg ikke å leve som en student eller snu på krona, så jeg vil gjerne ha et budsjett for det. Anonymkode: 12ad3...4b4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Jeg synes det er veldig romslig. Jeg har vel noe lignende til overs og bruker kanskje halvparten, resten til sparing. Anonymkode: d5da2...3cf 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Det jeg ser jeg har glemt er jo å sette av midler til vedlikehold av huset. Er redd de 11.000 vil gå fort i løpet av en hel måned når noe også skal settes av til vedlikehold og jeg har et barn. Anonymkode: 12ad3...4b4
Mille89 Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 Hva med en egen post til klær/sko? Barnet trenger vel stadig nye klær / utstyr
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er samboer med et barnehagebarn, vi skal kjøpe hus sammen og jeg prøver å finne ut hvor mye jeg har råd til å kjøpe for, jeg kommer kun til å oppføre min andel av utgifter her. Jeg ønsker innspill på hva dere tenker om budsjettet og om det blir trangt eller om man kan leve greit på dette budsjettet uten å hele tiden tenke økonomi. Inntekt 33.000 netto. Boliglån 6.000 (1 mill i lån med renteøkning ca 3,5%) Studielån 2.500 Strøm 1.700 Boligskatt 700 Kommunale avgifter 900 TV/internett o.l. 1.000 Forsikring 700 Busskort 800 Mat 4.000 Barnehage 1.700 Trening 500 Fritidsaktivitet barn 500 Linser 500 Mobil 300 Dette blir 21.800 i faste kostnader. Da har jeg igjen 11.200. Jeg har en god buffer og pensjonsspar i fond, så trenger ikke sette av til det. Men så kommer jo annet nødvendig forbruk som lege, medisiner, klær og annet forbruk som fritidsaktiviteter, ferie, gaver, spise litt ute osv. Siden jeg nærmer meg 40 år ønsker jeg ikke å leve som en student eller snu på krona, så jeg vil gjerne ha et budsjett for det. Anonymkode: 12ad3...4b4 Du kan sammenligne det med SIFO sitt budsjett som er nøkternt. Hvis dine tall er under det, så er det trangt. Anonymkode: a7094...b4c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 Bare for å sette det litt i perspektiv: jeg er uføretrygdet og har to barn. Jeg lever på omtrent det du budsjetterer med. Jeg hadde ikke hatt noen ting til overs om jeg la opp såpass romslig på f eks strøm og mat som du gjør. Mine innspill er at du har et veldig høyt matbudsjett. Kr 8000 tilsammen for 3 personer tror jeg du fint kan spare inn på. Sett heller pengene inn på en konto for dårligere tider. Vanskelig å svare på det med strøm, men 3400 i mnd hele året høres veldig mye ut. Hvordan blir det kr 2000 for TV/internet? Da abonnerer dere kanskje på mange strømmetjenester? Uansett, jeg synes det er ganske rart når noen bekymrer seg for å sitte igjen med "bare" 11 200, pluss at samboer kanskje sitter igjen med noenlunde det og? Du glemmer jo også barnetrygden. Synes dere har det så romslig at jeg ikke forstår hensikten med å starte en tråd på det en gang. Anonymkode: 952d2...94a 3
Gjest Smeltemann Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er samboer med et barnehagebarn, vi skal kjøpe hus sammen og jeg prøver å finne ut hvor mye jeg har råd til å kjøpe for, jeg kommer kun til å oppføre min andel av utgifter her. Jeg ønsker innspill på hva dere tenker om budsjettet og om det blir trangt eller om man kan leve greit på dette budsjettet uten å hele tiden tenke økonomi. Inntekt 33.000 netto. Boliglån 6.000 (1 mill i lån med renteøkning ca 3,5%) Studielån 2.500 Strøm 1.700 Boligskatt 700 Kommunale avgifter 900 TV/internett o.l. 1.000 Forsikring 700 Busskort 800 Mat 4.000 Barnehage 1.700 Trening 500 Fritidsaktivitet barn 500 Linser 500 Mobil 300 Dette blir 21.800 i faste kostnader. Da har jeg igjen 11.200. Jeg har en god buffer og pensjonsspar i fond, så trenger ikke sette av til det. Men så kommer jo annet nødvendig forbruk som lege, medisiner, klær og annet forbruk som fritidsaktiviteter, ferie, gaver, spise litt ute osv. Siden jeg nærmer meg 40 år ønsker jeg ikke å leve som en student eller snu på krona, så jeg vil gjerne ha et budsjett for det. Anonymkode: 12ad3...4b4 Er din del 4000 pr mnd til mat?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 Smeltemann skrev (7 minutter siden): Er din del 4000 pr mnd til mat? Ja, meg og delvis barnet. Vet man kan knipe inn her, men mannen liker litt bedre råvarer. Anonymkode: 12ad3...4b4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #10 Skrevet 3. september 2021 Er det slik at dette er kun din del og så spytter samboeren din i det samme? Anonymkode: 7e2bc...e0d
Gjest Smeltemann Skrevet 3. september 2021 #11 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, meg og delvis barnet. Vet man kan knipe inn her, men mannen liker litt bedre råvarer. Anonymkode: 12ad3...4b4 Ok. Når det er til 2 så er det ikke så mye en kan kjøpe inn på der.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #12 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det slik at dette er kun din del og så spytter samboeren din i det samme? Anonymkode: 7e2bc...e0d Det stemmer, vi flytter til større og mye dyrere hus fra leilighet hvor "alt" har vært inkludert. Anonymkode: 12ad3...4b4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #13 Skrevet 4. september 2021 1 mill i boliglån? Hvor bor dere som har så billige boliger?? Jeg har samme inntekt og bor i dyreste gata - kommer til å havne på 5 mill i lån. Jeg skjønner ikke hvordan vi som bor i de mest kostbare områdene skal klare oss.med normale lønninger. Jeg er pedagog og det forventes en eneorm pedagog og lærer mangel så som flere generasjoner går av med pensjon, og man rett og slett ser at nye arbeidskraft i ikke har råd til å etablere seg. Anonymkode: 05909...245 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 1 mill i boliglån? Hvor bor dere som har så billige boliger?? Jeg har samme inntekt og bor i dyreste gata - kommer til å havne på 5 mill i lån. Jeg skjønner ikke hvordan vi som bor i de mest kostbare områdene skal klare oss.med normale lønninger. Jeg er pedagog og det forventes en eneorm pedagog og lærer mangel så som flere generasjoner går av med pensjon, og man rett og slett ser at nye arbeidskraft i ikke har råd til å etablere seg. Anonymkode: 05909...245 Oslo, men jeg har spart lenge så har noen Mill i egenkapital. Anonymkode: 12ad3...4b4
goho Skrevet 5. september 2021 #15 Skrevet 5. september 2021 Spørsmålet her handler mer om hva du gjør med de resterende 11.200. Har du noen eksempler på det? Ingen, og da mener jeg ingen, trenger å bruke mer enn 4000 på lege, medisiner, klær og annet forbruk som fritidsaktiviteter, ferie, gaver, spise litt ute osv hver eneste måned! Så håper du mesteparten av de pengene spares. Helst i fond.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #16 Skrevet 5. september 2021 Jeg/vi to har ca det samme, litt mer utgifter enn deg. Vi har mye høyere lån. Ingen barn enda, så det kommer til å bli trangere når vi evt får det. Vi har akkurat kjøpt huset da, så har bare levd en mnd med budsjettet. Men jeg tenker at vi fint klarer å leve med rundt 10 000 hver etter at alt fast + mat er betalt. Men folk er jo forskjellige. Jeg er veldig "gjerrig", og sløser lite. Sykler til jobb, Leter etter gode tilbud og hamstrer om mulig, Handler brukt, de jeg kjenner vet at de kan spørre meg hvis de skal kvitte seg med ting, for jeg takker alltid ja. Osv osv. Jeg har det nesten som en hobby å bruke minst mulig penger. Syns det er artig å lete etter tilbud, dra hit og dit og handle, planlegge... det verste er jo de store utgiftene som plutselig kommer når noe har streika på bilen og sånn. Men med mye på sparekonto blir det overkommelig. Kjenner folk som har mere penger enn meg som alltid er blakke før neste lønn. Eller de som tjener mindre, men som har mye lavere utgifter og dermed mer å rutte med likevel. De shopper mye, kjøper dyre biler, spiser mye ute, kjøper masse lottokuponger osv. Anonymkode: 1c373...459
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #17 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 19.14): Jeg er samboer med et barnehagebarn, vi skal kjøpe hus sammen og jeg prøver å finne ut hvor mye jeg har råd til å kjøpe for, jeg kommer kun til å oppføre min andel av utgifter her. Jeg ønsker innspill på hva dere tenker om budsjettet og om det blir trangt eller om man kan leve greit på dette budsjettet uten å hele tiden tenke økonomi. Inntekt 33.000 netto. Boliglån 6.000 (1 mill i lån med renteøkning ca 3,5%) Studielån 2.500 Strøm 1.700 Boligskatt 700 Kommunale avgifter 900 TV/internett o.l. 1.000 Forsikring 700 Busskort 800 Mat 4.000 Barnehage 1.700 Trening 500 Fritidsaktivitet barn 500 Linser 500 Mobil 300 Dette blir 21.800 i faste kostnader. Da har jeg igjen 11.200. Jeg har en god buffer og pensjonsspar i fond, så trenger ikke sette av til det. Men så kommer jo annet nødvendig forbruk som lege, medisiner, klær og annet forbruk som fritidsaktiviteter, ferie, gaver, spise litt ute osv. Siden jeg nærmer meg 40 år ønsker jeg ikke å leve som en student eller snu på krona, så jeg vil gjerne ha et budsjett for det. Anonymkode: 12ad3...4b4 Sjekk SIFO.no Du har en svært romslig økonomi i mine øyne. Anonymkode: e7879...628
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #18 Skrevet 5. september 2021 On 9/2/2021 at 7:14 PM, AnonymBruker said: Jeg er samboer med et barnehagebarn, vi skal kjøpe hus sammen og jeg prøver å finne ut hvor mye jeg har råd til å kjøpe for, jeg kommer kun til å oppføre min andel av utgifter her. Jeg ønsker innspill på hva dere tenker om budsjettet og om det blir trangt eller om man kan leve greit på dette budsjettet uten å hele tiden tenke økonomi. Inntekt 33.000 netto. Boliglån 6.000 (1 mill i lån med renteøkning ca 3,5%) Studielån 2.500 Strøm 1.700 Boligskatt 700 Kommunale avgifter 900 TV/internett o.l. 1.000 Forsikring 700 Busskort 800 Mat 4.000 Barnehage 1.700 Trening 500 Fritidsaktivitet barn 500 Linser 500 Mobil 300 Dette blir 21.800 i faste kostnader. Da har jeg igjen 11.200. Jeg har en god buffer og pensjonsspar i fond, så trenger ikke sette av til det. Men så kommer jo annet nødvendig forbruk som lege, medisiner, klær og annet forbruk som fritidsaktiviteter, ferie, gaver, spise litt ute osv. Siden jeg nærmer meg 40 år ønsker jeg ikke å leve som en student eller snu på krona, så jeg vil gjerne ha et budsjett for det. Anonymkode: 12ad3...4b4 Kanskje matbudsjettet du legger opp til blir litt dyrt, vi er 2 voksne og bruker 3.400kr på mat i måneden. Men jeg vil anbefale at du setter 6.000kr til sides hver måned som skal dekke utgifter som lege, medisiner, klær, fritidsaktiviteter, gaver, etv. etc. Hver gang en slik aktivitet dukker opp henter du penger fra denne "regelmessige utgifter"-kontoen, og etter ett års tid så ser du om du trenger å justere dette innskuddet opp eller ned, eller om du må justere forbruket på disse tingene dersom for mye penger flyr ut på dette (som f.eks. om dere ender opp med å gå litt for ofte ut å spise). Etter å ha justert matbudsjettet ditt så skal du klare 6.000kr i fond i måneden, i tillegg til å kunne ta deg av alt som dukker opp. Anonymkode: bcf93...170
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #19 Skrevet 5. september 2021 goho skrev (2 timer siden): Spørsmålet her handler mer om hva du gjør med de resterende 11.200. Har du noen eksempler på det? Ingen, og da mener jeg ingen, trenger å bruke mer enn 4000 på lege, medisiner, klær og annet forbruk som fritidsaktiviteter, ferie, gaver, spise litt ute osv hver eneste måned! Så håper du mesteparten av de pengene spares. Helst i fond. Jeg har jo ikke gjort annet enn å spare til nå, når skal jeg "få lov" til å begynne å bruke litt? Har spart over 5.mill. Anonymkode: 12ad3...4b4 1
goho Skrevet 5. september 2021 #20 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jo ikke gjort annet enn å spare til nå, når skal jeg "få lov" til å begynne å bruke litt? Har spart over 5.mill. Anonymkode: 12ad3...4b4 Du har 5 mill i fond/banksparing? 👏 Daså! Godt jobbet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå