AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Jeg jobber på en fantastisk arbeidsplass. Begynte «på gulvet», men har fått mer og mer ansvar og nå for noen måneder siden ble jeg flyttet opp i lederposisjon. Dette går fint med de andre 30 på jobb, men jeg har også fire menn, type 50-60-årene, de begynte i jobben før meg, hadde ønsker om den type stillinger jeg har fått etterhvert, men de har dessverre ikke evnene til det. Nå er de bitre, kjipe og har blant annet: - Sagt rett ut til lederen min at de ikke synes jeg duger (han er veldig uenig) - Truet med å slutte (sjefen har sagt at da får de bare slutte…) - Annet småfjas om at unge jyplinger som meg ikke forstår seg på sånne jobber Og endel annet. Helt ærlig håper jeg de slutter, men enn så lenge har jeg altså i stede ansvar for endel områder som berører deres jobbhverdag. Jeg synes det er krevende å finne en vinkel på dette som skaper god stemning, de er jo rett og slett sure fordi jeg har noe de ikke har fått til, uten at det er min skyld. Så må jeg legge til at jeg vet jeg høres litt høy ut på pæra her, men det er nå bare sånn det er. Anonymkode: 85bbd...235 11
Knirke Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Høres ut som du har en god sjef, i det minste😉 Sånne folk er bare nødt til å innfinne seg med realitetene, dvs at noen har gått forbi dem, og det er ikke ditt problem. Det eneste du kan påvirke er din egen prestasjon. Fortsett å gjøre en god jobb, og tenk at de bare graver sin egen grav ved å sutre og klage. Plutselig har de gått av med tidlig pensjon og vipps, så er du kvitt dem. 14
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Just now, Knirke said: Høres ut som du har en god sjef, i det minste😉 Sånne folk er bare nødt til å innfinne seg med realitetene, dvs at noen har gått forbi dem, og det er ikke ditt problem. Det eneste du kan påvirke er din egen prestasjon. Fortsett å gjøre en god jobb, og tenk at de bare graver sin egen grav ved å sutre og klage. Plutselig har de gått av med tidlig pensjon og vipps, så er du kvitt dem. Jeg er ekstremt heldig med sjefen, ingen tvil. Takk for oppmuntrende ord, det er jo egentlig logisk. Men det er jo det ønsket om å kunne være en god sjef alle trives med, men det er kanskje litt håpløst å satse på, de misliker meg jo rett og slett fordi jeg passerer de 🙂 Anonymkode: 85bbd...235 3
goho Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 Hehe, intet nytt i solen her når hvite(?) menn bikker en viss alder og resting bitchface også gjelder på innsiden. Du får prøve å ta det som et "kompliment" at de er sure på deg. Så kan man også løse dette på en voksen måte, ved at du er tydelig ovenfor både deg og de. Du nevner at de har sagt ting til sjefen. Men har de sagt/vært ufine direkte til deg? Hvis de er ufine og sure på deg som du merker så ta det opp med de. Sett deg i respekt å vis at du ikke aksepterer slik oppførsel fra eldre menn som har vært der lenge. 6
so_what Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): jeg vet jeg høres litt høy ut på pæra her Absolutt ingenting av det du skriver gir meg dette inntrykket. 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 3 minutter siden, goho said: Hehe, intet nytt i solen her når hvite(?) menn bikker en viss alder og resting bitchface også gjelder på innsiden. Du får prøve å ta det som et "kompliment" at de er sure på deg. Så kan man også løse dette på en voksen måte, ved at du er tydelig ovenfor både deg og de. Du nevner at de har sagt ting til sjefen. Men har de sagt/vært ufine direkte til deg? Hvis de er ufine og sure på deg som du merker så ta det opp med de. Sett deg i respekt å vis at du ikke aksepterer slik oppførsel fra eldre menn som har vært der lenge. Hvite ja 😅 det vanskeligste her er nok at de har hatt de samme ambisjonene, men den administrative evnen finnes ikke.. mange ideer, ingen struktur eller gjennomføringsevne. De får, slik jeg har forstått det, ganske tydelig beskjed av min leder om de er usaklige med han om meg. De har imidlertid ikke sagt noe direkte til meg, annet enn å motsi meg endel i møter jeg leder, generelt være skeptiske og litt vanskelige. Nå er det sjeldent jeg har møter med de og de er jo i mindretall, så det går greit - men det er jo allikevel kjipt. Jeg har nok en ganske naturlig autoritet i ansvarene mine uten noen gang å ha behøvd være «streng» eller sette noen på plass, men kanskje jeg må finne den stemmen inni meg også 🙂 Anonymkode: 85bbd...235 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 1 minutt siden, so_what said: Absolutt ingenting av det du skriver gir meg dette inntrykket. Det er mulig jeg er litt forbauser over min egen evne til å jobbe meg opp og frem, men jeg klarer med hånda på hjertet ikke å forstå om du er ironisk eller ikke 😂 Anonymkode: 85bbd...235
so_what Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mulig jeg er litt forbauser over min egen evne til å jobbe meg opp og frem, men jeg klarer med hånda på hjertet ikke å forstå om du er ironisk eller ikke 😂 Anonymkode: 85bbd...235 Null ironi. Jeg klarer ihvertfall ikke å spore et snev av selvgodhet i det du skriver. Om godt voksne menn ikke har mer vett enn at de ikke blir bitre, kaller deg en "ung jypling", og går bak ryggen din til sjefen for å syte, så demonstrerer de ihvertfall fullt ut at ingen av dem bør inneha noen form for lederrolle i arbeidslivet. Videre vitner "Jeg synes det er krevende å finne en vinkel på dette som skaper god stemning" om at du i det minste forsøker ditt beste for å skape et godt arbeidsmiljø, som er en av de viktigste arbeidsoppgavene en leder har. Tro meg, om mentaliteten du fremviser her også skinner gjennom når du er på jobb, så legger alle rundt deg merke til at du var riktig person til jobben. Vel, alle som ikke har narcissistiske personlighetstrekk... 6
Gjest Alterego666 Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 Sjefen din håndterer dette helt etter oppskriften. Gro litt hard hud og vent dem ut. De er fortid og du er fremtid. Det er dessverre noen av oss som ikke takler så godt å bli forbigått. Jobb med deg gode kreftene på jobb. Spill dem gode, og de spiller deg god. Lykke til, hilsen M50+.😉
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 48 minutter siden, so_what said: Null ironi. Jeg klarer ihvertfall ikke å spore et snev av selvgodhet i det du skriver. Om godt voksne menn ikke har mer vett enn at de ikke blir bitre, kaller deg en "ung jypling", og går bak ryggen din til sjefen for å syte, så demonstrerer de ihvertfall fullt ut at ingen av dem bør inneha noen form for lederrolle i arbeidslivet. Videre vitner "Jeg synes det er krevende å finne en vinkel på dette som skaper god stemning" om at du i det minste forsøker ditt beste for å skape et godt arbeidsmiljø, som er en av de viktigste arbeidsoppgavene en leder har. Tro meg, om mentaliteten du fremviser her også skinner gjennom når du er på jobb, så legger alle rundt deg merke til at du var riktig person til jobben. Vel, alle som ikke har narcissistiske personlighetstrekk... Takk for hyggelige ord Jeg er nok i alle fall heldig som er ganske flink til administrative oppgaver, har god struktur og kan kombinere det med stor interesse for hvordan mennesker fungerer på en arbeidsplass og hvordan man kan lære mer om de for å få de til å fungere enda bedre, det har hjulpet meg godt på vei. Men disse siste folka funker liksom ikke det på 😄 44 minutter siden, Alterego666 said: Sjefen din håndterer dette helt etter oppskriften. Gro litt hard hud og vent dem ut. De er fortid og du er fremtid. Det er dessverre noen av oss som ikke takler så godt å bli forbigått. Jobb med deg gode kreftene på jobb. Spill dem gode, og de spiller deg god. Lykke til, hilsen M50+.😉 Hehe, herlig - takk for ærlig svar. Jeg forstår jo godt følelsen, jeg hadde også syntes det var kjipt - men det er et stykke derfra og til å oppføre seg sånn 😄 Anonymkode: 85bbd...235
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 Kjenner meg godt igjen. Ikke at jeg har blitt forfremmet, men fordi jeg har høyere utdannelse og gode ideer. Jeg får litt kulere oppgaver også. Personen er så giftig! Da jeg startet begynte han med sexuell trakassering, innpakket i fleiping. Han drev med splitt og hersk i lang tid og allierte seg med deler av ledelsen ( de få han klarte å manipulere). Han skapte frykt slik at jeg aldri skulle føle meg trygg, verken på han eller de han mente var ute etter å "ta oss". Slik skapte han samhold/ allierte. Hvis ingen var tilstede, og vi skulle spise lunsj, bare han og meg, kunne han sitte med meg og bare ignoere meg i 30 min. Tenk, vi satt på samme bord og det var stone walling. Han så tomt forbi meg og spiste med et blikk fullt av hat. Han holdt tilbake informasjon slik at jeg kunne drite meg ut i møter. Han tåler ikke at jeg vet noe han ikke vet og latterliggjør det jeg bidrar med rundt i organisasjonen. Det samme gjør han med andre. Da vi fikk inn en ny ung kvinne, ville han sørge for at hun fikk drittoppgaver, men tok henne med på " opplæring" foran andre foran å briljere og for å vise at han er snill. Hvis han opplever noe som kritikk eller blir konfrontert med en feil, blir det et helvete. Han er snill når noen ser han. Han sa at jeg skulle være glad for å ha en så god jobb som jeg har. En stund senere sa han at de som tar en slik stilling, er folk uten særlig ambisjoner. Anonymkode: 7cbaf...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner meg godt igjen. Ikke at jeg har blitt forfremmet, men fordi jeg har høyere utdannelse og gode ideer. Jeg får litt kulere oppgaver også. Personen er så giftig! Da jeg startet begynte han med sexuell trakassering, innpakket i fleiping. Han drev med splitt og hersk i lang tid og allierte seg med deler av ledelsen ( de få han klarte å manipulere). Han skapte frykt slik at jeg aldri skulle føle meg trygg, verken på han eller de han mente var ute etter å "ta oss". Slik skapte han samhold/ allierte. Hvis ingen var tilstede, og vi skulle spise lunsj, bare han og meg, kunne han sitte med meg og bare ignoere meg i 30 min. Tenk, vi satt på samme bord og det var stone walling. Han så tomt forbi meg og spiste med et blikk fullt av hat. Han holdt tilbake informasjon slik at jeg kunne drite meg ut i møter. Han tåler ikke at jeg vet noe han ikke vet og latterliggjør det jeg bidrar med rundt i organisasjonen. Det samme gjør han med andre. Da vi fikk inn en ny ung kvinne, ville han sørge for at hun fikk drittoppgaver, men tok henne med på " opplæring" foran andre foran å briljere og for å vise at han er snill. Hvis han opplever noe som kritikk eller blir konfrontert med en feil, blir det et helvete. Han er snill når noen ser han. Han sa at jeg skulle være glad for å ha en så god jobb som jeg har. En stund senere sa han at de som tar en slik stilling, er folk uten særlig ambisjoner. Anonymkode: 7cbaf...b4f Hmm, jeg har møtt en del slike menn. Jeg synes det er så pinlig … Det er så synlig at de ikke tåler noe. 🙈 Anonymkode: bca3e...280
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 Jeg ble leder som 27-åring, så jeg kjenner godt til de eldre misunnelige gubbene. Vær faglig dyktig, rettferdig og bring inn gode resultater sammen med dine ansatte. Litt avhengig av hvor vanskelige disse gamle karene er, men for min del har det fungert godt å gi de litt mer ansvar på enkelte områder slik at de kan føle seg litt "viktige". Nå har jeg ledet de i 5 år, og per i dag så er de ikke lenger vanskelig mot meg. Anonymkode: c5873...d3d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 Flaut. For dem:P Jeg fikk ikke jobben og en ung, mer kompetent kvinne fikk den i stedet, buhuu! Da jeg var ung, nyutdannet student innen helse, bachelor, så kom en pasient tilbake med endringer i medisinene. Mtp. at pasienten var knappe 40kg, så fikk vedkommende fryktelig høy dose av noe, så jeg sjekket felleskatalogen og det gikk jo over i forgiftning siden pasienten veide så lite. Ringte legen som hadde forskrevet for å spørre og ble oppkjefta over å stille spørsmål som 3-åring, og han slengte på røret. Så hadde han klaget til min sjef og spurt om det var slike tilbakemeldinger han ønsket på sine ansatte. Når jeg så forklarte hva som hadde skjedd så ringte sjefen hans sjef og spurte om det samme:P Det viste seg at jeg hadde helt rett, dosen ville vært dødelig. Gud som jeg håper han fikk en reaksjon på det der ass. Men jeg sporer av. Fortsett å vær en god leder, de trenger ikke like deg, men de må respektere deg nok til å la seg lede av deg. Anonymkode: 4c563...fb2 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble leder som 27-åring, så jeg kjenner godt til de eldre misunnelige gubbene. Vær faglig dyktig, rettferdig og bring inn gode resultater sammen med dine ansatte. Litt avhengig av hvor vanskelige disse gamle karene er, men for min del har det fungert godt å gi de litt mer ansvar på enkelte områder slik at de kan føle seg litt "viktige". Nå har jeg ledet de i 5 år, og per i dag så er de ikke lenger vanskelig mot meg. Anonymkode: c5873...d3d Veldig fornuftig. Selv om de oppfører seg som drittsekker, kommer oppførselen fra frykt og misunnelse. Å rose dem for det de er gode på, spørre dem om råd på noe de kan briljere med, og gi dem noe mer ansvar, vil kunne hjelpe en del. De føler seg mindreverdige, og sjalusien går til hodet på dem. Så enkelt som det Anonymkode: 7cbaf...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 Det er nok dessverre bare sånn det er å være kvinnelig leder i et mannsdominert miljø. Du kan også vente at denne typen mannfolk underminerer avgjørelsene dine, gjør det motsatte av det du sier så snart du snur ryggen til og skal belære deg om jobben din om du et øyeblikk forsnakker deg eller uttrykker deg bittelitt unøyaktig. Mitt råd er å velge dine kamper med omhu, ikke slit deg ut på å prøve å håndtere disse typene, fokuser på de andre ansatte. En ting som kan fungere på disse mannfolkene, om du har muligheten, er å snakke litt over hodet på dem. Sørg for at de skjønner hva du snakker om, men bruk begreper som er litt for tekniske til at de henger helt med. Av en aller annen grunn har det en tendens til å gjøre at det får litt mer respekt. Anonymkode: 3df81...1fd
youcancallmejune Skrevet 2. september 2021 #17 Skrevet 2. september 2021 De kommer ikke til å slutte for de ser seg råd til å gå av med pensjon. Det er små sjanser for såpass voksne folk å få ny jobb. Du må nok bare lære deg å leve med gnabbet deres eller sette dem på plass. Du har heldigvis full tillit fra lederen din. Bra fyr som backer deg opp og snakker i klartekst med dem. Det skal en god sjef gjøre 👍 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble leder som 27-åring, så jeg kjenner godt til de eldre misunnelige gubbene. Vær faglig dyktig, rettferdig og bring inn gode resultater sammen med dine ansatte. Litt avhengig av hvor vanskelige disse gamle karene er, men for min del har det fungert godt å gi de litt mer ansvar på enkelte områder slik at de kan føle seg litt "viktige". Nå har jeg ledet de i 5 år, og per i dag så er de ikke lenger vanskelig mot meg. Anonymkode: c5873...d3d Jeg er 29, så ikke så langt unna deg. Takk for at du deler! Jeg gjør faktisk endel av dette allerede. Spør de om hjelp i blant når jeg tenker de kommer til å svare noe jeg synes fungerer (så får de følelsen av at jeg behøver råd og lytter), involverer de i prosesser litt tidligere enn andre så de føler seg "viktige", etc. Fint å høre det fungerer bra i dag! 16 minutter siden, AnonymBruker said: Flaut. For dem:P Jeg fikk ikke jobben og en ung, mer kompetent kvinne fikk den i stedet, buhuu! Da jeg var ung, nyutdannet student innen helse, bachelor, så kom en pasient tilbake med endringer i medisinene. Mtp. at pasienten var knappe 40kg, så fikk vedkommende fryktelig høy dose av noe, så jeg sjekket felleskatalogen og det gikk jo over i forgiftning siden pasienten veide så lite. Ringte legen som hadde forskrevet for å spørre og ble oppkjefta over å stille spørsmål som 3-åring, og han slengte på røret. Så hadde han klaget til min sjef og spurt om det var slike tilbakemeldinger han ønsket på sine ansatte. Når jeg så forklarte hva som hadde skjedd så ringte sjefen hans sjef og spurte om det samme:P Det viste seg at jeg hadde helt rett, dosen ville vært dødelig. Gud som jeg håper han fikk en reaksjon på det der ass. Men jeg sporer av. Fortsett å vær en god leder, de trenger ikke like deg, men de må respektere deg nok til å la seg lede av deg. Anonymkode: 4c563...fb2 Oi - godt du stod på ditt! 15 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig fornuftig. Selv om de oppfører seg som drittsekker, kommer oppførselen fra frykt og misunnelse. Å rose dem for det de er gode på, spørre dem om råd på noe de kan briljere med, og gi dem noe mer ansvar, vil kunne hjelpe en del. De føler seg mindreverdige, og sjalusien går til hodet på dem. Så enkelt som det Anonymkode: 7cbaf...b4f Ja, jeg tenker jo også det. Samtidig blir jeg igjen bekymret for om jeg bare har satt meg på en høy hest når jeg tenker sånn om andre.. Men det virker jo virkelig som det er akkurat de følelsene de sitter med. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok dessverre bare sånn det er å være kvinnelig leder i et mannsdominert miljø. Du kan også vente at denne typen mannfolk underminerer avgjørelsene dine, gjør det motsatte av det du sier så snart du snur ryggen til og skal belære deg om jobben din om du et øyeblikk forsnakker deg eller uttrykker deg bittelitt unøyaktig. Mitt råd er å velge dine kamper med omhu, ikke slit deg ut på å prøve å håndtere disse typene, fokuser på de andre ansatte. En ting som kan fungere på disse mannfolkene, om du har muligheten, er å snakke litt over hodet på dem. Sørg for at de skjønner hva du snakker om, men bruk begreper som er litt for tekniske til at de henger helt med. Av en aller annen grunn har det en tendens til å gjøre at det får litt mer respekt. Anonymkode: 3df81...1fd Jeg er heldigvis veldig heldig med at de andre kollegaene mine er fornøyde med meg (såvidt jeg vet), spiller på lag med meg og trives med å jobbe sammen. Jeg jobber i et veldig mannsdominert yrke så det måtte jo dukke opp et par sånne også. Når det gjelder å snakke over hodet på de så føler jeg de klarer det selv, når de i blant gjør eller sier ting der jeg må ta grep, da blir det tydelig at de ikke henger helt med.. Takk for innspill! Just now, youcancallmejune said: De kommer ikke til å slutte for de ser seg råd til å gå av med pensjon. Det er små sjanser for såpass voksne folk å få ny jobb. Du må nok bare lære deg å leve med gnabbet deres eller sette dem på plass. Du har heldigvis full tillit fra lederen din. Bra fyr som backer deg opp og snakker i klartekst med dem. Det skal en god sjef gjøre 👍 Lenge til de går av med pensjon, hehe.. De er ikke så ille at de forsurer hverdagen min, men det er jo et skår i gleden når jeg ellers synes jeg håndterer jobben min bra og har gode dager på jobb. Og ja, lederen min er helt enestående og alle burde ha en leder som han. Rettferdig, tydelig, medmenneskelig Anonymkode: 85bbd...235
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 Bli mer demokratisk? Og huske at du har kortbuksa på? Altså, du er sjefen, men det kan være en bra ting om du tar de med på råd. Du er ung og effektiv, de er gamle og sitter på lang erfaring. Om dere møtes litt må midten, hvor du passer på å være ydmyk, og kanskje la de være med på mye av din startreise som leder, så går det kanskje bedre. Jeg skjønner du er glad for jobben, og jeg er kanskje på bærtur her, men finnes det noen deler av din leder jobb som kunne blitt delegert til noen andre, (med justering av lønn?) Jeg vet ikke om det er mulige, men; se litt på felleskapet, og på arbeidsoppgavene, og avgjørelsene.og det som må gjøres -er det noe her som kanskje noen av de er bedre på som du kan si fra deg? Mange eldre blir desverre forbigått selv om de har vært med lenge, og jeg skjønner godt at det ikke føles spesielt bra. Du kommer i hvert fall litt lenger med ydmykhet, se på dem som mentorer. Og om du kan omrokkere slik at flere får bidra med de viktigere tingene, (og du en hjelpende hånd på gulvet i blant), så får dere kanskje et bedre felleskap. Det er viktig å føle seg verdsatt Anonymkode: 4b5e4...296
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå